Jump to content
IGNORERAD

Hjälp! Windows på Mac krånglar


Magrood

Recommended Posts

Hej...

Jag har inte haft tur med datorer.

Fastinternet slutade funka hos mamma när jag måste jobba så jag fick använda världens segaste mobila internetuppkoppling.

Nu har internet funkat, men min j---la dator krångla.

Min 10 av 13 sidor av en översättning finns på Windowsdelen på Mac.

Jag satt och jobbade sen fick jag en blå skärm, den hemska färgen. Den visade sig jättesnabbt.

och wipssss allting försvann.

Kan inte få igång windows när jag startat VMWare fusion.

Det fastnar på uppstarten av windows.

Nu vet jag varken ut eller in.

Hur ska jag...

1. Kunna starta Windows så jag kan fortsätta jobba?

2. Hitta min fil som jag jobbade med. Den måste finnas på datorn någonstans, men jag vet inte hur jag ska hitta den. Om jag hittar den kan jag låna mammas dator och jobba vidare.

Annars får jag börjar om från början.

Tack på förhand...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    17

  • Herr Chang

    10

  • Magrood

    8

  • GammalDansken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Hej Magrood.

Så fort Herr Chang läser detta kommer han säkert att lösa problemet.

Även på en Mac bör det finnas nått läge likt det felsäkra som Windows har (på PC)

Om jag hade din dator här skulle jag ha .

a) Tagit ut hårddisken och satt den i en USB-docka

B)   räddat allt som går att rädda

c) Föra över det till en ny dator.

Fundera på vilket värde jobben har som nu ligger oåtkomliga på datorn.

Jämför det med priset på en riktig PC .  20-30000 Baht i Thailand för en laptop.

Men som sagt, vänta på HC.

Ni Mac-ägare måste hålla ihop. Ni är ett prövat släkte :-)

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är för dum för att kalla mig för Mac-ägare.

Maskinen är säkert jättebra, bara jag är för dum.

Nu har jag fått hjälp via Skype av min bror.

Tack för att ni finns i alla fall... så jag inte sprack av ilska.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick detta från brodern...

Backuper är bra. Det finns två sorters människor. De som har en hårddisk som kommer kracha och de som har en hårddisk som redan har krachat.

:mdr:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu...

Detta har hänt i Windows OS. Att det körs på en Mac är irrelevant. Jag är säker på att luttrade PC-användare kan ge mycket bättre tips...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vänta lite nu...

Detta har hänt i Windows OS. Att det körs på en Mac är irrelevant. Jag är säker på att luttrade PC-användare kan ge mycket bättre tips...

Herr Chang har talat.

- men då bör det ju va' enkelt.

Bara spara dokumenten på ett USB minne (om det går att göra på en Mac)

och sedan läsa in det på mammas dator.

Statistisk sett är risken minimal att även den är en Mac

så Magrood blir säkert klar med jobbet i tid.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

- men då bör det ju va' enkelt.

Bara spara dokumenten på ett USB minne (om det går att göra på en Mac)

och sedan läsa in det på mammas dator.

Statistisk sett är risken minimal att även den är en Mac

så Magrood blir säkert klar med jobbet i tid.

/GD

Ja, tänka sig... det går att koppla in ett USB-minne på en Mac, och det uppträder som en hårddisk som kan användas i alla program.

Statistiskt sett hade Magrood sannolikt haft sitt dokument kvar om hon kört på Mac OS istället för Windows. BSOD, jo tack... något ni PC-stollar får leva med tydligen. Alltid kul men samtidigt deprimerande att se dessa BSOD i affärer, flygplatser, på ambassaden etc.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en virtuell dator, "pojkar".

Det går givetvis att plocka ut filen med nåt lämpligt verktyg, den virtuella hårddisken heter nåt som slutar på .vmdk i allafall när man kör vmvare under windows.

Men det enklaste brukar vara att skapa en ny virtuell dator, har du tagit nån snapshot eller backup? Det ska man göra när systemet fungerar som det ska :-) .

Ta en kopia på din virtuella hårddisk, skapa en ny virtuell dator och få igång den , montera in din kopia av din virtuella disk i den och plocka ut filen..

OBS viktigt att det är en kopia så du inte gör än mer skada!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

- men då bör det ju va' enkelt.

Bara spara dokumenten på ett USB minne (om det går att göra på en Mac)

och sedan läsa in det på mammas dator.

Statistisk sett är risken minimal att även den är en Mac

så Magrood blir säkert klar med jobbet i tid.

/GD

Minnen köpta i butik funkar direkt i både PC och Mac, detta då minnen har ett filsystem baserat på FAT32 som är numera ett rätt vanligt filsystem.

