Jump to content
IGNORERAD

Forumkaraktärer


MangeUdon

Recommended Posts

Maipenrai, är ett förbannat bra forum där människor med det gemensamma intresset för Thailand kan mötas och byta information. Grundarna av denna sajt ska ha en stor eloge för vad de åstadkommit!  :great:  

Såväl charterturisten som den permanentboende i Thailand har tillträde, och kan ta del av det kroniska flödet av Thailandsfakta som flödar bland inläggen. 

Någon kanske funderar över hur mycket man bör betala för en taxiresa från Bangkoks flygplats, andra vill veta var man finner en pingpongshow i Roiet. Med största säkerhet kommer de att finna sin önskade information ifall de kastar upp ett inlägg och ställer sin fråga. Det finns alltid en vänlig själ på MPR som kommer att delge sina kunskaper.

Bland svaren kommer den sökande emellertid behöva sålla. Oja, det kommer förutom adekvat information även flöda av spydigheter, påhopp, trams och felaktigheter i kommentarerna.

Kan man leva med det så kommer man ändå med största säkerhet få svar på sina funderingar.

Efter att jag lade upp ett inlägg som handlade om den svenska sjukvården förra veckan började jag att fundera lite över de olika karaktärerna som gömmer sig bakom de ”anonyma” signaturerna. En lång tråd brukar ofta lyckas dra åt sig såväl meningsmotståndare, uppviglare samt bigotta samariter. Det är ju vad ett forums bestånd är beroende av: Olika karaktärer, olika åsikter.

Någon i den specifika tråden tyckte att jag var dålig på att ta kritik. Ja, kanske hade han rätt, det är jag för subjektiv att bedöma. Hur som helst förvånades jag över hur fort sakligheten miste sin relevans när känslorna fick svalla fritt. Samtidigt fann jag det fascinerande.

En del av MPR-herrarna har jag haft förmånen att möta i det verkliga livet. Det har varit givande. Bra killar som jag förmodligen aldrig hade lärt känna om det inte vore för vårt gemensamma intresse: Thailand. En del karaktärer ser jag fortfarande fram emot att lära känna i det ”riktiga livet”, andra inte. Ja, forumet är helt enkelt uppbyggt som samhället i stort, med samma mått av diskrepans.

Kanske finns det viss risk att många människor drar sig för att yppa sina spörsmål på forumet, de är helt enkelt inte bekväma med jargongen som de olika karaktärerna på MPR bjuder på.

Jag har under morgonen roat mig med att kategorisera några frekventerade forumister. Jag ligger sjukskriven med benet i högläge och har för närvarande inget bättre för mig.

Ta nu för guds skull min generaliserande kategorisering med en grävskopa salt, det är ploj, ingen doktorsavhandling i socialt betende!!!

·        Den frågande

·        Den avvisande

·        Den hjälpsamme

·        Den lättsamme

·        Den oläste

·        Den humoristiske

·        Den förtryckande

·        Den allvetande

·        Den smygande

Så här kan frågor ställas samt bemötas på ett forum som MPR:

-Hej, jag undrar vad det kostar att åka Skytrain i Bangkok? Den frågande”.

Det är ”Den frågande” som egentligen är grundstenen för ett konstruktivt forum. Han slänger ut ett bete som sedan övriga karaktärer kan kalasa på. Ofta kan en enkel fråga leda till en lång debatt som kan vara både givande, men ibland fullkomligt osaklig.

-Suck, åk taxi istellet. ”Den avvisande”.

En mycket tragisk filur. Tillför ingenting på forumet. Dryg och kort i sina sporadiska kommentarer och långt ifrån saklig. Ofta har han svårt att få till det med stavningen, men sådan kritik skulle han aldrig besvara. Jo, kanske genom att haspla ur sig: Skit påre jevla nolla!

-Här har du en länk där du kan kolla priserna mellan olika hållplatser: www.bla,bla,bla.com.  ”Den hjälpsamme”.

