Jump to content
IGNORERAD

Varning! Dålig luft i Pattaya just nu


ArneMorales

Recommended Posts

15 timmar sedan, skrev ArneMorales:

PM 2,5   162: ... : PM2.5 är dom minsta partiklarna ( hur många partiklar som är mindre än 2.5 micro meter / m3 - vilka är absolut farligast för oss eftersom dom kan tränga igenom lungorna ).

Här refererar man till US AQI där man blandar 2.5 partiklarna med alla andra föroreningar (större partiklar och andra föroreningar) som finns i området och gör ett genomsnitt som blir 162 AQI i det här fallet, visst det är inte bra men att säga att det är 162 PM 2.5 är ju totalt missledande, själv har jag en luftrenare i bkk med 2.5-mätare och den högsta nivån jag har uppmätt de senaste 2 åren när jag har placerat mätaren utomhus är 86 (PM 2.5).

 

Sen finns det en annan aqi mätmetod i kina där problemen är ännu värre men det kan ju vara viktigt att veta vad man jämför med,själv var jag i laos härom veckan och fick svåra problem i andningsvägarna,förmodligen så var det luftföroreningarna kombinerat med förkylning eftersom det var nere på 9 grader på kvällen och tröjan samt jackan inte räckte till (men luften var fan inte bra att andas

).

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    6

  • Jive

    4

  • berlitz

    4

  • ArneMorales

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev berlitz:

Ännu ett imponerande inlägg.

 

2 timmar sedan, skrev berlitz:

Inskränkt å oerfaren vill jag nog kalla det.

 

2 timmar sedan, skrev berlitz:

Har du varit i Pattaya?

 

1 timme sedan, skrev berlitz:

Åkt taxi igenom Pattaya å då vet du allt om byn,snacka om inskränkt. Tydligen har chefen berättat hur det är,å du lyssnar som en trogen hund. Vakna å skaffa dig lite egna erfarenheter,ett litet tips i all välmening.

Tror du att jag ska bli imponerad av dina inlägg i tråden jämfört med Boas så sorry, inte det.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fritz:

 

 

 

Tror du att jag ska bli imponerad av dina inlägg i tråden jämfört med Boas så sorry, inte det.

Nu blev många väldigt imponerade av ditt inlägg 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

WOW!!!!   Det räckte för att veta allt om Pattaya.  Fan, det är ju BTT klass på dig 

Blev det alldeles för snurrigt nu igen L200? Det kan lätt bli det när din kompis Boa är i farten ☺

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev pust:

Jag åker inte till Pattaya för luften skull 😀👍

Nä inte jag heller, där hägrar stenborden och goda vänner😁🥳.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nu blev många väldigt imponerade av ditt inlägg 

Förmodligen betydligt fler än de som överhuvudtaget bryr sig om dina inlägg!

Är det i din värld viktigt att ett inlägg ska imponera på läsarna?

Kanske de bara ger uttryck för en känsla i det ögonblick de skriver inlägget?

Sicken inskränkt tillvaro. Nu gjorde jag ett påhopp igen?

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-12-19 at 05:59, skrev stefan5300:

Dålig luft nu, det är väl länge sedan det var bra luft i Pattaya🤔.

Men det här är en  ny typ av luftförorening som har tillkommit i sunkhålan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Jive:

Men det här är en  ny typ av luftförorening som har tillkommit i sunkhålan.

Ja men det är väl inte bättre med alla avgaser, en buffelrövsfjärt luktar fräschare än avgaser på andra gatan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Ja men det är väl inte bättre med alla avgaser, en buffelrövsfjärt luktar fräschare än avgaser på andra gatan.

Absolut och det har inte blivit bättre av den här smogen som ligger som ett lock över den vanliga stanken och blandar upp den med farliga partiklar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag vetat för 16 år sedan när jag flyttade från Sverige vad jag vet idag, så hade jag inte flyttat hit, utan då hade det nog blivit ett ställe vid Medelhavet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Hade jag vetat för 16 år sedan när jag flyttade från Sverige vad jag vet idag, så hade jag inte flyttat hit, utan då hade det nog blivit ett ställe vid Medelhavet.

Man lever så länge man lär!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min  kompis @Stein säger att luften är helt ok. Kan dock påverka nervsystemet så om man är borderline, schizofren, efterbliven, mm så är det farligt. Annars "business as usual".

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min  kompis [mention=12579]Stein[/mention] säger att luften är helt ok. Kan dock påverka nervsystemet så om man är borderline, schizofren, efterbliven, mm så är det farligt. Annars "business as usual".

 

 

Den var jäkligt bra!

 

De kanske inte är som de säger, med luften, eller vissa MPR medlemar!

 

Hehe. Fredag natt här så kör vidare ni andra!

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Man lever så länge man lär!

 

 

MVH

Eller tvärtom..

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 12/19/2019 at 2:33 AM, Krafta said:

PM 2,5   162: ... : PM2.5 är dom minsta partiklarna ( hur många partiklar som är mindre än 2.5 micro meter / m3 - vilka är absolut farligast för oss eftersom dom kan tränga igenom lungorna ).

Här refererar man till US AQI där man blandar 2.5 partiklarna med alla andra föroreningar (större partiklar och andra föroreningar) som finns i området och gör ett genomsnitt som blir 162 AQI i det här fallet, visst det är inte bra men att säga att det är 162 PM 2.5 är ju totalt missledande, själv har jag en luftrenare i bkk med 2.5-mätare och den högsta nivån jag har uppmätt de senaste 2 åren när jag har placerat mätaren utomhus är 86 (PM 2.5).

