Jump to content
IGNORERAD

Carlsberg vs Chang


Guest Knasen

Recommended Posts

Guest Knasen

Ja det var ju synd att Carlsberg försökte sig på att tränga sig in på den Thailändska marknaden.. Visst har dom utvecklat ölen i Los, men rättsligt sätt så har dom ju inget där att göra.. Men utveckling skall hållas kort då det finns allt för många snyltare som skor sig på olika öl-recept  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • GammalDansken

    7

  • Sam sip sam

    3

  • Chrille Columbus

    2

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

Quote

Ja det var ju synd att Carlsberg försökte sig på att tränga sig in på den Thailändska marknaden.. Visst har dom utvecklat ölen i Los, men rättsligt sätt så har dom ju inget där att göra.. Men utveckling skall hållas kort då det finns allt för många snyltare som skor sig på olika öl-recept  ;)

Que?

Berätta gärna om skillnaden mellan Carlsberg och exempelvis Heineken?

Varför har Carlsberg dragit sig ur och varför finns Heineken kvar? Enligt din något märkliga teori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Quote

Que?

Berätta gärna om skillnaden mellan Carlsberg och exempelvis Heineken?

Varför har Carlsberg dragit sig ur och varför finns Heineken kvar? Enligt din något märkliga teori.

Herr Chang har talat.

Carlsberg har inte dragit sig ur något.. Dom blev utsparkade från Thailand pga rättigheter hit och dit som du värnar så mycket om.. Rättigheter är ju dit område, så du får söka info själv om detta...

Vet inte om du befann dig i Thailand under Em 2004.. Men Carlsberg -skyltarna som stod på arenorna censurerades av thailändsk tv.. Såg ganska komiskt ut.. En glimt in Changens verklighet ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Vill förövrigt  påminna dig om att alla Beer Chang som du dricker egentligen är Carlsberg.. Men då dessa oartiga danskar ville ha procent på sitt recept så blev det banlysning och rättsligt efterspel.. Självklart så förekom det inte jäv i denna rättegång..  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Knasen,

Jag vet mycket väl att Carlsberg försvann från thailändska marknaden 2004. Och detta pga tvist med Beer Chang bryggeriet.

Tyckte bara ditt inlägg #37 var lite svårförståeligt.

Riktig Beer Chang (6,4%) finns ej tillgängligt i Sverige, men jag kommer knappast att byta till Beer Sääng pga det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Ok, jag ska inte döma dig för att du förespråkar varumärkes-intrång och stöld av recept.. Själv så vill jag bara kunna ladda ner en rulle då och då utan att bli kallad snyltare.. Men man ska tydligen rikta in sig på mera storskaligt bedrägeri för att falla vissa i smaken.. :whistle:

Tycker nog att Herr Carlsberg ska sluta att kalla sig för nåt han inte är... Eller byta inriktning i vissa frågor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Ok, jag ska inte döma dig för att du förespråkar varumärkes-intrång och stöld av recept.. Själv så vill jag bara kunna ladda ner en rulle då och då utan att bli kallad snyltare.. Men man ska tydligen rikta in sig på mera storskaligt bedrägeri för att falla vissa i smaken.. :whistle:

Tycker nog att Herr Carlsberg ska sluta att kalla sig för nåt han inte är... Eller byta inriktning i vissa frågor...

Nu blev du väldigt konstig. Jag har inte förespråkat eller fördömt Carlsbergs verksamhet i Thailand. Om du anser det vill jag se citat. Det enda jag skrivit är att jag valde Carlsberg vid vissa tillfällen i baren. Främst pga lägre alkoholhalt än Beer Chang. Liksom gynnsamt om man ska spela biljard.

Vad är det för skitsnack om att jag förespråkar varumärkesintrång och stöld av recept?

Visa citat eller bli portad... börjar tröttna på dig.

Ojdå, nu missbrukar jag min makt som moderator, eller hur var det?

Herr Chang har talat.

P.S. Ber om ursäkt till Enis att vi förstört hans tråd. Detta kommer inom kort att vara uppklarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Men förstår du inte att det som Carlsberg råkade ut för i Thailand är synonymt med vad TPB råkade ut för i Sverige.. Nämligen en politiskt rättegång som ej går att vinna...

Hur patetiskt det än låter så börjar man efterkonstruera lagar för att passa in och gynna stora multinationella/ i Carlsbergs fall nationella företag  så är man ute på farligt vatten..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Men förstår du inte att det som Carlsberg råkade ut för i Thailand är synonymt med vad TPB råkade ut för i Sverige.. Nämligen en politiskt rättegång som ej går att vinna...

Hur patetiskt det än låter så börjar man efterkonstruera lagar för att passa in och gynna stora multinationella/ i Carlsbergs fall nationella företag  så är man ute på farligt vatten..

- och tydligen går det att efterkonstruera regler här på MPR så du kan bli portad

typ:  Om en moderator "blir trött på" eller inte hittar motargument mot enskild

medlems  inlägg, kan denna bortvisas utan vidare.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

- och tydligen går det att efterkonstruera regler här på MPR så du kan bli portad

typ:  Om en moderator "blir trött på" eller inte hittar motargument mot enskild

medlems  inlägg, kan denna bortvisas utan vidare.

mvh GD

Jajamensan! Se "generalklausulen" i forumreglerna:

§16 Det är naturligtvis omöjligt att skapa en regel för varje

tänkbar situation och en moderator måste ibland ta ställning till något som

inte är klart reglerat. I dessa fall räknas moderatorns beslut som

regel.

