Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket idag. Vad händer nu...


maria

Recommended Posts

:50:

Hej.

Första ronden har börjat.

Nu har jag varit på migrationsverket i Norrköping,

för det första är glad för att det var så otroligt lätt att hitta ditt.

Vi lämnade in alla papper om uppehållstillstånd.

Hur mycket papper som helst, alla inrese datum till Thailand då jag varit tvungen att åka ut ur landet ett par gånger + papper från thailändska sjukhus att jag varit där och registrerat min graviditet eftersom jag först skulle vara i Thailand och föda bebisen i Thailand. Men jag ändrade mig när vi kom till Sverige,  Giftas papper (att vi är gifta med cermoni),

att vi var på väg att gifta oss i Thailand men vi tänkte finare att göra det på en semester i Sverige

Bilder på bebisen i magen från UL i Sverige+ super bra personligt brev från oss.

Ja allt jag kunde hitta under våran tid tillsammans.

Allt utom bilder som hon sa vi kunde ta med oss till intervjun.

I alla fall, hon berättade vad lagen säger om att söka uppehålstillstånd från Sverige men glad och positiv som jag är, känns det bra att fått lämna in papprena i alla fall.

Vi fick en lapp som säger att han får stanna tills beslut fattas.

Vad händer nu?

Vad är det för frågor de kommer ställa på våra intervjuer vi ska gå på?

Pratar de engelska med Tam (thai killen) eller hur sjutton funkar allt, helt enkelt?

Tjing från mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maria

    7

  • thaikonsult

    5

  • maakaao

    5

  • mussemannen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Vad intervjuerna syftar till är ju att undersöka om er relation är seriös och inte uppdiktad för att din kille ska mygla till sig ett uppehållstillstånd på falsk grund. Så det blir ju kontrollfrågor av typen - Vad heter hennes bror? -Vad heter hans mamma? - När träffades ni, vilket datum förlovade ni er? osv. Men man behöver ju inte kunna svara på precis allt. Är du havande så lär det vara en formalitet hela processen. Ett svenskt barn har givetvis rätt att få ha sin far hos sig under alla omständigheter.

Alla på migrationsverket kan ju engelska så om din kille klarar av det språket bra så blir antagligen intervjuen på det. Anses det behövas så kallar dom nog in en thaitolk.

Lycka till, både med graviditet, barnafödande och uppehållstillstånd! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det kan också bli frågor om era omständigheter i Sverige.

Bor ni i hus eller lägenhet? Vilken våning om lägenhet? Finns det hiss? Har ni bil? I så fall vilket märke? Etcetera...

Men lär inte vara några problem om man har rent mjöl i påsen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag sitter i samma sits som ni fast tvärtom vi lämnade in alla papper blev sedan kallade till samtal "förhör" ni kan be om en thai tolk det är kostnadsfritt. Min sambo fick sitta ca 1 timma och grillas med frågor om allt från mina barns namn till vad staden samhället heter där vi bor vad mina föräldrar syskon heter var jag jobbar och vad jag jobbar med hennes bakgrund i Thailand tidigare förhållande skolgång etc etc desutom sitter de i telefon och kollar de uppgifter som de kan så de stämmer. Men våran handläggare tyckte att det var ju inga problem alls hon var ju i vecka 23 nästan 24 när intervjun var så det var ju gott om tid att åka hem till Thailand och lämna in ansökan. Detta var mig i Norrköping men ni kanske får en annan handläggare som ser på saken annorlunda.

/Kadde

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, nu börjar jag få en klarare bild av vad som kommer frågas..

Okej. nu undrar jag måste man berätta för sin thai kille att exempel om har gjort något olagligt någon gång vid 18 års ålder. ex. snatteri etc.

Underlättar det om man tar med kort och visar tiden tillsammans.

Vi är riktiga kortoholikar så vi har ju hur mycket som helst är det bara att ta med allt då... :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gifter sig i Sverge, hur registrerar man detta i Thailand. Läste någonstans att man måste registrera där också för migrationsverket ska godkänna gifter målet, är detta sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man gifter sig i Sverge, hur registrerar man detta i Thailand. Läste någonstans att man måste registrera där också för migrationsverket ska godkänna gifter målet, är detta sant?

