Jump to content
IGNORERAD

A Bangkok tale...

Joe

Recommended Posts

Följande historia utspelade sig för ett par år sen i Bangkok. Den bevisar att "Ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idi*t, än att öppna käften och bekräfta vad de redan visste" stämmer till fullo!! :bag:

Men, what the heck, här kommer den ändå!

Jag och min tjej, vi kallar oss Joe och Tik, kom till Bangkok som vanligt för att stanna några dagar innan vi skulle sticka vidare till Udon eller Phuket eller Pattaya eller whatever just denna resa var planerad till...

Jag tänkte även sticka till tandläkaren på Bangkok Christian Hospital på Silom för att fixa en rotfyllning som aldrig blev gjord förra gången jag var där. Då drog de fyra tänder och jag sprang runt i BKK känd som den Svenska blodspottande vampyren i flera dagar...

Vi bodde på Trinity Hotel bara ett stenkast från Silom och vi steg upp som vanligt vid 10-tiden och käkade frukost, min tandläkartid var 1500 så Tik hade tänkt sig lite shopping först vilket jag motvilligt accepterar. Efter frukost så promenerar vi ner på Silom och all shopping man

kan hitta där. Strax under övergången till Silom station skytrain ligger det en jättemysig Irländsk pub som jag besökt vid tidigare resor, när vi passerar denna pub så lanserar jag den briljanta iden att jag kanske kan sitta här en stund och läsa Bangkok Post och dricka en pilsner

medan du shoppar??

Tik går med på detta, klockan är nu ca 1200 och hon lovar att vara tillbaka till ca 1400 så hinner vi lätt till tandläkaren.

Skitbra tycker jag!

Jag beställer en Heineken Draught och greppar Bangkok Post med stor entusiasm och börjar läsa, sen beställer jag en Heineken till, hmm det var ju gott detta tänker jag, men varför inte beställa en rejäl Bloody Mary istället, sagt och gjort, två stycken slinker ner lika snabbt som en

höna skiter. Nu börjar ju tidningen ta slut och den var ju inte så intressant från början heller så nu börjar min excellenta hjärna arbeta för högtryck... :yes:

Varför inte sticka till Patpong?? Det ligger ju bara 5 minuters promenad från min nuvarande position, jag hinner ju dit och tillbaka till 1400 hur lätt som helst, klockan är ju bara ca 1300 nu, en timme där märker ju inte Tik överhuvudtaget!

Ett par pilsner där tillsammans med några damer man kan snacka lite med låter ju otroligt mer lockande än en tråkig dagstidning, sagt och gjort, jag sticker från puben och styr kosan mot Patpong, jag hinner ju lätt tillbaka utan att Tik märker ett smack tycker min nu något alkoholuppmjukade hjärna. :crazy:

Jag hinner ju inte mer än 5 meter in på Patpong innan en inkastare tar tag i mig och frågar vad jag vill ha, jag säger att några Chang vore gott. Inga problem säger han, så jag hamnar på en bar några meter in på höger sida sett från Silom road. Klockan är ju bara ca 1300 så det är i stort

sett tomt överallt, men det kommer ju en tjej snabbt som tusan och sätter sig bredvid mig, Jane kallade hon sig, en något överviktig tjej med blonderat hår, något som jag inte gillar alls, en thaitjej skall ha svart hår enligt min mening.

Jag beställer glatt in den första av många Chang som skall konsumeras denna dag.  :drinks: Jane vill gärna ha en drink, men jag säger till henne att om du vill kan du gärna få en drink, men du behöver inte sitta här och dricka cola bara för att tjäna pengar, jag lovar henne istället rejät med dricks när jag lämnar stället något som hon tycker är helt ok.

Inne på min andra Chang kommer frågan första gången, vill du hänga med upp på en shorttime?? Nej, för helsike säger jag, jag har girlfriend redan, men jag frågar vad det kostar för att stilla min nyfikenhet. 2500b säger hon. Jag håller på att trilla av stolen, för en shorttime, 500b är den gällande taxan i Pattis säger jag då. Ja det kanske det är, men detta är Bangkok. Jaha, men då blir det ju inte nån shorttime heller, säger jag. :whistle:

Jag fortsätter nu att konsumera Chang i rask takt, jag tror att jag är inne på min fjärde när klockan närmar sig 1400, nu måste jag ju tillaka till puben innan Tik märker att jag varit borta... Men å andra sidan så kanske jag hinner en till... Så jag stannar i baren med Jane vid min sida som nu tjatar allt mer intensivt för en shorttime. Nej, nån sånt blir det inte säger jag, men en Chang till skulle sitta fint och så blir det.. Nu närmar sig klockan 1430 och Tik ringer mig på min mobil! Vad göra?? Jo, jag knäpper bort henne och beställer ytterligare en Chang... Vad fan skall man hos tandläkaren att göra när man är i Bangkok med en skitsnygg blond thaitjej vid sin sida!

In med en Chang till istället! Och en till...

Klockan är nu 15.30 och Tik ringer mig igen, jag knäpper bort henne igen och stänger sen helt enkelt av mobilen! Skit i tandläkaren, detta är ju skitkul.

Nu börjar baren fyllas på med folk och bland annat så kommer en thaikille och sätter sig med mig och frågar om jag kan bjuda på en Chang, ja vad fan säger jag varför inte? Så nu dricker vi ytterligare ett par Chang tillsammans, Jane tjatar, men jag ger mig överraskande inte på denna punkten, nån shorttime blir det inte och det är väl det enda jag är stolt över i denna historien.

