Jump to content
IGNORERAD

Bästa Bankkortet för Thailandlänska familjen?


Navanan

Recommended Posts

Hej. Jag funderar på att skaffa mig ett Bankkort (Obs inte ett kreditkort) som jag sedan ska lämna till min pappa i Thailand.

Jag tänkte att det kanske blir billigare på det viset och då slipper jag kostnaderna när jag skickar till hans Thailändska bankkonto.

Jag betalar idag 50 kronor vid varje tillfälle + att pappas bank tar 450 baht på den sidan.

Om jag ger honom ett svenskt kort så kan jag sätta in pengar direkt på det tillhörande kontot.

Vet dock inte vilket kort jag ska välja. Årsavgift, uttagsavgift, växlingsavgift osv.

 

Är det någon av er som har något bra förslag?

 

För kännedom så skickar vi pengar vid 12 tillfällen varje år. 12 x 50 kronor = 600 kronor + 12 x 450 baht = 5400 Thb

= en Total ca.kostnad blir 2200 kronor som bankerna äter upp årligen.

 

Det borde finnas något bättre alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    4

  • spooncreek

    4

  • Mankan

    3

  • hamnoi

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

49 minuter sedan, skrev Navanan:

Hej. Jag funderar på att skaffa mig ett Bankkort (Obs inte ett kreditkort) som jag sedan ska lämna till min pappa i Thailand.

Jag tänkte att det kanske blir billigare på det viset och då slipper jag kostnaderna när jag skickar till hans Thailändska bankkonto.

Jag betalar idag 50 kronor vid varje tillfälle + att pappas bank tar 450 baht på den sidan.

Om jag ger honom ett svenskt kort så kan jag sätta in pengar direkt på det tillhörande kontot.

Vet dock inte vilket kort jag ska välja. Årsavgift, uttagsavgift, växlingsavgift osv.

 

Är det någon av er som har något bra förslag?

 

För kännedom så skickar vi pengar vid 12 tillfällen varje år. 12 x 50 kronor = 600 kronor + 12 x 450 baht = 5400 Thb

= en Total ca.kostnad blir 2200 kronor som bankerna äter upp årligen.

 

Det borde finnas något bättre alternativ. 

Tänk på att varje gång du tar ut pengar med Svenskt kort ska ATM i Thailand ha typ. 220:- Bath

Själv skickar jag pengar till Thai konto bankens avg. 500:- Bath 

Skickar med Betalo dom har en avg. på 0,5% men det får jag igen på bonus med betalkortet mitt.

Så då losar jag 500 Bath per gång men som jag skickar större summor så slipper jag uttags avg, varje gång på ATM  typ220:- Bath som skulle äta upp mycket större summor  än 500:- Bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Han får ju en uttagsavgift på 220 Baht vid varje uttag samt en växlingsavgift, i alla fall på de flesta kort.

Jag tror nog att det billigaste ändå är att föra över till hans konto i Thailand. 

Är det inte så stora pengar så tror jag du bör kolla upp Transferwise. De verkar bra. Jag har dock inte testat själv 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Jag tror nog att det billigaste ändå är att föra över till hans konto i Thailand. 

Jag är övertygad om att du har rätt och kör den stilen själv. Men när det sen gäller att pricka in vilken dag kursen är bäst för överföring så är jag förlorare hvergang. :52:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev rolba:

Han får ju en uttagsavgift på 220 Baht vid varje uttag samt en växlingsavgift, i alla fall på de flesta kort.

Jag tror nog att det billigaste ändå är att föra över till hans konto i Thailand. 

Är det inte så stora pengar så tror jag du bör kolla upp Transferwise. De verkar bra. Jag har dock inte testat själv 

Så det tillkommer ytterligare 220 thb vid varje uttagstillfälle med ett svenskt bankkort?

Det har jag själv aldrig tänkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Dolle:

Tänk på att varje gång du tar ut pengar med Svenskt kort ska ATM i Thailand ha typ. 220:- Bath

Själv skickar jag pengar till Thai konto bankens avg. 500:- Bath 

Skickar med Betalo dom har en avg. på 0,5% men det får jag igen på bonus med betalkortet mitt.

