Jump to content
IGNORERAD

Joe filosoferar...


Joe

Recommended Posts

Jag läste en krönika i aftonbladet häromdagen, där nämdes en tonårs tjej som hade fullt med skär-märken på armarna. Jag började då fundera över vårt samhälle.

Vad är det egentligen för samhälle vi byggt?

Från det att vi föds så slussas vi in i systemet, båda föräldrarna måste jobba för att ha råd till det materialistiska tänkandet. Samhället kräver i princip detta genom skattesystemet, när barnet är 1 år så in på dagis så att båda föräldrarna kan jobba. Man hinner kanske träffa sitt barn några timmar på kvällen när man redan är dödstrött efter jobbet.

När sen barnet är runt 18 så skall han/hon flytta hemifrån och skaffa egen familj så att ovanstående kan fortsätta.

När man sen blir gammal så in på hemmet eftersom barnen inte har tid och råd att ta hand om sina föräldrar, se ovan.

Samhället kontrollerar våra liv i DETALJ, det finns inget utrymme för familjekänsla eller spontanitet, allt är kontrollerat, det första min tjej skulle göra när hon kom hit från Thailand var att besöka Skatteverket, avlyssning är tillåten(FRA), logga IP adresser är tillåtet(IPRED) osv.

Att starta en rörelse hör i Sverige är nästintill hopplöst om alla regler skall följas... osv...

Nu vill sossarna att man skall jobba tills man är 70 år gammal. 70!!

Var finns glädjen?

Vi har byggt ett samhälle som ingen vill bo i.

Glädjen upplever Jag när jag är i Thailand, där finns allt detta som inte finns här, men frågan är ju om inte även Thailand är på väg mot samma öde. Förhoppningsvis hinner jag inte uppleva det under min livstid.

Jag kommer att flytta till Thailand så fort jag bara kan, det är en rent ekonomisk fråga.

Jag vill i alla fall uppleva livskvalitet innan jag dör.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    11

  • Jive

    8

  • Joe

    8

Mest aktiva i denna tråd

gubben4906

Quote

Jag läste en krönika i aftonbladet häromdagen, där nämdes en tonårs tjej som hade fullt med skär-märken på armarna. Jag började då fundera över vårt samhälle.

Vad är det egentligen för samhälle vi byggt?

Från det att vi föds så slussas vi in i systemet, båda föräldrarna måste jobba för att ha råd till det materialistiska tänkandet. Samhället kräver i princip detta genom skattesystemet, när barnet är 1 år så in på dagis så att båda föräldrarna kan jobba. Man hinner kanske träffa sitt barn några timmar på kvällen när man redan är dödstrött efter jobbet.

När sen barnet är runt 18 så skall han/hon flytta hemifrån och skaffa egen familj så att ovanstående kan fortsätta.

När man sen blir gammal så in på hemmet eftersom barnen inte har tid och råd att ta hand om sina föräldrar, se ovan.

Samhället kontrollerar våra liv i DETALJ, det finns inget utrymme för familjekänsla eller spontanitet, allt är kontrollerat, det första min tjej skulle göra när hon kom hit från Thailand var att besöka Skatteverket, avlyssning är tillåten(FRA), logga IP adresser är tillåtet(IPRED) osv.

Att starta en rörelse hör i Sverige är nästintill hopplöst om alla regler skall följas... osv...

Nu vill sossarna att man skall jobba tills man är 70 år gammal. 70!!

Var finns glädjen?

Vi har byggt ett samhälle som ingen vill bo i.

Glädjen upplever Jag när jag är i Thailand, där finns allt detta som inte finns här, men frågan är ju om inte även Thailand är på väg mot samma öde. Förhoppningsvis hinner jag inte uppleva det under min livstid.

Jag kommer att flytta till Thailand så fort jag bara kan, det är en rent ekonomisk fråga.

Jag vill i alla fall uppleva livskvalitet innan jag dör.

