Jump to content
IGNORERAD

Slut med Bangsale och Chonburi


clion

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Olja och filterbyte här i obygden 1700 Baht.

Same same Ayutthaya city 1800:- Bath. 7/3 2019

581693834_Oljebyte.thumb.jpg.216e0320dcc0166139394c3e92bb2472.jpg

Men dom vägrade byta automatolja för bilen har inte ens gått 744mil på 24 mån 55555

Årsmodell 2017

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • clion

    24

  • broder tuk tuk

    8

  • Soengsang

    7

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

59 minuter sedan, skrev Dolle:

Same same Ayutthaya city 1800:- Bath. 7/3 2019

581693834_Oljebyte.thumb.jpg.216e0320dcc0166139394c3e92bb2472.jpg

Men dom vägrade byta automatolja för bilen har inte ens gått 744mil på 24 mån 55555

Årsmodell 2017

 

Mvh. Dollemon

Kolla vilken automatolja du har finns en bästföre datum på oljor

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Kolla vilken automatolja du har finns en bästföre datum på oljor

Nu är du ute och cyklar igen.

 

De flesta bilar idag har olja "for life" i sina automatlådor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

 

De flesta bilar idag har olja "for life" i sina automatlådor

Vissa bilfabrikanter påstår så ja, men därom tvistar många.......livet tar ju slut när lådan rasar, så visst "for life",  googla det!

Jag skulle aldrig iaf låta bli att byta olja i en automat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vissa bilfabrikanter påstår så ja, men därom tvistar många.......livet tar ju slut när lådan rasar, så visst "for life",  googla det!

Jag skulle aldrig iaf låta bli att byta olja i en automat.

olja i sej klarar sej ganska lång tid men används bilen lite bildas kondens, förvaras en dunk olja inte rätt har den

inte många års, bäst före datum inte bra som smörjmedel då

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vissa bilfabrikanter påstår så ja, men därom tvistar många.......livet tar ju slut när lådan rasar, så visst "for life",  googla det!

Jag skulle aldrig iaf låta bli att byta olja i en automat.

Jag litar nog mer på bilfabrikanten än någon expert från Tavelsjö.  På min går det inte att byta växellådsolja själv,  finns inte ens en oljesticka för att kolla nivån. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Boa52:

Kolla vilken automatolja du har finns en bästföre datum på oljor

Den är servad på Isuzi för drygt 1 år sen körd 400 mil på den oljan.

Ville bara byta för att veta det är ny olja i den jämt .

Gäller även Honda Wave 125i Servar och byter olja varje år spelar ingen roll på mil talen vi kör.

 

Små pengar och allt är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Boa52:

olja i sej klarar sej ganska lång tid men används bilen lite bildas kondens, förvaras en dunk olja inte rätt har den

inte många års, bäst före datum inte bra som smörjmedel då

Bilen använd ofta men kör sällan långa sträckor där av få mil..

Madamen föredrar Honda Civic.

Nu när dottern bytt skola blir det troligen mer mil på bilen (för håppningsvis)

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Boa52:

olja i sej klarar sej ganska lång tid men används bilen lite bildas kondens, förvaras en dunk olja inte rätt har den

inte många års, bäst före datum inte bra som smörjmedel då

Tror faktiskt bilfabrikanterna har bättre koll än dig, är ju ingen raketforskning att veta att det normalt sett bildas kondens.

Det är faktiskt som så att byte av automatolja inte ingår i vissa biltillverkares(tex Peugot och Volv)service, det är livstid på den, oljan innehåller troligen medel som motverkar kondens.

Men personligen så föredrar jag att byta ändå.


 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jag litar nog mer på bilfabrikanten än någon expert från Tavelsjö.  På min går det inte att byta växellådsolja själv,  finns inte ens en oljesticka för att kolla nivån. 

Absolut, men mycket diskussioner på nätet om denna ”livstids olja” som flera biltillverkare har idag, vissa har 12000 mil, och andra oändligt.

Gissar du har en Peugeot?

Hur som är det billigt med olja typ 75kr lit, så jag vill nog byta ändå.

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tror faktiskt bilfabrikanterna har bättre koll än dig, är ju ingen raketforskning att veta att det normalt sett bildas kondens.

Det är faktiskt som så att byte av automatolja inte ingår i vissa biltillverkares(tex Peugot och Volv)service, det är livstid på den, oljan innehåller troligen medel som motverkar kondens.

Men personligen så föredrar jag att byta ändå.


 

 

 

Tror jag hade byte av växellådsolja på min Q3 på senaste servicen. 6000 mil. Den servicen kostar ca 9000kr har jag för mig, hade serviceavtal så inget jag behövde betala :)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag måste återigen påpeka hur innerligt och ärligt glad jag är över att Clion nu hittat en darling som ser honom och inte hans pengar.

 

När sånt händer på ålderns höst är det en gudagåva.

 

Sköt väl om den kärleken Clion.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut, men mycket diskussioner på nätet om denna ”livstids olja” som flera biltillverkare har idag, vissa har 12000 mil, och andra oändligt.

Gissar du har en Peugeot?

Hur som är det billigt med olja typ 75kr lit, så jag vill nog byta ändå.

