Jump to content
IGNORERAD

Non Immigrant Visa


Mistral

Recommended Posts

Hej!

Har beställt ett Non Imigrant Visa via konsulatet i Göteborg.

Visat är ett 1:årigt visa med flera inresor.

Är medveten om att jag måste lämna landet efter 90 dagar. I sammanghanget

blev det nämt att jag måste vara borta från Thailand i 24 timmar.

Är det så! Kan man inte bara åka fram och tillbaka direkt.

Någon som har erfarenheter av detta?

Hälsar Mistral. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt rgelverket skall Du vara borta 24 tim, men jag har under 4 års tid aldrig varit borta längre tid än det tar att promenera runt stämpelkiosken i Laos, c:a 1 tim, regelverk tillämpas inte i LOS bara på ambassaden i Sverige.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppfattat det som att det räcker med en kort promenad över en gränsövergång, med stämplar i passet om ut och inresa, men kan ha fel.

Jag tänkte skaffa nytt O-visa nästa vecka i Göteborg, så vore tacksam för svar på ett par frågor :wai: .

Hur lång tid tog det att få visat?

Och räcker det fortfarande med dessa dokument? :

A [/]. If you are married to a Thai citizen or have a relation with a Thai citizen the following documents must

be submitted.

 Marriage certificate or extract of the population registration (personbevis) indicating that you are married

to a Thai citizen

 Copy of Thai ID card or Thai passport of your Thai partner.

Alltså vigselbevis eller utdrag ur folkbokföringen och kopia på frugans ID-kort, eller behövdes nåt mer?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden i Sthlm vill även ha kopia på flygbiljetten.

Har läst på deras hemsida och hittar inte det där om äktenskap längre, nån som vet om det är ändrade förhållanden eller en taskig hemsida? (för 0 visa)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Det här underlättar betydligt. Hoppas det är på samma vis

vid gränsövergången till Burma.

Förrutom ansökan tog jag med mig, mitt eget pass, lönespecifikation, vigselbevis, kopia på hennes pass, kopia på bokningsbekräftelse, personutdrag för ändamål och 2 st foto med underskrift på baksidan. Det hela gick på 1080 kronor. Ansökte om flera inresor.

Hälsar Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite märkligt att man ställer frågor om visum till Thailand på ett forum.

Visumreglerna ändrar ju rätt ofta så det bästa är att kolla med ambassaden direkt om man vill få tillförlitliga uppgifter.

Trevlig resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker det är lite märkligt att man ställer frågor om visum till Thailand på ett forum.

Visumreglerna ändrar ju rätt ofta så det bästa är att kolla med ambassaden direkt om man vill få tillförlitliga uppgifter.

Trevlig resa!

Som jag tycker då, fast tvärtom.

Jag tycker det är märkligt att det inte går att få klara svar på Ambassadens hemsida.

Sen undrar jag fortfarande hur lång tid det tog att få visat, i verkligheten, eftersom jag har kort tid på mig i Sverige.

Konsulatet i Gbg är väldigt bra att ha å göra med, sällan nåt problem där, alltid trevliga.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Tommy, kan tyvärr inte svara dig om hur långt tid det kommer att ta för att

få visat. Var där i fredags, och har för mig att hon nämde en till två veckor men är inte säker.

Själv åker vi inte förrän i slutet på september.

Kan samtidigt informera dig om att Göteborg har semesterstängt nu, i två veckor.

Hälsar Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy!

En rättelse.

Konsulatet i Göteborg håller stängt V 29 och 30.

Hälsar Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man fortfarande emot ansökningar via post på kosulatet i Göteborg?

Har ett non immigrant O som dessvärre går ut redan den 11 sept och jag skulle helst avresa mot Thailand någon vecka senare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom tar fortfarande emot ansökan per post. Man ska bara skicka alla papper + 1080 kronor så skickar dom tillbaka passet med visat i. mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja dom tar fortfarande emot ansökan per post. Man ska bara skicka alla papper + 1080 kronor så skickar dom tillbaka passet med visat i. mvh. flor

Jättebra, tack för den infon!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mistral, det hade jag missat, skall hälsa på dem på Onsdag, sist tog det bara ett par dagar, hoppas de är lika smidiga denna gången.

Annars får jag väl lösa det i Thailand, hatar Immigrations i Bkk, senast jag var där tog det 4 timmar...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår var jag till Thailändska ambassaden i Stockholm för att ansöka om ett non-immigrant visa o, (single entry). Hade med mig de papper Tommy beskrev. Betalade 400:-. Idag på eftermiddagen hämtade jag passet med visumstämpeln i.

Jag kan nu stanna i Thailand tre månader, men som ingen nämnt, därför gör jag det nu, man kan åka till sitt Immigration Office 3-4 veckor innan dessa månader gått och förlänga det så att man kan stanna i ett år! Kostar 1900 baht. Man behöver alltså INTE lämna landet. Måste dock ha intyg från svenska ambassaden att man har en inkomst på minst 40.000 baht/mån, eller ett intyg från thailändsk bank att man har minst 400.000 på konto sedan minst två månader. Finns mycket info om detta på thaivisa.com.

