Jump to content
IGNORERAD

Söker boende på Koh Chang!


sten68

Recommended Posts

Hallå i sommarhettan!

Vi har, nu i denna goa sommarvärme, bokat biljetter till Thailand nu i december å planerar att åka till Koh Chang.

Vi är 4 i familjen (2 vuxna & 2 tonårsdöttrar) å skulle vilja hyra en villa eller liknande. (Totalt är vi ett sällskap på 9 stycken)

Är det nån som har tips eller ideer på boende där i 3 veckor över jul och nyår?

Även på andra resmål! Har dock varit på Koh Samui 2 ggr så nåt annat hade varit roligt.

Tacksam för alla råd!! 

                                            //Sten68

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sten68

    6

  • Singha711

    5

  • mekong

    3

  • Sattahip

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Har du kollat runt här? http://www.kohchang.se/hotell/

Du får säkert många tips.snart här på MPR.

Har själv bara varit på Koh Chang en gång på

White Sands Beach...kommer inte ihåg namnet

på stället.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Har du kollat runt här? http://www.kohchang.se/hotell/]http://www.kohchang.se/hotell/

Du får sägkert många tips.snart här på MPR.

Har själv bara varit på Koh Chang en gång på

White Sands Beach...kommer inte ihåg namnet

på stället.

Palona cliff resort kan jag rekomendera. Dom billigare rummen ligger 75 meter från huvuddelen med magnifik utsikt med balkong. Då det är ganska lite att göra på ön om kvällarna så finns det här en del shopping samt restauranger.Den ligger längt söderut på whaite sand bach precis före en liten backe.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sten68,

det beror på hur gamla din 2 tonårsdöttrar är. Är de över 15 så är det 'White Sands Beach' som gäller. Är de i de undre tonåren och fortfarande öppna för nya intryck så rekommenderar jag ett bungalow-resort eller liknande i 'Kai Bea', en by som fortfarande har kvar sin thailändska charm. I olika omgångar har jag tillbringat sammanlagd över 3 månader på 'K.B.Resort' (www.kbresort.com) som är ett underbart mysigt ställe med en mängd bungalow i olika storlek och prisklass, men framförallt har en excellent restaurang med europeisk & thailändsk kök. Frukost ingår i priset och man kan äta så mycket man vill, en aspekt som är nog så viktigt för resekassan. Jag avråder från ghetto-boendet i 'Klong Prao' inte bara för att det är långt till närmaste thailändska 'civilisation', men framförallt pga. strandens nedlusning med ohyra och andra småkryp som gör sig påminda långt efter du har kommit hem. Detta är ett känt faktum i Koh Chang och anledningen varför man knappast ser några inhemska thailändare bada vid 'Klong Prao Beach'.

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen å Tack för de tips jag fått än så länge! :great:

Ska gräva ner mig i internet en stund. Får se vad som händer...

Är man sent ute vad det gäller att hitta boende över ju/nyår?

Börjar känna mig lite pressad.

Kanske är det resfeber i förtid?! ;)

//Sten68

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Sten68,

det beror på hur gamla din 2 tonårsdöttrar är. Är de över 15 så är det 'White Sands Beach' som gäller. Är de i de undre tonåren och fortfarande öppna för nya intryck så rekommenderar jag ett bungalow-resort eller liknande i 'Kai Bea', en by som fortfarande har kvar sin thailändska charm. I olika omgångar har jag tillbringat sammanlagd över 3 månader på 'K.B.Resort' (www.kbresort.com) som är ett underbart mysigt ställe med en mängd bungalow i olika storlek och prisklass, men framförallt har en excellent restaurang med europeisk & thailändsk kök. Frukost ingår i priset och man kan äta så mycket man vill, en aspekt som är nog så viktigt för resekassan. Jag avråder från ghetto-boendet i 'Klong Prao' inte bara för att det är långt till närmaste thailändska 'civilisation', men framförallt pga. strandens nedlusning med ohyra och andra småkryp som gör sig påminda långt efter du har kommit hem. Detta är ett känt faktum i Koh Chang och anledningen varför man knappast ser några inhemska thailändare bada vid 'Klong Prao Beach'.

// Singha711

Har tillbringat dom senaste 5 vintrarna på detta ställe, kan bara hålla med i allt du säger. Ska vara där en månad nu igen. Vet att dom redan har så gott som fullbokat över jul och nyår. Men Daos syskon och kusiner har ju också resorter på samma strand, inte lika bra i mitt tycke men helt ok. Sen att det inte finns strandförsäljare gör det mycket mer avslappnat och skönt

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat runt en del och det verkar luta åt att vi bor på Plaloma Cliff Resort,

jag misstänker att det var det du (Nypan) menade, när du skrev om Palona Cliff.

