Jump to content
IGNORERAD

Ditt barn kostar 1 miljon!

Kim

Recommended Posts

Tydligen så åtgår det en hel del pengar för att föda upp ett barn i Sverige. Enligt en beräkning av Swedbank så kostar det en hel miljon fram till 19 årsdagen. Utöver det man betalar till/får av staten  via barnbidrag, barnomsorg, sjukvård, tandvård etc. Inte heller är semesterkostnader medtagna i kalkylen vilket ju ofta är en stor post för oss med luuk krung´s. Hur mycket det kostar efter den dag dom blivit myndig framgår dock inte av undersökningen. :)

Hmmm... hur många shorttime och sangsom på soi 8 innebär det att man förlorar som tvåbarnsfar då? Verkar som att barn är minst lika dyra som thaifruar. ;)

Ditt barn kostar en miljon  Uppdaterad 2009-06-22 15:43

Barn är ovärderliga, men det kostar pengar att ha dem. Swedbank har summerat kostnader för att utöka familjen med smått, från BB till studenten.  [table]  [tr] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td][/tr][/table] [table]  [tr] [td][/td][td]di.se[/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr][/table] [table]  [tr] [td][/td][td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td][/tr][/table] [table]  [tr] [td][/td][td][/td][/tr][/table]Att föda upp ett barn tills det fyller 19 år kostar drygt en miljon kronor, enligt en beräkning från Swedbanks privatekonomer.

Två barn ger en viss rabatt, men de små tynger ändå hushållskassan med sammanlagt 1,8 miljoner under 18 års tid.

Miljonkostnaden per barn motsvarar utgifterna utöver det som täcks av intäkter från barn- och studiebidragen, vilka för två barn blir sammanlagt 487.000 kronor under hela uppväxttiden.

Miljonbeloppet per barn blir högre om familjeutökningen också innefattar köp av en dyrare bostad och en större eller ytterligare en bil. Bara att ha en extra bil under 18 års tid kostar ytterligare en miljon kronor.

Eventuellt ökade semesterutgifter som en följd av barnen är inte heller medräknade.

Den absolut tyngsta posten i beräkningen är "nödvändiga levnadskostnader" som mat, kläder, hygien och hälsovård. Boendekostnaden för barn är beräknad utifrån en hyreslägenhet och vad ett extra rum kostar.

Andra tunga barnkostnader i beräkningen är inkomstbortfall för föräldraledighet och vård av sjukt barn.

Barnets första levnadsår är också det allra dyraste för föräldrarna. Framför allt beror det på inkomstbortfallet, men också på stora engångsutgifter när barnsäng, barnvagn, barnstol och annat ska köpas.

Mellan 0 och 1 år kostar barnet 78.000 kronor, enligt Swedbanks ekonomer. Sedan krymper den årliga kostnaden ned mot dryga 50.000 kronor för att åter stiga i tonåren.

Framför allt blir tonåringarna dyrare jämfört med yngre barn när det gäller mat, kläder, fritidsaktiviteter och månadspeng, skriver Swedbanks ekonomer.

[table]  [tr] [td][/td][td][/td][td]Sammanlagda kostnader för barn 0 t.o.m. 18 år[/td][/tr] [tr] [td][/td][td][/td][td]SvPix.gif[/td][/tr] [tr] [td]Kostnader, kronor[/td] [td]1 barn[/td] [td]2 barn[/td][/tr] [tr] [td]Bostad[/td] [td]184.000[/td] [td]367.000[/td][/tr] [tr] [td]Nödvändiga levnadskostnader[/td] [td]538.000[/td] [td]1.077.000[/td][/tr] [tr] [td]Barnomsorg[/td] [td]102.000[/td] [td]162.000[/td][/tr] [tr] [td]Utrustning[/td] [td]36.000[/td] [td]57.000[/td][/tr] [tr] [td]Föräldraledighet[/td] [td]50.000[/td] [td]100.000[/td][/tr] [tr] [td]Vårda av sjukt barn[/td] [td]12.000[/td] [td]23.000[/td][/tr] [tr] [td]Fritidsaktiviteter[/td] [td]35.000[/td] [td]70.000[/td][/tr] [tr] [td]Vecko-/Månadspeng[/td] [td]42.000[/td] [td]84.000[/td][/tr] [tr] [td]Födelsedagspresenter, julklappar[/td] [td]38.000[/td] [td]76.000[/td][/tr] [tr] [td]Större bil[/td] [td]228.000[/td] [td]252.000[/td][/tr] [tr] [td]Klassresor. Presenter till kompisar mm[/td] [td]13.000[/td] [td]25.000[/td][/tr] [tr] [td]Totala kostnader[/td] [td]1.278.000[/td] [td]2.293.000[/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td]Intäkt Barn-/Studiebidrag[/td] [td]233.000[/td] [td]487.000[/td][/tr] [tr] [td]Totala kostnader netto[/td] [td]1.045000[/td] [td]1.806.000[/td][/tr][/table]

