Jump to content
IGNORERAD

Raps.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Plockar era fruar raps på åkrarna här i Sverige?

Själv tycker jag att det verkar vara väldigt vanligt, t.ex frugan och hennes kompisar.

Det är faktiskt väldigt gott wokat i ostronsås, och det är väldigt likt en thailändsk grönsak.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • swedenfarang

    8

  • ban99arne

    7

  • Herr Chang

    5

  • noBuzz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hejsan!!

Här smygs det osså runt på fälten och plockas raps.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru hann inte, men när vi åkte förbi fält med raps, så blev hon riktigt sugen på att springa ut och roffa åt sig en hel del. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det enda som man oroar sig för med plockningen av raps är vad odlarna tycker och att det inte är besprutat med gift.

Men det är ju så små mängder att det inte borde vara något problem.

Har vi någon odlare på forumet som vet?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Det är nog olika från odlare till odlare så bäst är väl att fråga de odlare ni snor från. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

F.ö så är det väl ingen som reagerar över lite snodd raps?

Det är väl ungefär som att sno lite ris från någons risfält precis innan skörd. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det enda som man oroar sig för med plockningen av raps är vad odlarna tycker och att det inte är besprutat med gift.

Men det är ju så små mängder att det inte borde vara något problem.

Har vi någon odlare på forumet som vet?

Mvh Isan Lover

Nää, men Fogden har säkert en lista.  :mdr:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det enda som man oroar sig för med plockningen av raps är vad odlarna tycker och att det inte är besprutat med gift.

Men det är ju så små mängder att det inte borde vara något problem.

Har vi någon odlare på forumet som vet?

Mvh Isan Lover

Jo, nog tusan sprutar vi rejält kring kanterna för att hålla staborna från fälten.

Ska ni äta något så plocka i centrum av fältet eller koka det en timme i aktivt kol.

Bonnläppen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Märkligt att en helyllekille som IL tillåter stöld...hehe. ;)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att alla rapsfält besprutas med pesticider mot i första hand rapsbaggar.

Dessa avskiljs i processen med att utvinna rapsoljan

Får man i sig dessa pesticider, även i mycket små mängder, så kommer man bl.a att få en kraftig hårväxt i handflatorna.

Dr Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har vi någon odlare på forumet som vet?

Man sprutar i knoppstadiet, men det är nog ingen som lär må dåligt av de gifterna.. Nog för man blir sur när folk är ute i fält där dom inte har att göra..

Men ska man nu tvunget "snatta" så ta ett sidoskott här och ett där, så gör man ingen skada plantorna kompenserar det, ryck alltså inte upp hela plantor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Att ni bara vågar ni kan ju bli skjutna är det verkligen värt det eller är det bara jag som får flashbacks till filmen The Beach ?  :mdr: .

Jag hittade en lite "småtrist" (men bilderna på floden var ju fina :crazy: ) tråd där fick jag verkligen en flashback till filmen The Beach kolla in "potatisodlingen" :whistle:   Potatis?

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Att ni bara vågar ni kan ju bli skjutna är det verkligen värt det eller är det bara jag som får flashbacks till filmen The Beach ?  :mdr: .

Jag hittade en lite "småtrist" (men bilderna på floden var ju fina :crazy: ) tråd där fick jag verkligen en flashback till filmen The Beach kolla in "potatisodlingen" :whistle:   Potatis?

Hehe Chrille,

Förstår vad du menar... och tog mig friheten att fixa din URL något. Verkar vara svårt att länka till en specifik bild i en tråd. Inlägg #21 är det som avses.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Bra så länge det bara är ulr du tar dig friheten att fixa  :yes: det var nog hela tråden jag försökte länka till men det verkar ha skitit sig bra att de funkar nu..

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Jäpps här rapsas det ordentligt och hon har tom börjat odla egen. Enligt frugan så finns det inte i Thailand utan det är något som de har upptäckt här. Stor delikatess tycker hon jag håller inte helt med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Jäpps här rapsas det ordentligt och hon har tom börjat odla egen. Enligt frugan så finns det inte i Thailand utan det är något som de har upptäckt här. Stor delikatess tycker hon jag håller inte helt med...

oopsss  :bag: jag trodde det var i Thailand de plockade rapsen , fast det är ju klart hade dom odlat raps i Thailand så hade inte Bath bus maffian i pataya kunnat/ behövt väsa 20 bhhattt :kort: när man åker från jomtien in till stan och ska käka på kvällen  de hade kunnat tanka pressad raps i sina pigcuper  typ...

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jäpps här rapsas det ordentligt och hon har tom börjat odla egen.

Det är nog en bra ide, det är väldigt lättodlat i allafall höstraps, hugger man av den sätter den nya blad, se bara upp med att låta den gå i frö, fröna överlever 20-30 år och den växer som värsta ogräset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Odlarnas gift verkar ju vara harmlöst, men vad sprutar Vägverket i dikesrenarna som även kan hamna på rapsen.

Att "palla" raps av en bonde är ju faktoskt kriminellt även om det är harmlöst och marginellt. Men en rasistisk bonde kan ju få ett ypperligt tillfälle att sätta dit en "svartskalle".

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Odlarnas gift verkar ju vara harmlöst, men vad sprutar Vägverket i dikesrenarna som även kan hamna på rapsen.

Att "palla" raps av en bonde är ju faktoskt kriminellt även om det är harmlöst och marginellt. Men en rasistisk bonde kan ju få ett ypperligt tillfälle att sätta dit en "svartskalle".

Ja... frågan är vad bonden skulle säga om thaidamen frågade snällt om hon fick plocka lite?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja... frågan är vad bonden skulle säga om thaidamen frågade snällt om hon fick plocka lite?

Herr Chang har talat.

Eller varför inte bara säga att frugan gillar att plocka och erbjuda lite betalning?

Tror nog att man får plocka lite för en femtilapp eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Eller varför inte bara säga att frugan gillar att plocka och erbjuda lite betalning?

Tror nog att man får plocka lite för en femtilapp eller två.

Tja... tror det skulle bli billigare (dvs gratis) om frugan är på sitt charmigaste humör och jag håller mig borta.

Vänta lite nu, denna situation känns bekant!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa förbenade rapssnyltare, att fölk inte kan respektera uppväxträtten.

Gratis verkar vara väldigt gott.

Baljväxtbonden Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Baljväxtbonden Arne

Ajdå nu blev det fel, raps är ingen baljväxt det är en "oljeväxt"...

Bonden på Ön...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Islänning, nu är det faktiskt så att jag odlar min raps i en balja.

Bonden me Baljan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...