Jump to content
IGNORERAD

Virriga gubbar eller riktiga thai?


lasseiudon

Recommended Posts

Då och då läser man här på MPR eller i någon FB-grupp om personer som säger att dom är thai. Oftast i samband med husboksdiskussioner. Då poppar det upp någon som säger att jag är thai och har blå bok. Några bevis bifogas dock aldrig! Min undran är om någon som känner till svenskar som blivit thailändska medborgare? Jag känner bara till en och det är en numera äldre dam som kom till Thailand i början på 60-talet i samband med att SAS drog igång Thai airways. Hon blev kvar när hennes sambo (?) flyttade hem. Hon gifte sig med en thai och drev framgångsrikt företag. Vid något tillfälle, när hon skulle förlänga sitt uppehållstillstånd, tyckte imm. att nu hade hon varit så länge i landet att det var lika bra att hon blev thai. Sagt och gjort, hon fick välja ett thainamn och försågs med med thailändskt medborgarskap. Damen lever utanför Bangkok men besöker ibland när Svenska kyrkan har kafferep. Detta enligt ett långt och intressant reportage jag läste för något år sedan.

 

Men hur är det med dessa gubbar som säger att dom är Thai, finns dom på riktigt eller är det bara virriga gubbar som inte vet skillnaden på pensionärsvisum och medborgarskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Muimatt

    7

  • Soengsang

    3

  • andrejsdenruskige

    2

  • samet

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Då och då läser man här på MPR eller i någon FB-grupp om personer som säger att dom är thai. Oftast i samband med husboksdiskussioner. Då poppar det upp någon som säger att jag är thai och har blå bok. Några bevis bifogas dock aldrig! Min undran är om någon som känner till svenskar som blivit thailändska medborgare? Jag känner bara till en och det är en numera äldre dam som kom till Thailand i början på 60-talet i samband med att SAS drog igång Thai airways. Hon blev kvar när hennes sambo (?) flyttade hem. Hon gifte sig med en thai och drev framgångsrikt företag. Vid något tillfälle, när hon skulle förlänga sitt uppehållstillstånd, tyckte imm. att nu hade hon varit så länge i landet att det var lika bra att hon blev thai. Sagt och gjort, hon fick välja ett thainamn och försågs med med thailändskt medborgarskap. Damen lever utanför Bangkok men besöker ibland när Svenska kyrkan har kafferep. Detta enligt ett långt och intressant reportage jag läste för något år sedan.

 

Men hur är det med dessa gubbar som säger att dom är Thai, finns dom på riktigt eller är det bara virriga gubbar som inte vet skillnaden på pensionärsvisum och medborgarskap?

Förstår vad du menar, men mig veterligen har ingen ”gubbe” på MPR påstått att de är Thailändsk medborgare, visa gärna vart.

 

Däremot har det väl hänt att utlänningar av amphur blivit inskriven i den blå husboken, vilket vad jag förstår är felaktigt då de ej är medborgare  men div amphur på landsbygden bemannas ju inte av raketforskare.

 

Jag har också läst om den kvinnan som kom till Thailand i samband med att SAS hjälpte TG, och att hon blivit Thailändsk medborgare.

Fanns också tidigare en dansk läkare på BNH hospital som hade Thailändskt medborgarskap.

 

Och man ser ofta de som är i ”Thai” eller åker till ”Thai” vilket naturligtvis är ett skrivfel, eller lustig förkortning.

Ungefär som att skriva ”ska sätta mig vid datan”, när det heter vid datorn.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Förstår vad du menar, men mig veterligen har ingen ”gubbe” på MPR påstått att de är Thailändsk medborgare, visa gärna vart.

 

Däremot har det väl hänt att utlänningar av amphur blivit inskriven i den blå husboken, vilket vad jag förstår är felaktigt då de ej är medborgare  men div amphur på landsbygden bemannas ju inte av raketforskare.

 

Jag har också läst om den kvinnan som kom till Thailand i samband med att SAS hjälpte TG, och att hon blivit Thailändsk medborgare.

Fanns också tidigare en dansk läkare på BNH hospital som hade Thailändskt medborgarskap.

