Jump to content
IGNORERAD

Mot Thailand, Buriram


buriram

Recommended Posts

Planeringen fortsätter.

Har i dagarna varit i kontakt med  NonkiTravel gällande två enkla till BKK, (enkla biljetter, trodde väl aldrig att det skulle hända)

Han fixade fram två biljetter med Thai, snabbt och elegant, till kanonpris, för det priset måste han flyga planet själv.

(första resan med Thai, blir den sista)  ? ?

Okay, vid en tidigare resa blev vi ombokade till Thai, då anslutningsflyget till Wien, hade sagt upp sig.

FRÅN LONDON, Hå,Hå, Ja, Ja.  Åka till höger, när man ska till vänster.

Har cirkus 38 dagar semester och ta ut, då kan vi åka i början av november (1/1 -09 muck). För att få lite mer tryck på mig själv så lättar vi den 16/10, NU börjar det bli riktigt skojigt...

Mitt pass går ut nästa år, men jag ska fixa ett nytt i augusti för det måste vara minst 1,5 år kvar för visumansökan.

Samtidigt ska Nang beställa ett, Hon ansökte om Svenskt medborgarskap när vi kom tillbaks från Holland,

då blev jag orolig att inget skulle hända, innan vi skulle flytta från Sverige, de kan väl inte skicka medborgarskapet till en person som har flyttat hem  :D

PS. Nang fick sitt medborgarskap på tre veckor, otroooligt. Nu är Hon svensk svartskalle  :ahh:

Det som var underligt, hennes PUTstämpel är fortfarande aktivt i det Thailändska passet, nu är hon Svensk medborgare med permanent uppehållstillstånd.. kaka på kaka.

Vi har varit i valet och kvalet om det fanns någon anledning och bli "Svensk" men då jag är fjorton år förståndigare än Nang och Hon har jobbat här i tolv år så kanske det underlättar den dag hon kan få några kronor i pension.

Det gäller och tänka efter före, för sedan är det försent.

I förra veckan sa Nang upp sig från A-kassan, finns ingen anledning och pröjsa den avgiften, många bäckar små, blir en hel å.

Avslutningsvis på den här rapporten kommer en bild, nu har gardinerna i vardagsrummet åkt ned, bra med lite mental uppmjukning...

och SE DÄR, ett hockeyspel ! !  Ett måste för en emigrant.  Mvh Anders

IMG_2113.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • buriram

    26

  • Herr Chang

    7

  • MangeUdon

    3

  • DataJohan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Anders,

Börjar ju bli spännande med er emigration! Fortsätt gärna rapporteringen!

Intressant att det bara tog tre veckor med damens svenska medborgarskap. Kan nog vara bra att ha...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Hejsan Anders och Nang. Kul att Nang blivit en svensk "svartskalle" och det är som du säger alltid bra då staten delar ut bidraget ( Pensionen ) Ser fram emot festen i " Globen " den 21/8, dyker upp i förväg med 1 eller 2 askar Beer Singh  :party:

Det blir tomt i Svedala när ni pyser i väg.

Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu är det dax och fylla tråden lite.

Det är många bitar som ska på plats. Tjejen och hennes dotter (vi är kompisar) som ska köpa vår lägenhet, redan i maj var vi överens om att de skulle ha den och jag önskade att hon skulle kontakta banken så fort som möjligt, för att få ett lånelöfte... inga problem, fick jag höra.

Tiden gick, vem vill tjata, inga problem... Tiden gick, började bli lite oroligt, vi pratar augusti nu. Hon berättade, de hade slagits med en skitstövel på Nordea som tydligen inte ville låna ut några pengar. Det bestämdes att dom skulle söka lyckan på dotterns bank SEB och ville att jag skulle följa med, sagt och gjort.

Mötet på banken gick bra, men de krävde värderingsintyg på lägenheten..

Det var som f--n tänkte jag, lägenheter säljer man inte dom som bilar?  Ok inga problem sade jag till bankdamen.

Hade kontakt med en mäklare som för 15 000 fixade alla papper, HSB, banken o.s.v  Jäkligt skönt, jag gillar inte pappersarbete,  :no:

Inflyttning den 15/10, men det blir den 16/10.

Apropå flygfrakten av pinalerna: läste en tråd på ett annat Forum, personen där nämnde skräckpriser för att skicka grejer med flyg, 18kg/2500kr, lite orolig blev man, är prislistan ändrad?  Mailade direkt till TravelCargo och fick videmerat mina tidigare uppgifter.

travelcargo.jpg

Visumansökan: Fick betala 1300 pistoler för läkarintyg på engelska där det framgår att jag ej har elefantsjukan, tuberkolos, 3dje stadiet av syffe och ej har knarkat sedan sist. Har även fått intyg från polisen, jag för närvarande ej finns med i belastningsregistret.