Utan honom vore forumet lika dödförklarat som utan ”Den frågande”. Lyckligt nog utgör ”Den hjälpsamme” majoriteten av forumets aktiva skribenter. Det ligger helt enkelt i den empatiske människans natur att göra gott för sina medmänniskor.

-Jag vet inte riktigt, men prova att googla så finner du säkert informationen du söker, lycka till.  ”Den lättsamme”.

Även då ”Den lättsamme” inte besitter ett svar så önskar han sina forumkamrater gott. Han bidrar ofta till en bra stämning på forumet. En viktig karaktär för trivseln.

-Det finns inga Skytrains i Phuket!  ”Den oläste”.

Han tycks hysa en besatthet av att delta i alla inlägg. I sin iver att bemöta glömmer han dock bort att läsa igenom sakfrågan ordentligt. Svaren kan därför bli väldigt missvisande. Det blir ibland riktigt tokigt då han försöker sig på en intellektuell utsvävning utan att riktigt förstå vad han bemöter.

-Jadu, det kostar skit piss och ingenting: ”Den humoristiske”.

Likt ”Den oläste” är hans ambition att få visa upp sig i varje debatt. Det är en ofarlig individ som ofta är roande, men som i vissa lägen borde hålla igen på lustigheterna. Särskilt saklig och informativ är han inte, ändå en färgklick för forumet.

-Nybörjare (gapskratt), ta tuben till rågsved i stället, om du har råd vill säga!: ”Den förtryckande”.

Snarlik ”Den avvisande”, men är något ivrigare över att trycka ner sina motståndare ordentligt i skorna. Det är en fullvuxen mobbare som gärna vill få andra att framstå som fåniga, förövrigt är han omöjlig att argumentera emot. Sällar sig gärna till majoriteten som leder i en sakfråga. Sitter sedan tryggt vid deras sida för att kasta ur sig spydigheter åt dem i underläge. En sann opportunist med förmodat trasig själ.

-Du gör som så att du går in på den här hemsidan: www.bla,bla,bla.com , där finner du informationen du behöver. Tilläggas bör att Skytrain grundades av: Mr. Bla Bla.  Vet du inte vem det är kan du gå in på bla,bla,bla. ”Den allvetande”.

Självutnämnd expert. Har Wikipedia som startsida. Vet bättre än alla i allt. Oavsett ämne kommer personen att stånga fram sin ståndpunkt tills ingen längre orkar bemöta honom, därmed tycker han sig ha vunnit. ”Den allvetande” är dock till nytta för forumet. Han lägger förmodligen ner mycket tid på efterforskning och källgranskning till sina skrifter. Gud förbjude att han någonsin skulle fela!

Den som aldrig syns på forumet men som ändå förmodligen är överrepresenterad är  ”Den smygande”. Det är personen som bara scannar forumet på information men sällan bidrar med någon. Förmodligen på grund av rädsla för: ”Den avvisande”, och ”Den förtryckande”.

Sådär, det var lite personlighetsanalyser utförda av MangeUdon. Nu är det bara för "Den avvisande", "Den hjälpsamme", "Den lättsamme", "Den oläste", "Den humoristiske", "Den förtryckande", "Den allvetande" att fylla på. ;)

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MangeUdon

    8

  • Herr Chang

    4

  • noBuzz

    4

  • Farang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Mja, själv ser jag mig som en vägledare åt forumisterna, lite som en livscoach.

Vägledande Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets hitills bästa inlägg, både kul och jävligt träffande!  :clapping:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ban99arne...jag ser dig som en förbannat kul prick, hmmm, om än något överaktiv ibland ;)

Kim... :wai:

/

MangeUdon

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra som vanligt; men du glömde den kanske viktigaste karaktären - den berättande.

Ni som osökt delger oss intressanta reseberättelser och spännande och roande händelser i ert liv, både från Thailand och Sverige. Utan dessa inlägg vore forumet bara en FAQ.  :great:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

UT006.helt riktigt, också en karaktär som är en av grundstenarna, helt klart!

