Jump to content
IGNORERAD

Årtusendets Thailandsräv


Oregistrerad

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • judazzz

    14

  • broder tuk tuk

    8

  • Soengsang

    7

  • Atom

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

33 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Du har en poäng här. Bor man på landsbygden och har en fruga som sköter det mesta av hushållsgrejerna så varför anstränga sig att lära sig ett svårt språk?

 

Ungefär på samma sätt som gubbarna i barerna inte behöver lära sig särskilt mycket thailändska för att få sin whiskey och sin pussy.

 

Som jag ser det så dom enda svenskar som behöver lära sig hyfsat bra thailändska är väl dom som jobbar inom något företag på plats i Thailand och under längre tid.

 

Frugorna kan ju lära sig svenska via skolor och dylikt om dom finns i Sverige.

 

Dom gubbar jag känner som har thaifrugor kan knappt ett enda ord thai trots många års giftermål.

 

Och utan att vara elak så det språk som talas i byarna uppe i Isan rör sig väl för det mesta kring väder och vind och mat plus då pengasnack och där kan man väl alltid snappa upp en och annan fras.

 

BTT

Numera går jag aldrig på bröllop, begravningar eller andra fester, för då jäklar i mig kommer det fulla thailändare flockvis för att överträffa varandra i att prata engelska med mig  och då allra helst om varför jag är gift med den jag är gift och om pengar, för att dagen efter inte kunna säga varken yes eller no om jag frågar dem om något.

 

Jag är har ju stort intresse av västerlänsk sport och musik men de har ju inte en aning om någonting av det, jo de känner till Scorpions Love Songs och 5-6 lag från Premier League. Att prata om deras gummiplantage, grönsaks, risodlingar, thaiboxning, gnölig Isaanmusik, Carabao är jag totalt ointresserad av så vad sjutton ska jag prata med dem om.    

Vill jag diskutera eller prata om saker så finns det lite faranger i närheten.

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

Har bott i Thailand 64% av mitt vuxna liv. 

Hur ska man räkna då?

Jag har aldrig känt mig vuxen i Thailand. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Kom hit 1976

Grattis! Då kan du ju möjligen vinna tävlingen om förra årtusendets thailandsräv, men denna tråd handlar enligt rubriken om detta millenium...

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

SC har garanterat varit här längst av alla aktiva medlemmar; fan 1976 när SC kom hit hade jag precis gjort min första flytt från metropolen Skövde till Sveriges Isaan, Tibro. Kanske att jag hade varit i Svinesund då vi hade släkt där men inte längre bort än så.

 

Från vad jag läst på forumet kan jag dock inte se att vi har någon riktig Thailandsexpert, men å andra sidan är det inte många thailändare som är Thailandsexperter heller, i alla fall inte enligt min definition.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev judazzz:

Raderat?

 

Har jag på något sätt förnärmat dig? Jag har i alla fall inte raderat något inlägg i denna tråd.

4 timmar sedan, skrev Muimatt:

Flyttade till Thailand 1998 och har varit här sedan dess. 

Pratar knagglig Thai och kan läsa och skriva hjälpligt.

Var på väg att utnämna dig till vinnare, men ser att SC verkar ta hem titeln.

3 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Kom hit 1976

Detta blir svårslaget (för att inte säga omöjligt att slå!)    :thumbsup:

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Har bott i Thailand 64% av mitt vuxna liv. 

Det är ju inte mycket, du som är så ung!

10 minuter sedan, skrev Benriach:

Grattis! Då kan du ju möjligen vinna tävlingen om förra årtusendets thailandsräv, men denna tråd handlar enligt rubriken om detta millenium...

555! Klockrent! Ja, det gäller att hålla tungan i rätt mun, så att säga.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Atom:

SC har garanterat varit här längst av alla aktiva medlemmar; fan 1976 när SC kom hit hade jag precis gjort min första flytt från metropolen Skövde till Sveriges Isaan, Tibro. Kanske att jag hade varit i Svinesund då vi hade släkt där men inte längre bort än så.

 

Från vad jag läst på forumet kan jag dock inte se att vi har någon riktig Thailandsexpert, men å andra sidan är det inte många thailändare som är Thailandsexperter heller, i alla fall inte enligt min definition.

Men var det inte så, att SC hade sin bas i Thailand när han jobbade på sjön och då går det ju bort en del?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Jive said:

Men var det inte så, att SC hade sin bas i Thailand när han jobbade på sjön och då går det ju bort en del?

