Jump to content
IGNORERAD

Gratis Turist Visum till Thailand!?


lovelos

Recommended Posts

Quote

Bangkok (thaivisa.com): -- Continuing its efforts to expedite the revival of the Thai travel and tourism industry, the Royal Thai government has agreed to exempt the fee for tourist visa applications, effective 25 June 2009 to March 2010.

All foreigners who apply for Tourist Visa at the Royal Thai Embassies and the Royal Thai Consulates-General worldwide will be exempted from tourist visa fee from 25 June 2009 to March B.E.2553 (2010).

Such arrangement is for Tourist Visa single entry only.

-- Ministry of Foreign Affairs, Bangkok 2009-06-24 

  Läste följande på flera Thailändska forum!  :yes:   Alltså gratis 2 månaders turist visum (single entry) till Thailand från alla Thailändska Ambassader och Konsulat i världen!  :great:   Gällande från 25 Juni 2009 till Mars 2010! Kan dock inte hitta denna information på Thai Ambassaden i Stockholm's Websida?  :neutral:   Nån som vet om det gäller i Sverige?  Lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Brukar det vara dyrt?

Jämfört t.ex. med flygbiljetten menar jag.

Har ingen aning om hur stor en uppoffring den Thailandska staten gör i.o.m. detta

och har därmed svårt att bedöma om det kommer att leda till en kraftig ökning av massturismen,

överbokade flygplan höjda hotellpriser och ännu längre köer överallt.

(men är tveksam :-) )

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt ambassadens hemsida...

http://www.thaiembas...emp09-10swe.pdf

Intressant är dock att enligt ovanstående meddelande står det inget om att det enbart gäller single entry. Jag ska själv söka double entry nästa månad och tolkar det som så (till min fördel naturligtvis) att det gäller alla turistvisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag är inte helt säker på detta,men jag läste på nån länk att detta inte gäller double entry.Kan tyvär inte hitta den länken längre och eftersom jag själv ska söka double så hoppas jag att jag sett fel  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Titta i första inlägget - där står det att det bara gäller single entry.

(Such arrangement is for Tourist Visa single entry only.)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det stämmer som skrivs i Phuke Gazette idag så kan det drabba oss som behöver konsulattjänster. Verkar som man inte ersätter konsulaten för de förlorade intäkterna. TiT...?

PHUKET CITY: -- The future of honorary Thai consulates around the world is in doubt following the Thai government’s move to waive tourist visa fees until March 2010.

The Thailand Ministry of Foreign Affairs yesterday announced that as of today all foreigners applying for single-entry tourist visas at Thai embassies, consulates and honorary consulates will be exempt from fees.

Yet some honorary Thai consulates fear the move will cost them millions of baht in lost visa revenue and could result in their closure.

Alan Taylor, Honorary Thai Consul in Hull, UK, said unlike embassies and consulates, the 450 honorary consulates worldwide relied on the money they bring in selling visas.

“We won’t be closing but some will certainly be closing their doors,” he said.

William Dunn, Honorary Thai Consul in Brisbane, Australia, said those offices that relied heavily on tourist visa revenue would be worst affected.

The Ministry of Foreign Affairs in Bangkok today told the Gazette that the Thai government would reimburse any lost income.

This was news to Mr Taylor.

“We’ve had no contact whatsoever,” he said. “No money has been offered and we’ve been told nothing.”

Earlier this year visa fees were waived between March 5 and June 4.

Both Mr Dunn and Mr Taylor said they saw no money from the Thai government for lost income during this period.

Mr Dunn had doubts his office would be reimbursed.

“They have talked about it but they won’t do it,” he said. “For a start I don’t think the money situation’s too good.”

Mr Taylor said the Hull office would have to look at ways of mitigating a “huge drop in visa income”.

“Numbers of applicants are unlikely to drop. If anything they will increase dramatically because people will get something for nothing,” he said.

Writing on the ThaiVisa.com web forum, a spokesperson for the Honorary Thai Consulate in Calgary, Canada, said, “This decision, as well as the previous decision waiving tourist visa fees for 90 days, has been a great disappointment to us here in Calgary. It seems as if Thailand is attempting to get rid of all honorary consulates around the world, no matter how helpful and successful they have been...”

“This is a very sad blow to all honorary consulates,” the spokesperson said. spacer.gif

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Titta i första inlägget - där står det att det bara gäller single entry.

(Such arrangement is for Tourist Visa single entry only.)

mvh GD

Ja, men det är ju ett citat hämtat från Thaivisa-sajten, dvs inte officiellt uttalande. Ingenstans på thailändska ambassaden i Stockholm`s hemsida står något om huruvida det gäller enkel eller dubbel. Samma sak på thaiambassaden i danmark...

Hur har det egentligen varit de senaste månaderna med kostnadsfria turistvisum? Gällde det enkel och/eller dubbel då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här sade ambassaden vid förfrågan...

"Tourist visa fee exemption is both active for either single entry or double entries."

Alltså, gratis för både enkel och dubbel.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hade det inte varit bättre om de återinfört 30 dagars visarunsen?

Om de nu ska prioritera turismen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vad som gäller den här gången angående singel, dubbel eller trippel entry kan jag inte svara på. Dock fick jag ett trippel entry gratis när det begav sig förra gången.

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad kostar det i vanliga fall?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad kostar det i vanliga fall?

mvh GD

Kostar 200 kr per person för 2 månaders Turist Visum.

Sen tillkommer ju kostnaden att skicka passet fram och tillbaka som rekbrev, om man inte själv kan ta sej till Ambassaden!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kostar 200 kr per person för 2 månaders Turist Visum.

Sen tillkommer ju kostnaden att skicka passet fram och tillbaka som rekbrev, om man inte själv kan ta sej till Ambassaden!

Relativt mycket oro ang detta får man lov att säga - med tanke på att det i slutändan kan handla

om typsisådäruppemot 200 kr.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Relativt mycket oro ang detta får man lov att säga - med tanke på att det i slutändan kan handla

om typsisådäruppemot 200 kr.

mvh GD

Nej, sparade pengar är väl inte så mycket att hurra för. Vore ju annat om man fick 90 dagar istället för 30 dagar bara genom att fylla i lappen på planet. Så var det ju en gång i tiden om jag förstått rätt. Innan vi gick med i EU eller var det Schengen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, sparade pengar är väl inte så mycket att hurra för. Vore ju annat om man fick 90 dagar istället för 30 dagar bara genom att fylla i lappen på planet. Så var det ju en gång i tiden om jag förstått rätt. Innan vi gick med i EU eller var det Schengen?

Herr Chang har talat.

En snabb koll i passet visar att i februari -95 fick man fortfarande 90 dagar men -96 var det 30 dagar som gällde

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En snabb koll i passet visar att i februari -95 fick man fortfarande 90 dagar men -96 var det 30 dagar som gällde

//K

Ja, då var det nog pga EU, tror Sverige gick med 1995. Har för mig att thailändare tidigare kunde åka utan visum till Sverige, men EU-policy var att dom måste söka visum först. Thailand svarade då genom att sänka från 90 till 30 dagar för oss.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...