Jump to content
IGNORERAD

Guldintresse eller ej?


Oregistrerad

Recommended Posts

Nu är det ju inte bara thaidamer som gillar guldkjedjor, finns ju en hel del svenska herrar som går omkring med sådana kring halsen.

Har hört att det tom finns di männ som traskar omkring med äkta Rolex-kopior, för di är såååå snygga.

Antar att det är en hel del tradition beträffande damerna i alla fall, förr hade man väl sina reserver förvarade kring halsen.

Osminkade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    10

  • Kim

    9

  • broder tuk tuk

    8

  • ban99arne

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hejsan :yes:

Quote

Alla som spelar vill väl vinna...Annars så kan man bara fylla i kupongen och skita i att lämna in den..

Minns en kille jag jobbade med för ca 20år sedan.

Han spelade mycket på hästar, V65 som det va på den tiden, och varenda jävla måndag så måndag så va det bortförklaringar varför inte just han hade vunnit.

Va det inte för att han inte hade tyckt sig ha råd att kryssa i just den hästen och skulle vunnit en miljon eller två så va det något annat.

Men en morgon när jag kommer till jobbet så ligger hans kupong där - han har alltså glömt att lämna i den.

Rättar den och det skulle i vanlig ordning inte blivit något men får den briljanta iden att jävlas lite.

Tar en ny kupong och fyller i ett system med den rätta raden (det skulle gett en ordentlig slant, det exakta beloppet minns jag inte) för den summan han spelat och kopierar sen hans namn och lägger den på fikabordet.

Berättar sen för dom andra som släntrar in och till slut så kommer han in på jobbet och efter ett tag går vi alla och fikar.

Till slut säger någon - men kolla här, har du glömt att lämna in.

Han tar bongen och knöglar ihop den och kastar i papperskorgen men vi lyckas övertala honom att ta upp den och rätta den.

Sagt och gjort!

Efter ett tag blir han helt tyst och vit i ansiktet och rättar frenetiskt raden gång på gång.

Hur hade det gått va det någon som frågade.

Då reser han sig upp, går in i sitt rum, hämtar jackan och åker helt enkelt hem.

Till slut kom ju sanningen fram och jag tror inte han pratade med mig på flera veckor :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här delas trådar och ok jag fattar varför

Finnes väl ingen som inte drömmer om att vara ekonomiskt oberoende?

Varför drömmer jag om jackpot på lotto, varför svarar en fattig snygg tjej på 25 år när jag ringer. lägg av, alla vill ha ett bättre liv!!!

Kan inte säga det bättre själv..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru är inte nämnvärt förtjust i guld!

MEN pengar är papper som sedelpressarna trycker och numera har de inget med guldreserven att göra, bilar och andra materiella saker förlorar värde konstant!

En av de få saker som behåller sitt värde någorlunda är guld, för flera tusen år sedan handlade man med guld, tror ni om tusen år man har pappersbitar som valuta (som kan brinna upp, kan ruttna osv..) eller tror ni att man fortfarande har guld ;) ?

Så i de "fattiga" delarna i världen är man mycket smartare när det gäller att bevara värdet på sin förmögenhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Min hustru är inte nämnvärt förtjust i guld!

MEN pengar är papper som sedelpressarna trycker och numera har de inget med guldreserven att göra, bilar och andra materiella saker förlorar värde konstant!

En av de få saker som behåller sitt värde någorlunda är guld, för flera tusen år sedan handlade man med guld, tror ni om tusen år man har pappersbitar som valuta (som kan brinna upp, kan ruttna osv..) eller tror ni att man fortfarande har guld ;) ?

Så i de "fattiga" delarna i världen är man mycket smartare när det gäller att bevara värdet på sin förmögenhet!

En spännande detalj kolla bara på den nordiska marknaden för salt förr i världen så kunde man köpa tre slavar eller en  :meuh: för en näve salt typ vet ej exakt men nuförtiden drygar man ut kött (skinka)(saltvatten+stärkelse+natriumglutamat)  kryddor frukostflingor frallor wienerbröd m.m. med salt för att det är så billigt  :surprised::whistle: för att inte tala om vad vägverket gör vintertid för att bli av med snön :kort: ...

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tillhör allt de som är lite förtjusta i att äga guld, fast hon bär det bara vid speciella tillfällen.

