Jump to content
IGNORERAD

OLED TV


Nicholas

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Enis:

Hej Enis :)

 

Nej du, original B&W!  Inga Kina kopior.. 

 

Fick nog av billiga skit kopior dom fem åren jag bodde i Shanghell.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    10

  • Peolito

    8

  • apknug

    8

  • Wwax

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Måste ändå vara lite hysteri för att inte säga storhetsvansinne.

Köpte en ny LG 55" i våras (under driven för 11990)

Grannen köpte i dagarna en sprillans ny LG 65" för 19990 

Självklart större bild men eftersom vi inte hade tv-apparaterna bredvid varandra är det svårt att avgöra hur mycket bättre bilden är på 65"

Rent subjektivt kunde jag i alla fall inte tycka att det var varken bättre eller sämre bild.

Man kan ju också fundera lite över hållbarheten. Senaste teven ( Sony) varade i 7 år innan det blev ränder och diverse skuggor, tjockteven innan den (Sony) var 13 år gammal innan den gick till återvinningen (dock fortfarande fullt funktionsduglig).

Enligt försäljaren ska man vara glad om teven fortfarande fungerar klanderfritt efter 5 år.

Sedan kan man också fundera på hur bra bilden egentligen kan bli, inbillar mig att dagens egentligen är väldigt bra, men vad vet man om framtiden.

Kommer självklart en massa nya finesser, t.ex att man kan banda in program via telefonen, frysa bilden, spela slowmotion backa  o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej apkung [emoji4]

 

Rekommenderar B&W Nautilus, har B&W både hemma och i bilen.

 

Titta även på B&W inwall om du har möjligheten att bygga in högtalare i väggen. 

 

Ha en kanonbra dag!

default_jap.gif

 

Mmm hade man kunnat sätta i taket hade det varit grymt.

 

Jag har vettiga grejor idag men "standard" 6.1 med Canton ERGO RCL som frontar o resten Canton ergo serien också. Allt optimerat för traditionell surround. Vill inte slänga ut det.

 

Canton har Atmos burkar som man kan lägga uppe på fronthögtalarna som skall slå ljudet i taket. Undrar fan om det blir nån skillnad, svindyra är högtalarna också.......

 

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att denna tråd poppade upp, beställde en LG OLED77C9 igår. :)

 

Skulle egentligen vänta tills "teknikbulan" bak på TV'n blev mindre vilket garanterat kommer hända (ska ju hängas på väggen) har idag en gammal Samsung 8005 55" som duger fint men ibland får man unna sig lite.

Fick tips om den i Tisdags började läsa om den sen var det bara att lägga en beställning, väldigt "bra" pris just nu men förvisso fortfarande mycket pengar, tror det kommer vara värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte min senaste 32" TV på 2nd-hand marknad, 750 spänn, 5 år gammal, duger för mej med mina JULA läsglasögon, och på några meters avstånd utan läsglas!

Den har en massa konstiga kontakter på baksidan, tex ett par HDMI.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite, Åker ner om ett par veckor och har många saker på inköpslistan, möbler, husgeråd mm, men framför allt en stor och bra TV, OLED ligger utanför min budget samt känns onödigt för den tiden jag för tillfället kommer att vistas där.

Har någon något bra tips för en TV i förhållandet till storlek, pris och kvalitet? Minst 60" är ett måste!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Stefan:

Lånar tråden lite, Åker ner om ett par veckor och har många saker på inköpslistan, möbler, husgeråd mm, men framför allt en stor och bra TV, OLED ligger utanför min budget samt känns onödigt för den tiden jag för tillfället kommer att vistas där.

Har någon något bra tips för en TV i förhållandet till storlek, pris och kvalitet? Minst 60" är ett måste!