[table]  [tr] [td][/td][td]Olika kostnad i olika åldrar[/td][/tr] [tr] [td][/td][td]SvPix.gif[/td][/tr] [tr] [td]Ålder[/td] [td]Kronor per år[/td][/tr] [tr] [td]0[/td] [td]78.000[/td][/tr] [tr] [td]1[/td] [td]56.000[/td][/tr] [tr] [td]2[/td] [td]52.000[/td][/tr] [tr] [td]3[/td] [td]51.000[/td][/tr] [tr] [td]4[/td] [td]50.000[/td][/tr] [tr] [td]5[/td] [td]51.000[/td][/tr] [tr] [td]6[/td] [td]51.000[/td][/tr] [tr] [td]7[/td] [td]55.000[/td][/tr] [tr] [td]8[/td] [td]55.000[/td][/tr] [tr] [td]9[/td] [td]55.000[/td][/tr] [tr] [td]10[/td] [td]51.000[/td][/tr] [tr] [td]11[/td] [td]50.000[/td][/tr] [tr] [td]12[/td] [td]50.000[/td][/tr] [tr] [td]13[/td] [td]51.000[/td][/tr] [tr] [td]14[/td] [td]54.000[/td][/tr] [tr] [td]15[/td] [td]54.000[/td][/tr] [tr] [td]16[/td] [td]60.000[/td][/tr] [tr] [td]17[/td] [td]60.000[/td][/tr] [tr] [td]18[/td] [td]61.000[/td][/tr] [tr] [td]Summa[/td] [td]1.045.000[/td][/tr][/table]

Källa: Swedbank

Artikeln kommer från www.di.se

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Faan, man hade kunnat vara dubbelmiljonär  :crazy:

Men ärligt talat så är de värda pengarna de små liven...  :yes:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Fi Fnnnn.min kommer säkerligen att kosta två...den bortskämda lilla lintotten.  ;)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Hmmm..nu förstår jag varför kassan sinar ibland.

4 barn i Sverige o 2 st i Thailand = 6 miljoner - viss rabatt !!

Hu jeda mig

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Dela på andra sajter

Hörrudu Fiskarn, dom i LOS kostar väl i Bath :crazy:

Om det vore så enkelt med matematiken, tycker vissa poster är lågt räknade, vecko o månadspeng, julklappar o presenter t.ex. kan väl inte räcka i dessa tider?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Så sant, så sant som du säger Baa att dom i Thailand kostar i bath.

Tur att mina svenska nu är så stora att dom tar hand om sig själva.

Men kostar nu på mina thai-döttrar en rejäl ( läs dyr ) utbildning i Bangkok

så att dom får försörja mig om något år när jag sitter o pillar naveln

på "plantagen" i Nong Khai.

Dom kan säkert sponsra en o annan Leo som med lätthet slinker ner på Brendas

i Nong Khai.

Syns vi till vintern ?

Skall försöka att hålla ordning på dagarna denna gång.

Får väl hålla mig ifrån Pust.

Dela på andra sajter

Försök hålla mig borta från Luciafesten om Du kan. :diablo:

Har en "inkilad" dotter på 9 som väl ska högskolas så småningom, lär väl inte bli gratis.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Tur att det finns en stor beganatmarknad, då slipper man de stora startavgifterna.

Snållänningen Arne

Dela på andra sajter

Snållänningen Arne...där har du missat något.

Thai-barnen kostar inte så mycket i startkostnad.

Men i 18 års ålder o uppåt med " riktiga"

skolor i tex Bangkok..där kostar det multum

Så även i Sverige, små barn små utgifter, stora barn

stora utgifter.

Dela på andra sajter

Med ovan vill jag ha sagt att jag håller inte med Swedbank när

det gäller kostnad kontra ålder.

Dela på andra sajter

Bäste Herr Ålefeskare, men genom att få ett begarnat barn i ca 7 års åldern så har man ju sparat 400000 kr.

Barn under 7 år är dessutom helt oförutsägbara och ofta lite elaka.

Fin utbildning är oftast slöseri med pengar, två år på yrkesskola tex snickare eller rörläggare är mest lönsamt. Bäst är förståss om di har bollsinne.

Snälle Arne

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...