Jump to content
IGNORERAD

Alternativ till mur runt tomten?


Tujtuj

Recommended Posts

Sitter och kikar lite halvt seriöst på hus i LOS och har väl fått en ganska klar bild över vad jag själv skulle vilja ha den dag som det kan bli aktuellt (förutsatt att man som farang överhuvud taget fortfarande är välkommen vid det laget?). Vad jag dock stör mig på är de trista murar som många väljer att bygga runt sin tomt!? Jag tror inte att det skulle ta mig (som är extremt osmidig) mer än 5 sekunder att ta mig över en sådan om jag ville, så vad är de egentligen till för? För egen del får dessa murar mig mest att känna mig instängd, vilket i.o.f.s kanske är en yrkesskada eftersom jag jobbar på ett fängelse.

Finns det några snygga alternativ till dessa murar som både utgör någon form av skydd samtidigt som man har möjlighet att själv se ut ifrån sin tomt? Behöver man ens ett skydd egentligen? Hur vanligt är det med husinbrott i Thailand, och är hus utan mur mer utsatta än de med?

Ös på med tips, funderingar och åsikter!  :wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tujtuj

    5

  • JH

    5

  • Isaan Butterfly

    3

  • Galten

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

JO, skulle jag bygga en "mur" just nu så skulle den vara antingen ca en halv meter hög med nån slags stålkonstruktion/staket som sista bit. ca 75cm till då...

Eller så skulle det bli en häck, möjligen med inbyggt staket som inte syns.

Ang, antal inbrott så känns det som att det faktiskt händer, i princip alla jag känner har nån historia om tjuvar runt hus.

De struntar i mur och ev. andra skydd. Så att bygga mur för att hålla tjuven borta känns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

En riktigt fet vallgrav ger bade retro-kansla och sakerhet. Addera garna nagra alligator for extra sakerhet och spanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En riktigt fet vallgrav ger bade retro-kansla och sakerhet. Addera garna nagra alligator for extra sakerhet och spanning.

På tal om spänning...man kanske dessutom kunde göra vattnet strömförande i vallgraven? Behöver bara ta fram någon form av strömskyddande gummidräkt till alligatorn.

Quote

JO, skulle jag bygga en "mur" just nu så skulle den vara antingen ca en halv meter hög med nån slags stålkonstruktion/staket som sista bit. ca 75cm till då...

Eller så skulle det bli en häck, möjligen med inbyggt staket som inte syns.

Ang, antal inbrott så känns det som att det faktiskt händer, i princip alla jag känner har nån historia om tjuvar runt hus.

De struntar i mur och ev. andra skydd. Så att bygga mur för att hålla tjuven borta känns fel.

Ett staket på ca. 1.5 m. som döljs av en buske lät inte helt fel! Kanske inte avskräcker tjuven, men kan förhoppningsvis försvåra något.

1.5 meter är ju trotts allt en ganska respektabel höjd för den medellånge thailändaren!  :whistle:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning med mur är för att hålla grannarna borta. Har sett på flera ställen där grannar tolkar tomtgränser väldigt positivt till sin egen fördel... Muren håller ju dessutom djur borta så tror inte att de byggs för att hålla tjuvar borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Muren håller ju dessutom djur borta så tror inte att de byggs för att hålla tjuvar borta.

Muren är väl som med det mesta annat i Thailand, bara till för att visa status?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en skitful mur, som endast duger till att hålla hundar borta.

Hoppas den inte återspeglar vår status i samhället, för det hade ju varit förskräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet med mur runt tomten är väl inte främst att hålla en tjuv borta utan att dels markera var tomten går och stoppa ovälkomna djur så som hundar, kor och höns. Ett alternativ på mur som inte skymmer sikten kan vara en så kallad Ha-ha mur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ha-ha

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sämsta med en hög mur är inte att det håller tjuvarna borta.

Det är snarare att farangfetingar inte kan fly när tjuvarna väl kommer på besök.

Köp en puffra med lösskott som smäller skithögt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. det där med att markera tomtgräns och stoppa djur så är det ju lite av min poäng att en 30 cm. tjock betongmur känns obefogat.

Haha-varianten var ju ett intressant alternativ förutsatt att man har en tomt som man kan "offra" det utrymme som krävs.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag när jag bodde uppe i nordost.

Ett av skälen var att vår tomt naggades i kanten varje gång man grusade eller preparerade vägen på annat sätt.

Decimeter lades till decimeter och hade jag inte satt stopp för detta så kanske vägen till slut hade hamnat precis utanför dörren?

Tyckte inte att det fanns något bättre alternativ än en mur som inte var flyttbar.

Sedan var det OK att hundar, höns och alla ungar hölls utanför - fick det på köpet.

Med en sådan här variant var det heller inget problem att se ut eller över.