 

 

Det är absolut inte fel att byta oljan vilket jag tänkte göra men fick tji då det inte gick. Men motorolja och filter bytte jag 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tror faktiskt bilfabrikanterna har bättre koll än dig, är ju ingen raketforskning att veta att det normalt sett bildas kondens.

Det är faktiskt som så att byte av automatolja inte ingår i vissa biltillverkares(tex Peugot och Volv)service, det är livstid på den, oljan innehåller troligen medel som motverkar kondens.

Men personligen så föredrar jag att byta ändå.


 

 

 

troligen innehåller medel som motverkar kondens, du har ingen aning om det men skriver som det vore en sanning, läs om oljer

Används bilen, växelådan lite bildas kondens det är bättre den körs ett antal tusen mil per år. Ingen olja kan motverka kondens

bara hjälpa till att den smörjer så bra som möjligt även med vatten i oljan men bra blir det alldrig. Men lev i er tro era bilar

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

troligen innehåller medel som motverkar kondens, du har ingen aning om det men skriver som det vore en sanning, läs om oljer

Används bilen, växelådan lite bildas kondens det är bättre den körs ett antal tusen mil per år. Ingen olja kan motverka kondens

bara hjälpa till att den smörjer så bra som möjligt även med vatten i oljan men bra blir det alldrig. Men lev i er tro era bilar

Du får kontakta biltillverkarna och delge dem din enorma kunskap!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du får kontakta biltillverkarna och delge dem din enorma kunskap!

Sålde oljor så vet vad jag pratar om det gör inte du. Ditt inlägg. troligen innehåller medel som motverkar kondens, troligen

bara det ordet visar på din kunskap

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Sålde oljor så vet vad jag pratar om det gör inte du. Ditt inlägg. troligen innehåller medel som motverkar kondens, troligen

bara det ordet visar på din kunskap

Ja finkeloljor är känsliga för fukt har jag läst någonstans 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

Sålde oljor så vet vad jag pratar om

Det visste du kanske en gång i tiden, men idag är du helt passé.

 

Du måste förstå att biltillverkarnas ingenjörer har större koll än du år 2019, om nu Volvo säger att de har livstids olja i sina automater, så är de trovärdigare än en Åsa-Nisse-kopia från Tavelfors, de har lite koll.

 

Men samtidigt ska jag ge dig lite kredit, en 8 år gammal Volvo V70 har i princip samma låda(Aisin Warner) som en lika gammal Saab, och Saab rekommenderar 12000 mil, medan Volvo säger att oljebyte inte är nödvändigt under bilens livstid.

Volvo finns kvar och blomstrar, Saab finns inte längre, så lite koll har nog Volvos ingenjörer ändå?

 

Personligen vill jag nog byta olja tidigare än 12000 mil i automaten, vare sig det behövs eller ej.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för automatlådor ni träter om? Gamla -80 talare med planet/turbin eller en från 2019 som lite slarvigt kallas för aut men som är en manuell som växlar själv. Det är ju lite skillnad oljeintervaller...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev M33:

Tror jag hade byte av växellådsolja på min Q3 på senaste servicen. 6000 mil. Den servicen kostar ca 9000kr har jag för mig, hade serviceavtal så inget jag behövde betala :)

 

Måste ha varit mellandagsrea.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Vad är det för automatlådor ni träter om? Gamla -80 talare med planet/turbin eller en från 2019 som lite slarvigt kallas för aut men som är en manuell som växlar själv. Det är ju lite skillnad oljeintervaller...

Klart att det måste trätas mellan expertisen på forumet som tror vde kan allt och som ska visa sig bäst i så gott som varenda tråd😂😂.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nja, du gick med i FB i mars 2010 första gången 😀

 

Nu är det 3;e gången du gått med 😉

 

Det är iallafall kul att se att du har det gött 👍

In och ut så kan det bli

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Hmm kan ju vara en ide.

 

Var i obygden finns du?

 

Jag och Berit har ju egentligen bokat en flygbiljett till Krabi men ska försöka övertala henne att besöka risfälten istället även om hon har ormfobi.

 

BTT

 

 

Ubon Ratchani nu bor vi i obygden och hon har en  inneboende som sover på träsoffan i stora rumet men jag ska prata.med syster nr 1 som har ett rum ledigt sen kan jag hämmta er bara 10 minuter från darlingens hus 

Stenbordet står och väntar 

Kan ju fråga nr 2 s gubbe  joi om han kan fixa en Cobra omelet igen till Berith

Den lär vara smaskig bara huvudet åker av

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev stefan5300:

Olja och filterbyte här i obygden 1700 Baht.

Ja det blir ju billigare med åren

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Dolle:

Same same Ayutthaya city 1800:- Bath. 7/3 2019

581693834_Oljebyte.thumb.jpg.216e0320dcc0166139394c3e92bb2472.jpg

Men dom vägrade byta automatolja för bilen har inte ens gått 744mil på 24 mån 55555

Årsmodell 2017

 

Mvh. Dollemon

Typiskt så fort de ser en falang så åker priset upp 

Nu ska hon anmäla sig på körkort skola då får jag leta efter nån stollpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...