  / Joe

:great::great::great::great::great::great::great::great::great::great:

:great: gubben :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl filosoferat, håller med om allt.

En annan sak som förundrar mig beträffande arbetslivstidens av politikernas önskade förlängning, ju förr di gamla stofilerna avgår skapas det en plats för en yngre medborgare som i bästa fall slipper bli arbetslös. Det har i avhandling efter avhandling bekräftats att långtidsarbetslösa ungdomar har svårt att anpassa sig i samhällets "normalkriterier". Sänk pensionsålder istället så slipper vi samhällskostnaderna för socialstöd och kriminalitet samt förhöjer livskvaliteten för de äldre i samhället.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sänkt pensionsålder är väl bara för att du ska kunna bosätta dig i Thailand fortare.  :whistle:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sänkt pensionsålder är väl bara för att du ska kunna bosätta dig i Thailand fortare.  :whistle:

BTT

haha, precis...

Men, nej! Det var inte riktigt så jag tänkte, jag tänkte nog mest på samhället i stort utan att ta med mina egna önskningar.

Jag kommer troligtvis att kunna avsätta tillräckligt i tjänstepension och privata försäkringar så att jag kan flytta när jag är ca 55, detta är min plan och förhoppning. Den bygger iofs på en ganska rejäl börsuppgång, men varför inte?

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sänkt pensionsålder är väl bara för att du ska kunna bosätta dig i Thailand fortare.  :whistle:

BTT

HEHE, Avundsjuk???BTT

Joe

Valde att "ta" pension vid 55, bästa jag gjort i mitt liv, besökt vänner och bekanta alltifrån Södertälje till Nya Zeeland och numer tillbringa 8-9 månader om året i Thailand, kanon. Önskar att det funnits möjligheter att uppnå detta för var och en men våra kära politiker som institutiserat oss och förklarat oss vara oförmögna att välja egna liv har återigen bevista motsatsen, en politikers högsta önskan om medborgarna: Jobba till 70, dö vid 71=önskemedborgare.

Lycka till med planerna.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Nå ! Vad är det för livskvalitet som merparten av thailändarna upplever ?? Är det inte du med din klart bättre ekonomi som kan köpa dig en lite bekvämare tillvaro i Thailand ??

Själv tog jag pension vid 62 års ålder och bor sedan dess (6 år) i Thailand.  Det är OK men hade det inte varit för min thailändska hustru skulle jag nog hellre bo i Sverige. Där finns ett större urval och större utrymme att tänka och säga vad man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Där finns ... större utrymme att tänka och säga vad man vill.

Hur stort utrymme behöver du för dina tankar? Själv tänker jag just nu på en jumbojet

och den tanken har inga problem att rymmas i mitt lilla huvud.

Och vad är det du vill säga men inte ges utrymme till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Napho!

Livskvalitet, vad är det?? Det finns ju såklart bara inom en själv, alla upplever såklart detta olika, men nu var det ju inte Thailändarens livskvalitet jag skrev om öht. Helt själviskt så skrev jag om vad JAG tycker och vill!

Om du har tillräckliga ekonomiska muskler för att bo i Thailand och du inte trivs med detta så är det som alla Thai skulle säga: somnamna

Sen är jag ganska säker på att du kan tänka precis vad du vill i Thailand...

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns det som jag hade ett par val efter våra nästan 2 år i Södertälje, Sweden.

1. Flytta till en annan stad och börja om. Bli av med vänner, skaffa nya, problem med jobb mm.

2. Flytta tillbaka till Thailand och återgå till det gamla. Bli av med vänner, skaffa nya, återse gamla, problem med jobb mm.

Valet föll helt enkelt på att flytta tillbaka till Surin.

Baserade detta val på att jag trivs bättre i Thailand och kan därmed tillgodose min familjs "krav" på ett bättre sätt än i Sverige.

Men barnen, då?? Man kan sedan fråga sig om skolorna är bättre i Sverige än i Thailand.