Passena ska hämtas på onsdag och några personbevis ramlade ned i brevlådan i förra veckan. Innan riktningen tas ut mot Floragatan tänkte jag kopiera frugans Thaipass och legitimation och bifoga. Nu har jag både hängslen och livrem för ettårsvisa, TROR JAG ? ?

Visst ja, tusen bagis.    Hoppas få återkomma med ett positivt svar i frågan, längre fram.

Arbetet: Som ni vet muckar jag den sista december, har tryckt på för en förändring till 1/11. Dörren igenstängd på normalnivån så frågan är uppe på översta våningen.      Allt är på banan förutom muckdatumet.

Men det finns en plan B  :diablo:

Nu är vi uppe i 15 kartonger, livet börjar bli lite fyrkantigt.

IMG_2159.jpg

Hälsningar Anders som håller på och lossar tältpinnarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med livet LOS  :great: men tror du inte att det skönt åka på semester till Sverige ibland. Jag måste säga jag skulle inte stå ut leva där jämt. Om 20 år kanske jag inte tycker lika dant :glasses: .

Ser fram lite rapporter från dit nya hem  :rules:

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jerker, det är väl inte omöjligt att vi åker på semester till Sverige någon gång, om kassan tillåter.

Men det är inget jag planerar i nuläget. Hälsningar anders      PS Mer kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Ojoj, det börjar närma sig allt mer för er! Kul med svenska passet för Nang!

              Kul att läsa din tråd som jag följer med spänning.

              Lycka till i fortsättningen!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Lars. Som jag skrev tidigare så har jag inte fått svar på pension från 1/11 men har fått okay från min

chef på plan B (om det skiter sig sig med A).

Tar semester från den 16/10 och fyller upp med tjänsledighet till pensionen slår till.

Mvh Anders "den glade"

Link to comment
Dela på andra sajter

buriram, Lycka till med bosättningen, ser fram mot att läsa om Dina erfarenheer.

En fråga i sammanhanget, nöjde sig ambassaden med pensionsinkomsten eller krävde dom dessutom tillgång på bank?

Har en bekant som inte fick OK om han inte visade upp banktillgång trots en pension som vida översteg den i ambassadens minikrav. Han hade åldern inne, 61 år så jag undrar därför. Om jag kan övertala sambon (knappast troligt) så bär det iväg om nåt år, annars får man väl svälta ut henne. :D:D

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jyst Baa, börja med och ta ifrån henne Thaimaten, så dröjer det inte länge förrän hon börjar packa era väskor  :great:

Vi har inte varit på Floragatan ännu, ska ringa dom och fråga om de måste ha mitt pensionspapper (där det står hur

många flingor det blir)  på engelska, en översättning kostar skjortan och jag äger bara Thailändska T-shirts.

Ha det med hälsningar från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

STILL Alive,

Kontaktade Alecta i början på veckan för en översättning an pensionsöverenskommelsen (långt ord) och blev positivt bemött, vem förväntar sig det som svensk  :gasp:

Dagen efter kom pappret så i fredags gled jag iväg till Florag. 3 nb. Anlände 4minuter över 10 ( öppet 10.00-12.00)

En snubbe före, SKÖNT.. För honom tog det 45 min. Förberedd, var inte ordet. Alla papper fanns och jag ville att de skulle skicka hem dom, HÄMTAS den 10/10 ! ! Vem chansar på posten i ett sådant läge? Vi åker den 16 sa jag lite lågmält, JAG kommer och hämtar dom personligt, med starkare röst, hördes från mitt inre. Såg mig själv vinka av min fru den 16/10 Term. 5 TG961.

Min sista officiella arbetsdag är den 10/10 och då befinner jag mig på Florag. och hämtar mitt Visum för livet, Det ni GUBBAR  :yes:

Nu är det dags och ta hand om skattemyndigheten, Flyttpapper, och SINKpapper samt jag måste förbereda hur jag ska betala rea.vinsten på lägenheten vi köpte när vi flyttade ihop.

Nu är det dax för en Kimmare, M.A.O. (med andra ord) No Thai. BILDER SÅÅÅ KLART.

När man städar så hittas det super8film, och då gör man så här. I mitt fall.

IMG_2166.jpg

Min fru tog två drinkar, FATTAS DET NÅGOT...  VADÅÅÅÅÅÅÅÅÅ  :lol:

IMG_2168.jpg

Nang + kompis Deang plockade svamp, här är hälften, och sedan är det dags och laga mat.

