Jump to content
IGNORERAD

Joe filosoferar...


Joe

Recommended Posts

GammalDansken

Quote

Är man då utskriven från Sverige, så är det inte bara att komma lommande med svansen mellan benen och kräva vård, trots att man hela tiden har betalat 25% skatt på pensionen. Man får vackert betala den höga bruttokostnaden för den svenska vården.

Man kan jämföra med de utskrivna norrmännen, som betalar 7% i skatt på pensionen och får sjukvården i det nya landet (Thailand) subventionerad av norska staten (har för mej att subventionen är 75% av vårdkostnaden).

Ja det kan ju vara en anledning till att väldigt många eu-medborgare som bor i Thailand

har skrivit sig på en adress i EU, för då gäller gemenskapens regel att man har rätt att få pensionen dit och man har rätt till den gränslösa vård.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    11

  • Jive

    8

  • Joe

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Ja det kan ju vara en anledning till att väldigt många eu-medborgare som bor i Thailand

har skrivit sig på en adress i EU, för då gäller gemenskapens regel att man har rätt att få pensionen dit och man har rätt till den gränslösa vård.

mvh

Tänkvärt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske man ska fortsätta att vara skriven i Sverige då,så man kan "utnyttja den gränslösa vården".Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne, det gäller att tillräckligt "frisk" så man kan ta sig hem, efter 45 dagar funkar inte den "gränslösa sjukvården" längre.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Då kanske man ska fortsätta att vara skriven i Sverige då,så man kan "utnyttja den gränslösa vården".Mvh Måne

Enligt den danska tidning Jyllands Posten för bara ett par dagar sedan

uppskattas den danska kolonin i Pattaya/Jomtien av konsulatet att utgöra

ca 5000 personer.

Men under 1000 är registrerade  av de danska myndigheterna som utflyttade till Thailand.

Med fjolårets siffror på danska hhv svenska turister som grund kanske man kan skjuta från höften

och komma fram till en motsvarande siffra för svenska expats på 15000 / 3000.

Bara mörkertal, självklart, men det skulle inte förvåna mig alls om det kommer i närheten av sanningen.

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Då kanske man ska fortsätta att vara skriven i Sverige då,så man kan "utnyttja den gränslösa vården".Mvh Måne

Du skall iaf inte vara så blåögd och korkad som jag var:

Skrev ut mej från Sverige.

Gifte mej i Thailand med en thailändska och reggade äktenskapet i Sverige.

Resultat: fortfarande 25% i skatt+ lägre pension iom äktenskapet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

vad kostar sjukvården i England

Som patient betalar man noll pengar för att besöka doktorn. Likadant om man får remiss till högre instanser. För skattebetalarna vet jag inte riktigt hur mycket det kostar jämfört med Sverige. Generellt anser jag att standarden på institutioner och liknande är lägre i England men på samma gång lär engelska läkare tjäna mest i hela Europa. För ett par år sedan låg den genomsnittliga lönen på 100.000 pund per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Var inte det just i England som svenska läkare gjorde bort sig senast.

En massa knäoperationer har jag för mig som gått åt skogen.

... fast det är väl knappast anledningen till att / ifall de engelska doktorer får mer :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tyvärr inte, fått lov att teckna teckna privata försäkringar varje år efter 1,5 månader.

MVH

Baa (hoppas man inte är blåst)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo , det stämmer men du kan väl åka hem efter t.e.x.4 månader om du skulle behöva vård?Egna försäkringa måste även jag teckna efter 45 dagar,men jag menar man blir väl inte utskriven ur systemet förrens efter 6 mån,om man ska följa lagen.Har för mig att det finns någon gräns på 6 mån.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer än jag vet, har varit ute på "galej" i över 6 år och bara varit "hemma" i Sverige 3-5 månader per år, ingen ifrågasatte mig på läkarhuset häromåret när jag fått fästingbett, bara vanlig besöksavgift, skall väl så vara när man är skriven och skattar här.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda anledningen att bli utskriven är väl att man ska få lägre skatt på inkomster från Sverige? Och det får man då begära själv, tror inte svenska myndigheter övervakar hur mycket man är i Sverige. Bara man betalar in korrekt skatt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt Herr Chang, fick så sent som idag svar på förfrågan från skatteverket att skatten dras i Sverige så länge man är skriven här, och inga skattelättnader. Tji fick man.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruttopensionen sänks med ca 2500, efter det dras 25%

Hälsar anders Pigg & Fri utskriven från ankdammen  :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm.

