Jump to content
IGNORERAD

Thaksin inte bortglömd av folket i Isaan ännu.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Det skulle dom gladligen göra och förmodligen ändå längre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • GammalDansken

    8

  • BaBoo

    8

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jag beundrar dig verkligen, som har sån blind tilltro till alla thaiare som bor i din by. Det är starkt, det är nog inte många på forumet här som kan matcha det.

Du får väl fråga dom, då du kommer, och sen ge oss en rapport, ge oss också en rapport efter en månad...

Men antingen är du ett troll, elelr också mannen som gav naiviteten ett ansikte

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mjölis

Deras gästfrihet omfattar inte bara mig utan även mina kompisar.

Dom har besökt mina vänner i 20 år och känner sig verkligen välkommna.

Mat och husrum får dom alla vecko och månadsvis utan några krav på betalning.

Men jag brukar uppmana dom att handla lite på marknaderna och lämna till frun i huset.

Jag har kompisar som fortfarande åker till min f.d svärfar i Petchabun och bor hos honom, trots att jag skiljdes från hans dotter 1995.

Han och systern la 80 000 baht i borgen för en av mina svenska vänner som var på väg att hamna inom lås och bom på polis stationen.

Han blir så glad att han gråter när vi kommer och hälsar på och kompisarna är så överväldigade av gästfriheten att dom fäller en tår när dom ska åka därifrån.

Likadant är det i byn i Nong Khai alla är välkommna och ingen blir plockad på pengar.

Jag har aldrig känt mig pressad  eller lurad, alla jag umgås med ger mer än dom tar.

Mina vänner besöker min släkt på egen hand när jag är i Sverige och känner sig väl omhändertagna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Deras gästfrihet omfattar inte bara mig utan även mina kompisar.

Dom har besökt mina vänner i 20 år och känner sig verkligen välkommna.

Mat och husrum får dom alla vecko och månadsvis utan några krav på betalning.

Men jag brukar uppmana dom att handla lite på marknaderna och lämna till frun i huset.

Måste väl säga att dina vänner har verkligen taskig uppfostran ifall du behöver uppmana dom till att göra rätt för sig. Och sen att handla på marknaden till frugan i huset, varför inte bara ge henne en slant så kan hon handla själv? Vi har ju aldrig en aning om vad dom vill ha eller vad maten som säljs är ändå. Själv kan jag inte ens köpa ris när jag är tillsammans med en thaitjej, det finns för många sorter och jag vet inte vilket hon gillar.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Farang

Dom flesta människor på landsbygden är alldeles för stolta för att ta betalt.

Och många skulle nog bli både förolämpade och ledsna om du ville ge dom pengar.

Gästfriheten är viktig bland vanligt folk utanför turistorterna.

Så enda möjligheten att göra rätt för sig är oftast att ge presenter till barnen, eller att köpa mat och öl på marknaden.

Det är inte komplicerat att handla åt en familj som man bor hos, det som man ska handla är kött eller fisk, t.ex en höna, anka eller rejäl köttbit på några kilo.

Grönsaker och frukt har dom oftast gott om själva på landet, men är så inte fallet så bör man köpa några bärpåsar med detta också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

IL inlagg paminner mycket om lilltjejen i Saltkrakan nar hon borjar sin overdrivna berattelser. Byt ut "pa min gata i stan dar flyger rosa elefanter" till "i min by ar alla altruistiska anglar och Thaksin ar messias".

On topic.

Tror faktiskt Demokraterna ar lite skarrade efter fyllnadsvalen da de raknade med att Newin med anhang skulle ha storre stod och att deras oheliga allians mot Phuea Thai skulle vara mer gynnsam for dem. Som det ser ut nu sa forlorar de mer an vinner pa att ha honom pa sin sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Farang

Dom flesta människor på landsbygden är alldeles för stolta för att ta betalt.

Och många skulle nog bli både förolämpade och ledsna om du ville ge dom pengar.

Gästfriheten är viktig bland vanligt folk utanför turistorterna.

Så enda möjligheten att göra rätt för sig är oftast att ge presenter till barnen, eller att köpa mat och öl på marknaden.

