Jump to content
IGNORERAD

Boende på höjden och dom dj...a myggorna?


Arnon

Recommended Posts

Sitter här med en liten fundering. Hur är det med myggeländet vid kusterna. Jag vet ju att dom finns på marknivå. Men hur är det om man kommer upp några våningar. Avtar dom ju längre upp man kommer eller finns dom i samma mängd som på marknivån. Funderade på att hyra en våning och skulle ju gärna vilja sitta ute på kvällarna för att njuta min chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jajamensan dom minskar i antal när man kommer i högre upp i ett höghus :yes:

dom gillar inte att klättra  :crazy: iofs så kan dom flyga men dom gillar inte att vara högt uppe i luften kring ett höghus om det är turbulensen  eller att dom inte gillar höjder i naturen finns det kanske rovdjur där :Drogar-Mark-02(LBG): , för det funkar inte så bra med ett lägre hus på en kulle även om det är lika högt. Men det är bättre än ett hus "nere i djugeln"  :preved: .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Min erfarenhet är att myggeländena mest är intresserade av fötter och vader.

Jag hade ballkong på 15 våningen när jag bodde i Nonthaburi och där var myggfritt efter mörkrets inbrott.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Samma här, bodde på våning 16 i Chiang Mai och inga myggor på balkongen. Inga geckos heller, vilket väl säger en del.

Däremot en hel del myror i kylskåpet när vi en gång klantigt nog glömde tömma det inför tre månaders resa till Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. myggorna så tycker jag att de jobbar endast mellan ca. 19.00 och 21.30. Andra tider har vi det lugnt på myggfronten.

Pratar man höjd, så finns det undersökningar som visar att 90% av myggorna finns under 1.5 meters höjd.

Funderar just nu på att köpa en sån här http://www.acreto.se...uitomagnet.html

Problemet blir väl att få den till Thailand, med tull och allt. De tror väl att det är nåt slags vapen. :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.acreto.se...uitomagnet.html

Verkar som om dessa "Octenol" grejer inte funkar i Thailand.

Kollade lite på Thaivisa.

Men ser ut som att en del provar med växter.

Vi har hittat något som hjälper men då luktar vi som en blandning av parfym och citron "Jaico mosquito repellent" köps på Boots det är en rollon så man slipper att få det på fingrarna.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur mycket kostar en sådan?

4000 SEK för den lilla och 5000 för den stora.

Den lilla kräver el och gasol, den stora endast gasol.

Sen behövs det en slags tablett, som räcker ca 1 månad eller två.

Det finns två varianter av dessa maskiner (som jag kollat på), varav den enas "tabletter" kostar runt 200 SEK och den andras ca 500 SEK. De utsöndrar ämnen för att locka till sig myggorna.

Enl. specifikationer så ska den lilla varianten täcka en yta på 2000 kvm medans den stora tar en yta på ca 4000 kvm.

Kanske gå ihop ett gäng grannar...?!

Ska undersöka om det finns flera varianter, kanske t.o.m. att få tag på här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Justa bananer. Då ska jag ta och hyra mig en kvart en bit upp över marknivån. Frågan är hur många våningar upp ska man minst då, för att slippa eländet.

Precis... dom små rackarna trivs gärna på fötterna och vaderna och såna däringa apparater för att mota bort dom kanske funkar bäst inomhus. 16 våningen..hmmm. Var på Öland några veckor i Juni. Där fanns det just inga myggor heller. Men där är det ju lite vind eller bris från havet ständigt. Kanske är det så att det är just den lilla vinden som dom förb.ade myggorna ratar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag ska inte påstå att jag slapp myggbett bara för att jag bodde på sextonde våningen.

Vi ska ju ut och äta varje kväll, och då hamnar man ofta vid floden Ping. Jag har icke strumpor på mig, ej heller något skyddsmedel. Det blir många bett, men dom kliar inte och är just inte till besvär. Annat än att det inte ser så fint ut.

Min erfarenhet från Chiang Mai!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Justa bananer. Då ska jag ta och hyra mig en kvart en bit upp över marknivån. Frågan är hur många våningar upp ska man minst då, för att slippa eländet.

Precis... dom små rackarna trivs gärna på fötterna och vaderna och såna däringa apparater för att mota bort dom kanske funkar bäst inomhus. 16 våningen..hmmm. Var på Öland några veckor i Juni. Där fanns det just inga myggor heller. Men där är det ju lite vind eller bris från havet ständigt. Kanske är det så att det är just den lilla vinden som dom förb.ade myggorna ratar.

Måste vara vinden, för inte kan det väl vara Öland i sig :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...