Jump to content
IGNORERAD

dyrt att bygga swimming pool


soi cowboy

Recommended Posts

Pingislover

Quote

Jaha det finns visst många pooolbyggar experter här också.

På TT var det många som sa sig kunna bygga en pool för sisådär 200 000 baht, har dock aldrig sett en för detta pris.

Kul kommentar i denna tråd också att om man anlitar ett poolbyggarföretag så blir det svindyrt.

Ja så är det ju, :crazy: så självklart skall man ju anlita annat folk, det finns ju så många med hög kompetens i Thailand som inte kostar så mycket, :crazy: har jag hört, dock aldrig sett!

Min egen pool var ett ständigt problem från första dagen och till slut hade jag pungat ut med 600 000 för poolen och ytterligare ca 200 000 för absolut ingenting, dessa pengar blev jag blåst på.

Har dessutom fått laga den då några rör började läcka efter ca 3 års användande.

Min pool är 10x5 meter med en rund barnpool på 4 meter i diameter i ena hörnet av poolen. 600 000 baht är ett normalpris, allt annat är tyvärr önsketänkande.

Många som säger sig kunna fixa en pool billigare, men än så länge har jag aldrig sett någon som lyckats göra det.

Men som sagt, om nån av er lyckas med detta och får en funktionell pool så är jag den första att gratulera, så lycka till!

Jag kan bara säga att i Isaan är det mycket billigare än

det verkar vara runt Bangkok/Pattaya, Jag har byggt en

pool ca 10x5 m + en barnpool för kostnaden 40.000 bath för

tillfället, och då är det med egentillverkad reningsanläggning

det kommer tillkomma kostander på ca 20.000 bath för rensnings

kransen runt poolen med stenar istället för trä. Nu har jag övervakat

allt bygge själv och sett till att grävning, cementering o kakling

skett efter mina tankar och idéer. Icke att förglömma det har inte

ingått Ölkostnaden för bygget, det har kostnat mycket pengar det

oxå, att vara superviser kan kosta både ekonomiskt och själsligt

Mats Skipper aka Lusen på Pingis dator

14156_866a70c2ccc3182d1e5a68e83cb380da98

14157_ee7cf4aec6a4a00ed268cb588ccf3e5779

14159_77b08f505b762ec1277a71147cce898ba2

14156_866a70c2ccc3182d1e5a68e83cb380da98

14157_ee7cf4aec6a4a00ed268cb588ccf3e5779

14159_77b08f505b762ec1277a71147cce898ba2

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • Farang

    4

  • broder tuk tuk

    4

  • buriram

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Jag har byggt en

pool ca 10x5 m + en barnpool för kostnaden 40.000 bath för

tillfället, och då är det med egentillverkad reningsanläggning

det kommer tillkomma kostander på ca 20.000 bath för rensnings

kransen runt poolen med stenar istället för trä.

Quote

På TT var det många som sa sig kunna bygga en pool för sisådär 200 000 baht, har dock aldrig sett en för detta pris.

Höpzan, vet att du och jag tjaffsade lite på TT om poolpriser, och så har Skipper byggt en billigare än vad jag har för mig att jag gissade priset på då. Kan nämligen inte få in i skallen varför priserna på pooler skall vara ungefär dom samma som att bygga en i Sverige. Vi pratar ju om gräva en grop i marken, några plaströr, ett reningsverk, betong och klinkers. Har säkert glömt något, har ju aldrig byggt en pool, men varken arbetskraft eller byggnadsmaterial kostar ju mycket i Thailand jämfört med i Sverige. :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Höpzan, vet att du och jag tjaffsade lite på TT om poolpriser...

Vill minnas att Portofino också var rätt konfunderad över priserna. Var det inte stundtals rätt hårda, men hjärtliga tag i den där poldiskussionen? :drinks:   Ord som "lurad" och "korkad farang" förekom nog.  :yes:

Det finns en del klassiska diskussioner på gamla TT, lite kult över en del faktiskt.  ;)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag berättade i en annan tråd om den uppblåsbara plastpoolen man kunde köpa för 3000 baht.