Minns strax innan vi gifte oss, hon ville gärna ha en "Talking dict" en slags elektronisk ordbok stor som en miniräknare.

Jag tittade på apparaten inne på MBK och tyckte att den verkade rätt meningslös, fast det sa jag inte...

Istället sa jag "Ok du får välja, en Talking dict eller 2 bath guldhalsband"...

30 sekunder senare stod vi och kollade på guld i en affär strax intill Varuhuset TOKYO i MBK :yes:

Guldet har nog trefaldigat sitt värde sen dess, Talking dicten hade väl varit i princip värdelös vid det här laget.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...förr i världen så kunde man köpa tre slavar eller en  :meuh: för en näve salt ...

Även tulpanlökar har ju haft sin glansperiod! Fritt ur minnet; så lär allt guld som finns på jorden rymmas i en kub på 20x20x20 meter, allt är inte hittat ännu och man producerar c:a 1-2% till varje år. Risken för en kraftig utbudsschock, relativt världsekonomins tillväxt, är alltså rätt liten.

Guldet vore definitivt den optimala värdebäraren om det inte vore för att den faktiskt har en rätt liten praktisk användning - nog mest inom finelektroniken vad jag vet. Metallen blir antagligen helt värdelös i en "Mad Max-värld" där en AK4 och en (oöppnad) konservburk med mat är mer attraktivt. Så guldets, liksom dollarns, värde bygger på en viss osäker/"konstlad" efterfrågan.

  Antagligen skulle silver, en metall som spås få ökad industriell användning, vara en bättre teoretisk lagerplats för din uppskjutna konsumtion. :yes:   (Någon som minns "silver dollar" och "one pound sterling")

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fritt ur minnet; så lär allt guld som finns på jorden rymmas i en kub på 20x20x20 meter

Eftersom enbart Sveriges guldreserv i Fort Knox var 170 ton år 2004 så tror jag du har fel där.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Eftersom enbart Sveriges guldreserv i Fort Knox var 170 ton år 2004 så tror jag du har fel där.

Nån här som snabbt kan räkna ut hur tungt 8000 kubikmeter guld är?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nån här som snabbt kan räkna ut hur tungt 8000 kubikmeter guld är?

mvh GD

Ta det gånger 19,32 så får du det på en höft :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom enbart Sveriges guldreserv i Fort Knox var 170 ton år 2004 så tror jag du har fel där.

Skall se om jag hittar exakta mått, men Sveriges 170 ton motsvarar 8,8 m3, av 8000 m3 i så fall.; 1,1 promille av jordens totala guld.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nån här som snabbt kan räkna ut hur tungt 8000 kubikmeter guld är?

mvh GD

154.560.000Kg

The specific gravity equals 19.32 meaning if you filled a 1 liter milk carton it would weigh 19.32 kilo

MVH Tommy, som fick Sveriges reserv till ca 1,1 promille :wai:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ta det gånger 19,32 så får du det på en höft :)

Menar du att det skulle bli 160.000 tons av vilka 159.830 tons inte tillhör Sverige ?

(Jag hittar inte felet på UT006's  20*20*20 m :-) )

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

153600000Kg

The specific gravity equals 19.32 meaning if you filled a 1 liter milk carton it would weigh 19.32 kilo

MVH Tommy

Därför blir det lite.. lustigt eller hur man ska säga, när dom på film lyfter en resväska som är fullastad med guld...  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Fritt ur minnet; så lär allt guld som finns på jorden rymmas i en kub på 20x20x20 meter

Stämmer bra det, att allt utvunnet guld so far är i den storleksordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Menar du att det skulle bli 160.000 tons av vilka 159.830 tons inte tillhör Sverige ?

(Jag hittar inte felet på UT006's  20*20*20 m [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smiley.gif' alt=':-)'> ]http://www.maipenrai...se-eller-ej/30/http://www.maipenrai...ault/smiley.gif )

/GD

Quote

Vår planet innehåller cirka 21.000.000.000.000 ton guld. Det är inte så lite, direkt. I jordskorpan, ner till c:a 36 km djup, finns det inte mindre än 84.000.000.000 ton guld.

En kubikkilometer havsvatten innehåller 3,5 kilo guld.

