Jump to content
IGNORERAD

Flyg


Bengt-Erik

Recommended Posts

Ska köpa en flygbiljett Bangkok- Stockholm för tantens barn 14år,

en tur och retur, var köper jag denna i Thai, någon som vet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Många hänvisar till denna resebyrå.

Men räkna inte med med svar om du mejlar dom  :kort:

http://www.savefligh...try/sweden.html svarade snabbt på mejl  :great:

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Olavi svarade inom en timme . Jag frågade tre ggr. Väldigt snabba att svara. Imponerande tycker jag. Jag kommer absolut att besöka dom i Bangkok när jag fixat visat till tiracen.(man är väl optimist)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mejlade travelinfo@olavi.com för 11 dagar sedan och väntar fortfarande på svar

Är kanske bara jag som har haft otur dom 2 sista gångerna jag provat.

Köpte faktiskt biljett av dom 3 år sedan och det funkade klockrent.

Men saveflight sålde 1års taj biljett för 42500b avresa den 6 juli giltig för studenter

och de under 26 år så vart en sådan istället.

/K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

@ Kentan

Kollat så mailen inte fastnat i spamfiltret?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang

Jodå jag har kollat spam mapparna och inte ett spår av deras mejl.

Använder förvisso en @yahoo.se adress men tycker inte det ska vålla

några problem så att dom skickat till @yahoo.com av misstag.

Skulle kanske provat mejlat yu@olavi.com som jag använde för 3 år sedan

kanske det hade funkat men nu ordna det sig ändå till det bästa.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

yahoo.se kan ställa till problem. Chattade med en från Thailand förut när jag hade en yahoo.se-adress, och hon vägrade nästan tro på att den stämde, var tvärsäker på att det skulle vara yahoo.com. Du kan kanske ha råkat ut för samma problem.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar också tro det är problemet i detta fall. @yahoo.se har ställt till det många

gånger förut som du påpekar så det verkar vara en vettig förklaring.

Och eftersom jag hade exakt samma problem förra året och ingen annan verkar

drabbad  så ska jag prova nästa gång använda hotmail.

Synd bara att Olavi inte erbjöd student/under26år biljetter när jag köpte därifrån.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppriktigt sagt, så förstår jag inte vitsen med att blanda in ett thailändskt resebyrå i det här. Det går så bra att söka, boka och betala resan på internet (tex. www.pricerunner.se  -> välj sedan ’flygresor’). Det enda du behöver göra är att vända på ordningen och ange Bangkok som utreseort.  När du sedan kommer till betalningen (Visa, Mastercard etc.) ska du skilja mellan beställare/betalare och resenär. Se till att resenärens namn stavas exakt på samma sätt som den står i passet. Du får då en bokningskod som du kan sms:a till Thailand. Vid incheckningen behöver du bara visa upp passet och evtl  denna bokningskod. Bokningskoden kan också användas för att skriva ut all reseinformation som du normalt får i din E-mail (Elektronisk biljett, färdplan, kvitto etc.).

Jag garanterar, det är många tusenlappar som du kan spara på detta sätt. Dessutom har du kontroll över pengarna samt konsumenttrygghet värd namnet, eftersom du förmodligen bokar över en svensk/europeisk sajt. Pengarna du sparar  behöver du ändå spendera på kläder för att ’tirak’ inte ska frysa…

Lycka till!

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Uppriktigt sagt, så förstår jag inte vitsen med att blanda in ett thailändskt resebyrå i det här. Det går så bra att söka, boka och betala resan på internet (tex. www.pricerunner.se  -> välj sedan ’flygresor’). Det enda du behöver göra är att vända på ordningen och ange Bangkok som utreseort.  När du sedan kommer till betalningen (Visa, Mastercard etc.) ska du skilja mellan beställare/betalare och resenär. Se till att resenärens namn stavas exakt på samma sätt som den står i passet. Du får då en bokningskod som du kan sms:a till Thailand. Vid incheckningen behöver du bara visa upp passet och evtl  denna bokningskod. Bokningskoden kan också användas för att skriva ut all reseinformation som du normalt får i din E-mail (Elektronisk biljett, färdplan, kvitto etc.).

Jag garanterar, det är många tusenlappar som du kan spara på detta sätt. Dessutom har du kontroll över pengarna samt konsumenttrygghet värd namnet, eftersom du förmodligen bokar över en svensk/europeisk sajt. Pengarna du sparar  behöver du ändå spendera på kläder för att ’tirak’ inte ska frysa…

Lycka till!

// Singha711

Låter riktigt smidigt men är du helt säker på att  incheckningspersonalen släpper igenom dig när den som har betalat resan inte är medpassagerare?

Dom har som bekant lite egna regler och kan dom krångla gör dom gärna det bara

för att tjäna en hacka eller för att visa sin makt.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Låter riktigt smidigt men är du helt säker på att  incheckningspersonalen släpper igenom dig när den som har betalat resan inte är medpassagerare?

Dom har som bekant lite egna regler och kan dom krångla gör dom gärna det bara

för att tjäna en hacka eller för att visa sin makt.

//K

Nej, det finns ingen möjlighet att krångla till det från incheckningspersonalens sida. Dom får sina uppgifter ifrån en central bokningsdatabas som alla flygbolag använder sig av och som klart uppger vem som är resenär. Att vi numera kan resa med E-ticket är en följd av detta. Det är naturligtvis en förutsättning att man vid bokning/betalning kan skilja mellan betalare och resenär. Om det inte går, så är det bara att avbryta bokningen och försöka med en annan reseagent/-sajt. De flesta sajter för internetbokning tillhandhåller numera denna möjlighet.

Jag har själv bokat biljetter på detta sätt nu i 3 år utan problem (Bangkok-Göteborg via Finnair direkt) och senast idag hjälpte jag min son med en semesterresa. Jag förstår dina farhågor eftersom jag själv har stött på en del krångliga bokningsprocedurer förr i tiden. Man har också hört talas om att visa upp samma kontokort som man betalade resan vid incheckningen. Men det har att göra med dåtidens bakomliggande betalningssystem  på internet som numera är helt förändrade i grunden med mycket högre säkerhet som följd.     

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ska köpa en flygbiljett Bangkok- Stockholm för tantens barn 14år,

en tur och retur, var köper jag denna i Thai, någon som vet

Som Singha säger, eller här:

http://www.allaflygbiljetter.se

Ange från BKK till ARN.

Betala med ditt VISA-kort eller med din bank om det går.

Skriv ut e-biljetterna - så är det klart.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...