Det är inte komplicerat att handla åt en familj som man bor hos, det som man ska handla är kött eller fisk, t.ex en höna, anka eller rejäl köttbit på några kilo.

Grönsaker och frukt har dom oftast gott om själva på landet, men är så inte fallet så bör man köpa några bärpåsar med detta också.

Mvh Isan Lover

Halloj Isan Lover, ursäkta men driver du med oss? Kan ju säga så mycket som att jag faktiskt har tillbringat tid på landet med, och där sågs det inte som nån skam ifall jag betalade om man säger som så. Och jo det är komplicerat att gå på en marknad och handla, dessutom vill dom själva kontrollera innan det köps, så det bästa jag kunde komma på att göra var att sätta mig nånstans och ta en öl medans tjejen rotade igenom stånden.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå svårt att handla, har Du inget kroppspråk :D:D:D

Baa, som handlat väldigt mycket på bondmarknaden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Precis om man inte kan språket så pekar man bara på det man vill ha, och på en köttbit kan man måtta med handen och få så stor bit som man vill.

Nej jag skojar absolut inte och hoppas att det finns fler på forumet som kan verifiera gästfriheten på landet, och att det anses som oartigt om någon vill betala för sig vid besök.

kläder och gåvor till barnen och ev. någon pryl som man märker att familjen skulle ha nytta av t.ex en ny hängmatta eller en möbel m.m

På landet slaktar man och bjuder på sin sista tupp med ett leende, att ta betalt är det aldrig tal om.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Halloj Isan Lover, ursäkta men driver du med oss? Kan ju säga så mycket som att jag faktiskt har tillbringat tid på landet med, och där sågs det inte som nån skam ifall jag betalade om man säger som så. Och jo det är komplicerat att gå på en marknad och handla, dessutom vill dom själva kontrollera innan det köps, så det bästa jag kunde komma på att göra var att sätta mig nånstans och ta en öl medans tjejen rotade igenom stånden.

Exakt min åsikt.

Det är ju möjligt att IL har haft tur med den by och familj han hamnade hos, men tycker han borde vara lite försiktig med att dra slutsatser om hela Isaan utifrån det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Herr Chang att man inte ska dra alla över en kam. Jag har inga problem att förstå IL när han beskriver gästfrihet bland thailändare. Det finns många som gärna bjuder på det lilla de har utan att samtidigt ha baktankar. Men i samma by finns det antagligen föräldrar som uppmanar sina döttrar att hyra ut sig för pengar. Gnidna människor utan skam i kroppen. Tyvärr är det ofta just dessa som vi faranger kommer i kontakt med vilket är dubbelt trist.

Men en liten mer nyanserad syn kanske inte skulle skada vare sig cynikern eller glorifieringsmästaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag kan bara grattulera il för sin fru samt släkt o vänner uppe i issan

mina erf arenheter av issan är att jag aldrig kommer att sätta min fot där igen.

den lilla byn som min flickvän kom från pratades det om pengar hela tiden , jag blev väl behandlad så länge jag inte vände ryggen till , då började skitpratet igen

min bästa råd till alla som vill ha en thaifru, lär er prata thai.allt går att köpa i th röster mm  jannegbg

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte redan etablerad fakta här på MPR att IL´s by faktiskt är det mytomspunna Shangri La? :mdr:

Alla är lyckliga, ingen blåser någon och Dr T är den allsmäktige guden!

Newin hade felkalkylerat om sin popularitet i Issan. I de södra delarna har han stöd men inte i den norra där Dr T fortfarande är populär. Tror nästan att Demokraterna lyckats bättre däruppe mot PT än vad Newin och BJT gjort.

Jag tycker dock att PT utvecklas mer och mer till en sekt och inte ett politiskt parti. Dr T börjar mer och mer likna Jim Jones och hans följeskagare gör allt han beordrar. Ingen bra utveckling för det partiet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

bra skrivigt mai chai ,är ny här på forumet'

är il en risbonde från issan som lärt sig svenska

eller jag helt ute o cyklar

jannegbg

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig Farang, det är inte alls enkelt att gå på marknaden och handla. Man köper alltid fel bit kött, eller fel fisk, och den där frukten skulle du ha knackat på så hade du hört att den inte var bra...Så jag som ändå är ganska van vid Isaan och marknader, låter min fru göra inköpen, då mår hon bäst. IL:s fru är nog så snäll, så hon vill inte säga till honom att han köpte fel grejer.

