Jump to content
IGNORERAD

Raps.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • swedenfarang

    8

  • ban99arne

    7

  • Herr Chang

    5

  • islander

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Quote

alldeles utanför husknuten%7Boption%7D

Men är inte det ryps ?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

har ingen aning, men åk dit och palla några knippen så talar säkert bonden om för dig vad det är, annars kan kanske du förklara skillnaden mellan raps, rips och ryps, som sagt jag har inte en susning...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

har ingen aning, men åk dit och palla några knippen så talar säkert bonden om för dig vad det är, annars kan kanske du förklara skillnaden mellan raps, rips och ryps, som sagt jag har inte en susning...

Ingen aning, men har sett att "raps"-åkrarna blommar på olika tidpunkter.

Frågade en bonnkompis häromdan och hon sa det måste vart ryps jag sett :-)

(med förbehåll för stavning)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det enda som man oroar sig för med plockningen av raps är vad odlarna tycker och att det inte är besprutat med gift.

Men det är ju så små mängder att det inte borde vara något problem.

Har vi någon odlare på forumet som vet?

Mvh Isan Lover

Även min fru och hennes kompisar är galna i raps. De vill helst åt de unga bladen och inte fullvuxen raps. Min kusin odlar rätt så mycket och jag frågade om det gick att plocka en del. Problemet var att allt var besprutat med gift. Tror inte heller att det är helt omtyckt att det nallas från åkrarna. Vi åkte i alla fall till ett av fälten som han arenderar av min far för att plocka lite. Upptäckte att vi inte var först med att plocka raps från detta fält utan några andra hade redan varit där och plockat raps... Detta var på Öland.

Vi har fått frön för några hektar som vi nu odlar hemma. Dels slipper man giftet, man gör inget olagligt och dessutom kan man plocka rapsen när den är som bäst. Det finns olika sorters raps, dels foderraps och dels raps för oljeproduktion. Misstänker att foderrapsen passar bättre till matlagning eftersom man inte är ute efter oljan.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå den har man varit med om, efter svampplockning åkte vi förbi ett rapsfält och damen frågar "laps"? Ja det är raps... Stop! Laps! Stannade bilen och hon rusade ut och plockade åt sig en ica-kasse i extas.

Tyckte det mest var lustigt men när jag kom hem efter jobbet dagen efter ville hon åka dit igen med två kompisar.

Jag totalvägrade och försäkte förklara att någon faktiskt ägde marken och odlade grödan vilket inte gick fram så istället blev det tysta leken i två dagar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Å rips betyder röda vinbär på norska.

Mvh

    Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet om det går att få skräpet att växa i LOS?

Vet en mkt nära kvinna som även hon fattat tycke för detta otyg.

MVH

Baa (som kanske kan stjäla några frön)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det nån som vet om det går att få skräpet att växa i LOS?

Vet en mkt nära kvinna som även hon fattat tycke för detta otyg.

MVH

Baa (som kanske kan stjäla några frön)

Raps växer i Indien och Kina så jag tror nog att norra Thailand mycket väl skulle kunna odla raps (rapeseed på engelska). Jag kan försöka att komma ihåg att ta med frön till nästa resa och se hur det fungerar i Nong Khai. Svågern jobbar dessutom på Nong Khai Horticultural Research Centre så han kan vara intresserad och testa dem också. Frågan är hur tillåtet det är. Vet ju hur vi svär på munkarna som tog hit ogräset kirskål och raps har liknande egenskaper att sprida sig...

PS. Antagligen behövde ingen munk ta hit kirskål eftersom vi har odlat det sedan bronsålder och sedan har jag hört att kirskål skall vara särskilt gott med koriander... Kanske något som också passar tillsammans med thaimat?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte förbi ett ett jordgubbsfält och plockade lite gratis,tydligen helt ok enl. thailändsk raps(o)logik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Raps verkar vara populärt och det är ju faktiskt gott.

Men viss risk för att den är besprutad verkar det vara enligt inläggen.

Frugan odlar också lite raps i vårat grönsaksland men vill ändå stanna och plocka om vi åker förbi ett fält.

Som någon skrev så ska man inte ta hela plantan utan dom färska skotten, då överlever plantan.

Men att risken finns att man kommer att stöta på någon ilsken bonde en dag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, grannen har ett fint jordgubbsland och han går till sängs tidigt.

Vad gäller jordgubbar kan man rycka upp hela plantan.

Jordpojken Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Isan Lover: Stoppar ni nåt gott i fickan i affären också utan att betala för det?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Nu undrar jag lite vad ni använder raps till, man gör väl matolja av det samt djurfoder eller använder man raps till mer.

Jag har aldrig hört nåt om annat om raps.

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Quote

Isan Lover: Stoppar ni nåt gott i fickan i affären också utan att betala för det?

Hej

Nej det gör vi naturligtvis inte, och jag plockar själv inte raps heller, men äter det gärna.

Men jag tror som flera andra att thailändskor har en annan syn på det här med att plocka lite när det finns så mycket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Detta är ett exempel på vad man bör upplysa sin tjejer om vad som man kan och inte bör göra i Sverige för att undvika problem. En bonde i Sverige kan nog bli jävligt arg om man blir påkommen.

Kuriosa:

En thaitjej bröt av nacken på en and vid Sidsjön i Sundsvall och tog hem och tillagade den...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart får vi kanske mer kuriosa...

Bonde bröt nacken av thaitjej som nallade raps vid E18...?! :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, thaitjej bröt nacken av bonde vid E18, tillagades hemma.

Kuriöse Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite potatis till sillen,är det ok at gräva upp potatis hos bonden för en kastrull :mdr: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu undrar jag lite vad ni använder raps till, man gör väl matolja av det samt djurfoder eller använder man raps till mer.

Man använder bara fröna som man tar ut oljan och använder resten till fodermjöl, en del använder mindre mängder torkad rapshalm som "fiber" i foderblandningen.

Att tänka på är att man genom förädling har ändrat syra halterna i fröna till det bättre, vad som finns i de gröna delarna vet jag inte men man ska nog undvika äta några större mängder, man kan "se" på rådjurens bakdel att de ätit raps på vintern eftersom de blir så lösa i magen att skiten rinner av dem..

Å andra sidan är det kanske just den "starka" smaken som tilltalar..

Det finns ju vilda alternativ åkerkål och åkersenap, sen finns det ju groblad överallt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att svärmor har sett någon stjäla gräs ifrån hennes risodling och ska till polisen imorgon igen.

Personen som stal gräset är en yngre kärring, som nekar till brott.

Vittnen finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Gissningsvis blir det lite förvirrande för thailändare i Sverige när dom informeras om allemansrätten.

För det finns väl inget sådant i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...