Jump to content
IGNORERAD

Ränta i thailändsk bank


Bananen

Recommended Posts

Någon som vet vad man kan få för ränta i en thailändsk bank om man sätter in ett par miljoner baht och låser dom i några år?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Bananen:

Någon som vet vad man kan få för ränta i en thailändsk bank om man sätter in ett par miljoner baht och låser dom i några år?

 

Bangkok Bank erbjuder upp till 2,5% om du binder lite längre tid. Finns olika nivåer, från 36 månader är det 2,5%

 

Tänk på att du som utlänning behöver betala skatt på räntan. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, samet said:

 

Bangkok Bank erbjuder upp till 2,5% om du binder lite längre tid. Finns olika nivåer, från 36 månader är det 2,5%

 

Tänk på att du som utlänning behöver betala skatt på räntan. 

 

 

2.5% i ränta är bra, framförallt om man litar på de officiella siffrorna som anger att inflationen bara är 0.3%. Två viktiga punkter avgör ändå om det är ett bra alternativ:

 

1. Hur bunden är din insättning? Om du kan ta ut pengarna tidigare och bara blir av med räntan så är det ju inga större problem. Åker du dessutom på en straffavgift är det inte lika bra.

2. Har du en stor del av dina utgifter i Baht? Om du har det så är det bra att också ha en stor del av dina besparingar i Baht. Om inte, så skulle jag vara tveksam. Bahten har nästan aldrig varit starkare mot några valutor och absolut ingenting talar för att den kommer vara lika stark om 3 år. Om du får 2.5% i ränta per år men förlorat 20-30% i växelkurs under samma tid är det inget vidare. 

 

4 hours ago, möljis said:

5% på HSBC i hongkong

Det har jag svårt att tänka mig. Jag har både mitt lönekonto och investeringskonto i HSBC Hongkong och jag har under 0.1%. Jag har för mig att man får 0.45% om man låser sina pengar på ett Hongkong Dollar konto i minst 1 år (men då har du växelkursrisken) och bara 0.1% om du har kontot i utländsk valuta, typ THB. Dessutom har du en månatlig avgift på 380 HKD om du inte har minst 1 miljon HKD (ungefär 4 miljoner THB). Givetvis finns det obligationer och liknande som ger dig 5%, och mer än så, men då är det inte riskfritt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, möljis said:

Då tycker jag du ska prata med HSBC. Har konton där och i Citibank sen mitten på 90-talet

 

Har precis kollat med HSBC HK:

 

THB 1,000,000 i 12 månader ger 0.1% i årsränta.

USD   100,000 i 12 månader ger 0.58% i årsränta.

EUR   100,000 i 12 månader ger 0.001% i årsränta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...