Jump to content
IGNORERAD

Phitsanulok -Tak


dandic

Recommended Posts

Tja,

Mitt första inlägg här, men jag har varit en ivrig läsare av sveriges

bästa thaiforum.

Jag åker till Thailand 11:e juli

Jag kommer att åka o hälsa på en gammal väninna ;) i Tak,

utanför Phitsanulok

Har varit där förut, 4 dagar, för 3 år sen, men hade då ett helvetes otur med vädret, det regnade hela jävla tiden.

Det enda jag hann se, var den enorma kraftverksdammen utanför Tak.

Mycket imponerande.

Jag vet av erfarenhet att lappsjukan kommer krypande

på landsbygden i Thailand

Min fråga är enkel: Vad finns att se o göra där omkring?

Hennes brorsa har bil, (och jag har pengar),

så det är inga problem med transporter.

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Daniel,

Intressant fråga...

Det beror väl mycket på hur man själv är lagd. Till exempel gillar jag att bli överraskad och vill inte planera Thailandsresan in i minsta detalj.

Mina bästa upplevelser i Isaan var när grannarna tog tag i mig och tog mig på en lång utflykt. Utan fru Chang... fast hon hade kanske lite att göra med det.

Jag tycker det är ganska mäktigt när thailändarna uppenbart stolt presenterar en sevärdhet. Jag må ibland ej vara så imponerad, men det känns ändå givande. Om sanningen ska fram så har jag en viss fascination för det jag upplever som bisarrt. Ingen brist på det i Thailand ;-)

För mig är det värdefullaste när dom tar mig till en enkel arbetsplats där jag kan observera hur det går till. Till exempel fiskodling. Jag må ej behärska thailändska språket, men kan ändå se mycket bara från kroppsspråk.

Det händer en massa saker som man kan roas av hela tiden. Jag vill inte på något sätt dissa Isaanfolket, men de är onekligen annorlunda mig. Så jag njuter av att vara i deras sällskap, eftersom jag gillar annorlunda erfarenheter. Tro mig, det kan vara mycket annorlunda...

Jadå, skulle väl kanske inte gilla att uppleva detta varje dag resten av mitt liv. Isaanfolket skulle nog heller inte vara så roade av att jag var där jämt. Eller vad säger Isan Lover?

Hur som helst blir min rekommendation till Daniel att prioritera enkla nöjen i Isaan, och att följa med på vad som helst de boende där föreslår. Dock ej en massa tempel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Hej Daniel, Herr Chang tycker tydligen att du ska åka ända bort till isaan för att se dig omkring ;) .

Om du ska hålla till runt Phitsanulok finns det fina vattenfall med badmöjligheter samt nationalparker att besöka.

Är du konstintresserad så finns en stor utställning som vad jag förstår är permanent, även en mkt känd buddha har sin plats i staden.

Googla lite på phitsanulok så kommer du finna en hel del.

mvh Walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var väl inte så tydlig,

och det var väl inte meningen heller.

Detta blir min 16:e thairesa, ( ca 1 månad vardera) så jag är inte direkt en nybörjare.

Vad det gäller tempel så håller jag med dig helt o fullt.

Jag hade tänkt stanna ca 7-10 dagar i Tak, innan jag/vi,

(för jag har fortfarande inte klart för mig vad hon vill)

far vidare till gamla Pattis/Kho Chang/Samet.

Men dom områdena är jag en gammal erfaren expert på. :yes:

Det jag mest tänkte på var väl det naturmässiga, samt nöjeslivet.

Karaoke-barer finns ju överallt i S-O_asien.

Så det var väl inte såna saker man trånar efter direkt.

Ja, vad fan vill jag egentligen?

Tacksam för lite tips att fördriva dagarna med,

Dock inga tempel. för det är jag helvetes trött på. (också)

dandic

fast jag är lite småkär :Drogar-Love(LBG):

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hehe phitsanulok,

Läste tydligen lite fel i Daniels inlägg! Eller så kan jag inte så mycket av Thailands geografi som jag ger sken av ;-)

Daniel, du får se till att skaffa tillgång till internet och hålla oss underrättade om vad som händer. Vi vill även ha bilder, så det torde hålla dig sysselsatt större delen av dagen.

Vi försöker hålla en viss kvalitetsnivå på detta forum, både vad gäller text och bilder. Så du får nog vara beredd på att lägga en del tid på det.

Nej, skojar bara! Men det vore trevligt med någon rapport från dig i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

hehe chang, blir lätt så när man sitter uppe hela nätterna och läser på forum :mdr: .

Ja vem är inte trött på tempel, men jag har fortfarande inte lyckats med konststycket att övertala frun om att få roa mig när vi är i phitsanulok.

Däremot har jag passerat ett antal ställen under dagstid som jag mkt väl kan tänka mig att besöka kvällstid, men men nån gång ska jag :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt så har det inte speciellt stor betydelse vad man åker för att titta på, om det är ett tempel, vattenfall, en ruin eller en damm. Det viktigaste är att man får arschlet ur vagnen och åker ut och upplever.

Har man inget besöksmål att åka till blir det lätt att man sitter på ändan istället och dagen bara passerar. Målet är egentligen inte det viktigaste, det är allt det oväntade man upplever under vägen.

Vad gäller Tak så är det fortfarande en vit fläck på kartan för mig. Så jag har inga tips att ge. Men varför inte googla lite, borde finnas en del tips på sevärdheter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig Kim, det spelar inte så stor roll vad man gör,

bara man gör nåt.

Senaste åren tycker jag mer o mer om att tillbringa lite tid, i måttliga mängder, på landsbygden.

Herr Chang:

Vi får väl se när jag kommer hem i mitten på augusti om jag kan visa

lite bilder. Bara jag får fingrarna ur o lär mig hur man gör.

har en hel del kul grejer att dela med mig av.

Tack för ett kanonbra forum.

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej dandic

Phitsanulok stad är trevlig och så finns mitt favorit tempel Wat China Rat där som är värt ett besök.

Det är nära till Pichit som har en park med krokodiler och diverse fiskar i stora dammar som folk matar, det är ett populärt utflyktsmål för folk i närområdet.

Förövrigt är det väl bara att göra som Herr Chang skrev, följa med lokalbefolkningen och uppleva hur annorlunda livet där är och njuta av dom enkla nöjen som finns.

Trevligt att han verkade uppskatta besöket i Isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Visst kan man ha roligt i Isaan! Mest spännande är det när det blir en oväntad utflykt. Fru Chang har ibland snott min plånbok och åkt själv till någon marknad, och jag sitter och har lite tråkigt. Men så dyker det upp ett gäng som vill att jag ska följa med någonstans för det är något dom vill visa mig. Vi kanske inte kan kommunicera så mycket, men kul är det!

Det behövs ju inga pengar egentligen, fru Chang har kanske i all sin vänlighet lämnat några hundrabahtare i min ficka och det är tillräckligt för lite förfriskningar.

Fru Chang gillar inte att jag följer med på sådana utflykter, men det skiter jag i...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Herr Chang

Helt rätt att följa med på sådana utflykter, dom flesta människor man möter är genuint ärliga och snälla (undantag finns), så det är bara att hänga på.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...