I vilket fall som helst så verkade det som ett prisvärt å bra ställe.

Bara att vänta in 14:e december då ;)

Den som väntar på nåt gött...

Tack för tipsen! :drinks:

// Sten68

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej sten68,

"Plaloma Cliff Resort" ligger precis vid Koh Changs största sammamanhängande bardistrikt med alla för- och nackdelar detta innebär (på andra sidan gatan). Det är naturligtvis upp till dig, men kan vara värdefull att känna till...

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej sten68,

"Plaloma Cliff Resort" ligger precis vid Koh Changs största sammamanhängande bardistrikt med alla för- och nackdelar detta innebär (på andra sidan gatan). Det är naturligtvis upp till dig, men kan vara värdefull att känna till...

// Singha711

Kanske det om man går 300 meter till höger då du kommer ut från hotellet, men det är det enda som finns åt det hållet.

Men går du till vänster norrut så har du många trvliga saker att fördriva kvällen med.

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på er igen!

Ska bara meddela att boendet nu är bokat.

Det blir på Top Resort på White Sand Beach. Verkade vara ett mysigt ställe med, vad jag hittade, bra recensioner.

Nån med erfarenhet av detta ställe?

Kan va kul å veta vad man kan vänta sig!    ... eller inte?! :Drogar-Scared(LBG):

Fast det blir ju vad man gör det till. För det mesta...

Tack för era tips! :great:

//Sten68

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer åtminstone tonårsdöttrarna att bli nöjda.

Lycka till med resan.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej sten68,

Jag har länge funderad om jag vågar slänga in ett inlägg med tanke på inte spoliera din glädje i väntan på att den stora resan, men eftersom jag känner till området ganska väl tycker jag att det kan vara värdefullt att påpeka några saker om ”Top Resort” i eller rättare sagt en bra bit utanför ”White Sands Beach”.

Resortet må vara väldigt mysig i sig men verkar sakna tillgång till strand i egentlig bemärkelse. På bildgalleriet visas en vacker strandbit men den stranden finns definitiv inte nära ”Top Resort”. Däremot visas en stenklippa med en ynka springa i som säkert avses när man i annat sammanhang skriver om en ”private bay” som på sin höjd är lika stort som ditt badrum. Att man kan snorkla där är bara ett annat sätt att uttrycka att där finns många stenar. Samtidigt gör vattenståndet under flod och stundom häftiga vågor uppehället i en sådan klippmiljö till en fara, allt annat än en behaglig och avslappnad strandtillvaro. Hela området kan beskrivas som en bergssluttning mot havet med mer eller mindre branta stenklippor som ”strand”. Närliggande resort har alla namn som t.ex. ”Cliff Resort” etc. Om du kollar topografin med t.ex. ”Google”s isografkarta kan du få en uppfattning hur det ser ut där. Så vill du, dina tonårsdöttrar och ditt 9-hövdade res sällskap behagligt slappa på en av de fina stränderna på Koh Chang, får du nog ta en ganska lång promenad till en offentlig strand. Inga ”shortcuts” över andra privata egendom och stränder där, det ser de talrika och flitiga hundar till som mycket väl kan skilja mellan gäster och främmande.

Jag hoppas nu inte att jag har förstört din glädje i väntan på din resa och önskar att du trots allt får en trevlig semester. Det finns ju, vilket jag kan intyga, andra fröjder i området…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Singa711

Nej då! Du har inte förstört nåt! Jag är medveten om att det inte ligger jättenära stranden. Jag vet ju inte, men det bör ju inte vara kilometrar till White Sand Beach-stranden från Top Resort. Vi har dessutom ändå tänkt att hyra moppar för att se oss runt omkring på olika stränder runt om ön, och annat oxå förstås, så jag hoppas att vi har gjort fel val av boende!

Vi slipper ju i alla fall göteborgsvintern över jul & nyår. Det kan ju va värt en del... :mdr:

//Sten68

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

INTE har gjort fel val av boende menar jag ju... hehe

Det är aldrig för sent att ge upp!! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi slipper ju i alla fall göteborgsvintern över jul & nyår. Det kan ju va värt en del... :mdr:

Det finns massa Svenssons på Koh Chang under jul & nyår!  :crazy:

Kolla boendet på Alina på White Sand!

http://www.alinagrande.com/

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, sten68, då är det väl bara att önska dig och ditt gäng en trevlig semester.