IMG_2171.jpg

IMG_2169.jpg

TITTA HITÅT

IMG_2170.jpg

TACK!    Avslutningsvis, Haninge för ett par timmar sedan.  Mvh Anders  PS Härliga moln.

IMG_2175.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan bara gratulera Anders med fru som uppenbarligen lyckats få ihop allting inför flytten till Thailand.

Hoppas ni får ett trevligt liv där! Och glöm inte bort detta forum ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mange, 4,5 dar kvar, efter 45 år. Känn på den... :yipi:

Hejsan, lägger in en blänkare så ni inte tror vi har flyttat i förtid  :lol:  

Hjärtat slutade på jobbet den sista sept. så äntligen har jag fått en hemmafru  :party:

På måndag går jag in i min sista arbetsvecka, på fredag blir det halvdag ska vara på Floragatan mellan 14 - 15.00 för hämtning av visumet. Alla uppdrag inför flytten ligger på banan, nästa helg kommer en snubbe och köper bilen för en tusing, så är det problemet ur världen, 5000B = Bea Leo  :yes:

Databordet är nedpackat så här rattas det i en påver miljö, ni ska veta att mina tankar far både hit och dit, gör jag rätt ?

Tänker för stunden, Anders du är sextio bast, det är dax och satsa på något nytt, Ditt nya liv har börjat ta vara på det.

Nog snackat, arbetsrummet på bild nu.

IMG_2185.jpg

Måndagen den 13/10 kommer lastbilen från Travel Cargo och hämtar vårat liv  :rules:   det materiella alltså. Avslutningsvis så blir det några bilder från vardagsrummet. 

Här ock nu.

IMG_2186.jpg

IMG_2187.jpg

IMG_2188.jpg

En sak till, hur många med mig tror att min fru tog mig för bilens skull

DSC00092.jpg

Ligger på blocket för en tusing. Härlig fortsättning på helgen // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör se upp!

Jag har själv haft ett flertal gamla Toyota. Och kvinnorna har varit som galna.

Jag ser ett direkt samband.

Egentligen ville jag bara säga "Lycka till".

/biker.som också är en gammal televerkare

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄRLIG Biker, Du förstår varför jag måste släppa den fyrhjuliga pärlan, vid min ålder vågar man inte chansa.  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Gör jag rätt" skriver du tidigare i denna tråd...

Allt vore ju mycket enklare om man visste utgången av ens beslut i förväg.

Men det finns ett uttryck som jag själv tycker är tänkvärt.

"Hellre blir jag gammal och ångrar en massa som jag gjort, än att jag blir gammal och ångrar att jag ingenting gjorde."

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt Rätt Biker, tankarna fel 10% cirkus, Men som du vet, allting måsta vara på banan.// anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar helt ratt buriram, det ar klart att man maste chansa ibland (nu menar jag flytten till Buri ram, inte Toyotan). Har man inga

sma barn sa ar det ju ingen annan an en sjalv som blir lidande om det skiter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Buriram!

Uppfriskande att se vilket go det finns i en pensionär!

Jag var, i princip, i din nuvarande situation för drygt fem år sedan, då jag flyttade till Thailand.

Jag vill inte påtvinga dej mina känsloupplevelser under dessa senaste fem åren, men om du någon gång framöver skulle överfallas av tvivelaktiga tankar, så finns jag förhoppningsvis här och är villig att dela med mej av mina erfarenheter.

Jag känner stor respekt för din beslutsamhet och önskar dej stor lycka med ditt thailandliv.

Välkommen hit!

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

JaHapp,

endast en tältpinne kvar i Moder Sveas jord, i fredags var det avslutning på jobbet och Anders fick ett gäng med ölglas modell Lasse Åberg, trevligt. På eftermiddan besök på Floragatan och hämtade visumet, trodde först att det var Kims eftersom det stod  O-A  :gasp:     men de upplyste mig om att det var mitt, skönt.

När det gäller bilen så tätnar mystiken, en kille satte in 1500 på mitt konto, och hörde inte av sig. Fick tag i honom i lördags och han sa att jag återkommer om en timme, på den vägen är det, inget svar på numret? ??????

Nu ska jag ragga en ny bilköpare, har några att välja på.

I går hämtade de upp 49 kollin, 36 flyttkartonger, 10 paket i olika storlekar, 1 hockeyspel, 1 matta och sjömanskistan.  Vikt 945 kg, 4,3 kubik  priset från Haninge till BKK  22 823 bagis.

Nangs brorsa kör mc taxi i BKK och han plus lastbilskompis dyker upp på fredag för vidareleverans till Buriram.

Pris ca 10 000B  och vi avvaktar till lördagen och tar 16.00 planet.  Alla uppgifter  U.P.A.

