Jump to content
IGNORERAD

Alternativ till mur runt tomten?


Tujtuj

Recommended Posts

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tujtuj

    5

  • JH

    5

  • Isaan Butterfly

    3

  • Galten

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

farang: Prova att servera surströmming varje gång hon kommer !

Ar hon issian sa lar det backlasha da de kakar pla raa och andra laskigheter med noje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar hon issian sa lar det backlasha da de kakar pla raa och andra laskigheter med noje.

Tror att kokt potatis med mild brunsås. Svenska kokta grönsaker med en blodig biff till kan vara effektivt :rolleyes:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var lite skeptisk till mur innan, men efter lite tid i byn, så insåg jag att det är ett måste.

Inte kanske så mycket för dom där inbrottstjuvarna med kniv, men mer alla dom där vanliga thailändarna som bara bär med sig saker om dom är lösa och lättillgängliga.

Även för alla höns och hundar som springer runt överallt.

Mest dock för att man kan lyckas med bedriften att få aningen färre bybor på tomten med en mur. Har man riktigt otur så kan det gå en stig genom ens tomt om man saknar en. Eftersom thailändare i alla fall i min by slänger allt som är förbrukat och värdelöst så ser alla områden utanför en mur ut som en soptipp.

Sen kan man göra så som vi valde att göra att vi byggde en relativt hög mur, men höjde marken på insidan. Då blir det rätt bekväm höjd på insidan, men högt från utsidan. Själv hade jag gärna byggt med tegel runt hela tomten, men tanten la sig på tvären. Så nu blir framsidan ett statusfönster med galler.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

noobiefarang skrev: "Sen kan man göra så som vi valde att göra att vi byggde en relativt hög mur, men höjde marken på insidan. Då blir det rätt bekväm höjd på insidan, men högt från utsidan. Själv hade jag gärna byggt med tegel runt hela tomten, men tanten la sig på tvären. Så nu blir framsidan ett statusfönster med galler."

Låter som en superbra lösning! Hur mycket höjde ni marken på insidan? Kan tänka mig att det ser konstigt ut om man höjer för mycket. Har du lust att slänga upp en bild? Efter att ha läst alla bra inlägg i denna tråden så inser jag hur som helst att en mur förmodligen är nödvändig. Så en något förhöjd tomt kantad av en en låg betongmur med nån typ av galler ovanpå borde ju göra att man inte behöver känna sig instängd utan att man tummar på funktionaliteten.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka ta nån bild nästa gång jag är på plats. Det blir ju en liten ramp upp till tomten, men tror det kommer att se ok ut när det är färdigt. Syns bara vid porten.

De flesta i vår by väljer att höja marken på tomten innan dom bygger. Det har att göra med att minimera risken för översvämningar vid häftiga regn.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

noobiefarang skrev: "Sen kan man göra så som vi valde att göra att vi byggde en relativt hög mur, men höjde marken på insidan. Då blir det rätt bekväm höjd på insidan, men högt från utsidan. Själv hade jag gärna byggt med tegel runt hela tomten, men tanten la sig på tvären. Så nu blir framsidan ett statusfönster med galler."

Låter som en superbra lösning! Hur mycket höjde ni marken på insidan? Kan tänka mig att det ser konstigt ut om man höjer för mycket. Har du lust att slänga upp en bild? Efter att ha läst alla bra inlägg i denna tråden så inser jag hur som helst att en mur förmodligen är nödvändig. Så en något förhöjd tomt kantad av en en låg betongmur med nån typ av galler ovanpå borde ju göra att man inte behöver känna sig instängd utan att man tummar på funktionaliteten.

Tror inte att detta är ultinama lösningen.

Svårt att komma in men lätt att få med sig grejor ut.

Som markering och fortfarande inte vara instängd inom murar låter det dock som en bra alternativ :great:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta i vår by väljer att höja marken på tomten innan dom bygger. Det har att göra med att minimera risken för översvämningar vid häftiga regn.

Jag kan förstå att man vill undvika att ha en sjö runt huset, men är det ingen längre som bygger huset, en meter eller mer upp, på pålar? Tycker det ser ut, på biderna här på MPR, som om många gjuter en bottenplatta på marken direkt. Det finns ju en anledning till att man i tropikerna gärna bygger husen en bit ovanför marken.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har inte ångrat en sekund att vi byggde mur runt tomten. Tidigare fanns det folk som tog för givet att gena över tomten när de skulle till kobete eller hämta tuppar. Ormar, varaner, kor,vildhundar och kring blåsta plastpåsar på tomten var vardag innan vi byggde. Visst kanske det inte fläktar lika mycket nu men muren stoppar delvis en del av det vägdamm som kommer från sandvägen utanför. Känns även tryggare med mur när mörkret faller. Vi har monterat lampor på insidan runt hela muren så att det är upplyst under natten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu vet jag inte om "Gunnebostängsel" el. liknande existerar i Los men varför inte sätta upp ett tex. 2m högt stängsel & sen plantera div. växtlighet som klättrar på ovannämda?