Att ta sig runt Koh Chang med moppen är en utmärkt ide, man tröttnar ganska snart att bara vara på ett ställe och det finns många fina stränder och andra utflyktsmål på nära håll. Det är även därför jag föredrar att bo i ”Kai Bae” för det ligger lagom strategiskt placerat i förhållandet till alla sevärdheter. Att det även är ett charmig thai samhälle med mycket god västerländsk ”infrastruktur” gör saken inte sämre.

När det gäller mopeden så vill jag påminna att ”ringvägen” runt Koh Chang på sina håll är väldig brant med serpentinkurvor och allt, som i Alperna. Det är då viktigt att du kollar moppen innan du hyr på dess kondition m.a.p. däck, bromsar och dragkraft etc. Byt gärna om du inte är nöjd och glöm aldrig hjälmen som du får av uthyraren. Över hela Thailand har polisen nu börjat med att kolla hjälmtvånget som infördes för en tid sen. I synnerhet på turistorter, inte för att efterlevnaden där är särskilt låg, utan för att det är mycket lätt för polisen att plocka in några extraslantar till familjen av en aningslös och oförsiktig farang. 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om du nu mot förmodan blir bötfälld av polisen i Thailand...Betala inga böter kontant till polismannen på platsen om du inte vill bidra till ett fortsatt korrumperat thailändsk samhälle.

Som singha skrev så krävs det en del av föraren när man kör på koh chang så kör med "insidan" och hjälm på.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte också åka till Ko Chang i höst, planerar att ta bågen dit ett par dagar i oktober.

Efter som det finns en massa kunnigt folk i tråden så fyller jag på med två egna frågor:

1, Är det som på Ko Samet att det kommer en massa Bangkokbor över helgen och att det därför är mycket lättare att hitta bra/billigt boende sön-tors?

2, Är det lätt att ta MC med sig på båten? Hur mycket kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tänkte också åka till Ko Chang i höst, planerar att ta bågen dit ett par dagar i oktober.

Efter som det finns en massa kunnigt folk i tråden så fyller jag på med två egna frågor:

1, Är det som på Ko Samet att det kommer en massa Bangkokbor över helgen och att det därför är mycket lättare att hitta bra/billigt boende sön-tors?

2, Är det lätt att ta MC med sig på båten? Hur mycket kostar det?

Hej Sattahip,

Du behöver inte vara rädd för Bangkokborna på Koh Chang av flera skäl:

Koh Chang ligger för långt ifrån Bangkok för en weekend utflykt samtidigt som de branta bakarna på ön skrämmer bort de flesta bilburna thailändare. Det är lågsäsong på hösten och speciellt i år är det väldigt ont om turister, så du kommer att hitta boende hur lätt som helst till låga priser.

Båten till Koh Chang är en bilfärja, alltså inga problem för att ta med sig MC. Har själv åkt med moped några gånger men kommer bara ihåg 60 THB per pers. och resa. En bil kostar 300 THB tur och retur, så jag gissar en MC på samma pris som personbiljetten, dvs. 60 TBH per resa. I alla fall ingenting som gör dig fattig. Tänk på att sista färjan till Koh Chang går kl 19.

Du har säkert läst alla inlägg ang. boende etc.  Då vet du också att jag rekommenderar ”Kai Bae” som home base, speciellt om man ha Mc eller moppe eftersom det ligger centralt i förhållande till de flesta utflyktsmål, är bra mycket billigare trots utbyggd västerländsk infrastruktur och har sin gamla genuina thailändska charm kvar. I ”Kai Bae” finns det många resorts med bungalow direkt vid stranden, ett av dem som jag själv har tillbringat sammanlagt 3 månader är ”K.B. Resort”, ett härligt ställe i äkta djungelmiljö och utmärkt restaurang med thai- och farangmat (www.kbresort.com).

Mvh

//Singha711

[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!!

Har bott på två olika ställen i Koh Chang och bägge var bra tycker jag.

Första gången vi va där hadde vi inga barn och då bodde vi i Kae Bae ett helt otroligt mysigt samhälle, och där bodde vi på Mam Kae Bae, enkelt och helt otroligt mysigt ställe.

Nästa gång då hadde våra tvillingar anlänt och då bodde vi på Klong Prao Resort.

Ett bra ställe men det finns inte mycket direkt utanför resorten,

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Sattahip.

Kolla in detta ställe www.northernlights-kohchang.com mycket mc folk brukar bo där, ett mysikt ställe.

Mvh Maitan.

Är det någon som lyckats komma in på sidan som Maitan tycker är mysigt..?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Kai Bae blir det nog.

Billigt, genuint och nära stranden är starka argument:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...