På det svarar jag både ja och nej.

Ska man planera sin framtid för att bo i Thailand så väljer jag den Thailändska skolan till 100%

Planerar man däremot att bo i Sverige resten av livet så är självklart den Svenska skolan att föredra.

...bara man inte bor i Södertälje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag läste en krönika i aftonbladet häromdagen, där nämdes en tonårs tjej som hade fullt med skär-märken på armarna. Jag började då fundera över vårt samhälle.

Vad är det egentligen för samhälle vi byggt?

Från det att vi föds så slussas vi in i systemet, båda föräldrarna måste jobba för att ha råd till det materialistiska tänkandet. Samhället kräver i princip detta genom skattesystemet, när barnet är 1 år så in på dagis så att båda föräldrarna kan jobba. Man hinner kanske träffa sitt barn några timmar på kvällen när man redan är dödstrött efter jobbet.

När sen barnet är runt 18 så skall han/hon flytta hemifrån och skaffa egen familj så att ovanstående kan fortsätta.

När man sen blir gammal så in på hemmet eftersom barnen inte har tid och råd att ta hand om sina föräldrar, se ovan.

Samhället kontrollerar våra liv i DETALJ, det finns inget utrymme för familjekänsla eller spontanitet, allt är kontrollerat, det första min tjej skulle göra när hon kom hit från Thailand var att besöka Skatteverket, avlyssning är tillåten(FRA), logga IP adresser är tillåtet(IPRED) osv.

Att starta en rörelse hör i Sverige är nästintill hopplöst om alla regler skall följas... osv...

Nu vill sossarna att man skall jobba tills man är 70 år gammal. 70!!

Var finns glädjen?

Vi har byggt ett samhälle som ingen vill bo i.

Glädjen upplever Jag när jag är i Thailand, där finns allt detta som inte finns här, men frågan är ju om inte även Thailand är på väg mot samma öde. Förhoppningsvis hinner jag inte uppleva det under min livstid.

Jag kommer att flytta till Thailand så fort jag bara kan, det är en rent ekonomisk fråga.

Jag vill i alla fall uppleva livskvalitet innan jag dör.

  / Joe

:great::great::great::great::great:

Suveränt skrivet och tyvärr en verklighet.

Läs gärna mer på bloggen http://insolvenssthlm.blogspot.com/ där Ulrika Ring helt osminkat beskriver en verklighet som allt fler i Sverige hamnar i bla pga en del av det som Joe filosoferar om. Skrämmande men ack så sant.

Thailand är kanske på väg mot samma öde, men kanske man slipper uppleva det under sin livstid. Naturligtvis under förutsättning att man har lite slantar att betala för sig, men den symptomen finns även i Sverige numer.

Så vi tar en öl och lådsas som om vi är "fria" människor ett tag till  ;)

Mvh

BigBossJacken  :mdr:

(som försökt driva företag ärligt utan framgång, pga ett vansinnigt skattesystem)  :rtfm:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varför skylla på det Svenska "samhälllet/systemet" för att man prioriterar det matriella.

Det skulle gå alldeles utmärkt att leva med en förörjande inkomst och en hemma varande man/fru eller två som jobbar 50%.

Fast det blir ju svårt kanske med villa, bil, tre tv-apparater, semesterresan till Mallorca ...

Gör dina prioriteringar och lev därefter.

Att det sen går 4 bath på en krona är ju en annan sak.

Philosopan Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter din filosofi mer som att gräset är grönare på andra sidan. Och om du ursäktar mig så anser jag att du har en ganska naiv inställning till Thailand om du tror att det är så mycket mindre materialistiskt och styrt än vad det svenska är.

Det kanske är lättare att undvika alla de problem som finns i Thailand om man bara är besökare eller farang som mest umgås i begränsade cirklar.