Tiden går, jag blir allt mer berusad, jag måste vara uppe på ca 10 Chang jai nu och dessutom bjudit thaikillen på kanske 3-4 stycken, jag har konstigt nog ingen aning... Nu måste jag kanske betala tänker jag, lika bra att göra upp nu innan jag blir aspackad och inte kan räkna. Jag greppar plånboken med glatt humör för att göra rätt för mig bara för att upptäcka att den är HELT TOM!! Men vad i helvete säger jag för mig själv, jag tog ju en hel bunt med baht i morse innan vi gick ut på stan, kanske 7000b eller mer!! Nu går det upp för mig, jag har blivit rånad. Medan jag har suttit här och bjudit på den ena Changen efter den andra så har den jävelen snott min plånbok, tömt den och sen stoppat tillbaka den igen i min ficka. Mina shorts är såna med en ficka med dragkedja fram

där jag hela tiden haft plånboken.

JAG BLIR NU SKITFÖRBANNAD!!!

Jag reser mig upp och skriker, VAR I HELVETE ÄR MINA PENGAR!! Jag ser mig omkring, alla ser faktiskt lite lagom förlägna ut, som om de skäms lite, jag säger till thaikillen, hur i helvete kan du ta mina pengar nu när jag bjudit dig halva dagen, han titter ner i marken. Nä nu jävlar går jag till polisen säger jag till dem. De titter bara bort. Sagt och gjort, detta skall jag fan inte acceptera, jag är riktigt arg nu och stormar ut på gatan på Patpong, på utsidan av baren tar jag en Chang till för säkerhets skull för att stärka mig innan jag sticker till polisen.

I andra änden av Patpong finns det en polis station, jag går tid med raska steg och får tag i en konstapel.

Han följer lagom motvilligt med mig till baren där jag suttit.

När vi kommer till baren så har dom på ett ögonblick trollat fram en helt bunt med kvitto som jag tydligen redan betalat, bland annat en 8-10 ladydrinks till Jane, detta är bara båg och hur i helskotta skulle jag kunna dricka upp 10000b säger jag till polisen?? Somnamna säger han såklart och jag blir ännu mer irriterad, Jag vet dock bättre än att bråka med polisen i Thailand så jag kopplar på min mest diplomatiska min. Detta stämmer INTE säger jag till polisen, nähä säger han och går ifrån baren med mig i släptåg. Nu går han helt sonika tillbaka till polisbåset och sätter sig och läser tidningen, jag står utanför och gestikulerar för att han skall göra något åt saken, han tittar inte ens år mitt håll...

I HELVETE att jag ger upp så lätt, jag står kvar utanför polisbåset och gestikulerar, han sitter nu till min oerhörda irritation helt oberörd ca 5 meter bort och läser tidningen, men va fan tänker jag, detta håller ju inte...

Precis, detta håller inte, nu kommer det en polisbil i full fart och sliter helt enkelt in mig i bilen och kör iväg, men va fan är nu detta tänker jag något orolig, jag som varit snäll som ett litet lamm hela dagen! 

Polisbilen kör i kanske 10 minuter till närmaste polisstation, jag har i princip ingen som helst aning om var jag är, shit tänker jag, hur fan skall jag hitta tillbaka till hotellet om de nu nånsin släpper ut mig... Jag börjar nu sakna min älskade Tik...

Jag lotsas snabbt fram till två poliser med myndig uppsyn som börjar förhöra mig, vad är det som hänt? Varför trakasserar du våra poliser? Va fan säger jag jag har ju blivit bestulen på minst 50000 baht och det vill jag anmäla plus att jag vill ha tillbaka mina pengar. De lyssnar på min historia, men jag hör dom prata inbördes, nånting om maoo maak och somnamna, jaha detta är som att stånga huvudet i en vägg tänker jag.

Sen frågar de mig varför jag är i Thailand så jag berättar om Tik, de tror mig knappt så jag visar ett foto av henne, hmm säger de var kommer du ifrån då?? Sweden, då skiner den ena konstapeln upp och börjar prata om woodshoes, vad i helsike är det tänker jag, men efter ett tag så fattar jag att han snackar om trädskor och att han gärna skulle vilja ha ett par. Ja det är ju kul tänker jag, men jag upprepar att jag vill ha tillbaka mina 70000 baht, hmm säger de igen...

Nu har jag slagit på mobilen och äntligen ringer Tik igen, jag svarar blixtsnabbt och säger till henne att jag har blivit tagen av polisen och att du måste komma hit och hjälpa mig. Klockan är nu ca 8 på kvällen. Hon pratar med polisen och får reda på vilken station det är, jag kommer direkt säger hon.

Nu blir jag anvisad en plats tillsammans med en annan polis vid en TV som visar fotboll. Den något ansenliga mängden Chang börjar nu ta ut sin rätt, så när Tik kommer till stationen så sitter jag helt enkelt och sover med huvudet lutat mot polismannens axel...

När Tik väntat på mig 1-2 timmar vid tandläkaren tidigare så gick hon och hälsade på en gammal kompis som heter Mem, så hon var också med nu när de kom till polisstationen. Jag har träffat Mem tidigare, en trevlig tjej som jobbar som sekreterare på ett kontor i Bangkok. Hon tror väl inte att jag är riktigt klok, vad har nu den galna falangen hittat på, med all rätt får jag väl motvilligt erkänna.

De pratar med poliserna om vad som hänt och jag fattar ingenting som vanligt. De kommer överens om att det är bättre att vi kommer tillbaka nästa dag när falangen nyktrat till, detta tycker jag också är ett bra förslag. Så vi lämnar stationen och tar en taxi till hotellet.

Gissa om Tik var förbannad??  :whistle:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...