Formaterar man dock minnet i en Mac med Mac'ens filsystem så får nog PCn med Windows lite svårare att läsa av minnet och dess innehåll.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ja, tänka sig... det går att koppla in ett USB-minne på en Mac, och det uppträder som en hårddisk som kan användas i alla program.

Statistiskt sett hade Magrood sannolikt haft sitt dokument kvar om hon kört på Mac OS istället för Windows. BSOD, jo tack... något ni PC-stollar får leva med tydligen. Alltid kul men samtidigt deprimerande att se dessa BSOD i affärer, flygplatser, på ambassaden etc.

Herr Chang har talat.

Jag begriper inte heller varför man ska ha Windows i sin Mac.

Virtuella hårddiskar med mera. Låter jobbigt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Quote

Jag begriper inte heller varför man ska ha Windows i sin Mac.

Virtuella hårddiskar med mera. Låter jobbigt.

mvh GD

Beror ju på vad man ska göra, personligen skulle jag nog kunna börja använda en MAC idag, installera Firefox och Openoffice (har slutat använda MS Office helt) och göra det mesta med den.

Vad gäller virtuella datorer så är det ett fantastiskt verktyg om man använder det rätt, "man" siar ju lite om det är det som är framtiden, att man har sitt eget operativsystem på ett minne som då måste vara mycket snabbare än USBminne givetvis och sen stoppar man bara i det minnet i vilken dator som helst och startar "din" dator som kan vara en mac på en pc eller en pc på en mac eller vad som helst...

I serversammanhang har det redan slagit igenom, där är det väldigt praktiskt att kunna starta upp servern snabbt igen på vilken dator som helst, det var sånt som tog flera dagar att göra innan att få ordning på när serverdatorn gick sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om det är djävulen eller ängel som rör sig kring mig.

När datorn funkade så dog internet

Fick internet idag, och datorn dog.

Fick liv i datorn igen, och internet dog.

När allting finkar så ska lillen amma, det enda fadern ej kan fixa...

Puhhhhh

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vänta lite nu...

Detta har hänt i Windows OS. Att det körs på en Mac är irrelevant. Jag är säker på att luttrade PC-användare kan ge mycket bättre tips...

Herr Chang har talat.

Japp. Men den diskutionen har vi ju redan haft.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dendär Murphy är framme igen.

Uttrycket "Murphys lag" har i folkmun förvandlats och beskriver alla typer av oturliga sammanträffanden, som att det bara regnar de dagar då man inte har med sig något paraply eller att man i snabbköpet alltid hamnar i den långsammaste kassakön. I denna betydelse används också uttrycket Lagen om alltings jävlighet eller Lagen om alltings inneboende ondska (Vilket före Murphy brukade hänvisas till som Parkinsons lag, men det är inte heller entydigt korrekt). Man kan även i dagens mening säga att allt som ens kan gå fel kommer att gå fel, speciellt allt som skadar. Man brukar också använda sig utav att Murphy är tillbaka eller att, nu är Murphy här. Om något går dåligt. Murphys lag kan man också uttrycka, "Kan det jävlas, då ska det jävlas!" Som skriver i texten över så är den är "lagen" till för injenjörer inom maskinteknik eller datateknik, men detta uttryck kan även användas av mekaniker eller annat, till exempel om du tappar en skruv ner mellan något så du inte når den, då brukar man säga att det är Murphys lag.

Lagen har gett upphov till flera korollarier, mer eller mindre skämtsamma, såsom O'Tooles lag som lyder "Murphy var optimist".

Från länken

http://sv.wikipedia.iki/Murphys_lag

En av dessa korollarier är Murphys andra lag, som mer hänvisar till den ursprungliga. Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he

Murphys lag...

Har bara hört "djävulens regel", typ.

Men nu ska jag bara skicka iväg jobbet --- inatt för säkerhets skull.

Vem vet, något kanske krånglar i morgon.

Mvh

Magrood

Glömde säga att lösningen till mitt problem var så enkelt (för de sm kan) som att gå in på Virtual Machine och sen Restart Guest, tror jag det var. Man lär sig något nytt varje dag... :-)

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag begriper inte heller varför man ska ha Windows i sin Mac.

Virtuella hårddiskar med mera. Låter jobbigt.

mvh GD

Det är inget man önskar, men kan vara en bra lösning. Om man nu föredrar Mac, men är tvungen att köra vissa program som bara finns för Windows. Hellre då emulering i Macen än besväret med ytterligare en dator.

