Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisum


Rybbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har besök just nu från Thailand, hon åker hem den 31/10 och har vart på besök 25 dagar när hon är tillbaka i Thailand.

 

Hur snart kan hon ansöka om nytt besöksvisum? vad jag förstått så går det ansöka relativt snabbt?

 

Mvh

Magnus

Rybbe

Pakchong

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är på ett Schengenvisum antar jag. Då du säger 25 dagar. 

 

Ni kan ansöka om ett uppehållstillstånd för besök redan nu i Sverige innan/utan att hon far hem. Med noll krav på papper osv...

 

Om hon däremot åker hem behöver ni göra om hela processen med alla papper. Schengenreglerna säger att hon under en 180-dagars period får vistas max 90 dagar i Schengen. Så ni kan omgående ansöka om ytterligare 65 dagar. 

 

Uppehållstillstånd för besök kan du få i max 6 månader och ni/hon kan fritt resan till Thailand under perioden och sedan återvända till Sverige. 

 

Det är ett UP för Besök så hon måste ha sjukvårdsförsäkring, får inte jobba och kan inte bosätta sig eller få personnummer på denna typ av UT.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Hon är på ett Schengenvisum antar jag. Då du säger 25 dagar. 

 

Ni kan ansöka om ett uppehållstillstånd för besök redan nu i Sverige innan/utan att hon far hem. Med noll krav på papper osv...

 

Om hon däremot åker hem behöver ni göra om hela processen med alla papper. Schengenreglerna säger att hon under en 180-dagars period får vistas max 90 dagar i Schengen. Så ni kan omgående ansöka om ytterligare 65 dagar. 

 

Uppehållstillstånd för besök kan du få i max 6 månader och ni/hon kan fritt resan till Thailand under perioden och sedan återvända till Sverige. 

 

Det är ett UP för Besök så hon måste ha sjukvårdsförsäkring, får inte jobba och kan inte bosätta sig eller få personnummer på denna typ av UT.

 

 

 

Hej! 

då måste vi till MIG? 

hinner vi det på 3 dagar innan hon ska flyga hem?

Rybbe

Pakchong

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Rybbe:

Hej! 

då måste vi till MIG? 

hinner vi det på 3 dagar innan hon ska flyga hem?

Min dam numera fru förlängde sit 57 dagars besök till 81 dagar. Året efter blev hon nekad visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Rybbe:

Hej! 

då måste vi till MIG? 

hinner vi det på 3 dagar innan hon ska flyga hem?

Besöket på MIG skall ske innan hennes visum går ut. Då får ni ett papper direkt att ni har ett pågående ärende och hon kan stanna. Tar några dagar, ibland en vecka att få svar. Principen är att man alltid får förlängning för att stanna med sin pojkvän. 

 

Som @rolba nämner kan man senare få avslag på ett nytt schengenvisum om man tidigare förlängt med UT för Besök. En del har fått problem, andra inte, så det är lite lotto. 

 

Skälet de då angivit är att de misstänker att man skall göra likadant igen och därför tycker de att man då skall söka UT för Besök direkt, vilket inte är några problem. Det krävs mindre papper, är lite dyrare och tar lite längre tid att få beslut. 

 

Jag har gjort precis så. Schengenvisum, förlängt till UT för Besök i Sverige. Året efter UT för Besök direkt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...