Och den lite större varianten som fanns för 20 000. Att gräva en grop klarar man ju t.o.m själv

och att sedan lägga i den uppblåsbara varianten är ju ingen konst.

Och...vips... så har man en pool för inga pengar alls.

Annars funkar det att lägga sig i pölarna av regnvatten med, när det regnar riktigt mycket.

Det är ju dessutom helt gratis. :)

Poolen nedanför kostade 350k (eller var det 500k?) att få byggd i Prasat Surin.

Den ser betydligt större ut på bild än den är i verkligheten. Tror den är 8x4m.

Eller kanske 10x5. Ska kolla i morgon om jag kan och kommer ihåg.

http://www.leelapras...oads/gall02.jpg

Portofino ja, eller Bosse.. är det någon som vet vad han kallar sig nu? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det tycks ju gå att bygga pooler för oerhört lite pengar och 40 000 baht är ju bara att gratulera.

Tog fram lite kvitton för att komma ihåg då det var ca 5 år sedan jag byggde nu.

Den 12 kubikmeterstank för kylning och snabb påfyllning av vatten, som är nedgrävd bredvid min pool kostade just 40 000 baht inkl. nedgrävning.

Reningsanläggningen som innehåller 2x100 liters sandfilter, en stor pump, samt automatreningen kostade 80 000 baht.

Pålningen av botten, där 18x 4 meters betongpålar stöttes ner 4 meter i marken, ja 60 000 baht.

Så man kan ju säga att jag inte ens hade börjat bygga själva poolen innan jag passerade 40 000 baht som Skipper byggt hela sin pool för.

Det är ju bara för dig Skipper att börja bygga pooler i Pattis, Hua Hin och Phuket, med dessa priser så lär ju marknaden stå vidöppen, typ 92 % billigare än närmaste konkurrenten.

Eller för alla er som vill flytta till Thailand men inte vet hur ni skall försörja er, polbygge tycks vara lösningen.

Marknaden verkar ju vara helt outvecklad och även om det finns massor med företag i branschen så är de alla typ minst 10 gånger dyrare än vad de borde vara.

Lycka till!

Och till oss arma stackare som redan byggt för överpriser så återstår väl bara att acceptera att vi blivet blåsta, eller gå och dränka oss.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Vaxet.

Men visst är det kul att pooler som är till för att svalka sig i, kan vara ett så hett ämne ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Halloj Vaxet.

Men visst är det kul att pooler som är till för att svalka sig i, kan vara ett så hett ämne ;)

Joru så är det.

Och snart har väl MPR dött då alla medlemmar flyttar till Los för att bygga pooler till rätta priser. Efter att ha läst denna tråd och de startat sitt företag har de så mycket jobb att de inte har tid att hänga här längre.

Så Farang jag ser fram emot att träffa dig runt poolen när du kommer ner nästa gång.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter trevligt Vaxet, velar fortfarande mellan om det skall bli 5 veckor till hösten eller 10 till våren. Jag får tyvärr stanna kvar i Sverige och jobba för Skippers priser kan jag inte ens konkurera mot i fantasin  :mdr:

Pålningen av din pool lät intressant, kom tänka på en helvetesvecka jag hade på ett hotel där dom drog igång en pålningsmaskin varenda morgon. Förutom den gången så kan jag inte påminna mig om att jag varken sett eller hört pålning i Pattaya. Såg när dom byggde till utanför där jag bodde, och där borrade dom hål i marken som betongfylldes som pålar.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bygga pooler för nära en miljon baht när det finns uppblåsbara plastpooler för 1000 sv kr att köpa.

Rymmer ju 7000 liter vatten och man får pump på köpet.

Vill man sedan duscha efter man badat i poolen finns det trädgårdsduschar att köpa för 120 kr med reglerbar höjd och allt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, vill även passa på att påminna om att ha minst 30% klorin i vattnet för att ta död på allt orsakat av kroppsvätskeläckage.