Man kan ju också ställa frågan vilket samhälle är det som thailändarna skapat? Det är inte speciellt svårt att rada upp en mängd olika företeelser där Sverige även med de mest objektiva ögon slår Thailand med hästlängder. Men jag vet att sådana generaliseringar slår illa på det här forumet eftersom det alltid går att hitta samma fel i Sverige som i Thailand och då jämnas de gigantiska skillnaderna ut och blir på något magiskt vis det samma.

Nu är jag ju dock ingen större sverigeromantiker även om jag anser att vi svenskar på många sätt skapat ett väldigt bra och fungerande samhälle. Jag blir helt enkelt uttråkad i Sverige där de minsta problem blåses upp till gigantiska proportioner och där syftet verkar vara en utopi.

Så till viss del håller jag med Joe fast inte på samma grunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne!

Jag håller med dig fullständigt. Visst går det att leva på att jobba deltid eller att den ena parten går hemma.

Skall man leva efter det materialistiska samhället så går det dock inte.

Jag tänker ofta på detta på min arbetsplats, jag är den enda som brutit upp och gift mig med en Thai-tjej. Det enda de tänker på, och finner glädje i, är vilka prylar de skall köpa nästa gång! Bilar, Platt-TV, motorcyklar eller uterum till huset osv...

Jag försöker då lite försiktigt föreslå att kanske kunde man åkt på en liten resa med frun?

Grejen är då att man inte alls trivs med frun egentligen och hellre sitter hemma med sina leksaker än att leva livet. Skilsmässa är inte med på mätaren, vi män är jäkligt lata och tar sällan initiativet till skilsmässa...

Jag har helt släppt mitt materialistiska tänkande. Jag satsar på vad jag tycker är livskvalitet istället och det är fan inte bilar och motorcyklar i alla fall!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tycker Surinp3 är en tuff rackare som flyttar.Vad ska du försörja dej med???Du har väl en del år kvar

till pension .Jag skälv e 60nu men vågar inte sticka än 17000 plus skatt kan man ju inte leva på här

men i Thailand ok men vill kunna åka å hälsa på barnen när det är som nu i svedala 60/40%

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, att åka med frun på semester blir dubbelt så dyrt och hälften så kul.

Soloresenären Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För mig låter din filosofi mer som att gräset är grönare på andra sidan. Och om du ursäktar mig så anser jag att du har en ganska naiv inställning till Thailand om du tror att det är så mycket mindre materialistiskt och styrt än vad det svenska är.

Det kanske är lättare att undvika alla de problem som finns i Thailand om man bara är besökare eller farang som mest umgås i begränsade cirklar.

Man kan ju också ställa frågan vilket samhälle är det som thailändarna skapat? Det är inte speciellt svårt att rada upp en mängd olika företeelser där Sverige även med de mest objektiva ögon slår Thailand med hästlängder. Men jag vet att sådana generaliseringar slår illa på det här forumet eftersom det alltid går att hitta samma fel i Sverige som i Thailand och då jämnas de gigantiska skillnaderna ut och blir på något magiskt vis det samma.

Nu är jag ju dock ingen större sverigeromantiker även om jag anser att vi svenskar på många sätt skapat ett väldigt bra och fungerande samhälle. Jag blir helt enkelt uttråkad i Sverige där de minsta problem blåses upp till gigantiska proportioner och där syftet verkar vara en utopi.

Så till viss del håller jag med Joe fast inte på samma grunder.

Kanske jag har en naiv inställning till Thailand, mycket möjligt, men du glömmer en sak, jag skall inte bo där på Thaiarnas vilkor, jag skall bo där med en svensk pension och bara suga russinen ur kakan! Kanske är detta en självisk inställning, men jag kommer ju att spendera mina pengar i Thailand så det kommer ju alla till gagn.

Uttråkad är väl det ord som bäst beskriver ens tillvaro i Sverige??

