Jump to content
IGNORERAD

27 juni 1959, 50 år sedan

gubben4906

Recommended Posts

Ingemar (Ingo) Johansson blev Världsmästare i Boxning, Tungvikt. Den enda svensk som blivit Världsmästare.

Visas på TV1 klockan 21.00 nu på fredag den 26/6.

Här kommer referatet som jag och min pappa lyssnade på via Radio Luxenburg tror jag det var.

Lägger in den här också, hyllningen till The champ

Ingemar Johansson Tribute ( 1932 - 2009 )

:great: gubben :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

1959 det var ett bra år. Kommer inte ihåg matchen föddes 2 veckor senare. Ska titta på matchen, har en gammal bok om Ingo  :great:

/Janne, snart 50 år ung

Dela på andra sajter

Och Gubben fyllde 10 år... det var länge sen ;-)

Herr Chang har talat.

Ja Changen, det gjorde jag, kom ihåg att jag blev rätt så sur :crazy: på farsan för att han väckte mig men så här i efterhand så blev jag bara glad :preved: att jag var en av de personer som fick uppleva denna historiska upplevelse. Vad jag minns så var det bara vi två som lyssnade på matchen. Morsan och mina två syrror vaknade av att vi skrek när Ingo blev Världsmästare. Det är så att jag nästan ryser fortfarande när jag tänker på matchen.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Guest Napho

Kunde du urskilja något av referatet ?

Vad jag minns var bara ett surrande och skrikande och jag hade inte en aning om vad som hände.

Referenten lyckades göra sig hörd ett bra tag efter det att matchen var över och vi fick veta att Ingo hade vunnit.

Men visst var det kul !

Dela på andra sajter

Ingemar (Ingo) Johansson blev Världsmästare i Boxning, Tungvikt. Den enda svensk som blivit Världsmästare.

George Cramne då :whistle:

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Hej,

här kan ni se vad som hände det året

http://sv.wikipedia.org/wiki/1959

Och här vad som hände den 27 juni 1959, utöver min 10-årsdag :crazy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/27_juni

:bag:   27 junigubben :bag:

Dela på andra sajter

George Cramne då :whistle:

mvh

Nerike

Vad jag förstår så blev han aldrig Världsmästare i tungvikt. Han tog sedemera namnet Scott

Han blev världsmästare i lätt tungvikt, läs nedan.

Han blev den 7 oktober 1995 världsmästare i lättvikt då han vann WBU-titeln efter seger mot Rafael Ruelas, USA i en titelmatch på Bahamas. En titel han behöll fram till 1997.

:wai: gubben :wai:

Dela på andra sajter

gubben du skrev

Den enda svensk som blivit Världsmästare.

Du kanske skulle ha lagt till

Den enda svensk som blivit Världsmästare i tungvikt.

jag vet att han byte namn men Cramne hette han när han vann os-silver 1988

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Enda jag vet om Ingo är att han blev erbjuden en tredjedel för att ställa upp på nån gala.

Han svarade tydligen, nänä jag ska ha minst en fjärdedel... han fick kontraktet...

Åsso gillade jag hans Excalibur, trots att den var byggd på en Fåååååård

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...