Jump to content
IGNORERAD

Chili - bra eller dåligt?


Joints

Recommended Posts

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    3

  • Herr Chang

    2

  • Joints

    2

  • glimten66

    2

Mest aktiva i denna tråd

Saxat från nätet:

"Anhängare till traditionell Thailändsk läkekonst, menar att chili hjälper till med att bli av med väderspänningar och magkramper. Detta beroende på att chilin tar död på alla bakterier i magen och andra invärtes organ. Med chili i magen, ökar nivån av saltsyra som i sin tur ökar blodcirkulationen i magens vävnader. Detta hjälper till att öka graden av matsmältning. Blodtrycket ökar också eftersom hjärtat slår fortare. Detta medför att de som svettas rikligt efter att ha ätit chili, på så vis gör sig av med giftiga substanser i kroppen."

Dessutom är det som Herr Chang säger att om man äter riktigt starkt så utsöndrar kroppen endorfiner som kan ge ett beroende.

/le_bump

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda problemet jag märkt av att äta chilistärkt mat är att mycket av den svenska maten, som kanske ibland inte är så kryddad, inte längre smakar så mycket. Ofta har jag fått krydda på även många svenska maträtter för att jag numera ska känna någon smak av dem. Kan chilin ha domnat bort mina smaklökar på nåt sätt så att jag bara kan njuta av den kryddstarka maten?

:drinks:

Som fd kock som man är så försvagas smaklökarna gradvis med åren och sen att äta väldigt mycket kryddat/stark mat gör att man får sämre smaklökar och behöver därför öka mängden kryddor i maten för att man ska känna smakerna.Men kroppen är ju otroligt bra på att vänja sig samt läka,så använd mindre kryddor och stark mat 1-3 månader så ska du se att dina smaklökar har återhämtat sig betydligt mer och du kommer igen känna smakerna från förr. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimat är gott men har fått lite problem med matsmältningen senaste åren.

I hemmamiljö gör ju det inte så mycket att man får springa på toaletten efter intagandet av mycket chili.

I resandets stund kan det dock bli ett problem.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...