 

Och man ser ofta de som är i ”Thai” eller åker till ”Thai” vilket naturligtvis är ett skrivfel, eller lustig förkortning.

Ungefär som att skriva ”ska sätta mig vid datan”, när det heter vid datorn.

 

Inskriven i den blå husboken blir man, jag iaf, som far till våra barn som är thailändska medborgare.

Rätt eller fel har jag ingen aning om, har inte brytt mig men får väl tro på frugan när hon säger att det är så.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, lasseiudon said:

Då och då läser man här på MPR eller i någon FB-grupp om personer som säger att dom är thai. Oftast i samband med husboksdiskussioner. Då poppar det upp någon som säger att jag är thai och har blå bok. Några bevis bifogas dock aldrig! Min undran är om någon som känner till svenskar som blivit thailändska medborgare? Jag känner bara till en och det är en numera äldre dam som kom till Thailand i början på 60-talet i samband med att SAS drog igång Thai airways. Hon blev kvar när hennes sambo (?) flyttade hem. Hon gifte sig med en thai och drev framgångsrikt företag. Vid något tillfälle, när hon skulle förlänga sitt uppehållstillstånd, tyckte imm. att nu hade hon varit så länge i landet att det var lika bra att hon blev thai. Sagt och gjort, hon fick välja ett thainamn och försågs med med thailändskt medborgarskap. Damen lever utanför Bangkok men besöker ibland när Svenska kyrkan har kafferep. Detta enligt ett långt och intressant reportage jag läste för något år sedan.

 

Men hur är det med dessa gubbar som säger att dom är Thai, finns dom på riktigt eller är det bara virriga gubbar som inte vet skillnaden på pensionärsvisum och medborgarskap?

 

Det är nog Thai Permanent Residency saken gäller, vilket i princip är ett livslångt visum som inte behöver förnyas och ger utökade rättigheter och skyldigheter för aliens.

Det är inte bara ett visum som stämplas in i passet utan en egen liten bok som ger rätt till arbetstillstånd och rätt att driva egna företag här utan att blanda in Thailändska bulvaner.

När jag kollade upp det för ett antal år sedan så var kravet att man skulle ha arbetat med arbetstillstånd och betalat skatt här i minst tre år + ha grundkunskaper i thailändska språket.

En stor nackdel var att man var tvungen att betala thailändsk skatt på all inkomst från utlandet, typ aktieutdelningar, pensionsförsäkringar etc.

Kände tidigare några gubbar som hade det och tror att det finns kvar i systemet. Minns inte om boken var blå men det kanske är den på fotot nedan som jag googlade fram.

 

Thai PR.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli få thailändsk medborgarskap inte helt omöjligt för en Farang, min svåger berättade om en Amerikan i Chiang Mai som fick det men han fick donera(muta?) amphoe rikligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog finnas en del som tror att bara för att dom fått ett thailändskt ID-kort så är dom även thailändska medborgare.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev LungAlahato:

Att bli få thailändsk medborgarskap inte helt omöjligt för en Farang, min svåger berättade om en Amerikan i Chiang Mai som fick det men han fick donera(muta?) amphoe rikligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har sett någon "lista" på krav som skall uppfyllas. Välgörenhet/donationer var en av punkterna för att visa att man var en god människa och förstod de thailänsla sederna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

Har sett någon "lista" på krav som skall uppfyllas. Välgörenhet/donationer var en av punkterna för att visa att man var en god människa och förstod de thailänsla sederna. 

Hittade lite om det...

Men verkar inte vara ett "krav" utan bara bra för att få "extrapoäng".

 

 

Screenshot_20191202-134447_Chrome.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

3-5 år och en lång process krävs men det är fullt möjligt att få Thailändskt medborgarskap

 

Dock är det väldigt få som bryr sig eftersom det är så komplicerat

 

https://www.justlanded.com/english/Thailand/Thailand-Guide/Visas-Permits/Thai-Citizenship

Det räcker inte med att kunna snacka Thai man måste även kunna sjunga ett par trudelutter på språket. ;)

"Once your application for Thai citizenship has been approved, there will be a lot of waiting. You will be asked to appear at the Interior Ministry for a Thai language test. If you pass the test you will be asked to come back to the Thai Ministry and sing the Thai National Anthem and the King´s song Phra Baramee"

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tallviking:

3-5 år och en lång process krävs men det är fullt möjligt att få Thailändskt medborgarskap

 

Dock är det väldigt få som bryr sig eftersom det är så komplicerat

 

https://www.justlanded.com/english/Thailand/Thailand-Guide/Visas-Permits/Thai-Citizenship

Har jag inte helt fel så är @Muimatt i den processen?

