Jump to content
IGNORERAD

Mot Thailand, Buriram


buriram

Recommended Posts

Hejsan alla goa människor.

I den här tråden har jag tänkt och rapportera vad som behövs och hur det går, när man har bestämts sig

för och dra upp tältpinnarna här i Sverige och utvandra.

Det första jag packade ned var Mobergs böcker, utvandrarna o.s.v. Sedan Fogelström, inget Sverige utan han, speciellt i Buriram. Har även införskaffat mig en EVA8000 så jag trådlöst eller med hårddisk kan köra några TB film och dyl. på Tv,en.  Garderad... Vem Vet?  :P

Ok, fortsättning följer, ingen text utan bild, ett gammalt ordspråk från Kim.  :thumbsup:

Här har vi börjat med de första kartongerna.

IMG_2021.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • buriram

    26

  • Herr Chang

    7

  • MangeUdon

    3

  • DataJohan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Buriram,

Jaså, ska du utvandra...

Får man vara nyfiken och fråga hur du finansierar tillvaron i Thailand? Pensionerad? Hus har du redan vad jag förstått?

Hur som helst så önskar jag lycka till!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Preecha,

Jag tror just ingenting.

Ursäkta om min fråga framstod som provocerande.

Jag är bara nyfiken. Buriram packar allt för att stanna permanent i Thailand, och det är väl upp till honom om han vill berätta hur det är möjligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Changen & Preecha, finanseringen skulle komma i tråden, då jag saknar hemligheter för er.

Jag har varit/är anställd/jobbat i Televerket, Telia och nu TeliaSonera. Min nuvarande lön/bidrag är

26000/mån. Som anställd sedan -64 så går man i pension med lönen som nyanställda startar med.  :confused:

That´s Life, I februari fyllde jag sextio (vem kunde tro det?) att jag skulle bli så gammal.

Telia ska spara pengar och erbjuder de som är födda -48 avgångspension. Med min lön ger det 19 667:-

i pension, från det dras det skatt. Då jag ska bli utlandssvensk, inga rättigheter i Svedala, men det var länge sedan man hade som infödd, men det är en annan sak. Som utflyttad och inga egendomar eller dylikt här så kan man ansöka om SINKskatt. Det är 25%, innan skatten dras är det ett fribelopp på några tusen.

 

Anders får ut ca 15000 och det får vi hanka oss fram på, men som sagt, det är inte stora inkomster man blir rik på, utan små utgifter  :inquisitive:

Sedan har jag sedan många år en privat pensionsförsäkring som ger några kronor.

PS nu har jag gått trådhändelserna i förväg, ursäkta mig. Hälsningar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

PS... Ett tillägg. Egentligen muckar jag inte förrän 1/1 -09, Men jobbar seriöst för 1/10  95% säkert.

Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Anders,

Du får väl då berätta färdigt innan jag ställer fler nyfikna frågor ;-)

Fast THB drygt 80000 i månaden är väl inte så illa!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Changen, ta frågorna nu om du känner för det, det var länge sedan jag hade hemligheter. Det var tiden före jag träffade mitt Hjärta, efter det har jag funnit Livskvalité.  :ahh:

Låter löjligt, men är härligt.  Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Vackra ord Du skrev Anders. Det om hjärta och livskvalite. Själv hoppas jag att finna mitt hjärta nu i september när jag åker till Thailand. Jag har chattat med henne i sex månader och nu är det dags. Hoppas på samma känsla som Du har Anders.

För störst av allt är kärleken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Buriram

Ser att tjejen packar, hur skickar du ner dina saker, med cargo eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengt, inriktningen är Air Cargo, måste kolla mer exakt prisbilden, den informationen jag har fått så ser det bra ut, räknar med ca 20 flyttkartonger, en sjömanskista x antal tavlor, klocka från 1800-talet och några nedplockade möbler. Om det funkar så landar vi i BKK antingen en måndag, onsdag eller lördag kl.10.00 med Finnarna, då har vi 6 timmar och få iväg grejerna till Buriram med lastbil. Planet till Buriram går 17.00. Detta är OBS en inriktning.  :thumbsup:

PS Tack Hasse

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Buriram

kan du höra av dig vad kostnaden blev, söker lite alternativ med lite saker

att ta med sig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HansG,

Nu blir jag nyfiken på dig också!

Första resan till Thailand, och första mötet med din dam du chattat med i sex månader!

Får man fråga hur du planerat vistelsen? Jag hoppas givetvis att allt går bra. Utan att dra till med någon klyscha, så kan man väl ändå säga att Thailand är platsen där många drömmar gått i uppfyllelse...

Och många drömmar gått i kras. Men det behöver vi inte diskutera.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej!

Herr Chang. Tack för ditt intresse. Jag hoppas att känslorna består även när vi träffats. Damen ifråga är 50 år pensionerad lärare med en son på 23 år. Jag skall bo i Pattays med omnejd första gången.

Tidigare har jag varit på Teneriffa under vinterhalvåret men tyckte nu att det var dags för Thailand. Min dotter följer också med då hon av sjukdomsskäl mår bra av värme.

Fråga gärna mera!

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HansG,

Tja, vi ska väl inte ta över den här tråden, men jag hoppas du kommer med lite rapporter om hur allt utvecklar sig när du är på plats i Thailand!

