Jump to content
IGNORERAD

KAMERA-NYHET


Lung-Nok

Recommended Posts

Till dej som inte redan har skaffat en systemkamera.

Kolla på nya Pentax K-7 innan du bestämmer dej. Den är liten och förhållandevis lätt. Huset har inbyggd vibrationsdämpning och är i övrigt späckat med finesser. Vad sägs t ex om ett inbyggt vattenpass? Bra att ha för att förhindra sneda horisonter. Än så länge är kameran för ny för att ha hunnit testas, men håll ögonen öppna på www.dpreview.com där den lär dyka upp under nästa månad. För-testen finns där redan.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kollade Din länk, men lat som man är orkade jag inte gå igenom hela siten, har Du någon hum om prisläget?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 690  :no: det e ju som hittat :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

nja dagens fräckaste (kanske årets, i vart fall hitills...) är Olympus digial pen http://www.dpreview.1olympusep1.asp

Problemet med pentax är att det är inget speciellt med dem, de är för små så att det inte finns så mycket tillbehör till dem. Dessutom finns de om ett par år när du lagt ut pengar på lite optik mm och vill bytat till ett nytt hus? Nikon o canon verkar ju dominera totalt. Samma med olympus, men Digital Pen väcker habegär o sticker klart ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört canon sedan 1985, och tänker inte byta. Har för mycket runt omkring och det skulle blir för dyrt med alla byten. Nog för att jag tycker Nikon som är etta marginellt över canon just nu. MEn när det gäller nya system och märken så verkar det tyvärr svårt för att andra att komma in ordentligt. Tyvärr därför det skulle sänka prisnivån. Titta bara hur mycket Sony lagt ner på sina kampanjer och utbud av tillbehör. Har dock fortfarnade svårt att se annat än nikon och canon på presskonferenser, och andra event.

och samtidigt som de flesta kör standardsystem och mot 16:9 så kör flera mindre märken med 4:3.Käns konstigt.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Vibrationsreducering ska väl sitta i objektiven på 'riktiga' kameror. Mycket effektivare, bara fickkameror kan ha 'sensor skift' reducering.

Min första systemkamera var (är) en Pentax Spotmatic, jag har den fortfarande kvar, Nikon sen 1982.

NPU (Nikon Professional User).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vibrationsreducering ska väl sitta i objektiven på 'riktiga' kameror. Mycket effektivare, bara fickkameror kan ha 'sensor skift' reducering.

Min första systemkamera var (är) en Pentax Spotmatic, jag har den fortfarande kvar, Nikon sen 1982.

NPU (Nikon Professional User).

Så Sony A700 och A900 är oriktiga kameror?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

^ Visste väl att det skulle reta någon. Man kan ju välja de för- och nackdelar man vill ha när man köper kamera. Vibrationsreducering i kameran ökar priset på huset medan kombinationen med ett objektiv kanske är billigare. Dessutom om det krånglar, så i mitt fall, bara att byta objektiv och fortsätta plåta, i ditt fall ??? ??

Ska också tillägga att det är väldigt sällan som jag använder VR funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

^ Visste väl att det skulle reta någon. Man kan ju välja de för- och nackdelar man vill ha när man köper kamera. Vibrationsreducering i kameran ökar priset på huset medan kombinationen med ett objektiv kanske är billigare. Dessutom om det krånglar, så i mitt fall, bara att byta objektiv och fortsätta plåta, i ditt fall ??? ??

Ska också tillägga att det är väldigt sällan som jag använder VR funktionen.

Kameramärkesdebatt är lika  :suicide: som Pattaya versus Phuket debatt så jag avstår från vidare komentarer  :whistle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med kamerajämförelser är väl tyvärr att just nu känns det väl som bara Canon och Nikon är tillräckligt bra/populära/säljande för att överleva på lång sikt. Visst Sony har väl ekonomiska muskler att hänga kvar ett tag till men, vore ju inte så kul att satsa kanske 30-50.000 kronor eller ännu mer på ett ordentligt Sony-system (eller något annat märke) om de nu får för säg att lägga ner eller inte utveckla mer, dvs fler bättre objektiv, bättre blixtar etc.

Det har ju de senaste åren försvunnit (eller blivit uppköpta) flera välkända märken...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...