Eller var det permanent residency?

 

Har för mig att jag läste det någonstans på mpr...  

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller som bäst på med min ansökan om Thailändskt medborgarskap. Som gift med en thailändsk medborgare går det bra att ansöka om medborgarskap direkt utan att behöva inneha "Permanent residency" i 5 år innan ansökan om medborgarskap.

 

Kraven är förutom äktenskap;

Arbetstillstånd i minst tre år.

Inbetald inkomstskatt i tre år.

Gul husbok (ju längre desto bätre.)

Kvitto på charitable donation (minst 5000 thb)

Minimum lön 40,000 thb i månaden

Två framstående thailändska medborgare som vittnar om din goda ställning i samhället.

Samma kopior som när man ansöker om non-immigrant visum (bara fler kopior av allt)

Non-immigrant visum tre år i rad

Plus en hög med foton (typ passfoto)

Minst 80,000 thb på din thaibank

Kopior på makans husbok,ID, etc

Anställningsbevis, kopior av ditt företag; skatt senaste tre åren, företagets registrerings bevis

 

Sen ska man klara av ett prov där man kan få 100 poäng, man ska ha minst 50 för att ansökan ska antas.

Ålder

Du får 10 poäng om du är mellan 40 och 50 år, 8 poäng mellan 50 och 60 osv

10 poäng är max för ålder.

Utbildning

3 poäng för gymnasiet utbildning upp till 10 poäng om du har en Masters degree.

Anställning (Lön)

40-50,000 thb 10 poäng

50-60,000 thb 15 poäng

60,000 thb eller mer 25 poäng

Gul husbok

Har varit skriven minst 5år i en gul husbok.    5 poäng

Thailändska språket

Tala och förstå thai, upp till 8 poäng

Läsa thai, upp till 3 poäng

Skriva thai upp till 2 poäng

Kunskap om Thailand

5-10 poäng, detta är ett skrivet prov bestående av 10 frågor (multiple choice answers alternative)

Personlighet

5 poäng kan tilldelas beroende hur "Thai" du är som person.

(Korrekt wai, korrekt talad thai, hur du klär dig etc.)

 

Klarar du att få 50 poäng så kan du gå och betala ansökningsavgiften på 5000 Thb.

Sen återstår 3 intervjuer, en med special branch, en med NIA (typ Säpo), och slutligen en med Ministry of Interior.

När det är avklarat så ska eden sväras och sen ska ditt namn publiceras i Royal Gazette.

 

Lycka till allesammans.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Fritz said:

Det räcker inte med att kunna snacka Thai man måste även kunna sjunga ett par trudelutter på språket. ;)

"Once your application for Thai citizenship has been approved, there will be a lot of waiting. You will be asked to appear at the Interior Ministry for a Thai language test. If you pass the test you will be asked to come back to the Thai Ministry and sing the Thai National Anthem and the King´s song Phra Baramee"

Sången krävs bara om du inte är gift med en Thai. Du kan även sjunga om du behöver ett par extra poäng så det kan vara bra att öva in.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, Tallviking said:

3-5 år och en lång process krävs men det är fullt möjligt att få Thailändskt medborgarskap

 

Dock är det väldigt få som bryr sig eftersom det är så komplicerat

 

https://www.justlanded.com/english/Thailand/Thailand-Guide/Visas-Permits/Thai-Citizenship

2-5 år och särskilt krångligt är det egentligen inte, bara lång administrationstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, samet said:

Hittade lite om det...

Men verkar inte vara ett "krav" utan bara bra för att få "extrapoäng".