Ben

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Igår var jag till Thailändska ambassaden i Stockholm för att ansöka om ett non-immigrant visa o, (single entry). Hade med mig de papper Tommy beskrev. Betalade 400:-. Idag på eftermiddagen hämtade jag passet med visumstämpeln i.

Jag kan nu stanna i Thailand tre månader, men som ingen nämnt, därför gör jag det nu, man kan åka till sitt Immigration Office 3-4 veckor innan dessa månader gått och förlänga det så att man kan stanna i ett år! Kostar 1900 baht. Man behöver alltså INTE lämna landet. Måste dock ha intyg från svenska ambassaden att man har en inkomst på minst 40.000 baht/mån, eller ett intyg från thailändsk bank att man har minst 400.000 på konto sedan minst två månader. Finns mycket info om detta på thaivisa.com.

Ben

Sedan bereor det på din ålder samt om du är pensionär eller inte.

Nypan

S

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så gällde det om man är gift med en thailändska enl Tommys första inlägg (+ kopia av biljett).

Är man över 50 behöver man inte vara gift, men det krävs högre belopp. För att kunna förlänga med ett år krävs då 65.000/mån eller 800.000 på banken. Eller en kombination av dessa. Men, som sagt, det står mycket om det här på thaivisa.com.

Ben

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Igår var jag till Thailändska ambassaden i Stockholm för att ansöka om ett non-immigrant visa o, (single entry). Hade med mig de papper Tommy beskrev. Betalade 400:-. Idag på eftermiddagen hämtade jag passet med visumstämpeln i.

Jag kan nu stanna i Thailand tre månader, men som ingen nämnt, därför gör jag det nu, man kan åka till sitt Immigration Office 3-4 veckor innan dessa månader gått och förlänga det så att man kan stanna i ett år! Kostar 1900 baht. Man behöver alltså INTE lämna landet. Måste dock ha intyg från svenska ambassaden att man har en inkomst på minst 40.000 baht/mån, eller ett intyg från thailändsk bank att man har minst 400.000 på konto sedan minst två månader. Finns mycket info om detta på thaivisa.com.

Ben

Står ganska mycket om detta här också. Jag vet att jag skrivit om exakt det i minst två trådar. Bara att söka på 40.000 eller 65.000 eller 400.000 eller 800.000, beroende på situation.

[off-topic]Åsså lite smygreklam för Thaivisa... Vet inte vad jag ska tycka om det  :) som fd anställd av Thaivisa[/off-topic]

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på konsulatet i Gbg igår, Onsdag och kan hämta visat på Fredag, 2 dagars väntetid, mycket trevligt mottagande, som vanligt.

De enda handlingar jag lämnade in var: Kopia på frugans ID och på vårt Thailändska vigselbevis.

Sen lämnade jag även ifrån mig mitt pass, 2 foto i körkortsstorlek och 1000Sek.

Tack för tipset om att de har stängt nästa vecka och veckan därpå!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade mitt 1 års non immigrant visa idag, inga problem.

Glömde i mitt förra inlägg att de behövde en kopia på min biljett... Varför vet jag inte, har fått visa förut utan kopia på biljetten.

Vad skall de med en kopia på en ombokningsbar E-ticket till? och efter den resan kan jag ju göra en massa inresor eftersom det är muliple entry visa, nån som vet eller har nån bra teori?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Som jag skrev så gällde det om man är gift med en thailändska enl Tommys första inlägg (+ kopia av biljett).

Är man över 50 behöver man inte vara gift, men det krävs högre belopp. För att kunna förlänga med ett år krävs då 65.000/mån eller 800.000 på banken. Eller en kombination av dessa. Men, som sagt, det står mycket om det här på thaivisa.com.

Ben

Hej svejs. I går hämtade jag ut mitt pass på Immegration i Jomtien med en stämpel där det stod Retirement på vilket innebär uppehållstillstånd i Thailand i ett år. Vidare behöver jag bara uppsöka Immegration var 90:e dag för att få ny stämpel i passet. Hur lätt som helst, i alla fall för mig, att få detta. Räckte med att jag är 50+ samt kunde visa upp intyg på svenska konsulatet att jag hade mer än 65.000 bath som kommer in på mitt konto varje månad. Jag hade mina intyg om detta för säkerhets skull på engelska och när den vänlige tjänstemannen på konsulatet frågade vilka siffror han skulle använda så pekade jag på dom före skattdance1.gif

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..man skulle nog visa upp hyreskontrakt eller liknande också. Hela kalaset gick väl på ca: 2500 bath och då hade jag även anlitat en expert som fyllde i ansökningshandlingarna åt mig så det blev rätt på en gång.

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

TOMMY... behövde du inte ha en biljett då ... eller behövs inte de om man e gift med en thailändska...

bara en som undrar

micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...