Jump to content
IGNORERAD

Organdonation


Amigo

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev Dolle:

Tyvärr får inte tågpersonalen lyfta väskor, man ska inte har mer än man klarar av själv.

Har själv fått rycka in och hjälpa medresenärer

Bra det löste sig för dig med hjälp.

Kämpa på och kom tillbaka i livet.

Mvh. Dollemon

Hade inte mer än jag klarade av själv, men det är lite jobbigt när man varit igenomskuren bara nån vecka innan.

Det som jag hade med mig var en liten ryggsäck med en bytes omgång kallingar och tablet etc Vet inte vad

pappkasse med mediciner vägde, kanske högst 3 kilo?  Ha det bra, och tack,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses vilken resa.

Skönt att det går åt rätt håll, är ju liksom ingen litet ingrepp.

Hoppas allt fortsätter att flyta på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Grym utveckling: Statistik för promenad, maj 2020 100 km totalt.

statistik_maj.JPG

statistik_maj.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För exact ett år, 365 dagar sedan hade jag blivit nedsövd för lungtransplantation. Är så tacksam för givaren o läkarteamet och att rehbilteringen har löpt så bra under detta år. Ber till givaren o tänder ett ljus för att hedra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Förra veckan var jag på ett års kontroll i Göteborg. I fyra dagar olika prov o test. Tisdag en massa blodprover för studie, ca 25 rör. Onsdag blåskontroll på fysiologiska avd, flera olika samt siktröngen. Träffa läkaren o sjuksköterskan. Otroligt vad mycket kunskap o kompetens finns i det huset. Torsdag var det njurfunktiontest med kontrast o andra prover. Fick dricka ett söt vätska o sen kollades efter 1 timme 2 timmar o fyra timmar hur det hade söndrats i njurarna. På fredag var dete bronkoskopi, nersövd lyckligtvis. Allt såg bra ut o det togs fyra biopsi, inga tecknen på kroniskt avstöttning. Det tas vätska också samtidigt när de kikar in med kamera i lungorna. Jobbigt att vakna, huvudvärk i två dagar, allmän kraftlöshet o kände mig verkligen sjuk. Så det var tur att jag ändrade hemresan till eftermiddag istället för 10.30.

Blev av med två sorts medicin o ett minskades med 2/3 så det var bra. Annars var läkaren mycket tveksam om jag ska resa till Thailand inom närmaste 6 månader, får skjuta upp till november eller december. Flickan håller på att fylla i uppehällstillståndet just nu o det är 9-12 månaders behandlingstid fn. Men det är bara att vänta. Nu är ju bilderna från fel ställe, det finns ett separat hus för transplantation o avd heter 139, tror jag var på väg för att "rökapå" ett inhalaton på en annan avd.

20200625_132401.jpg

 

20200625_124041.jpg

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Är digital registrerad sedan 2004 men har haft donationskort sedan mitten på 1990 talet.

 

Har även informerat mina anhöriga om vad som ska hända när jag kilar vidare, i princip om det är något i eller på mig som kan hjälpa någon annan att överleva eller till ett bättre liv så är det bara att ta det och skicka resterna i krematoriet.

 

Kan också vara bra för oss som bor och verkar lite utanför Sverige att skriva ett testamente så att anhöriga vet vad du vill och hur du vill ha det vid ditt frånfälle.

 

Kan egentligen inte se någon som helst anledning att inte donera sina organ efter döden?

  • Ge karma 1

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-08 at 20:30, skrev Amigo:

Hade inte mer än jag klarade av själv, men det är lite jobbigt när man varit igenomskuren bara nån vecka innan.

Det som jag hade med mig var en liten ryggsäck med en bytes omgång kallingar och tablet etc Vet inte vad

pappkasse med mediciner vägde, kanske högst 3 kilo?  Ha det bra, och tack,

Skönt att du blev bättre,den lilla visselpipan(norsk visselpipa)har jag oxå,den används vid TV-tittande och har blivit en trogen följeslagare.Lev livet

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2019-12-20 at 15:22, skrev hobbe:

Tycker nog att organdonation per automatik skall vara obligatoriskt .

OM man inte vill så borde man få anmäla DET till ett register med den självklara påföljden att om 

man själv (efter att ha nekat) behöver en organdonation INTE vara berättigad till det.