//S

Finns en bra affär strax bortanför HomePro/Laem Tong längs Sukkan som brukar kunna ha bra deals på demoex och liknande. Säljer bara TV/Vitvaror med stora reklamskyltar

Vi kan ta en sväng dit tillsammans om du vill. Vi åker ner nu på söndag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Finns en bra affär strax bortanför HomePro/Laem Tong längs Sukkan som brukar kunna ha bra deals på demoex och liknande. Säljer bara TV/Vitvaror med stora reklamskyltar

Vi kan ta en sväng dit tillsammans om du vill. Vi åker ner nu på söndag

Det vore trevligt! Vi åker ner om 2 veckor, vi får höras vidare om denna exklusiva MPR-träff!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa OLED TV på marknaden idag är:
 
LG 55 tums modell OLED55C9PLA  https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/oled/lg-oled55c9pla/1009310.14538/
eller
LG 65 tums modell OLED65C9PLA https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/oled/lg-oled65c9pla/1009309.14538/

 

 
Köpte 55an hos elgiganten igår.

12.900


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Nicholas:

Köpte 55an hos elgiganten igår.

12.900


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Som hittat. Reapris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hittat. Reapris?
Black​Friday pris.

Några tusen lägre.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2019-11-26 at 21:53, skrev Micke031:

Bästa OLED TV på marknaden idag är:

 

LG 55 tums modell OLED55C9PLA  https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/oled/lg-oled55c9pla/1009310.14538/

eller

LG 65 tums modell OLED65C9PLA https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/oled/lg-oled65c9pla/1009309.14538/

 

 

Bidde 55an kanontv. Får bara inte in amazon alex. Man ska kunna prata in om t.ex vädret så ska det dyka upp automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte oxå 55:an.

Dock irriterad på en massa pop-ups som måste klickas bort varje gång man byter kanal via TV guiden.

Hittar inget sätt att bli av med dom.

Sedan ingen comhem app för att det inte är android....


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte oxå 55:an.

Dock irriterad på en massa pop-ups som måste klickas bort varje gång man byter kanal via TV guiden.

Hittar inget sätt att bli av med dom.

Sedan ingen comhem app för att det inte är android....


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Har inte comhem som tur är. Sett att livets finns men inte aktiverat den än.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte oxå 55:an.

 

Dock irriterad på en massa pop-ups som måste klickas bort varje gång man byter kanal via TV guiden.

 

Hittar inget sätt att bli av med dom.

 

Sedan ingen comhem app för att det inte är android....

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Har inte comhem som tur är. Sett att live tv finns men inte aktiverat den än.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-11-26 at 16:28, skrev apknug:

Köp inte 55" minst 65", tyvärr är 75 orimligt dyrt om man inte har obegränsat med cash.

Har inte storleken med hur nära du sitter?

Kan bli ganska jobbigt att ha en 65 om man sitter ganska närma.

Ingen risk att få nackspärr eftersom man får titta upp och ner, höger/vänster 😉

Ändrades av ItaMar
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte storleken med hur nära du sitter?
Kan bli ganska jobbigt att ha en 65 om man sitter ganska närma.
Ingen risk att få nackspärr eftersom man får titta upp och ner, höger/vänster [emoji6]
Visst har du problem när du går på bio så får du kanske passa dig. Eller så behöver du inte ha näsan 10 cm från TVn. Ett par VR glasögon kanske passar dig? :,-)

Skämt åsido, visst har man för litet hemma så kan kanske en mindre vara lämpligt om den inte passar på väggen och så. Annars så gör ökad upplösning o så att det är enklare att sätta upp en större överallt, det blir inte suddigt. Det bästa vore naturligtvis att först hänga uppe en 55a på väggen o sen en 65a o se vilken man gillar bäst. Jag har 4,5 m mellan väggarna och skulle gärna haft en 75a.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev ItaMar:

Har inte storleken med hur nära du sitter?

Kan bli ganska jobbigt att ha en 65 om man sitter ganska närma.

Ingen risk att få nackspärr eftersom man får titta upp och ner, höger/vänster 😉

Hur är man skapt då🙈 Morty feldman 2.0?

