Jump to content
IGNORERAD

Nong Khai Aquarium har öppnat.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

  Nong Khai Aquarium June 18, 2009, 11:16 am  The construction of the biggest freshwater fish aquarium in the Northeast, located at Khon Kaen University’s Nong Khai Campus, has recently been completed and officially opened to the public.

The Nong Khai University Campus is a satellite campus of Khon Kaen University, located on 516 rai, just off Chaloemphrakiat Road in the Muang District of Nong Khai city.

  Source - Leaftlet hand out at the entrance

Asst. Prof. Wanchai Soomleg, KKU Vice President - Nong Khai Campus, said the aquarium, the construction of which began in 2004, was collaboration between Nong Khai Province and the Campus, with a total cost of about 180 million Baht supported by the province.

Asst. Prof. Wanchai added that the project was initiated by the province to conserve freshwater fish in the Mekong River as well as to stimulate tourism in the province and Indochina region. The aquarium is one of the province’s most important development strategies.

Many kinds of freshwater fish and their habitats that are found in the Mekong River will be displayed in tanks of various sizes and the highlight will be a 25 meter tunnel tank that features the various ecological systems of native Mekong River habitats. Marine lives will be displayed as well.

Photos to follow [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> ]http://www.nongkhaim.../icon_smile.gif    Posts: 17  Joined: June 10, 2009, 10:18 am 


  [table]  [tr] [td]            window.google_render_ad(); [/td][/tr][/table]    Re: Nong Khai Aquarium June 18, 2009, 8:00 pm  Thanks for the tip on that Seamus. We went there today.

Directions:

Coming from Udon take the left turn well before Nong Khai, - for the Friendship Bridge, Vientiane etc, - cross the railway line, then just before the right hand bend, take a left turn into the Khon Kaen University campus, through the big arch, follow that road for a few hundred metres, then take the first left turn, (before the actual University turning). You should see the building which has some fish paintings on the outside as you turn. Car park is adjacent to the building

Details:

It's open from 9.00am until 5.00pm. Admission free, though you have to sign in!!

Inside:

It's new on two levels, entrance from the upper level. Initially it looked like a couple of (rather dark) big rooms, with fish tanks, but they then lead to a couple more rooms and then to a corridor/tunnel down through/under the large aquarium, after which there is a very large more brightly lit room with many more fish tanks and a few ornamental Nagas, fountains and suchlike.

I would mention that at times we all found the glass of the fish tanks in the upper rooms rather disorientating.

Overall though we were quite pleased. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_biggrin.png' alt=':D'> ]http://www.nongkhaim...con_biggrin.gif

  [img alt=P6180010.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180010.jpg (106.48 KiB) Viewed 52 times

  [img alt=P6180012.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180012.jpg (73.31 KiB) Viewed 45 times

  [img alt=P6180020.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180020.jpg (85.01 KiB) Viewed 46 times

  [img alt=P6180023.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180023.jpg (101.47 KiB) Viewed 51 times

  [img alt=P6180037.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180037.jpg (76.51 KiB) Viewed 47 times

  [img alt=P6180042.jpg]http://www.nongkhaim...13e4eabd69207db  P6180042 

Hej

Det här stället verkar vara värt ett besök.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det blir ett mål för skolorna i regionen, dom brukar ju ha några studiedagar per år för att besöka kulturellt intressanta platser.

Kommer definitiva att göra ett besök i samband med visaruns över bron.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag var där i slutet av juni och kan verkligen rekommendera ett besök där.

Vi packade pickisen full med alla generationer och åkte de fyra milen från BanMo, Srichiengmai.

Alla var förtjusta och speciellt barnen/ungdomarna gjorde stora ögon när de befann sig "i vattnet" med alla fiskarna omkring sig.

För övrigt så kostade det ingenting att besöka Nong Khai Aquarium.

Dagen avslutades med ett besök i Sala Kaeo Ku, parken med alla stenskulpturer, också väl värt ett besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Chryzaliz

Roligt att höra att besöket blev uppskattat, själv får jag vänta till november innan jag kommer dit.

Stenskulpturerna som ni besökte i parken har jag också kollat in, och det är ju också ett populärt utflyktsmål i området.

Vet du om att det finns ett likadant på Laos sidan längs Mekong floden?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar ett fiskekort där?

Långrejvaren Arne

Det var lite oklart men när jag erbjöd mig att hoppa i och fånga middagen så sa det att det kommer nog att stå mig dyrt ;)

Här är lite fiskar, bara att dyka i med öppen mun så får man napp

DSCN0647.jpg

Annars så fanns det fisk i dammen vid Sala Kaeo Ku. Prova med långreven där :-)

DSCN0678.jpg

Hej Chryzaliz

Roligt att höra att besöket blev uppskattat, själv får jag vänta till november innan jag kommer dit.