Vad jag vet har dock ingen blivit portad med hänvisning till denna regel. Detta är ingen efterkonstruktion, denna regel har funnits hela tiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jajamensan! Se "generalklausulen" i forumreglerna:

§16 Det är naturligtvis omöjligt att skapa en regel för varje

tänkbar situation och en moderator måste ibland ta ställning till något som

inte är klart reglerat. I dessa fall räknas moderatorns beslut som

regel.

Vad jag vet har dock ingen blivit portad med hänvisning till denna regel. Detta är ingen efterkonstruktion, denna regel har funnits hela tiden.

Herr Chang har talat.

Den är säkert bra den regeln. Demokratisk och rättvis.

Om den tillämpas förnuftigt och inte i brist på argument eller p.g.a. ovilja mot personer.

Den påminner om den praxis som tillämpas på domare i TPB-rättegången.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokrati och rättvisa? Vilka höga förväntningar vissa har på det här forumet.

Jag tycker att värdarna sköter sitt jobb alldeles utmärkt på MPR. Vill man ha skräckexempel på hur illa det kan gå finns det bättre thaiforum att titta på än det här.

En del verkar bara vara inriktade på att klaga och man undrar ju vilken glädje de har av det. Verkar ganska patetiskt. Fast egentligen kanske det är tragiskt och personerna i fråga borde kanske ha våra sympatier?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Demokrati och rättvisa? Vilka höga förväntningar vissa har på det här forumet.

Jag tycker att värdarna sköter sitt jobb alldeles utmärkt på MPR. Vill man ha skräckexempel på hur illa det kan gå finns det bättre thaiforum att titta på än det här.

En del verkar bara vara inriktade på att klaga och man undrar ju vilken glädje de har av det. Verkar ganska patetiskt. Fast egentligen kanske det är tragiskt och personerna i fråga borde kanske ha våra sympatier?

Håller med, Joints, helt å hållet.

Men när HC skriver att han vill porta nån för att han är trött på samma

då måste man ju reagera.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tycker Arne och btt borde få moderera ett dygn.

Bara ni spar en säkerhetskopia först, så är väl det OK :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker Arne och btt borde få moderera ett dygn.

Nej, jag är inte moderat.

Omåttfulle Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Chang och Herr Chang.

Jag fick höra en konstig sak av en engelsk barägare, jag har inte hunnit kolla sanningshalten i utsagan men den löd som följer:

Thailand är ett av dom få länder i världen som tillåter Formalehyd i varor avsedda för humankonsumtion, och han vidhöll att Beer Chang innehåller nämnda kemikalie. Så det är kanske därför H.C. och jag stay forerver young?? :suicide:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Oden, fotot i Fodervärdens avatar är förmodligen från hans konfirmation.

Odöpte Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Utan att förringa den gode herr Changs avatarbild så kan jag nog instämma med Arne.

Ser man på bilder av herr Chang från festen i Göteborg så ser han betydligt äldre ut där.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Utan att förringa den gode herr Changs avatarbild så kan jag nog instämma med Arne.

Ser man på bilder av herr Chang från festen i Göteborg så ser han betydligt äldre ut där.

BTT

BTT, ett råd:

Koppla inte ihop frågan med ev. konsumtion av chili.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det att Chang innehåller Formalehyd så kommer jag att om jag kremeras att brinna okontrolerbart i veckor efter denna resa...

Många bira blev det...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om Knasen bara är ute för att provocera HC i denna tråd?

Men man kan konstatera att på grund av att Chang breweries lyckades slänga ut Carlsberg efter att danskarna gjort gigantiska investeringar i det joint venturebolag som de hade tillsammans och som bland annat licensbryggde Carlsberg. Tacken danskarna fick var att de rånades på investeringen med hjälp av thailändska domstolar och den då sittande regeringen.

Sen undrar thailändare varför inga internationella storbolag vill investera i Thailand längre?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Trevligt att så många intresserar sig för min avatar! Ja, bilden är minst sex år gammal, dessutom retuscherad i Photoshop. Dock ej av mig, det var fru Chang som ville ha några tilltalande bilder av mig, så vi gick till en studio i Chiang Mai. Har också liknande sju år gamla förskönade bilder av fru Chang, men jag får nog smisk av henne om jag lägger ut dom här ;-)

Angående Carlsberg och Beer Chang... en trist historia. Det verkar som att Knasen tycker att jag borde avstå Beer Chang i någon slags solidaritet med Carlsberg, men så kommer det inte att bli.

Det är lite deprimerande att GD tycks tro att jag lättvindigt skulle porta någon bara för att jag förlorat i någon diskussion. Tro mig, det vore definitivt under min värdighet. Det är en sak att ha lust att göra något, en annan att verkligen göra det.

MaiChai,

"Sen undrar thailändare varför inga internationella storbolag vill investera i Thailand längre?"

Exakt. Blir till exempel intressant att se om det någonsin blir något IKEA i Bangkok. IKEA är väl nu lite brända av sina äventyr i Ryssland, och då lär inte Thailand te sig mer tilltalande för stora investeringar.

Behöver Thailand IKEA och vice versa? Svår fråga.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att byta "nick" på Thailand från LOS till LOC, Land of coppies! :crazy:

Baa (som gillar Carlsberg, köper ofta i Laos)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...