Mycket möjligt. Om det här är en IOC-sanktionerad tävling angående flest dagar i Thailand så spelar det uppenbarligen roll men för att utse forumets "Thailandsräv" är det inte särskilt relevant.

 

Jag antar att det inte finns någon definition av Thailandsräv i Svenska Akademins Ordlista men i min definition så är antalet dagar i landet bara en av kanske 20 parametrar, och dessutom långt ifrån den viktigaste. Jag tycker man kan få "Lilla Thailandsrävsdiplomet" när man uppnått följande:

 

-Slagit en barbrud i 4-i-rad

-Käkat Somtam plaara

-Lyckats hålla igång ett samtal på Thai i minst 30 sekunder

-Dragit en flaska Saengsom på ett pick-up flak under Songkran

-Suttit kvar i baren med ett leende på läpparna medans polaren ovetandes tagit med en katoey till ovanvåningen 

 

För "Stora Thailandsrävsdiplomet med distinktion" krävs ofantligt mycket mer; nedan följer några exempel:

 

-Ha minst 50 Buddhaamuletter

-Besökt minst 600 tempel

-Kunna minst 20 Caraboasånger utantill

-Ha minst 15 kungaporträtt i hemmet

-Kunna alla visum och extensionsregler sedan 1954

-Inte ha spenderat mer än 70 Baht på en måltid senaste 10 åren.

-Ha minst 30 stenbordspolare varav minst 28 måste vara skandinaver och eventuella utlänningar måste heta Wolfgang eller Steve.

 

Det finns dock inga som helst krav på språkfärdigheter eller kunskaper om thailändska samhället för sådan skit intresserar inte en riktig räv.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite seriöst så skulle jag tro att det står mellan @Muimatt och @Atom (med @P3 som outsider)om man räknar totalen, och acklimatisering etc.

Möjligt det finns någon mindre aktiv medlem som är värre, men frågan är om de slår dem i alla grenar i denna prestigefyllda tävling.

 

Först i Thailand är en annan tävling, med andra spelregler, där ligger väl SC, Born41 och Clirre bra till.

 

Bäst på språket, kan jag utan att tveka säga att LungKing vinner, talar de flesta dialekter, läser obehindrat och kryddar med kunskap i Lao och Khemer.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Soengsang said:

Lite seriöst så skulle jag tro att det står mellan @Muimatt och @Atom om man räknar totalen, och acklimatisering.

Möjligt det finns någon mindre aktiv medlem som är värre, men frågan är om de slår dem i alla grenar i denna prestigefyllda tävling.

 

Först i Thailand är en annan tävling, med andra spelregler, där ligger väl SC, Born41 och Clirre bra till.

 

Bäst på språket, kan jag utan att tveka säga att LungKing vinner, talar de flesta dialekter, läser obehindrat och kryddar med kunskap i Lao och Khemer.

Jag tackar för omdömet men jag tror inte jag har någon tätposition. Min fördel är att jag har en hyfsad inblick i ovanligt många samhällsskick och pratar hyfsad Thai. Där jag framförallt tappar är att jag aldrig egentligen jobbat i Thailand, vilket jag anser är en viktig faktor, samt att jag varit dålig på att resa runt i Thailand. 

 

Jag har aldrig träffat Muimatt men tror också han ligger bra till. SC ska nog inte underskattas och även Stjp och P3 ligger nog bra till. Poffa hade jag rankat högt om han var kvar.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser till flest år med arbetstillstånd i Thailand så ligger jag nog i täten men jag umgås nästan uteslutande med lo-so Thai så där tappar jag i poäng!😄😄

PS Jag går i @M33 stekar skola så där kanske jag får ett plus i kanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Muimatt:

Om man ser till flest år med arbetstillstånd i Thailand så ligger jag nog i täten men jag umgås nästan uteslutande med lo-so Thai så där tappar jag i poäng!😄😄

PS Jag går i @M33 stekar skola så där kanske jag får ett plus i kanten?

Nja, lo-so ger nog poäng...

Stekarskola det drar nog ned totalpoängen.

WP måste naturligtvis vara ett trumfkort, som duktigt höjer totalpoängen, lika så läskunnighet. 
Stjp ligger nog bra till också, 5-6 besök i veckan på Twandeang ger stilpoäng, WP finns väl också där.