Nä, är man gift i ett land i världen så är man gift i alla länder. Behöver inte reggas i Thailand för att vara giltigt i Sverige.

Vad gäller om du måste berätta för din kille om eventuella olagligheter du gjort så kan det ju vara en bra idé för förhållandet som sådant (ärlighet varar längst du vet). Men att dom tar upp det under intervjun tror jag inte, inte om det handlar om något smärre brott som snatteri i alla fall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är verderbörande inte en fena på engelska så begär Thaitolk, det har Ni rätt till.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan ju engelska men inte så att han förstår så mycket när andra pratar till honom, han förstår bara när jag pratar med honom, vi har utvecklat någon slags lustig engelska med lite blandat små thai ord, som jag förstår också..

Jo självklart vet han allt om mig men jag tänkte kanske migrationsverket frågar sådan saker också.. ;)

Men iaf ska ska jag ringa och begära tolk nu eller senare när man fått tiden för "förhöret"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan bli endel frågor från migrationsverket, när min fru skulle få uppehållstillstånd fick jag skicka in en skriftlig intervju och där fanns även frågor om jag gjort något brottsligt och dömts för detta. Du hittar frågorna på migrationsv 7 och 8. Det var många frågor jag inte kunde svara på från början men lätt fixat med ett mail till Thailand. Jag hoppas att allt går bra för er.

Lycka till Mvh Maakaao  :wai:  

Jag skickar alla bilagor i flera omgångar annars blir det för många KB. totalt 14 sidor.

14432_b19b0e324ab9b7fe2ce9e6478041c91cbf

14434_db043b7d9d04b091103656ae9d66486c96

14436_82d42c095c2443bde4d8f86bfa06578863

14438_cd5aed46d5689154a6c1ff3cb2ba04cec7

14440_4048bef11bb3ce933d65e23ab2fb763e09

14432_b19b0e324ab9b7fe2ce9e6478041c91cbf

14434_db043b7d9d04b091103656ae9d66486c96

14436_82d42c095c2443bde4d8f86bfa06578863

14438_cd5aed46d5689154a6c1ff3cb2ba04cec7

14440_4048bef11bb3ce933d65e23ab2fb763e09

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer nästa omgång, 4 kvar!

14442_e7f845e5cbbbadf9e7366c8404091ad66a

14444_01bb95fe2263304f029d959e7c98b2f419

14446_60a4d2e4cb0f045c11dd3d0d1fa38744e3

14448_0351681196e248f13af4d9ff3cc2724d51

14450_c2dea37b0614a82ad10b7b894fd217780a

14442_e7f845e5cbbbadf9e7366c8404091ad66a

14444_01bb95fe2263304f029d959e7c98b2f419

14446_60a4d2e4cb0f045c11dd3d0d1fa38744e3

14448_0351681196e248f13af4d9ff3cc2724d51

14450_c2dea37b0614a82ad10b7b894fd217780a

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer de 4 sista.  :wai:

14452_e27e3e7e847db7d0061bad1703bca1a488

14454_bd5a8f05518b3cac0bd66b206e408e7270

14456_fd1c9c6712fe33937ffd603bd062f262d5

14458_c09daaa1aa9e9afb5463edca708c29876c

14452_e27e3e7e847db7d0061bad1703bca1a488

14454_bd5a8f05518b3cac0bd66b206e408e7270

14456_fd1c9c6712fe33937ffd603bd062f262d5

14458_c09daaa1aa9e9afb5463edca708c29876c

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Tack för svar, nu börjar jag få en klarare bild av vad som kommer frågas..

Okej. nu undrar jag måste man berätta för sin thai kille att exempel om har gjort något olagligt någon gång vid 18 års ålder. ex. snatteri etc.

Underlättar det om man tar med kort och visar tiden tillsammans.