Apple är inte pigga på att låta PC-tillverkare leverera sina datorer med Mac OS X, även om det är fullt tekniskt möjligt och dom säkert gärna skulle om dom fick. Huruvida detta är ett bra beslut diskuteras det mycket om.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ HC

Som gammal PC fanböj och Vistahatare, måste jag säga att efter att ha lekt lite med polarens Mac och numera kör W7 så.

. så känns Mac väldigt väldigt gammalt  :intello:

W7.jpg

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Farang,

Tror inte du sett Snow Leopard (Mac OS X 10.6) som släpps i september. Före Windows 7 som släpps 22 oktober...

Låt plattformskrigen börja!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är inget man önskar, men kan vara en bra lösning. Om man nu föredrar Mac, men är tvungen att köra vissa program som bara finns för Windows. Hellre då emulering i Macen än besväret med ytterligare en dator.

Apple är inte pigga på att låta PC-tillverkare leverera sina datorer med Mac OS X, även om det är fullt tekniskt möjligt och dom säkert gärna skulle om dom fick. Huruvida detta är ett bra beslut diskuteras det mycket om.

Herr Chang har talat.

Jag gick över från M$-kulturen till Mac för några år sedan. Men som du säger finns det ju en del program som bara kan köras i PC. Jag var hjärtligt trött på min PC som gick upp och ner och hängde sig och vete f-n allt. Jag köpte mig en Mac-mini och installerade Boot-Camp där jag kör mina PC-grejor.  Funkar perfekt  :great:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag gick över från M$-kulturen till Mac för några år sedan. Men som du säger finns det ju en del program som bara kan köras i PC. Jag var hjärtligt trött på min PC som gick upp och ner och hängde sig och vete f-n allt. Jag köpte mig en Mac-mini och installerade Boot-Camp där jag kör mina PC-grejor.  Funkar perfekt  :great:

Begriper inte varför Windows skulle fungera bättre på en Mac än på en PC?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Begriper inte varför Windows skulle fungera bättre på en Mac än på en PC?

Det gör det förstås inte, enda poängen är att om man som Mac-användare känner sig tvingad att köra program som bara finns för Windows så kan man undvika att ha två datorer.

En lyx ej förunnad eventuella Windowsanvändare i motsvarande situation ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nu menar han troligtvis att dom program som INTE finns till just Mac har han installerat Boot Camp för att just köra i Windows i nödfall.

Ganska tröttsamt detta att man måste hela tiden förklara eller försvara varför man kör Mac.

Verkar som Windows användare känner en konkurrens från oss Mac användare.

Det roliga är att en Mac användare är i allmänhet mer insatt i bägge operativsystemen för att man har tröttnat på Windows och bytt.

När Windows användare som klankar ner ner på Mac har på sin höjd testat eller bara sett hur en Mac fungerar och drar en slutsats på det.

Ingen plattform är perfekt för den individuella användaren men man får försöka hitta den som passar bäst för en.

Och att då det är Mac som passar bäst för vissa så kan det väl vara så?

Sen att andra vill använda Windows så får man acceptera det också

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu menar han troligtvis att dom program som INTE finns till just Mac har han installerat Boot Camp för att just köra i Windows i nödfall.

Ganska tröttsamt detta att man måste hela tiden förklara eller försvara varför man kör Mac.

Verkar som Windows användare känner en konkurrens från oss Mac användare.

Det roliga är att en Mac användare är i allmänhet mer insatt i bägge operativsystemen för att man har tröttnat på Windows och bytt.

När Windows användare som klankar ner ner på Mac har på sin höjd testat eller bara sett hur en Mac fungerar och drar en slutsats på det.

Ingen plattform är perfekt för den individuella användaren men man får försöka hitta den som passar bäst för en.

Och att då det är Mac som passar bäst för vissa så kan det väl vara så?

Sen att andra vill använda Windows så får man acceptera det också

Ja, så är det Lappen.

De flesta Windows fan boys som kritiserar Mac har aldrig använt en tillräckligt länge för att kunna recensera den. Men det gör man glatt ändå...

De flesta Mac-användare har dock tvingats använda en Windowsburk länge nog för att inse att detta är inget att sukta efter.

Men Windows fan boys får väl tro vad dom vill.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det gör det förstås inte, enda poängen är att om man som Mac-användare känner sig tvingad att köra program som bara finns för Windows så kan man undvika att ha två datorer.

En lyx ej förunnad eventuella Windowsanvändare i motsvarande situation ;-)

Herr Chang har talat.

Windowsanvändare kommer aldrig att hamna i den situation.

Det är ju inte lönt att anpassa programmen för den obetydliga Mac-marknaden

så fantasterna tvingas emulera Windows, inte tvärt om.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...