Vilket paradis IL:s by är, en sån by till finns inte.Jag tycker den by jag brukar bo i är skaplig, men folket är inte i närheten av att vara några änglar.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Man får ju vara medveten om sina begränsningar när man handlar i Thailand. Sköts bäst av frugan enligt min mening.

Men det är väl bara att gratulera Isan Lover som enligt egen utsaga hanterar det utmärkt själv.

Det blir dock att allt svårare att tro på den den rosenröda romantik IL presenterar om sitt kära Isaan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag är mycket förvånad att majoriteten av dom som skriver i ämnet inte har upptäckt hur genrösa och stolta vanliga bönder i Isaan är (gäller även utanför Isaan).

Jag själv har ju vistats större delen av min tid i Thailand på landet (25 års resor) och blivit bemött på detta sätt hela tiden.

Och det är inte så få svenska vänner som har gjort mig sällskap dit eller som har kommit på besök,

och alla tycker att folk är oerhört generösa och vänliga och återkommer gärna.

Att några av dom har haft svårt att leva lantliv speciellt förr i tiden när det inte fanns toaletter och sånt, och man fick tvätta sig i floden är ju sant.

Och någon hade väl problem med den mat som erbjöds stark och ovanlig.

Men t.o.m dom tyckte att detta var något av det häftigaste dom gjort i hela sitt liv,

och även om det var primitivt och varmt, myggor m.m så ångrade dom sig inte,

det gav minnen för resten av livet.

Jag är så förvånad över dom andras erfarenheter här på forumet att jag nästan inte vet vad jag ska svara.

Jag är även 100% säker på att jag skulle ha lätt att få vänner och bli trevligt bemött i dom byar som en del på forumet inte vill åka besöka igen.

Av en enda anledning jag har aldrig under alla år hittat en enda by där folk är otrevliga eller snåla.

Så till er på forumet som vill träffa vänliga folk på landet så är ni välkommna till vår by på besök.

Och är er by inte allt för långt ifrån oss i Isaan så erbjuder jag mig att följa med er dit och göra besöket där angenämt och minnesvärt för dig.

Jag är helt säker på att även er by har jätte snälla och vänliga innevånare, även om det alltid finns något rötägg i en större grupp människor.

Jag har haft liknande upplevelser inte bara i Isaan utan även i  Surat Thani, Klong Toey i Bangkok, Surin, Phitsanulok, Phichit, Chiang Mai, Tha Pan hin, Chon Daen, Petchabun, Korat, Udon Thani,

Bung Kan och Nong Khai områdena.

Så det är inte något " i min by" fenomen utan mer traditionell Thailändsk gästfrihet det handlar om.

Vad det gäller att handla på marknader så sköter jag det ganska ofta själv, tar mopeden och åker några mil, vad som ska inhandlas är inte svårt att veta, äter man själv isaan mat och är med och lagar maten så vet man precis vad som behövs.

Och inte heller någon risk för att bli lurad på priset finns om man vet vad sakerna kostar,

och dom du köper av vet att du vet det rätta priset.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, det är tur att vi har dig, så vi andra som inte vet något får lära oss hur det ska gå till uppe i Isaan.

Hur länge har du varit där då: 25 års resor? Till Isaan?

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför ondgöra sig över IL:s syn på Thailand, alla är vi olika och ser saker på olika sätt.

Själv tycker jag att det är bra att vågskålen väger något så när jämnt efter att ha läst alla profetior om hur man blivit/kommer att bli lurad av snikna släktingar och grannar.

Att Il besökt landet under många års tid är det väl egentligen ingen som betvivlar, att han talar såväl Thai som Issan gör väl även det sitt till vid komunikationen med befolkningen. Själv har jag en mkt begränsad kunnskap i Thai och nästa obefintlig i Issansk dialekt men trots det blev jag väldigt väl bemött under den tid jag bodde i byn, många gånger bjöd grannar på både äta och dricka, även om jag inte är något fan av Issanmat så fanns i alla fall viljan där.

