Jump to content
IGNORERAD

Chili - bra eller dåligt?


Joints

Recommended Posts

Är just nu på gästspel i Sverige och som stor älskare av chili har det slagit mig att många svenskar som inte tycker om chili samtidigt hävdar att det är farligt för magen. Är det bara en klen ursäkt för att man helt enkelt inte tycker om smaken eller ligger det något i det påståendet?

Nästan alla thailändare tuggar ju gladeligen i sig mängder av chili och jag har aldrig hört att de skulle få problem med magen för det.

Själv så har jag aldrig känt mig kass i magen efter att ha ätit chili. En positiv effekt jag lagt märke till är att det hjälper när man är förkyld.

Så frågan är om det finns några bevis för att chili är dåligt/farligt för magen och om någon hört talas om en thailändare som klagar över chilins eventuellt dåliga effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    3

  • Herr Chang

    2

  • Joints

    2

  • glimten66

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jo, har hört thaiare beklaga sig över magont och sveda i den bakre regionen när de ätit något med extra mycket chili.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det enda Thailändare kan klaga på när det gäller chili är väl att dom svettas när dom käkar det,

och att det kan orsaka "sveda i den bakre regionen när de ätit något med extra mycket chili." som BanArne beskrev det.

Det man har hört i övrgt är väl att chili är bra mot massor av olika sjukdomar inkl. cancer,

och det ska vara bra för kroppen när det är varmt (tåla värme bättre).

Det sägs också skydda mot myggbett när man svettas ut chilidoft.

Det ska också vara positivt för magsmältningen.

Och förutom detta skyddar det maten ifrån insekter och bakterier när man saknar kylskåp.

Om detta är skrock eller till stora delar riktigt vet jag inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor kan inte äta chili hon får magsmärtor i ungefär ett dygn och måste besöka doktorn för det mesta, vid flera tillfällen har de varit tvungna att ge henne morfin injektioner för att stilla smärtan. Även om hon vet att hon inte kan äta chili så provar hon lite iallafall.  :kort:

Doktorn sa att hon har något problem med slemhinnorna i mage och tarm, det förekommer hos flera Thailändare mer eller mindre. I hennes fall är det extremt.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Kan det inte vara så att hon är ute efter ett doktorbesök med lite morfin ?  :preved:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan det inte vara så att hon är ute efter ett doktorbesök med lite morfin ?  :preved:

:mdr:   Jag tror inte att hon har något större nöje av att få en morfininjektion i onödan så på den frågan kan jag svara nej direkt.  :na:

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

maakaao

Hur är det med svärmor gillar myggorna henne lika mycke?

Det sägs också skydda mot myggbett när man svettas ut chilidoft.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det är väl också en viss tillvänjningseffekt under unga år? Dvs magen anpassar sig under uppväxten. Fru Chang säger dock att det är olämpligt för barn att äta chili innan de är tre till fyra år gamla.

Min egen teori är att främsta syftet med chilikonsumtion är att få en rejäl endorfinkick. Sabai...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamenvafaan.

Käkade Som tham igår med 15 chilli och det enda problemet med det är  obehaget att hela personalstyrkan står å glor på farang baa kin pet pet. Ok lite skita taggtråd ere... Idag...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

15 chili!! Det var inte illa. :) Kan ju inte ha smakat annat än chili hehe.. Själv tycker jag en eller två chili är lagomt starkt.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

För mig känns det som att mycket chilli+andra örter och krydder bara är bra för min mage.Första veckan man kommer ner brukar magen få lite extra fart av det starka,men sen blir det bra ordning.Tycker nästan det brukar ta längre tid o vänja tillbaka magen till skräpmaten jag äter hemma  :bag: efter några månader på istort sett bara thaimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl också en viss tillvänjningseffekt under unga år? Dvs magen anpassar sig under uppväxten. Fru Chang säger dock att det är olämpligt för barn att äta chili innan de är tre till fyra år gamla.

Min egen teori är att främsta syftet med chilikonsumtion är att få en rejäl endorfinkick. Sabai...

Herr Chang har talat.

Kommer inte ihåg var och när, men jag vet att jag läst exakt det som Changen skriver - att chilin ska ge en endorfinkick.

Själv klarar jag max 6-7 chilis i Som Tham'en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chili ska vara väldigt nyttigt enligt någon artikel jag läste någon gång, dessutom bra för dom som önskar gå ned i vikt eftersom det tydligen åtgår en del extra energi att förbränna den.

En annan otroligt nyttig grönsak enligt samma artikel var vanlig gul lök.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Chili ska vara väldigt nyttigt enligt någon artikel jag läste någon gång, dessutom bra för dom som önskar gå ned i vikt eftersom det tydligen åtgår en del extra energi att förbränna den.

En annan otroligt nyttig grönsak enligt samma artikel var vanlig gul lök.