Så då losar jag 500 Bath per gång men som jag skickar större summor så slipper jag uttags avg, varje gång på ATM  typ220:- Bath som skulle äta upp mycket större summor  än 500:- Bath

Hej igen. Angående Betalo: är det med dem som man skickar pengar knutet till ett specifikt kort? Alltså inte ett bankkonto? Vet du om det är samma kostnad i Thailand om jag skickar direkt till kortet som bankkonto?

ursäkta många frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Navanan:

Hej. Jag funderar på att skaffa mig ett Bankkort (Obs inte ett kreditkort) som jag sedan ska lämna till min pappa i Thailand.

Jag tänkte att det kanske blir billigare på det viset och då slipper jag kostnaderna när jag skickar till hans Thailändska bankkonto.

Jag betalar idag 50 kronor vid varje tillfälle + att pappas bank tar 450 baht på den sidan.

Om jag ger honom ett svenskt kort så kan jag sätta in pengar direkt på det tillhörande kontot.

Vet dock inte vilket kort jag ska välja. Årsavgift, uttagsavgift, växlingsavgift osv.

 

Är det någon av er som har något bra förslag?

 

För kännedom så skickar vi pengar vid 12 tillfällen varje år. 12 x 50 kronor = 600 kronor + 12 x 450 baht = 5400 Thb

= en Total ca.kostnad blir 2200 kronor som bankerna äter upp årligen.

 

Det borde finnas något bättre alternativ. 

om han inte skall ta ut for mkt kontanter avgiftsfritt kanske detta kort

PFC 

 

https://getpfc.com/sv/

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Navanan:

Hej igen. Angående Betalo: är det med dem som man skickar pengar knutet till ett specifikt kort? Alltså inte ett bankkonto? Vet du om det är samma kostnad i Thailand om jag skickar direkt till kortet som bankkonto?

ursäkta många frågor.

Kan använda vilket kort som helst.

Skicka till vilket konto som helst i världen

0,5 % i avg.

Sen mottagarens avg 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Frugan har efter mycket om o men fixat ett thailändskt atm-kort till svärmor.

 

Någon som vet vilka som är bäst/billigast att föra över pengar med, ca 2k/mån?

 

Betalo vad jag kan hitta själv, sen vet jag ju inte vad mottagarbanken tar, glömde att fråga det igår.

 

Men efter att ha läst lite här så skulle det nog lönat sig bäst för frugan att fixat PFC, då uttagen kommer understiga 3k och 1 uttag/mån så hade det bara varit 220thb som tillkommit.

Skulle läst innan vi åkte mao😂

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev hamnoi:

Frugan har efter mycket om o men fixat ett thailändskt atm-kort till svärmor.

 

Någon som vet vilka som är bäst/billigast att föra över pengar med, ca 2k/mån?

 

Betalo vad jag kan hitta själv, sen vet jag ju inte vad mottagarbanken tar, glömde att fråga det igår.

 

Men efter att ha läst lite här så skulle det nog lönat sig bäst för frugan att fixat PFC, då uttagen kommer understiga 3k och 1 uttag/mån så hade det bara varit 220thb som tillkommit.

Skulle läst innan vi åkte mao😂

För över en större summa (bara en avgift, 50kr) från Sverige till frugans Thaibank. Sedan kan hon grattis skicka över pengar till mor, dessutom kommer de då fram ögonblickligen. 

 

Se till att frugans internetbank funkar och att hon har appen installerad. 

 

Dösmidigt!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

För över en större summa (bara en avgift, 50kr) från Sverige till frugans Thaibank. Sedan kan hon grattis skicka över pengar till mor, dessutom kommer de då fram ögonblickligen. 

 

Se till att frugans internetbank funkar och att hon har appen installerad. 

 

Dösmidigt!

 

 

Frugan öppnade konto med, hon fick en större summa av svärmor. Eller fick tillbaka skickade pengar som svärmor sparat😂

 

Tror hon valde ett kort med internet så det det ska undersökas , tack👍

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, hamnoi said:

Frugan har efter mycket om o men fixat ett thailändskt atm-kort till svärmor.