Stenskulpturerna som ni besökte i parken har jag också kollat in, och det är ju också ett populärt utflyktsmål i området.

Vet du om att det finns ett likadant på Laos sidan längs Mekong floden?

Mvh Isan Lover

Tyvärr så har jag ingen koll på om det finns nå't liknande på Laos-sidan.

Mina Laos-besök den här gången blev när jag klev i land på sandbankarna vid fiske och bad.

Men det lär nog bli några besök där under vintern då jag åker tillbaka i slutet av okt och stannar till slutet av april

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tyvärr så har jag ingen koll på om det finns nå't liknande på Laos-sidan.

Mina Laos-besök den här gången blev när jag klev i land på sandbankarna vid fiske och bad.

Men det lär nog bli några besök där under vintern då jag åker tillbaka i slutet av okt och stannar till slutet av april

Hej igen

Jo det jag menade var att det faktiskt finns en park med liknande skulpturer på andra sidan floden, jag har besökt den en gång.

Då kanske vi springer på varandra till vintern, kommer själv den 18 november och stannar tills mitten av februari.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Jo det jag menade var att det faktiskt finns en park med liknande skulpturer på andra sidan floden, jag har besökt den en gång.

Då kanske vi springer på varandra till vintern, kommer själv den 18 november och stannar tills mitten av februari.

Mvh Isan Lover

Det ska nog gå att springa på varandra så att vi kan ta en öl tillsammans. Isaan Beer är nå't du kan få introducera för mig.

Jag kommer att bo i Srichiengmai om vi hittar ett hus, annars blir det BanMo tills vi hittat ett.

Bor du i Nong Khai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får bli ett besök där i Oktober. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi får vänta tills mars för detta... Kommer nog besöka stället mer än en gång när vi åker ner.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag var där i slutet av juni och kan verkligen rekommendera ett besök där.

Vi packade pickisen full med alla generationer och åkte de fyra milen från BanMo, Srichiengmai.

Alla var förtjusta och speciellt barnen/ungdomarna gjorde stora ögon när de befann sig "i vattnet" med alla fiskarna omkring sig.

För övrigt så kostade det ingenting att besöka Nong Khai Aquarium.

Dagen avslutades med ett besök i Sala Kaeo Ku, parken med alla stenskulpturer, också väl värt ett besök.

Visst kostar det: 10 för småbarn, 20 för vuxna och 50 för faranger. Jag lyckades inte få thai-pris trots uppvisande av körkort varför jag demonstrativt väntade utanför medans fru och barn gick in. dom kom ut efter 15 minuter och sa att det var värdelöst, fast det var ju kanske bara för att vara snälla mot mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst kostar det: 10 för småbarn, 20 för vuxna och 50 för faranger. Jag lyckades inte få thai-pris trots uppvisande av körkort varför jag demonstrativt väntade utanför medans fru och barn gick in. dom kom ut efter 15 minuter och sa att det var värdelöst, fast det var ju kanske bara för att vara snälla mot mig.

Hej

Jag betalade motvilligt falangpris och gick in, vi var två familjer med barn och besöket var populärt.

Det är tydligen väldigt mycket folk som besöker stället, skolklasser och familjer.

Det finns ju inte så mycket liknande i denna del av landet så jag förstår folks glädje och intresse.

Alla akvarium var ännu inte igång men tillräckligt mycket fanns att se för att ett besök kan rekommenderas tycker jag,

speciellt för dom Thailändska släktingarna och barnen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Hej

Jag betalade motvilligt falangpris och gick in, vi var två familjer med barn och besöket var populärt.

Det är tydligen väldigt mycket folk som besöker stället, skolklasser och familjer.

Det finns ju inte så mycket liknande i denna del av landet så jag förstår folks glädje och intresse.

Alla akvarium var ännu inte igång men tillräckligt mycket fanns att se för att ett besök kan rekommenderas tycker jag,

speciellt för dom Thailändska släktingarna och barnen.

Mvh Isan Lover

Håller med, det är värt ett besök.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

. Har inte besökt aqvari

Visst kostar det: 10 för småbarn, 20 för vuxna och 50 för faranger. Jag lyckades inte få thai-pris trots uppvisande av körkort varför jag demonstrativt väntade utanför medans fru och barn gick in. dom kom ut efter 15 minuter och sa att det var värdelöst, fast det var ju kanske bara för att vara snälla mot mig.

Men 50 baht är ju inte direkt dyrt. Har för mig att Ocean World tar 495/895 men det visserlige en helt annan klass. Jag har ännu inte varit i Nong khai ännu.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...