Jump to content
IGNORERAD

Koka räkor


lompok

Recommended Posts

Hej!

Har någon ett bra recept på att koka färska räkor så att man får en någorlunda Svensk smak på dem.

Lompok

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aftonblad...rticle405599.ab

kokning av räkor

Hej, hur kokar man räkor?

Bor i Thailand och här köper man räkorna råa.

Tack på förhand. Bithe

! Svar: 15-04-08

Hej, dom flesta kokar bara i saltat vatten , men har man dill är det lite bättre , men du som är i Thailand steker du inte bara med vitlök och Galanga ??

Mvh Tomas

recept.se

http://www.recept.se...ch=koka+r%E4kor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Man kokar räkor som man kokar krabba. Jag har aldrig haft dill i. Det spar vi till kräftkoket i augusti ...

Glad midsommar!

MVH Ulrika

  Koka krabba, havskräftor eller hummer Ingredienser

1 liter vatten

2 msk salt va...nfo_gulrund.gif

1 sockerbit

smaksätt lagen eventuellt med dill, dillfrö, krondill, anis eller kummin va...nfo_gulrund.gif

Tillagningstid: Max 20 min

Svårighetsgrad: Medel

        Gör så här

Öka receptet valfritt antal gånger så att koklagen gott och väl täcker skaldjuren i grytan.

Skaldjuren ska vara levande (havskräftor kan dock vara avlivade före kokning).

1. Använd en rymlig gryta. Blanda ingredienserna till lagen och koka upp.

2. Skrubba rent skaldjuren i kallt vatten.

3. Koka lagen på full effekt när du lägger i skaldjuren med huvudet först.

4. Låt det koka upp igen och sjud sedan efter den beräknade koktiden, se nedan.

5. När koktiden är över ska skaldjuren svalna i lagen för att bli färdigkokta och få smak. Kyl gärna grytan i vattenbad (byt till nytt kallt vatten flera gånger).

Ungefärlig koktid (räknas från uppkok):

Havskräftor: Stora 2-3 min, små 1,5 min

Krabba: 15-20 min

Hummer: 450 g 6-7 min (+ 1 min/100g utöver det)

http://www.ica.se/Fr...0eller%20hummer

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

erik-sson skrev[br]men du som är i Thailand steker du inte bara med vitlök och Galanga ??

Quote

Det har jag missat. :no:   [br]Hur gör man ? Ska dom skalas först ? Torr panna med krossad vitlök och skivad galanga ? Eller lite olja också ?[br][br]När jag kokar mina räkor, skalar jag dom och sedan vatten, salt och mycket dill. Koka upp och så i med räkorna. Där det kokar igen, brukar dom vara klara.[br]/En annan eriksson  :yes:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,Jag brukar koka räkorna i saltvatten o dill,har märkt att vattnet ska vara salt som havsvatten,nästan så att man tycker att det är för salt.sen kokar man dom i några minuter bara,kyl sedan ner dom direkt i en bunke med is o vatten i.kokar man dom för längeblir dom lätt sega.räkorna i Thailand kostar ca 130-170b/kg beroende på storlek.lycka till :dance1:

SANDRAGGARE PÅ COCOSMALLIS

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du få lite svenska kräftor känlsa så skall du använda krondill om du får

tag på det. Ett litet tips som gäller där man skall koka skaldjur är att också

tillsätta lite stjärnanis samt eventullt kumminfrön de två sistnämda är det inga problem med att få tag på i Thailand , kanske värre med krondillen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lampok.

Koka räkor gör jag nog en gång i veckan när vi är i  Pattaya. Vi kör ner till seafoodmarknaden vid Pattaya-Tai och köper levande räkor (flickvännen väljer).

Mitt förslag på att koka räkor är som följer.

1. Räkorna bör vara levande (om möjligt)

2. Lag: vatten, öl (1/3 av lagen) dill, socker och mycket salt OBS lagen skall vara "för salt". När man tycker att: den är nog lite för salt är det bra.

3. Koka upp lagen och låt den sjuda några 5 minuter.

4. Under tiden: rengör räkorna och ta bort onödiga "borst" och spröt.

5. När lagen stormkokar så sänk ned några räkor i taget (ex 10 st beroende på storlek)

6. Koka dessa tills de flyter upp, kanske 2-3 minuter, plocka upp dem efterhand och kyl dem, själv använder jag en kalluftsfläkt.

7. Fortsätt med att koka de kvarvarande räkorna tills alla är kokta och kylda.

8. Kyl ner lagen i ett vattenbad och lägg tillbaka räkorna i den svala lagen.

9. Nu gäller det att stålsätta sig och sätta in räkorna i kylen, minst ett dygn. Klarar du detta så har du fått riktigt goda räkor att skryta med. Min egen erfarenhet är att Thai föredrar dessa framför sina egna som kokas i osaltat vatten eller ångas.

Med vänliga hälsningar från en nu lite hungrig oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Koka dessa tills de flyter upp.

Helt rätt!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tångräkorna kokas lr steks upp liknande en stor kaka lr som en omelett. Är nog bara Thai som äter det dock :)

Som man säger ute på västkustens öar "Gratis é gott".

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...