Du tar med dig pensionen till ett annat land där arbetsplatser och momsintäkter

(i teorin) genereras.

Alla påstår dom har pengar tillgodo i det stora räkenskapet med staten.

De samma medborgare som utnyttjar varenda avdragsmöjlighet som finns (legal eller inte)

har alltid betalat så in i h...e mycket i skatt att det omöjligt kan ha gått åt till

barnbidrag, skola, sjukvård, vägar, service - ja allt det där som man mutar sig till i Thailand.

Samma människor som tycker att det är för jävligt att invandrare kan ta för sig utan vidare

tycker ofta det är helt OK att de ska kunna ha kakan kvar och äta upp den.

Och fatet ska helst skickas efter dom till residensen i Pattaya.

mvh GD

Värst vad du låter bitter då!

Själv är jag utskriven från Sverige, jobbar off shore för ett svenskt företag vilket innebär att jag betalar 15% i skatt.

Vad jag förstått har jag ingen rätt till föräldrapenning, barnbidrag trots att mitt barn skulle bli svensk medborgare. Får vackert betala fullt om jag skulle besöka vårdcentral, tandläkare, dagisplats eller annat som du får subventionerat. Så iom att jag troligen betalar lika många skattekronor som en vanlig svensson får jag inte ett skit för det. Så gnäll fan inte om jag eller andra i min situation skulle återvända senare i livet om man nu tvingas till det. Är det inte just därför som vi fortfarande får betala en alldeles för hög skatt trots att vi är skrivna utomlands? 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Värst vad du låter bitter då!

Själv är jag utskriven från Sverige, jobbar off shore för ett svenskt företag vilket innebär att jag betalar 15% i skatt.

Vad jag förstått har jag ingen rätt till föräldrapenning, barnbidrag trots att mitt barn skulle bli svensk medborgare. Får vackert betala fullt om jag skulle besöka vårdcentral, tandläkare, dagisplats eller annat som du får subventionerat. Så iom att jag troligen betalar lika många skattekronor som en vanlig svensson får jag inte ett skit för det. Så gnäll fan inte om jag eller andra i min situation skulle återvända senare i livet om man nu tvingas till det. Är det inte just därför som vi fortfarande får betala en alldeles för hög skatt trots att vi är skrivna utomlands?

Nja bitter och bitter.

Du verkar ju göra rätt för dig som är helt utskriven; det finns nog fler som inte gör det.

Det som retar mig mest är detta evinnerliga gnällande på skatter och kostnader i Sverige.

De som utmålar t.ex. Thailand som ett paradis för att kostnadsläget är lägre och "friheten" större

och som den dagen de behöver skyddsnätet igen lommar tillbaka i tystnad.

Och det retar mig att man rättfärdigar beteendet med att man betalat så in i hel... med skatt.

Nej jag är inte bitter.

Jag betalar mina skatter utan att klaga och är tacksam att få bo i ett land som vald att fördela till de flestas bästa.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja bitter och bitter.

Du verkar ju göra rätt för dig som är helt utskriven; det finns nog fler som inte gör det.

Det som retar mig mest är detta evinnerliga gnällande på skatter och kostnader i Sverige.

De som utmålar t.ex. Thailand som ett paradis för att kostnadsläget är lägre och "friheten" större

och som den dagen de behöver skyddsnätet igen lommar tillbaka i tystnad.

Och det retar mig att man rättfärdigar beteendet med att man betalat så in i hel... med skatt.

Nej jag är inte bitter.

Jag betalar mina skatter utan att klaga och är tacksam att få bo i ett land som vald att fördela till de flestas bästa.

mvh GD

Fan vad vackert... underläppen darrar och man får nästan tårar i ögonen...  :D

jävla dravel... säg som det är istället.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Fan vad vackert... underläppen darrar och man får nästan tårar i ögonen...  :D

jävla dravel... säg som det är istället.

Hårding  :D

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD, anders är född och uppvuxen i Sverige, fick ett personnummer och hög skatt, OK till i mitten av -70 då började förfallet, Sverige Välfärdslandet blev mindre värt och Dina kostnader steg, Ditt arbetarvärde var inte värt ett skit.