Vi är riktiga kortoholikar så vi har ju hur mycket som helst är det bara att ta med allt då... :mdr:

Hej Maria,

Din thaikille kan knappast förväntas känna till eventuella olagligheter du begått innan ni träffades.

Tolk är nog bra, pratar själv en del "förenklad" engelska med fru Chang. Och det funkar inte när hon ska prata med till exempel min släkt. De använder för svår engelska, dvs de vet inte vilken engelsk vokabulär fru Chang behärskar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej det står på eran kallelse sen som kommer hur ni kan beställa tolk och använd denna möjlighet så det inte blir några missuppfattningar pga språket. Vad beträffar alla dokument som maakaao visade gäller nog när partner söker från annat land för jag har inte fyllt i några papper. Jag fick gå in till handläggaren och svara muntligt på en massa frågor ca 30-40 minuter som handläggaren kollade mot min sambos svar så de stämde någorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej det står på eran kallelse sen som kommer hur ni kan beställa tolk och använd denna möjlighet så det inte blir några missuppfattningar pga språket. Vad beträffar alla dokument som maakaao visade gäller nog när partner söker från annat land för jag har inte fyllt i några papper. Jag fick gå in till handläggaren och svara muntligt på en massa frågor ca 30-40 minuter som handläggaren kollade mot min sambos svar så de stämde någorlunda.

När min frus ansökan kom till Sverige så ringde handläggaren mig och frågade om jag hade möjlighet att komma dit eller om han skulle skicka över en skriftlig intervju, eftersom att jag har 140 km till närmaste migrationsverk så bestämdes att det fick bli skriftligt. Gjorde så och efter 10 dagar var allt klart. Dokumenten som jag postade (Mall för alla migrationsverk) kan vara bra att läsa igenom tillsammans med killen/tjejen även om det blir muntligt för troligen är det samma frågor som ställs även då. Min fru fick samma frågor på ambassaden i BKK. Total tid från att hon besökte ambassaden i BKK tills jag fick besked att hon hade uppehållstillstånd var ca 2 månader.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki..tack för alla svar och allt.

men de här blanketterna kommer han få fylla i dom eller ja, eller båda. eller var det bara för du bor långt bort?

ja, de sa att det kunde ta till början av september att få tid för intervju för det är semester tider. är det någon som vet om man får intervjuerna samma dag eller måste man åka flera gånger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oki..tack för alla svar och allt.

men de här blanketterna kommer han få fylla i dom eller ja, eller båda. eller var det bara för du bor långt bort?

ja, de sa att det kunde ta till början av september att få tid för intervju för det är semester tider. är det någon som vet om man får intervjuerna samma dag eller måste man åka flera gånger..

Dom flesta här har nog gjort sina intervjuer i respektive land eftersom det är så det ska gå till egentligen. Men eftersom ni kommer att intervjuas i Sverige båda två så vore det ju onekligen praktiskt/ekonomiskt om dom tog er båda samma dag. Men ni kommer absolut att få gå in en och en och inte tillsammans. Era historier ska ju sedan jämföras mot varandra för att utröna om ni har ett sk seriöst förhållande och inte ljuger.

Vad gäller skriftlig intervju till den part som bor i Sverige så har mig.verket tillämpat detta under några år för att få ned kostnaderna och snabba upp handläggningen. I erat fall, när ni båda befinner er i Sverige så lär det knappast bli aktuellt. Då skulle ni ju kunna sitta och fylla i era respektive blanketter tillsammans och det är ju liksom inte meningen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oki..tack för alla svar och allt.

men de här blanketterna kommer han få fylla i dom eller ja, eller båda. eller var det bara för du bor långt bort?

ja, de sa att det kunde ta till början av september att få tid för intervju för det är semester tider. är det någon som vet om man får intervjuerna samma dag eller måste man åka flera gånger..

Det är 5 år sedan frugan var på intervju och då var det inte alla som fick skríftliga intervjuer i Sverige men det kanske är ändrat nu så att alla får göra det för att hålla ner kostnaderna. Men som sagt kan ni med tolkhjälp titta igenom det jag skickade så har ni möjlighet att förbereda, med all säkerhet så får ni liknande frågor och som Kim sa era historier ska jämföras för at se att erat förhållande är seriöst.