Skulle spara många svåra beslut för anhöriga och även liv .

 

mvh Hobbe 

 

Jag kan bara hålla med, de som inte lämnar blod ska inte heller ha en enda droppe!

Edit:

Givetvis så menar jag de som uppfyller kraven för att få lämna blod, över 18 år, över 50kg och givetvis frisk nog.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag kan bara hålla med, de som inte lämnar blod ska inte heller ha en enda droppe!

Alla får inte lämna, tex jag pga mediciner. Har man varit i Thailand är det 6 mån stopp pga malaria risk ( påstås det iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Amigo:

Alla får inte lämna, tex jag pga mediciner. Har man varit i Thailand är det 6 mån stopp pga malaria risk ( påstås det iallafall)

Ja, lite slarvigt av mej, givetvis så menar jag de som uppfyller kraven för att få lämna blod.

Över 18 år, över 50kg och givetvis frisk nog.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En och ett halv års kontroll, allt bra. Undrar varför de har satt en stor nål just i Södertälje, där jag bor? 😇💯 ( en nål för varje lungtransplanterat) Otroligt nog sa doctorn att det syns inte i röntgen att jag är lungtransplanterat! Det är väl bra?

20210111_133643.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bidra till en god sak, istället för presenter på min kommande 60 års dag.

https://www.facebook.com/donate/328601848829571/

 

Ingen skall behöva dö i väntan på organ i Sverige. Vill du stödja en bra sak med mig? Jag samlar in pengar för MOD - Mer organdonation. Du kan donera en liten eller stor summa, det kommer ändå att ha en betydande inverkan. Även liten slant är till hjälp. Tack för ditt stöd. MOD arbetar för att alla i behov av en transplantation skall få det i tid och att ingen skall behöva dö i väntan på organ. http://merorgandonation.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Idag fyller jag 60 år så ni är välkomna att bidra! Ni kan även SWISH:a 0733 25 45 30 märk MOD

 

Bidra till en god sak, istället för presenter på min  60 års dag.

https://www.facebook.com/donate/328601848829571/

 

Ingen skall behöva dö i väntan på organ i Sverige. Vill du stödja en bra sak med mig? Jag samlar in pengar för MOD - Mer organdonation. Du kan donera en liten eller stor summa, det kommer ändå att ha en betydande inverkan. Även liten slant är till hjälp. Tack för ditt stöd. MOD arbetar för att alla i behov av en transplantation skall få det i tid och att ingen skall behöva dö i väntan på organ. http://merorgandonation.se

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

Idag fyller jag 60 år så ni är välkomna att bidra! Ni kan även SWISH:a 0733 25 45 30 märk MOD

 

Bidra till en god sak, istället för presenter på min  60 års dag.

https://www.facebook.com/donate/328601848829571/

 

Ingen skall behöva dö i väntan på organ i Sverige. Vill du stödja en bra sak med mig? Jag samlar in pengar för MOD - Mer organdonation. Du kan donera en liten eller stor summa, det kommer ändå att ha en betydande inverkan. Även liten slant är till hjälp. Tack för ditt stöd. MOD arbetar för att alla i behov av en transplantation skall få det i tid och att ingen skall behöva dö i väntan på organ. http://merorgandonation.se

Grattis

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Idag fyller jag 60 år så ni är välkomna att bidra! Ni kan även SWISH:a 0733 25 45 30 märk MOD

 

Bidra till en god sak, istället för presenter på min  60 års dag.

https://www.facebook.com/donate/328601848829571/

 

Ingen skall behöva dö i väntan på organ i Sverige. Vill du stödja en bra sak med mig? Jag samlar in pengar för MOD - Mer organdonation. Du kan donera en liten eller stor summa, det kommer ändå att ha en betydande inverkan. Även liten slant är till hjälp. Tack för ditt stöd. MOD arbetar för att alla i behov av en transplantation skall få det i tid och att ingen skall behöva dö i väntan på organ. http://merorgandonation.se

Grattis på 60årsdagen, och jag fyller 67 idag.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En bekant berättar om livet som multitransplanterat.

 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Ni som knallar runt längs vägarna utan reflexer, glöm inte att anmäla er till donationsregistret....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Den som får min penis drar en riktig nitlott...

Utnött ?

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...