Måste ju bli som en mur det åxå på ganska kort tid men en grön & levande mur till skillnad mot betongmuren som jag tycker verka vara väldigt tråkig , en nackdel med den gröna muren kan väl vara man ev. måste klippa den ibland! :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nu vet jag inte om "Gunnebostängsel" el. liknande existerar i Los men varför inte sätta upp ett tex. 2m högt stängsel & sen plantera div. växtlighet som klättrar på ovannämda?

Måste ju bli som en mur det åxå på ganska kort tid men en grön & levande mur till skillnad mot betongmuren som jag tycker verka vara väldigt tråkig , en nackdel med den gröna muren kan väl vara man ev. måste klippa den ibland! :whistle:

Instämmer med JH. Så här kan det se ut. Bilden är tagen innifrån min tomt i Chiang Mai.

post-3130-126269880312_thumb.jpg

post-3130-126269880312_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med JH. Så här kan det se ut. Bilden är tagen innifrån min tomt i Chiang Mai.

Velly nice "Bossej" , har väl aldrig snokat staket förr om åren i Los men ja ser ju du har ett "gammalt hederligt Gunnebo" inget du har importerat själv & det kan väl inte ha varit så svår att få tag på heller förmodar jag? :crazy:

Minns en "moster" i BKK som har ett stålgaller liknande staket på 2m. ner imot floden , det är så fullt av "grönsaker" det måste röjas ibland , man ser absolut ingenting av staketet i sig , bara en grön vägg med fina blommor på! Helt i min smak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, bra idé! Blir nog snyggt med ordentligt med växter på! En nackdel kanske kan vara att det ju inte skyddar mot ormar och andra små, oönskade gäster. Kanske kan lösas om man man fäster något från marken och några decimeter upp på det?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag köpte 180 cm stängsel som jag svetsade fast på stolparna som är två meter. Stolparna står 20 cm i cementen under.

Högst upp har jag spänt en taggtråd.

Tomten är 40*40 meter dvs 1 rai.

Gjorde två stängsel a 40 meter i väster och öster för att få in vind på tomten. Mot gatan i norr och söder är det mur.

post-3130-126319832663_thumb.jpg

post-3130-126319832663_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Bossej,

Stängsel funkar det med om man vill hålla bort byrackor, landstrykare och kreatur från tomten.

Och klart trevligare blir det när man har gjort som du som har planterat "Bouganvilla" (Fung fa) vid staketet.

Har du testat att plantera Clematis vid staketet?

Den klätterväxten gillar ju också stark sol och att klättra, och blommar fint gör den också.

post-5068-126319974176_thumb.jpg

post-5068-126319974176_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Siam-Nilsson

Nej jag har aldrig testat med Clematis på stängslet. Tack för tipset. Det får bli nästa gång.

Valde Fung Fa som förrutom att vara vackra även är taggiga, vilket kan vara avskräckande för dem som vill klättra

på stängslet.

Har även haft grönsaken Boap klättrande på staketet med gula blommor som slår ut i skymningen,

och en baljväxt med mörkblå blommor, som jag inte vet namnet på.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag skulle bygga nytt (nu ska jag inte det pga att min tirak redan har hus) skulle jag bygga på 2,5m höga betongstolparmed en uppfällbar trapp blir ganska inbrottssäkert desutom få en fin balkong uteplats om man bygger till en "läpp" under huset blir ett perfekt skugg-utrymme när för varmt,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag köpte 180 cm stängsel som jag svetsade fast på stolparna som är två meter. Stolparna står 20 cm i cementen under.

Högst upp har jag spänt en taggtråd.

Tomten är 40*40 meter dvs 1 rai.

Gjorde två stängsel a 40 meter i väster och öster för att få in vind på tomten. Mot gatan i norr och söder är det mur.

Det där såg ju riktigt bra ut BosseJ & säkert endå bättre om några år när det fått växt till sig lite , själv har jag fullt upp nu med att hitta en plätt jag kan sätta upp mitt första staket på i Los.

Ska ner & titta nu om ett par veckor , lutar åt djunglerna mot Burma till faktiskt där det är grönt & fint redan men ett staket är säkert inte fel endå , kanske för att hålla familje medlemmarna i schak om inte annat! haha :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har det billigaste alternativet:na: hon flatade in bambu mellan taggtråden ett jäkla jobb men inga hundar eller höns kunde komma in.

Oh , där har vi nåt .. både snyggt , praktiskt & billigt , precis som det ska vara! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...