Det är just därför jag skall flytta ASAP.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kanske jag har en naiv inställning till Thailand, mycket möjligt, men du glömmer en sak, jag skall inte bo där på Thaiarnas vilkor, jag skall bo där med en svensk pension och bara suga russinen ur kakan! Kanske är detta en självisk inställning, men jag kommer ju att spendera mina pengar i Thailand så det kommer ju alla till gagn.

Uttråkad är väl det ord som bäst beskriver ens tillvaro i Sverige??

Det är just därför jag skall flytta ASAP.

  / Joe

Lyssna till de som säger att det gäller att ha sysselsättning därborta.

Annars lär du snart bli uttråkad igen.

Inte så få spenderar en stor del av sin tid på närmaste bar - ev tillsammans med andra uttråkade faranger.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja, att åka med frun på semester blir dubbelt så dyrt och hälften så kul.

Soloresenären Arne

Bara för att säga emot dig Arne så...

Får jag väl motvilligt erkänna att de bästa stunder jag och min ex-fru hade var faktiskt när vi var på semester, vi besökte Nice, Paris, London, Barcelona, Rhodos, Korfu osv... Riktigt bra, synd bara att det inte varade när man kom hem igen.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför så många klagar på Sverige, ni har ju sjäva varit med att skapat livsstilen..

Sen är det lätt att få ett bättre liv, där ni ändå måste förlita er på svenska samhället, som ser till att ni får penssion..

Men ändå så gnäller ni, försök att leva på thailändska välfärden, så vi se vad ni har att säga efter ett år..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag förstår inte varför så många klagar på Sverige, ni har ju sjäva varit med att skapat livsstilen..

Sen är det lätt att få ett bättre liv, där ni ändå måste förlita er på svenska samhället, som ser till att ni får penssion..

Men ändå så gnäller ni, försök att leva på thailändska välfärden, så vi se vad ni har att säga efter ett år..

Rock on!

Jag gnäller inte på pensionen, jag får ut exakt vad jag betalt in, eller hur? Den pension jag kommer att ta ut har jag HELT och hållet betalat själv.

Sen att inte Thailändarna har nåt pensionssystem är ju upp tilll dem(somnamna), deras planering brukar ju bara sträcka sig till nästa måltid ändå...

Sen håller jag INTE alls med om att jag varit med och skapat livsstilen, det har våra kära folkvalda politiker gjort, som vi iofs röstat fram själv.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är väl vi själva som vill ha allt som finns i våra affärer, typ bilar, tv-apparater, dyra klockor, osv..

Det kan knappast vara våra politiker som har skapat detta på egen hand..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja, det är väl vi själva som vill ha allt som finns i våra affärer, typ bilar, tv-apparater, dyra klockor, osv..

Det kan knappast vara våra politiker som har skapat detta på egen hand..

Rock on!

Håller med! Detta har våra politiker inte skapat!

Men, detta har vårt samhälle skapat!! Inte fan blir man lyckligare av tre bilar eller 4 platt-TV, eller hur?

Jag tycker man skall släppa detta super materialistiska tänkande och istället fokusera på vad som är riktig livskvalitet.

OK, vad är det då? Up to you!!

Jag vet att jag låter som en riktig miljöpartist, vilket jag inte alls är, men jag tycker ändå att man borde dra ner på bilkörningen i landet, själv bor jag i Malmö och jag får fullständigt spel på alla jävla bilar i stan! Släpp bilen som statussymbol!!!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang i Thailand måste vi ha mycket pengar, för att få trygghet, det behövs inte i Sverige..

Inte på samma sätt i allafall.. Jag tror självklart inte att vi svenskar har det bästa livet i världen.

Men vi har ändå en trygghet med den lite kantstötta välfärd vi lever i..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte så få spenderar en stor del av sin tid på närmaste bar - ev tillsammans med andra uttråkade faranger.

mvh

Och inte så få spenderar sin tid långt utanför baren tillsammans med andra förnöjsamma och spirituella människor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...