24DC2BED-9472-4DB0-A449-BDC6B6D0D60C.jpeg.629ecf8d07377110cba3c7f6e189b559.jpeg

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev apknug:

Visst har du problem när du går på bio så får du kanske passa dig. Eller så behöver du inte ha näsan 10 cm från TVn. Ett par VR glasögon kanske passar dig? :,-)

Skämt åsido, visst har man för litet hemma så kan kanske en mindre vara lämpligt om den inte passar på väggen och så. Annars så gör ökad upplösning o så att det är enklare att sätta upp en större överallt, det blir inte suddigt. Det bästa vore naturligtvis att först hänga uppe en 55a på väggen o sen en 65a o se vilken man gillar bäst. Jag har 4,5 m mellan väggarna och skulle gärna haft en 75a.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Inget illa ment. Tycker bara man kan visa lite fakta innan man säger att folk skall köpa större TV

 

Länk till källa https://www.ljudochbild.se/nyheter/sa-valjer-du-ratt-tv/

 

Rekommenderad skärmstorlek
Avstånd    Storlek
0,5–1 meter    45–50 tum
1–2 meter    50–55 tum
2–3 meter    55–65 tum
3–4 meter    65–75 tum
4–5 meter    75–85 tum
5–6 meter    85–100 tum

55–65 tum är alltså ett säkert val för de allra flesta i ett normalt vardagsrum. Enligt statistiken var ungefär 40 % av TV-apparaterna som såldes 2016 mellan 55 och 65 tum stora.

Tips: Om du är ute efter en ordentlig biokänsla så bör du välja en skärm som är 65 tum eller större. Den kan verka onödigt stor och platskrävande när den står avstängd i vardagsrummet, men blir desto bättre när du sätter på den!

Link to comment
Dela på andra sajter



Inget illa ment. Tycker bara man kan visa lite fakta innan man säger att folk skall köpa större TV
 
Länk till källa https://www.ljudochbild.se/nyheter/sa-valjer-du-ratt-tv/
 

Rekommenderad skärmstorlek
Avstånd    Storlek
0,5–1 meter    45–50 tum
1–2 meter    50–55 tum
2–3 meter    55–65 tum
3–4 meter    65–75 tum
4–5 meter    75–85 tum
5–6 meter    85–100 tum

55–65 tum är alltså ett säkert val för de allra flesta i ett normalt vardagsrum. Enligt statistiken var ungefär 40 % av TV-apparaterna som såldes 2016 mellan 55 och 65 tum stora.

Tips: Om du är ute efter en ordentlig biokänsla så bör du välja en skärm som är 65 tum eller större. Den kan verka onödigt stor och platskrävande när den står avstängd i vardagsrummet, men blir desto bättre när du sätter på den!



Läste en intervju med en TV försäljare han sa att de som kom tillbaka och "ångrade sig" var de som hade köpt för liten TV, ingen, sa han, hade kommit tillbaka och ångrat motsatsen (och det var efter senaste 55-65 hypen nu). Folk tycker nog att det räcker med en viss tum och så spelar plånboken in förstås. Så "problemet" verkar vara det motsatta. Kan inte påstå att jag känner nån som heller vill byta ner sig, man många som vill tvärtom. Jag hade grymt ångrat mitt nästan impulsköp av en 55a, den hade inte varit större än min gamla 43a med dess sorgkanter.

Men visst hemmabio är inte för alla. Inte Dolby Atmos heller jag nöjer mig med surround nu.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Läste en intervju med en TV försäljare han sa att de som kom tillbaka och "ångrade sig" var de som hade köpt för liten TV, ingen, sa han, hade kommit tillbaka och ångrat motsatsen (och det var efter senaste 55-65 hypen nu). Folk tycker nog att det räcker med en viss tum och så spelar plånboken in förstås. Så "problemet" verkar vara det motsatta. Kan inte påstå att jag känner nån som heller vill byta ner sig, man många som vill tvärtom. Jag hade grymt ångrat mitt nästan impulsköp av en 55a, den hade inte varit större än min gamla 43a med dess sorgkanter.

Men visst hemmabio är inte för alla. Inte Dolby Atmos heller jag nöjer mig med surround nu.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Har själv en Samsung 55 Curve. Samt bioljud med Dolby Atmos.

Klart är hade jag varit osäker så skulle jag köpt en större TV. Nu blev det en 55 som är lagom för mig.

Är en sådan person som byter teknikprylar ganska ofta. Så ny TV blir det ca var 5-6 år.

Kan kännas onödiga pengar men man lever bara en gång tror jag så varför inte unna sig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick äntligen min LG 77C9'a igår... MYCKET nöjd! [emoji106]
Hur undviker du detta?
5822b7231393b64f82928105d13ef3a0.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...