På torsdag vid 11-tiden dyker kompis Deang upp för leverans av två emigranter till ARN, i alla fall en.  :yes:

Avslutar med en bild som säger allt, få se om det blir något återbesök ?

IMG_0569.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Detta är Morgan Påhlsson, Världsreporter, som raporterar ifrån sydostasiens hjärta, Buriram. :kort:

Jag tyckte att det uppstod ett visst vacuum här när Anders / Buriram hade stuckit och jag undrade hur det gick får dom.

Exftersom jag själv var strandsatt och rastlös i mina svärföräldrars hus utanför Buriram så tog jag en chans och satte min GPS i bilen efter Anders "Markör" på medlems kartan. Nu stod ju inte nålen aldeles rätt men efter lite trial, error och charader i en närlivsbutik så fann jag deras hus!

Anders låter hälsa att allt gått bra så här långt. Uppackning av ett helt liv in i ett helt annorlunda hus tar också sin tid.

Dom har ingen egen bil än och internet är inte klart än heller så mer info kommer nog från något internetcafe snart.

Vi har varit på Big-C i Buriram samt ätit på det förträffliga haket, "Book & Bed".

booknbed.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hejsan Igen Forumkompisar, nu är jag på banan. Jag får börja med ett stort Tack till Mr J som kom med den enimenta lösningen CDMA som gör det möjligt och skriva detta. Mer om detta sedan.

Nu till upplösningen av tråden Mot Buriram eftersom jag sitter här i Hjärtat av Thailand d.v.s. Buriram.

Vi anlände PLANenligt till BKK på fredagsmorgonen, sedan började jakten efter fraktterminalen...

Någon sa fyra trappor upp, först Hjärtat och sedan jag med väskorna på en vagn, nya direktiv och vi skenade vidare, mycket motion blev det, hör och häpna Anders tänkte till... Turistpelisen.

Sagt och gjort, Nang frågade dom, svaret blev tydlgen vettigt men det fattade inte jag som var femton meter efter.

På alla sådana här ställen, finns det trevliga människor som vill hjälpa till, och det är ju bra, Var ska ni fick jag frågan, Buriram blev svaret från mig, jag är ifrån Buriram blev svaret, AHA kvalitet tänkte jag, Vi skyndade ikapp min gumma och jag sa, kolla om han är ifrån Buriram, varför då fick jag mitt i ansiktet... Han har bil och hittar till fraktavdelningen, Det gör jag med  blev svaret, vi tar bussen.

Nang kollade, killen hade sina rötter i Buriram och det är lättare och föda en som geografiskt har sina rötter där jag skulle slå ned mina.

Killen hade en Volvo, nostalgisk efter tolv timmar, det ni  :yes:

Vi anländer till Cargostället, ca någon kilometer från flygplatsen, på parkeringen dyker The Keyman upp, han fixar allt för 3500B,  totalpris trodde jag och prutade tusen Baht, jag och Buriramkillen satt på ett lunchhak utan öl och väntade, tills han förstod allvaret i situationen och försvann i en halvtimme och kom tillbaka med ett tiopack, nu fanns det hopp, LEO kan förändra hela ens liv, på gott eller?

Nang och The Keyman var väl borta några timmar, och då var allt klart ! ! !  Flyttar man hem och har varit borta i minst 10 år så ska det vara tullfritt, ha ha haaaaa.  :lol:

Det var fyra tusen hit, tre tusen dit, fara runt i hela byggnaden med The Keyman i spetsen och få alla papper stämplade och Bahtbunten bli tunnare och tunnare. Nang upplyste dom klart och tydligt vad som gällde, men när hon märkte åt vilket håll det blåste och vi ville ha med oss prylarna medans vi kände igen dom, så är det detta som gäller. OMÖJLIGT, om Thaksin hade varit kvar enligt min fru och jag är benägen och hålla med henne.  20 000 kostade kalaset, då har vi även papper på att vi har betalt tull för en bullteve som vi aldrig har sett.

Tyvärr blev det mycket brödtext och inga bilder på det tidigare upplevda, men avslutningsvis så kommer några bilder på våra kära kartonger.

IMG_2213.jpg

En till.  Nangs brorsa, hyvens snubbe,

IMG_2217.jpg

Volvon förde oss till Honeyhotell, närhet till shopping väger tungt, dagen efter kl.12 satt volvon och väntade på oss, jysta människor släpper man inte så lätt.  :party:

Receptionen: Invandrare med en från originalbefolkningen.

IMG_2219.jpg

Slutligen Hockeybild från Buriram, Det Ni...  Startar en ny tråd med det intresseväckande titeln Hemma I Buriram eller Öden Och Äventyr från en Tröstlös men ej brödlös,

Ok HockeyTime  // Anders

IMG_2223.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...