Lycka till och hoppas att vi får höra fortsättningen på ert besök och beviljande av UT. :great:

Mvh Maakaao :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp de jämför. För oss så fick min sambo gå in först det tog ca en timma sedan jag min intervju tog 30-40 minuter pga att jag inte behöver tolk så det går snabbare handläggaren satt hela tiden vid datorn och tittade vad tjejen hade sagt och i bland sa handläggaren till mig att så eller så hade tjejen svarat. Och hela tiden hävdade handläggaren att det enda problemet vi har var att tjejen är här i sverige. Det första handläggaren sa till tjejen var att tala sanning för vi kan kolla upp allt du säger och ljuger du så river vi ansökan och du får lämna sverige. Ren skrämsel tror jag för de frågade aldrig vilka skolor hon gått i eller några namn på arbetsgivare så då är det ganska svårt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ska komma med lite info i graviditetsfrågan.

Ni kommer via brev att bli kallade till en muntlig intervju hos Migrationsverket. I brevet uppmanas också din pojkvän att meddela Migrationsverkets handläggare om han önskar tolk under intervjun. (Föreslår att han begär tolk - det är gratis).

Under intervjun kommer ni bl.a. att bli grillade om frågor kring ert förhållande för att Migrationsverket ska utreda om ni kan anses vara sambo i juridisk mening eftersom ni inte är gifta. Vidare en del frågor kring graviditeten för att ureda om din pojkvän kan anses vara far till det kommande barnet.

Även frågor om hur ni träffats och umgåtts. Liksom frågor om vardagslivet och släktförhållandema.

Räkna med en intervjutid kring en timma per person.

Ett registrerat äktenskap i Sverige gäller i princip i de flesta länder. Migrationsverkets praxis (p.g.a. en dom från Migrationsöverdomstolen) är dock att registrering av ett ingått äktenskap ska göras i bägges hemländer för att läggas till grund vid en ansökan om UT. Skälet är helt enkelt att försöka undvika månggifte. I Thailand är det vanligt att skiljas utan att skilsmässan vinner så kallad laga kraft hos myndigheterna. Är man gift har den sökande en rätt att få uppehållstillstånd till Sverige - en s.k. presumtion.

Eftersom den gravida mamman inte riskerar att bekosta en ev. förlossning själv är det ingen fördel att påskynda handläggningen av ärendet hos Migrationeverket. I det här fallet är det bättre att vara passiv eftersom pojkvännen ändå får stanna i Sverige så länge handläggningen pågår.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Thaikonsult så det du säger så jag skall bli helt lugn är att om man som jag är gift både i Thailand och i Sverige med min fru så behöver jag inte vara orolig för att dom skall bråka om ett UT till henne ?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Om du är legalt gift och äktenskapet registrerat i bägge länderna har din fru en rätt (presumtion) till uppehållstillstånd för bosättning hos dig i Sverige. Detta om ert äktenskap är seriöst och inte ett s.k. skenäktenskap.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

underbart  :preved:   tackar känns genast bättre nu är det ju bara väntan man skall ta sig igenom

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

I ditt läge som gift tycker jag att du ska ligga på Migrationsverket så du får igenom ett snabbt beslut. Uppehållstillstånd för gifta är enkla ärenden för Migrationsverket och de här ärendena brukar de klubba igenom i parti och minut under sina avarbetningsdagar varje månad.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Quote

I ditt läge som gift tycker jag att du ska ligga på Migrationsverket så du får igenom ett snabbt beslut. Uppehållstillstånd för gifta är enkla ärenden för Migrationsverket och de här ärendena brukar de klubba igenom i parti och minut under sina avarbetningsdagar varje månad.

Mvh Thaikonsult

Min fru var på intervju den 17:e juni så jag inväntar någon form av återkoppling från migrationsverket i form av ärende nummer eller liknande eller kan man ringa dit och börja härja redan nu ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...