För närvarande är cirka 100.000 ton guld i omlopp. Detta är ”allt” som hittills brutits och vaskats fram. Detta motsvarar en guldkub med 17 meters sidor. (17 X 17 X 17 m.)

http://www.guldvaskn...h/ramfakta.html

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, ja 20 eller 17 är väl i petitessavdelningen, Farang :-)

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

. lägg av, alla vill ha ett bättre liv!!!

Får en känsla av att det är mig du argumenterar mot (?) men inte förstår jag varför. Självklart strävar alla människor mot ett bättre liv och bättre ekonomi, det ligger lagrat i våra gener att önska det. Så jag tror/tycker ju som du.

Fast det betyder ju inte att alla tyr sig till Lotto för att åstadkomma ett ekonomiskt uppsving. Jag skulle t ex oerhört gärna vinna någon miljon på tips/lotteri/lotto. Men jag inser ju att chansen är så oerhört liten att det skulle inträffa ens om jag under en livstid lägger ned en miljon kr på att tippa. Så jag avstår hellre och försöker istället klura ut något annat sätt att få ihop lika mycket pengar.

Tror jag blir miljonär fortare om jag istället för att tippa upp 200 kr i veckan lägger dom 200 kronorna i aktiefonder.

Läste någonstans att chansen att vinna på lotto med en enkelrad är ungefär lika stor som om du samlar alla sveriges telefonkataloger (finns ett trettiotal eller nåt sånt), lägger dom i en stor hög och låter en person med ögonbindel gå fram och grabba en katalog på måfå, slå upp en sida samt sätta fingret på ett namn. Om det sedan skulle vara killens eget namn som stod där just under fingret så har han haft lika stor tur som om han hade tagit hem högvinsten på lotto.

Känns som allt för dåliga odds för att jag ska orka satsa. även om jag förstås önskar en summa motsvarande högvinsten i min ficka.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Därför blir det lite.. lustigt eller hur man ska säga, när dom på film lyfter en resväska som är fullastad med guld...  :mdr:

Jo men Pippi är ju världens starkaste flicka och då är en kappsäck full med guldpengar förstås ingen match. Om det nu var den filmen du tänkte på? ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo men Pippi är ju världens starkaste flicka och då är en kappsäck full med guldpengar förstås ingen match. Om det nu var den filmen du tänkte på? ;)

Tänkte snarare på Three Kings eller va den hette, dom bar ut resväskor lastade med guldtackor som hade knäckt en gaffeltruck  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att tillgången på guld skulle vara begränsad och på så sätt vara en garant för guldpriset får man nog ta med en nypa salt.

Vi som jobbar inom alkemin bryter ständigt nya mark och är nu mycket nära en komersiell lösning på problemet.

Au Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag skulle nog ha tagit aluminium som exempel istället :mdr: . Det hade nog blivit lämpligare.En gång i tiden var ju aluminium en ädel och exklusiv metall  :great: aluminium är ju väldigt praktisk och användbart, det skulle ju stärka Ut006 teori om priset på guld. :clapping: Aluminium fluktuerar ju väldigt och det är ju inte länge sen det gjordes kupper  :crazy: nåja inbrott och lastbilslass med aluminium stals från skrothandlare.  :lock:

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aluminium ja, det var fint en gång i tiden...

"This made pure aluminium more valuable than gold. Bars of aluminium were exhibited alongside the French crown jewels at the Exposition Universelle of 1855, and Napoleon III was said to have reserved a set of aluminium dinner plates for his most honoured guests."

Så kan det gå...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en krönika av Anna Eklund i dagens aftonblad där delar av texten kan appliceras i denna tråd om guldsmycken vs status. Skriver av den valda delen direkt från tidningen eftersom jag tyckte den var bra.

Skrämmande många undersökningar visar att som fattig i överflödssamhället gör man allt för att verka som andra. Förr avgjorde yrket din sociala tillhörighet, i dag avgör konsumtionen din identitet och hur andra uppfattar dig. Du är vad du köper och vart du reser. Fattiga är misslyckade konsumenter - en kapitalismens dödssynd.

Marknaden spelar på vår otillfredställelse och otillräcklighet. Den finner alltid argument för fler inköp. Så förväxlas behov med begär. Kanske är det så att det vi saknar och längtar efter formar oss mer än det vi har.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...