 

Sen finns det en annan aqi mätmetod i kina där problemen är ännu värre men det kan ju vara viktigt att veta vad man jämför med,själv var jag i laos härom veckan och fick svåra problem i andningsvägarna,förmodligen så var det luftföroreningarna kombinerat med förkylning eftersom det var nere på 9 grader på kvällen och tröjan samt jackan inte räckte till (men luften var fan inte bra att andas

).

Då slår jag konstigt nog dina 86 från Bangkok med hästlängder. Jag mätte upp 162 PM 2.5 μg/m3 här på min balkong i Jomtien i januari förra året, alltså mer än 16 ggr högre än WHO översta gräns som är 10. Just nu ligger det på runt 100-125 varje morgon, med andra ord så är luften riktigt urusel just nu och då har inte bönderna börjat bränna sina fält ännu. 

Skickar lite länkar för de som är intresserade.

http://aqicn.org/city/Thailand/chonburi/laem-chabang-municipal-stadium/

https://www.airvisual.com/earth

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#z:5;c:102.9,11.6;t:adv-points;d:2019-01-27..2019-01-28;l:firms_viirs,firms_modis_a,firms_modis_t

 

F95B0A47-EC06-497C-A2FA-D48B7AA38B34.thumb.png.5e3b86db683e79858847e61dd0f4cfc3.png

 

Jag inhandlade en Hatari Air Purifier med HEPA filter på Home PRO för c:a 4000 baht som är grymt effektiv. Man får ner värdena nästan på 0 inomhus när man kör den (mitt condo är på 48 kvm). Då andas man åtminstone ren luft när man är inomhus.

53227141-F955-4A7A-A959-672EA1B867F6.jpeg.16698412d98d372252c00dd266cd2f70.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Då slår jag konstigt nog dina 86 från Bangkok med hästlängder. Jag mätte upp 162 PM 2.5 μg/m3 här på min balkong i Jomtien i januari förra året, alltså mer än 16 ggr högre än WHO översta gräns som är 10. Just nu ligger det på runt 100-125 varje morgon, med andra ord så är luften riktigt urusel just nu och då har inte bönderna börjat bränna sina fält ännu. 

Skickar lite länkar för de som är intresserade.

http://aqicn.org/city/Thailand/chonburi/laem-chabang-municipal-stadium/

https://www.airvisual.com/earth

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#z:5;c:102.9,11.6;t:adv-points;d:2019-01-27..2019-01-28;l:firms_viirs,firms_modis_a,firms_modis_t

 

F95B0A47-EC06-497C-A2FA-D48B7AA38B34.thumb.png.5e3b86db683e79858847e61dd0f4cfc3.png

 

Jag inhandlade en Hatari Air Purifier med HEPA filter på Home PRO för c:a 4000 baht som är grymt effektiv. Man får ner värdena nästan på 0 inomhus när man kör den (mitt condo är på 48 kvm). Då andas man åtminstone ren luft när man är inomhus.

53227141-F955-4A7A-A959-672EA1B867F6.jpeg.16698412d98d372252c00dd266cd2f70.jpeg

Vart nånstans inhandlade du partickelmätaren o vad kostade den?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, born41 said:

Vart nånstans inhandlade du partickelmätaren o vad kostade den?

 

Born41

Jag köpte den på Lazada och den kostade runt 1500 baht. Den heter Sndway sw-825. Kunde inte hitta den där just nu på Lazada men såg att den fanns att köpa på Banggood. Det finns säkert andra ställen också att köpa den på.

https://m.banggood.com/SNDWAY-SW-825-Digital-Air-Quality-Monitor-Laser-PM2_5-Detector-Gas-Temperature-Humidity-Monitor-p-1244753.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_ods&utm_campaign=arvin-cam-sds-view-tent-content&utm_content=arvin&gclid=CjwKCAiAmNbwBRBOEiwAqcwwpZLXBNqYtBNm5niJ0JlYPi5ngAqHLFBZRBBMjju1hlyh5_3VpIVBvhoC4JAQAvD_BwE

Link to comment
Dela på andra sajter

Lås fönstren, nu är nästa kinavirus hos er. Grattis.

 

Scientist have speculated for days that a novel coronavirus might have caused the Wuhan outbreak as officials there ruled out other coronaviruses -- including SARS and MERS-CoV -- as well as influenza, avian influenza and adenovirus.

 

Public health officials run thermal scans on passengers arriving from Wuhan, China at Suvarnabumi Airport in Bangkok, Thailand on Jan 8.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-08/china-s-mystery-pneumonia-illness-may-be-linked-to-new-virus?utm_campaign=socialflow-organic&utm_content=business&utm_source=facebook&cmpid=socialflow-facebook-business&utm_medium=social&fbclid=IwAR24DuBY8pChiVj9JvxIZWnGuzlmmJeblI2jNymEWSohHSvGELbQSd323vY

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Beklagar" hade väl kanske varit ett lämpligare ord än "Grattis".

Vem är det förresten du gratulerar?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Idag kom äntligen sydvästvinden tillbaka , så nu är luften vid Pattaya beach helt ok igen

IMG_20200125_095340.thumb.jpg.a2afb0d38476f9802ae3da5dbd9c3be1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Idag kom äntligen sydvästvinden tillbaka , så nu är luften vid Pattaya beach helt ok igen

IMG_20200125_095340.thumb.jpg.a2afb0d38476f9802ae3da5dbd9c3be1.jpg

Låter bra det,skall upp från Rayong for några ärenden

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...