Du kanske rentav skulle starta en ny tråd angående ditt äventyr, om du till exempel nu har några frågor om Thailand och annat. Men det är förstås "up to you" som man säger i Thailand ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

 

buriram

:thumbsup: Det är ett stort äventyr/projekt du/ni har påbörjat! Det är säkert många här på forumet

som ibland/ofta går i liknande tankar som du nu realiserar. Kom gärna tillbaka här på MPR och berätta

hur det fortskrider för dig.  :idea2:

Du verkar vara noggrann i planeringen av din framtid, och jag  önskar dig ett stort LYCKA TILL med

fortsättningen.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lasse, mot det här målet har vi strävat i flera år. 2002 köpte vi hus med 1,5 Rai tomt, vi fixade till det, fyllde upp tomten 2005 (risfält tidigare) 2007 i april startade bygget av nya kåken som vi hade invigningsfest i november när vi var nere. Har sett till och vara nere olika årstider... Regnperioden, vinter och sommar.

Har försökt och förbereda mig så gott det har gått, det jag vet är att jag inte kommer att återvända till Sverige, mina vuxna barn får komma och hälsa på, det som jag oroar mig lite grann är om det blir fel på pumpen eller liknande (kostsamt på sjukhus) Men det är en annan femma. Har bokat in kremering när det är dax, men ser framåt med tillförsikt, det här de lyckligaste åren i mitt liv, så jag hoppas det blir många framåt.

Nu ska jag gå och möta min son, han kommer på middag. Mvh Anders 

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders :thumbsup:

Ser verkligen fram emot en fortsättning på tråden, det ska bli mycket intressant att följa din historia när det börjar att dra ihop sig för landsflykt!  Likaså att få se hur du löser allting rent praktiskt.

Fan att man har så jädrans långt till pension.men å andra sidan lär jag vara rätt så knögglig vid det laget, får försöka att hitta på någonting för att förverkliga min egen permanenta förflyttning.

Ett dilemma som jag ser framför mig är de stigande oljepriserna. Jag skulle gott och väl kunna tänka mig ett halvårsboende i Thailand för att åka hem och arbeta extra i Sverige på sommaren. Men vad gör man när en flygbiljett kostar 30 loppor? Att ta tåget känns lite långsökt ???

Ett halvårsboende måste också innefatta en meningsfull aktivitet,att bara ligga på sofflocket under Ac`n dagarna i ända skulle göra mig spattig.

Hur har du själv tänkt att tillbringa dina dar? Ska ni starta någon verksamhet eller tänker du bara njuta av lediga dagar?

Mvh/

MangeUdon

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Mange och Tack, drömmen vore att kunna vara i Sverige över sommaren, men som realist jag är, så tillåter kassan inte det. Jag är fullt medveten om problematiken med sysselsättningen, dricka bira och tjoa loss kan man göra på semestern och då måste man göra skäl för den  :crazy:

Har som mål att bygga en plaskdamm på tomten, själv alltså. Åttakantig fyra eller fem meter med tak, den är tänkt för alla barn mellan två till åttio år  :laugh:

Eftersom jag inte är en byggare men generalist så fixar jag nog detta inom en tvåårsperiod, under tiden får jag fundera på vad jag ska göra sedan.

Vid någon av mina semesterperioder tänkte vi komma och hälsa på dig, om det går bra.

Hälsningar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Hej Anders och Nang

Kul att du delar med dig av Ert stora äventyr. Ska försöka dyka upp i Jordbro innan du pyser iväg så vi kan dela på en ask Beer Singh, är nu tyvärr och jobbar runt i hela mellansverige, då de flesta har semester, men nån helg skall väl bli över, så vi får ljuga lite och släcka den eviga törsten.

Nu är det snart bara 3 år kvar för en annan att dyka upp i Buriram för gott, jag lossar mina förtöjningarna när man är 55. Det ska bli verkligen kul att följa dina och Nangs strapatser i den stora metropolen Buriram. Själv ska jag ner till hjärtat nu den 31/8 och stannar i en månad, nästa tur blir i Januari, ska då ta mig till Buriram med lilla hjärtat, vi måste kolla till tomten, planera in kåken samt dyka upp hos dig och Nang och kolla in läget, och dricka några väl kylda Leo eller Beer Singh

Återigen Lycka till Anders och Nang  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har hittat hit Robban, Din självklara mittpunkt i MaiPenRai. Tänkte ha en STOR Tack och avskedsföreställning i mitten på augusti, köra en tvådagarsPickNick om vädret tillåter, skulle det bli dåligt så garderar jag med Globen  :laugh:     Mer om det längre fram,  Mvh Anders 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Anders.

Det får vi ta och tajma in när vi båda befinner oss i Isaan :thumbsup:

Som sagt, fortsätt med dina mycket underhållande rapporter!

/

Mange

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

:) Självklart ska man vara med och kolla vad som sker i Buriramforumet, Buriram är ju metropolen i Thailand.

Det låter verkligen kul med en fest Anders, ser fram emot att träffa Er båda igen  :thumbsup: det var ju ett tag sedan sist, är dock och jagar i slutet av vecka 33 samt i början av vecka 34. Ska försöka få tag på bubbelplasten  :idea2: hade glömt av det, man börjar ju bli till åren..Så utvandringen sker efter den 1/10, låter mycket bra, ser själv framemot 2011 när man själv ska utvandra

Simma lungt och glöm inte att röra på gungstolen

Thairobban

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...