 

Någon som vet vilka som är bäst/billigast att föra över pengar med, ca 2k/mån?

 

Betalo vad jag kan hitta själv, sen vet jag ju inte vad mottagarbanken tar, glömde att fråga det igår.

 

Men efter att ha läst lite här så skulle det nog lönat sig bäst för frugan att fixat PFC, då uttagen kommer understiga 3k och 1 uttag/mån så hade det bara varit 220thb som tillkommit.

Skulle läst innan vi åkte mao😂

Jag har börjat med Transferwise, som jag tror flera medlemmar använder. Enkelt, och går från andra överföringen på dagen. Du för alltså pengar till Transferwise frän din svenska internetbank, växlar till THB och för över til svärmors thaikonto. Smidigt, men ska erkänna att jag inte gjort någon noggrann jämförelse av kursen med andra alternativ, Vill dock minnas att någon/några gjort det här på MPR i någon tråd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Jag har börjat med Transferwise, som jag tror flera medlemmar använder. Enkelt, och går från andra överföringen på dagen. Du för alltså pengar till Transferwise frän din svenska internetbank, växlar till THB och för över til svärmors thaikonto. Smidigt, men ska erkänna att jag inte gjort någon noggrann jämförelse av kursen med andra alternativ, Vill dock minnas att någon/några gjort det här på MPR i någon tråd. 

Brukar alltid överföra med Nordea men det kräver en viss planering som jag inte är bra på när jag är i Thailand. När pengarna är slut kan det ju ta 5 dagar att få in nya om man kommer på det en fredag. Dessutom tar pengarna alltid slut fortare än vad jag tänkt så det brukar sluta med att jag får springa och ta ut med mitt Eurocard i ATM vilket väl inte är det fördelaktigaste. Jag lär prova Transferwise eller motsvarande nästa gång.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Mankan said:

Brukar alltid överföra med Nordea men det kräver en viss planering som jag inte är bra på när jag är i Thailand. När pengarna är slut kan det ju ta 5 dagar att få in nya om man kommer på det en fredag. Dessutom tar pengarna alltid slut fortare än vad jag tänkt så det brukar sluta med att jag får springa och ta ut med mitt Eurocard i ATM vilket väl inte är det fördelaktigaste. Jag lär prova Transferwise eller motsvarande nästa gång.

Yes, som sagt, efter första överföringen, som tog en bankdag, så har det gått iväg på samma bankdag.

 

Överföringen från svensk internetbank till Transferwise, såg ut såhär den 23 dec

 

image.png.d5993d192635ec0f22aab6138efbcfcd.png

 

Och sen skickade jag vidare 4000 THB  till Bangkok Bank. 

 

1277393745_transferwise1.thumb.PNG.b0dec601ba636f08675832beee139c20.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Yes, som sagt, efter första överföringen, som tog en bankdag, så har det gått iväg på samma bankdag.

 

Överföringen från svensk internetbank till Transferwise, såg ut såhär den 23 dec

 

image.png.d5993d192635ec0f22aab6138efbcfcd.png

 

Och sen skickade jag vidare 4000 THB  till Bangkok Bank. 

 

1277393745_transferwise1.thumb.PNG.b0dec601ba636f08675832beee139c20.PNG

Nu hänger jag inte med. Har du pengar sittande kvar på hos Tranferwise (6000THB)?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Mankan said:

Nu hänger jag inte med. Har du pengar sittande kvar på hos Tranferwise (6000THB)?

Yes, man kan låta dem ligga kvar på kontot  på Transferwise  om man vill. Jag ville testa om det verkligen kom fram på samma dag så började med att föra över 4000 THB.

 

Såvitt jag förstått det hittills kan man ha konton på Transferwise i flera olika valutor.Och knyta ett MC Debit card till kontot.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Yes, man kan låta dem ligga kvar på kontot  på Transferwise  om man vill. Jag ville testa om det verkligen kom fram på samma dag så började med att föra över 4000 THB.

 

Såvitt jag förstått det hittills kan man ha konton på Transferwise i flera olika valutor.Och knyta ett MC Debit card till kontot.