Jan L

14551_5500ab2e4029980faf0fa0d8a139ce8ab1

14551_5500ab2e4029980faf0fa0d8a139ce8ab1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

en mur eller ett staket runt e ju bra  att ha om man har barn eller djur,  som man inte vill se överkjörda då det tydligen inte finns hastighetsbestämmelser på landsbyen ...

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde någonstans att det främsta syftet med muren var inte att hålla borta tjuvarna utan för att göra det svårt för dem att ta grejer med sig på tillbakavägen. En moppe är ju tex ganska tung att dra över en två meter hög mur, bara för att nämna ett exempel.

En annan bra idé är ju att man kan ha några tigrar på insidan så slipper man oroa sig över att de äter upp grannar och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När tomten är så liten så finns det nog bara nackdelar med hög mur.

Tjuvar tillåts att arbeta ostörda.

Se bara till att det inte finns nån dörr mot baksidan utav huset.

Har själv vaknat upp med kniv mot strupen .. :diablo:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det här kan vara ett alternativ. S.k. betongplank.

14959_2082f92d5bbcebbaa0427982d514ad08c1

14959_2082f92d5bbcebbaa0427982d514ad08c1

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När tomten är så liten så finns det nog bara nackdelar med hög mur.

...

Vadå, får du inga julklappar då eller?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vadå, får du inga julklappar då eller?

Herr Chang har talat.

he he - jag fick bläddra baklänges och läsa en gång till innan jag hajade :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

he he - jag fick bläddra baklänges och läsa en gång till innan jag hajade :-)

mvh GD

Quote

Vadå, får du inga julklappar då eller?

Herr Chang har talat.

Är en fördel om Jultomten inte är för liten ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>he he - jag fick bläddra baklänges och läsa en gång till innan jag hajade :-)

mvh GD</div></div><p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Vadå, får du inga julklappar då eller?

Herr Chang har talat.</div></div>

Är en fördel om Jultomten inte är för liten ;)

m

Med några hundar i tomten så lär varken tjuvar eller tomtar komma in.

Tomtar går att köpa i plast också och kan vara kul i thailändsk tomt :yes:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Alternativ till mur runt tomten: ett vanligt prydligt nätstängsel som stoppar ormar, höns och fyllon samt ett par riktigt väldresserade vakthundar som stoppar tjuvar. Min uppfattning är att Thailändare oftast har stor respekt för hundar.

Birger

Link to comment
Dela på andra sajter

Några staket som kan stoppa ormar?huh.gif Finns det?? Det behöver jag verkligen!!

Har slagit ihjäl ett par Malaysian Pitvipers tidigare i år (orm-älskare slutar läsa här).

En av dom absolut otrevligaste ormsorterna i Thailand. Cobror är rena leken jämfört med dom här. Dom här flyttar inte på sig när man kommer klampandes som vanliga huggormar och andra giftormar gör. Hugger sen direkt när man kommer i närheten (of course).

Det här är den mest "dödliga" ormen i Thaland, (förutom giftiga Thai-tjej-ormar) Det här är sant. Står för 30% av ormdöda i Thailand. Stövlar och en bra påk anbefalles att medhava !! Kolla in sista bilden!! så här ser dom ut!! C:a 70-90cm långa..

Tacksam för mera anti-orm tips,

annars såg det här staketet/muren väldigtbra ut..great.gif Det har varit ute här förut på forumet, så jag har knyckt bilderna av nån broder/syster -medlem och satt in dom igen, för att dom var så bra!! Borde vara mer ormsäkert än en taggtråd..whistle.gif Haha

JohanB

post-6170-125408146318_thumb.jpg

post-6170-125408163072_thumb.jpg

post-6170-125408186401_thumb.jpg

post-6170-125408189537_thumb.jpg

post-6170-125408191319_thumb.jpg

post-6170-125408243363_thumb.jpg

post-6170-125408146318_thumb.jpg

post-6170-125408163072_thumb.jpg

post-6170-125408186401_thumb.jpg

post-6170-125408189537_thumb.jpg

post-6170-125408191319_thumb.jpg

post-6170-125408243363_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Murar finns inte i dom små byarna i vårt område, mest i städer och i hus på landet som bebos av falanger eller ganska välmående thailändare.

Varianten med en låg mur som har ett lackat trästaket ovanpå (som Baa visade på bild) är klart snyggast tycker jag.

Det blir väldigt stilla bakom en solid betong mur, speciellt under den varma årstiden behövs varje bris som finns för att göra det lite behagligare.

vi har bara betong pelare med taggtråd runt tomten, mest för att hindra boskap från att äta upp blommor och fruktträd.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

En betongmur skyddar ju en eventuell inbrottstjuv från "insyn" så har han väl tagit sig över muren kan han jobba rät ostört där "bakom" med att ta sig in i själva huset

Föredrar nog av flera anledningar en öppen lösning och att minst grannens hundar är lättväkta !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...