Sen att kalla dom för snälla eller ej vet jag inte, det förekom både slagsmål och fylla som i vilket annat samhälle som helst, långt ifrån den rosenröda vardagen IL målat upp, men den fanns där emellanåt.

Så åter till tråden, Thaksin är inte och kommer förmodligen inte att bli glömd i fattigområdena i Issan på många år, i varje fall inte så länge både hans supportrar och motståndare skriker sig hesa om hans storhet respektive skurkaktighet. Att tiga ihjäl saker har vad jag kan förstå aldrig varit Thailändares styrka.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu IL,du måste vara en sjujäkel till karl du,alla du träffar är gudomliga och genomsnälla,du handlar obehindrat vad alla vill ha,du känner ingen som vill ha en bath.Du skulle aldrig kunna driva ett hotell i Issan för då skulle alla få bo gratis för alla är så snälla=konkurs,men det gör ju inget för du får bo gratis hos alla andra.Är du säker på om du är vaken eller är det en dröm du har hur du skulle vilja att det var.Jag har vistas i Issan i 15 år till och från men den rosenröda vardag du beskriver har då aldrig JAG sett,visst det finns jättetrevliga människor överallt men det finns även avundsjuka och den har inga gränser.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Vi har ju träffats och du berättade om din by, och att du blev väldigt väl bemött.

Men det är bra att fler på forumet får ta del av positiva upplevelser av thailändsk landsbygd.

Att jag ser allt i rosenrött jämt som en del påstår är väl en liten överdrift, ibland tar även jag upp problem på landet som just bråk i samband med festligheter o.s.v

Men jag blir väldigt förvånad att varje gång som man beskriver det thailändska folket positivt,

och beskriver sina egna erfarenheter där så blir vissa människor upprörda.

Är det inte helt normalt att folk har olika uppfattning och erfarenheter.

Jag själv umgås inte mycket med utlänningar i Thailand utan håller mig till mina inhemska vänner.

Det är först sedan jag började skriva lite på Thaitjejer som jag har öpnnat mig för kontakter med andra utlänningar i Thailand.

Före det gjorde jag vad jag kunde för att inte träffa dom, jag la all enegi på att lära mig seder och bruk på landet, och att bli accepterad där.

Jag själv trivs t.ex inte ihop med märkvärdiga människor som skryter och anser sig vara bättre än andra, utan trivs med enkla jordnära människor.

Och jag tror att folk märker att jag själv inte är märkvärdig och att jag trivs med livet, det är nog inte märkvärdigare än så.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som man bemöter andra blir man själv bemött, kanske det stämmer ibland, alla drar inte nytta av "snällhet".

Fast det är klart, låser man in sig kan det ju inte hända så mycket.

Nä f-n, nu börjar det bli fel i tråden så jag nöjer mig med att konstatera att alla blir lyckliga på sin tro, och låter det så vara.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Baa

Ja det bär lätt iväg på sidospår.

Hoppas folk åker dit dom trivs och har det bra, man skall absolut inte vistas någonstans där man inte kan glädjas åt det.

Vad det gäller folket och Thaksin så ser det ut att bli en lång följetong.

Som vi säkert får anledning att återvända till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Måne skriver, om avundsjuka, har jag varit inne på tidigare, i en annan tråd. Det är värre med avundsjuka ute i byarna i Thailand än det är i Sverige, konstigt nog.

Dom flesta är skadeglada om det går illa för nån granne, eller nån annan risfarmare.

Så Måne har helt rätt.

Men att komma ner nån månad om året, då märker man inte så mycket, även om man kan språket och sederna. Och att förstå hur thailändarna tänker, det har gett upp om att försöka lära mig för länge sen.

Det är skillnad om man vistas långa tider ute i byarna, då hör man skitsnacket mellan folk. Visst, många är trevliga, det är klart, men att man skulle kunna bo en månad hos nån, utan att behöva betala en baht, ja tror man det, så lever man i en liten bubbla.

Inget ont om IL för det, han är ju nöjd med sin syn på sin by. Och då är ju allt bra.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...