 

För att toppa tävlingen bör man nog varit i landet och inte ha för mycket resdagar, eller vart borta flera år, där tappar nog bla SC i denna tävling.

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Esspe, med första besöket redan -78 är en bubblare som inte ska underskattas. Huruvida han uppfyller övriga kriterier som @Atom numera ställt upp fär han redogöra för själv.

 

För egen del föll jag redan på "lilla thailandsrävsdiplomet". Inte fan kan man slå en rutinerad barbrud i fyra-i-rad. Helt omöjligt. 😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Jive:

Men var det inte så, att SC hade sin bas i Thailand när han jobbade på sjön och då går det ju bort en del?


Ser man det på det sättet så är ju inte jag någon sverigeräv ens. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev judazzz:

 

9215EA48-5B15-4300-B28F-1CDD5079FE7D.thumb.png.78cd3d56c17489d9bd21c42b8453d3bc.png
 

14 timmar sedan, skrev judazzz:

Vet inte om någon sinnesslö deporterade det jag publicerade?

Fyy fan, Coolt Nicholas?

NK var ju känt sen innan.

 

 

 

2 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Har jag på något sätt förnärmat dig? Jag har i alla fall inte raderat något inlägg i denna tråd.

Var på väg att utnämna dig till vinnare, men ser att SC verkar ta hem titeln.

Detta blir svårslaget (för att inte säga omöjligt att slå!)    :thumbsup:

Det är ju inte mycket, du som är så ung!

555! Klockrent! Ja, det gäller att hålla tungan i rätt mun, så att säga.

 

Inte lätt när man sitter där i kallingarna och hamrar på tangentbordet arg på allt och alla

 

att lära sig att citera och inte skriva svaret inne i det man citerar är en bra början för att inte hetsa upp sig.

 

 

enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Enis:

9215EA48-5B15-4300-B28F-1CDD5079FE7D.thumb.png.78cd3d56c17489d9bd21c42b8453d3bc.png
 

 

Inte lätt när man sitter där i kallingarna och hamrar på tangentbordet arg på allt och alla

 

att lära sig att citera och inte skriva svaret inne i det man citerar är en bra början för att inte hetsa upp sig.

 

 

enis

Fattades bara lite Kung o Brucetuber 🤣🤣🤣

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Undras om det finns någon liknande tävling bland thaifrugorna i Sverige?

 

Sverigeräv?

 

Och sen kan man ju verkligen undra varför många medlemmar tvunget ska skryta om hur många år man vistats eller åkt till Thailand.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev hamnoi:

Den största thailandsröven är ju helt klart @Scandinaviancorner ivf😜

I alla fall på detta forat!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Och sen kan man ju verkligen undra varför många medlemmar tvunget ska skryta om hur många år man vistats eller åkt till Thailand.

 

BTT

Det var väl du som började med skryt/ljug? :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Muimatt:

 

PS Jag går i @M33 stekar skola så där kanske jag får ett plus i kanten?

Missade din särskrivning i @M33:s skola, så du kan nog räkna med kvarsittning och skamvrå 🤣🤣🤣🤣😳😳

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en chans att vinna tävlingen mot SC och er andra, men jag ligger nog bra till bland svenska kvinnor på forumet att vinna tävlingen. Första resan -92, sen omkring 2 gånger om året i genomsnitt 3 veckor var resa sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Lite seriöst så skulle jag tro att det står mellan @Muimatt och @Atom (med @P3 som outsider)om man räknar totalen, och acklimatisering etc.

Möjligt det finns någon mindre aktiv medlem som är värre, men frågan är om de slår dem i alla grenar i denna prestigefyllda tävling.

 

Först i Thailand är en annan tävling, med andra spelregler, där ligger väl SC, Born41 och Clirre bra till.

 

Bäst på språket, kan jag utan att tveka säga att LungKing vinner, talar de flesta dialekter, läser obehindrat och kryddar med kunskap i Lao och Khemer.

Skall regga min Farbror Bo på MPR, hans första dotter är 53 år gammal nu, född i Bkk, han slår även SC då han var i Thailand första gången ca 1967, gubben är strax 80 år.

 

Bosse var Chief på flera svenska fartyg och skrev sig strax efter dotterns födsel i Australien där hans 2 söner är födda.

En kul detalj med att han skrev sig i Australien var att han inte behövde betala någon skatt alls, hans Kaptener vart sura när Bosse tjänade mer pengar än vad de gjorde...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...