Jaha se där de hade jag ingen aning om. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt Transferwise 1-2 år nu. Funkar klockrent och kursen får du alltid angiven när du skickar. Man sätter in sitt belopp på deras SEB-konto men pengarna förs inte över till Thailand utan dom för över beloppet från sitt thai-konto till det thai-konto man angivet. Därför uppstår ingen kostnad i Thailand. Skickar jag 10-20k SEK tjänar jag 3-500 kronor ungefär jämfört med om jag skickar LF. Det fina är att det går fort och att man på ett enkelt sätt ser exakt hur mycket pengar man får in. 

 

Här nedan en länk dit så får ni en fri transfer på upp till 500 GBP (min 200) och jag får ett litet bidrag för var tredje som använt länken.

 

https://transferwise.com/invite/u/stigp4

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev spooncreek:

Yes, man kan låta dem ligga kvar på kontot  på Transferwise  om man vill. Jag ville testa om det verkligen kom fram på samma dag så började med att föra över 4000 THB.

 

Såvitt jag förstått det hittills kan man ha konton på Transferwise i flera olika valutor.Och knyta ett MC Debit card till kontot.

Men någon ränta lär väl knappast utgå :) Som läget är nu kan det ju kanske vara idé att ha SEK liggande hos dom, vet du om det är möjligt?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Har använt Transferwise 1-2 år nu. Funkar klockrent och kursen får du alltid angiven när du skickar. Man sätter in sitt belopp på deras SEB-konto men pengarna förs inte över till Thailand utan dom för över beloppet från sitt thai-konto till det thai-konto man angivet. Därför uppstår ingen kostnad i Thailand. Skickar jag 10-20k SEK tjänar jag 3-500 kronor ungefär jämfört med om jag skickar LF. Det fina är att det går fort och att man på ett enkelt sätt ser exakt hur mycket pengar man får in. 

 

Här nedan en länk dit så får ni en fri transfer på upp till 500 GBP (min 200) och jag får ett litet bidrag för var tredje som använt länken.

 

https://transferwise.com/invite/u/stigp4

Då låter det som det smartaste alternativet , mer pengar skickas över med betalo och kostnaden är lägre, kollade med o skicka 2k.

 

Men det äts ju upp snabbt om Thaibanken ska ha t.ex 500thb.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-12-01 at 23:56, skrev Navanan:

Hej. Jag funderar på att skaffa mig ett Bankkort (Obs inte ett kreditkort) som jag sedan ska lämna till min pappa i Thailand.

Jag tänkte att det kanske blir billigare på det viset och då slipper jag kostnaderna när jag skickar till hans Thailändska bankkonto.

Jag betalar idag 50 kronor vid varje tillfälle + att pappas bank tar 450 baht på den sidan.

Om jag ger honom ett svenskt kort så kan jag sätta in pengar direkt på det tillhörande kontot.

Vet dock inte vilket kort jag ska välja. Årsavgift, uttagsavgift, växlingsavgift osv.

 

Är det någon av er som har något bra förslag?

 

För kännedom så skickar vi pengar vid 12 tillfällen varje år. 12 x 50 kronor = 600 kronor + 12 x 450 baht = 5400 Thb

= en Total ca.kostnad blir 2200 kronor som bankerna äter upp årligen.

 

Det borde finnas något bättre alternativ. 

För över med Transferwise och eftersom han har ett thaibankkonto så har han väl även ett thai ATM så kan han plocka ut gratis. Iaf om han håller sig till sin banks ATM och i provinsen han  bor. I annat fall brukar dom ta 10-30 THB för uttaget. Kostnaden för att skicka 10k SEK är ca 83 kronor och sjunker lite med högre belopp. Inga kostnader i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Esspe said:

Men någon ränta lär väl knappast utgå :) Som läget är nu kan det ju kanske vara idé att ha SEK liggande hos dom, vet du om det är möjligt?

50 olika valutor kan man ha konton i, dock inte SEK vad jag kan se.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

50 olika valutor kan man ha konton i, dock inte SEK vad jag kan se.

Kanske finns en anledning till det ;) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transferwise funkar kanon

1062505781_Transferwise2.JPG.76145752ec87acb0d3a5707bcd96d326.JPG

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...