Dessutom så är det ju fint att vara blek i Bangkoknomenklaturkretsarna.

Täte Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

För di forumister som inte tillhör Bangkoknomenklaturan och trots allt vill prova på poolbad kan jag rekommendera följande fiffiga lösning.

Trampolinaren Arne

14205_23bdc66b2db914cfcf57ec98781593f9d0

14205_23bdc66b2db914cfcf57ec98781593f9d0

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Men det är klart att det är fina fisken för frugan att ha en fin pool och ett mångmiljonbahthus i byn.

Minns en gogobartjej jag kände som träffade en gubbe som byggde ett nytt hus åt henne i Chantaburitrakten.

Hon berättade att efter att huset kommit upp steg hon många pinnhåll i byn. Personer som innan inte ens sett på henne blev plötsligt riktigt vänskapliga och nästan krypande.

Och med det i åtanke så finns det säkert ett icke oansenligt tryck från frugan att gubben ska bygga både det ena och det andra.

"här bor jag, jag har minsann träffat en rik falanggubbe jag"

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrudu BTT

Har Du inte missat en grej, det är lika många gubbs som vill visa sig från showupsidan, det är väl kul att låta omgivningen se att man har egen pool. :whistle: (fast sådana är vi väl icke på MPR)

Har ett par bekanta som skaffat/byggt pool, visst ar det skönt med ett dopp men det klagas på allt jobb att sköta dom, löv, skräp och icke att förglömma alla djur och insekter som måste fiskas upp med jämna mellanrum.

Själv tycker jag det skulle bli för mycket ansvar också, Thailändska barn är ju inte de mest simutbildade i världen, hemska tanke att nåt sånt skulle hända i mitt hem.

Annars kan jag återgå till tråden, en 4x8 pool, djup 1,2-0,8m. (etagebotten). Offert från "proffsbyggare" alinclusive, 240 000 bath i Udon. Kommer inte ihåg om grävning ingick men markstabilisering ingick i alla fall, vad som nu menades med det, blev ju som Ni förstått inget av.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT... Förmodligen är du även så naiv att du tror att en outbildad arbetslös kille i en spartanskt inredd hyresetta har lika stor chans på vanliga svenska tjejer som en välavlönad kille med bra jobb, flashig poolförsedd strandvilla samt dyr bil.

Men tyvärr, bara för att du tydligen inbillat dig det så överensstämmer det inte med verkligheten. Och varför skulle t ex thailändska, iranska, amerikanska eller ryska kvinnor skilja sig från svenska i det avseendet?

Självklart har man större chans på vackra, välutbidade kvinnor ju mer materiell standard och status man kan erbjuda, det är ett universellt fenomen inte specifikt thailändskt.

Är inte speciellt klädsamt att vara bitter över det liv andra män kan erbjuda sina familjer i form av materiell standard. Något du gör genom att spy galla över dom som byggt snygga hus i Thailand.

Face it, alla lever vi i varierande ekonomiska verkligheter, det som ter sig orealistiskt dyrt för dig kan vara en spottstyver för många andra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Kim!

Ja jag tror faktiskt att kärleken i första hand styr valet av partner.

Ifall tjejen tänder på killen och känner kärlek så tror jag att de flesta kvinnor med egen inkomst stannar hos den killen.

Men du lever som vanligt i din thailändska kokosnöt och det är klart att i ett land som Thailand där pengar och status betyder allt är det ju andra faktorer än kärlek som styr valet av partner.

Men jag tror inte att normala Jenny, Natalja eller Laura skulle välja rikisen ifall hon älskar fattiglappen.

Kärleken brukar övervinna det mesta.

Visst sannolikheten att någon normal kvinna förälskar sig i den fattiga lodisen är väl inte så sannolik, men om ifall tror jag nog att kärleken vinner.

Jag är inte bitter eller avundsjuk på gubben som har miljonkronorshuset och miljonbahtspoolen i Thailand.

Men min ekonomiska tarm protesterar mot alla onödiga utgifter¨från såväl fattig som rik.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...