Att döma efter kort från MPR-träffar äts det på tok för lite chili här.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

maakaao

Hur är det med svärmor gillar myggorna henne lika mycke?

Det sägs också skydda mot myggbett när man svettas ut chilidoft.

Moo

:great: Har inte tänkt på det förut men hon äter inte chili mera än en ovan farang så det är kanske därför som hon får både myggbett och fästingar på sig. Men jag tror hon föredrar myggor och fästingar framför magplågan.  :dance1:

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda problemet jag märkt av att äta chilistärkt mat är att mycket av den svenska maten, som kanske ibland inte är så kryddad, inte längre smakar så mycket. Ofta har jag fått krydda på även många svenska maträtter för att jag numera ska känna någon smak av dem. Kan chilin ha domnat bort mina smaklökar på nåt sätt så att jag bara kan njuta av den kryddstarka maten?

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Enda problemet jag märkt av att äta chilistärkt mat är att mycket av den svenska maten, som kanske ibland inte är så kryddad, inte längre smakar så mycket. Ofta har jag fått krydda på även många svenska maträtter för att jag numera ska känna någon smak av dem. Kan chilin ha domnat bort mina smaklökar på nåt sätt så att jag bara kan njuta av den kryddstarka maten?

:drinks:

En intressant teori!

Ja, jag tror att smaklökarna så att säga domnar av om man äter starkt kryddad mat. Eller åtminstone att man utvecklar en tolerans.

Likaväl som att dom domnar av med stigande ålder. Jag blir lite bekymrad när jag ser hur mycket salt och peppar min kära far och mor (79 och 78) vräker på när dom äter. Smakar ju inget annars!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att döma efter kort från MPR-träffar äts det på tok för lite chili här.

mvh GD

Kunde ju vara klädsamt om du la ut en bild på dig själv så att vi kan tipsa om eventuell kost som gör dig snyggare. Kan man kommentera andras utseende så tycker man säkert det är helt ok med lite personlig kritik. Eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kunde ju vara klädsamt om du la ut en bild på dig själv så att vi kan tipsa om eventuell kost som gör dig snyggare. Kan man kommentera andras utseende så tycker man säkert det är helt ok med lite personlig kritik. Eller?

Kommer inte på tal med något foto. Är alldeles för blyg.

Men att jag nog får i mig för lite chili, jag med, erkänner jag gärna :-)

Strikt läst så kommenterar jag ju endast konsumtionen av chili, sen får du lägga

i det vad du vill - vilket du ju uppenbarligen åxå gör . :mdr:

Det nämns ett antal negativa bieffekter i tråden av att äta mycket chili

men på korten ser ju alla ut att må bra, även om de flesta må förmodas äta mycket Thai mat.

eller hur tänkte du?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

HC Skrev[br]

Quote

Jag blir lite bekymrad när jag ser hur mycket salt och peppar min kära far och mor (79 och 78) vräker på när dom äter. Smakar ju inget annars!

Jag var lite förundrad över att man i alla matprogram, i Sverige, alltid avslutade matlagandet med "några varv med pepparkvarnen och lite salt". :no: [br]Så gör man ju inte här ner. Här börjar man med att banka chili och vitlök i morteln. Sedan fixar man käket. Och så sist i med fisksåsen.  :girl_prepare_fish: [br]Aloy :mdr:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HC Skrev[br]Jag var lite förundrad över att man i alla matprogram, i Sverige, alltid avslutade matlagandet med "några varv med pepparkvarnen och lite salt". :no: [br]Så gör man ju inte här ner. Här börjar man med att banka chili och vitlök i morteln. Sedan fixar man käket. Och så sist i med fisksåsen.  :girl_prepare_fish: [br]Aloy :mdr:

Nu pratar du lite emot dig själv. Salt och fisksås har ju samma syfte och därför bör man vänta med att slänga i det tills det nästan är klart. Vilket man ju också gör, precis som du påpekade  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkare har ju själv kommit underfund med att chilli är bra för kroppen å dess imunförsvar.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej de e som KIM säger chili är fettförbränande me blanda gärna me mycke gul lök så ökas hettan i chillin me...den goaste chillin e den lilla extra starka som finns där nera lite orange gul aloj makk

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda problemet jag märkt av att äta chilistärkt mat är att mycket av den svenska maten, som kanske ibland inte är så kryddad, inte längre smakar så mycket. Ofta har jag fått krydda på även många svenska maträtter för att jag numera ska känna någon smak av dem. Kan chilin ha domnat bort mina smaklökar på nåt sätt så att jag bara kan njuta av den kryddstarka maten?

:drinks:

Jag tror också på vad du skriver här. Här hemma måste jag krydda maten extra för att den ska smaka bra.

Var bortbjuden förra helgen och fick total smaklös mat till middag, men väluppfostrad som jag är åt jag upp maten.

Men jag kan inte påstå att jag njöt av den tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...