Människor, inom landet och framförallt utanför såg möjligheterna att sko sig på den sociala tryggheten, Landets alla??? två skitställen, dom borgliga säger i alla fall inte KAMRAT.  regeringar som ser till sitt eget bästa men skiter i människorna ( De som har byggt den S.K. välfärden )

Regeringar "Partier" som stoppar huvudet i sanden och SÄGER vi har det bra här.

Det påminner mig om  Volvoägaren som blev tillfrågad: Hur mycket drar din bil per mil / 0,7 svarade han, men ändock tankade han varannan dag, som motsvarade dubbel körsträcka,  MEN det stod i handboken för bilen ???  

Det är bara en utflyttad som skriver, undra varför ??? // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker måhända det blir en lite väl obalanserad bild av landet, men visst, inte ger jag svenska politiker stora A i betyg.

Det går inte att jämföra svensk standard överlag med andra länder, utvecklingen går olika fort i olika delar av världen.

Det är lätt att vända ryggen åt Sverige när man har sitt på det torra, men hur kom man dit? Antingen har man valt rätt föräldrar som redan hade tillräckligt med guls för att skicka sina telningar på fina skolor ller också har man fått utbildningen i svensk grund och högskola som solidariskt betalats via skatt.

Man har av sina föräldrar fått gener som gör en frisk och stark eller har man haft oturen att bli född med någon liten kromoson som gör att man funkar bra men måste ha sjukvård ganska frekvent, även den solidariskt betald via skatten. Elller man kan helt enkelt haft tur eller otur i livet. Vem kan klandra stat och kommun för det?

Jag tillhör dem som haft tur, klarat mig hyggligt och slarvat runt som de flesta andra, gillar inte heller att slanta av 40% (minst) på de surt förvärvade pensionspengar jag slitit ihop men är tacksam för att om det går åt helvete finns det ett annat alternativ än fattigstugan eller lusahuset.

Så,kanske en liten,liten solidarisk tanke finns även i mitt arma huvud då och då.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Sverige är bra på många sätt ännu, men var ändå bättre tidigare innan välfärden började demonteras.

Men det har ett pris och det är att vi måste arbeta så mycket att vi inte har tillräcklig tid för våra familjer och barn.

Men visst har vi det bra med fria skolor och vård, även om dessa också håller på att privatiseras nu, vilket innebär att segregationen och klyftorna i samhället ökar.

Men det jag tror gör att många trivs i Thailand är klimatet som är perfekt när det är som sämst i Sverige.

Människorna är gästvänliga och har lätt för att skratta, och har tid till detta.

Prisläget är fortfarande ok även om det försämras för oss svenskar med kronan som valuta.

När man kommer upp i åren tror jag även att synen på äldre, med den respekt och det sätt som dom behandlas på attraherar många västerlänningar.

Där är dom gammla fortfarande en naturlig del av familjen, och dom göms inte undan i väntan på arvet.

Att Thailand sedan kan erbjuda alla allt oavsett intresse gör ju inte saken sämre.

Sedan är det väl ganska stor frihet i Thailand, det är ju inte vi svenskar bortskämda med precis.

Tempot är lägre och människorna hinner njuta lite och har tid att umgås.

Det är säkert mer saker men ungefär så här upplever jag det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Många sk välfärdsproblem samlade i den här tråden... gnäll om högt skattetryck, meningen med livet, tristess på jobbet osv. På dom flesta håll i världen har man fullt upp med att överleva dag för dag och har inte tid att tänka på hur ointressant och tråkigt ens liv ter sig.

Så bara möjligheten att ha tid över att diskutera tristessen tyder på att ni har det alldeles på tok för bra redan som det är. Men. mycket vill förstås ha mer. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men. mycket vill förstås ha mer. ;)

Så klart!  :mdr:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Många sk välfärdsproblem samlade i den här tråden... gnäll om högt skattetryck, meningen med livet, tristess på jobbet osv. På dom flesta håll i världen har man fullt upp med att överleva dag för dag och har inte tid att tänka på hur ointressant och tråkigt ens liv ter sig.

Så bara möjligheten att ha tid över att diskutera tristessen tyder på att ni har det alldeles på tok för bra redan som det är. Men. mycket vill förstås ha mer. ;)

.. för inte att tala om de som tar sig tid att läsa böcker eller gå på teater.  Huva.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...