 

 

Screenshot_20191202-134447_Chrome.jpg

Det är ett krav. Utan donationer gjorda så blir din ansökan inte antagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 minuter sedan, skrev Muimatt:

Jag håller som bäst på med min ansökan om Thailändskt medborgarskap. Som gift med en thailändsk medborgare går det bra att ansöka om medborgarskap direkt utan att behöva inneha "Permanent residency" i 5 år innan ansökan om medborgarskap.

 

Kraven är förutom äktenskap;

Arbetstillstånd i minst tre år.

Inbetald inkomstskatt i tre år.

Gul husbok (ju längre desto bätre.)

Kvitto på charitable donation (minst 5000 thb)

Minimum lön 40,000 thb i månaden

Två framstående thailändska medborgare som vittnar om din goda ställning i samhället.

Samma kopior som när man ansöker om non-immigrant visum (bara fler kopior av allt)

Non-immigrant visum tre år i rad

Plus en hög med foton (typ passfoto)

Minst 80,000 thb på din thaibank

Kopior på makans husbok,ID, etc

Anställningsbevis, kopior av ditt företag; skatt senaste tre åren, företagets registrerings bevis

 

Sen ska man klara av ett prov där man kan få 100 poäng, man ska ha minst 50 för att ansökan ska antas.

Ålder

Du får 10 poäng om du är mellan 40 och 50 år, 8 poäng mellan 50 och 60 osv

10 poäng är max för ålder.

Utbildning

3 poäng för gymnasiet utbildning upp till 10 poäng om du har en Masters degree.

Anställning (Lön)

40-50,000 thb 10 poäng

50-60,000 thb 15 poäng

60,000 thb eller mer 25 poäng

Gul husbok

Har varit skriven minst 5år i en gul husbok.    5 poäng

Thailändska språket

Tala och förstå thai, upp till 8 poäng

Läsa thai, upp till 3 poäng

Skriva thai upp till 2 poäng

Kunskap om Thailand

5-10 poäng, detta är ett skrivet prov bestående av 10 frågor (multiple choice answers alternative)

Personlighet

5 poäng kan tilldelas beroende hur "Thai" du är som person.

(Korrekt wai, korrekt talad thai, hur du klär dig etc.)

 

Klarar du att få 50 poäng så kan du gå och betala ansökningsavgiften på 5000 Thb.

Sen återstår 3 intervjuer, en med special branch, en med NIA (typ Säpo), och slutligen en med Ministry of Interior.

När det är avklarat så ska eden sväras och sen ska ditt namn publiceras i Royal Gazette.

 

Lycka till allesammans.

 

 

 

 

Hmm... 50 poäng ska ju inte vara så svårt att trolla ihop. Fast det är nog väldigt gränsfall för min del, då allt som gäller Thai skiter sig

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Hmm... 50 poäng ska ju inte vara så svårt att trolla ihop. Fast det är nog väldigt gränsfall för min del, då allt som gäller Thai skiter sig

Jag fick ihop 53 poäng......

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

3-5 år och en lång process krävs men det är fullt möjligt att få Thailändskt medborgarskap

 

Dock är det väldigt få som bryr sig eftersom det är så komplicerat

 

https://www.justlanded.com/english/Thailand/Thailand-Guide/Visas-Permits/Thai-Citizenship

Bryr sig? Hur många svenskar kan det tänkas bytt till thai?  ...inte ens Jonas Andersson har bytt och han är ju nästan mer thai än thaiarna själva. Eller kan han tänkas ha dubbla pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha det för sånt krångel 

Sen är ju militär utbilldning obl i  2 3 år 

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev clion:

Vad ska man ha det för sånt krångel 

Sen är ju militär utbilldning obl i  2 3 år 

Ja det här landet har förvridit huvudet på många.

Var ligger åldersgränsen uppåt för att slippa militärutbildning?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Naam jai said:

Bryr sig? Hur många svenskar kan det tänkas bytt till thai?  ...inte ens Jonas Andersson har bytt och han är ju nästan mer thai än thaiarna själva. Eller kan han tänkas ha dubbla pass?

Svenskar har lov att behålla sitt svenska pass om dom blir thailändska medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...