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mycket bra analyserat och skrivet Mange.

Själv har jag även erfarenhet av att "Förtryckaren" och "Allvetaren" ibland är en och samma person som på forumet älskar att provocera genom att medvetet förvränga det någon skrivit eller också sitter muppen där och delar ut onödiga och tykna pekpinnar bara för att få känna sig skitviktig i sin låtsasvärld.

Jag har lärt mig läxan att aldrig mer delta i debatter med dessa socialt efterblivna individer.

Redan som barn uppvisade säkert dessa små pojkar ett minst sagt udda och kamrathämmande beteende. Men i stället för som nu när de sitter och gömmer sig bakom forumets anonyma signatur och kastar ur sig sin verbala skit, så hukade istället dessa stackars småpojkar bakom mammas skyddande balkongräcke högt där uppe i miljonprogrammens hyreskåkar.

Där uppe i den skyddande och anonyma kokongen inväntade sedan pojkarna  eventuellt förbipasserande nere på gatan som de sedan förärade med spottloskor och mobbarens sadistiska fniss.

Ränderna sitter i - de har bara blivit lite mer till åren. 

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir man lite kluven, å ena sidan önskar man ju snar bättring, å andra sidan mer underhållning, såå? :whistle:

Nja, det blir naturligtvis snar bättring, krya på Dig Mange.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Årets hitills bästa inlägg, både kul och jävligt träffande!  :clapping:

Håller med Kim i detta!  :yes:

Mycket bra gjort MangeUdon..du är träffsäker!

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson...Jo, "Den förtryckande" och den allvetande går med fördel att kombinera. :yes:

Min erfarenhet av de mobbande spolingarna i mellanstadiet är dock att flertalet i framtiden klätt sig i rollen som "Den avvisande". Ofta har det inte gått något vidare för dem i deras väg mot vuxenlivet. De vågar sig därför inte längre på att agera alltför aktivt mobbande pga av vetskapen om sina egna intellektuella brister. Därmed inte sagt att mången av dessa empatilösa indivder numer besitter den dubiösa titeln "Den allvetande förtryckande".

Baa...ho,ho  :mdr:   "krya på dig hälsningen" är vad jag behöver bäst just nu! Inte att sitta och hobbyanalysera på ett forum. Egentligen har jag ju ofrivilligit klivit in i rollen som " Den osaklige" med den här tråden. :crazy:  

Lars60, tackar! Jag uppfattar dig som "Den lättsamme". :great:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MangeUdon,

En mycket bra beskrivning av de flesta på detta forum. Det är väl omöjligt att placera in alla i ett visst fack, men du lyckades ändå riktigt bra!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt värdelös tråd. Om jag hade skapat den hade jag gjort den mycket bättre.

Nybörjare.

:whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom fram till hotellet i Wuhan efter en mordande lang och skrackspackad resa och slog pa datorn for att kolla in vad som hant, givetvis innan den efterlangtade middagen. Som vanligt gick jag forst till Karmaloggen for att se vilka amnen som var hetast. Dar ser jag "Forumkaraktarer" av MangeUdon. Fan, tankte jag, MU blev verkligen upprord over var dispyt forra helgen och nu kommer jag pekas ut i gruppen med de mest negativa attributen. Tyvarr (?) sa namngavs ju ingen men jag fick iaf ett indirekt omnamnande  ;) .

Jag tycker MPR foljer den vanliga 10-80-10 regeln, dvs man gillar 10%, ogillar 10% men den stora majoriteten (80%) har man ingen direkt uppfattning om. Utan de 10% man ogillar, virituellt alltsa, IRL kan det ju vara helt andra egenskaper som kommer fram, vore forumet helt meningslost. Min fru var tidigare admin for ett "thailandskt MPR" men dar bestamde sig en "inre karna" for att starta ett eget, slutet, forum for att de var sa trotta pa allt kabbel. Det holl val ett halvar och sedan las forumet ner. Det finns bara sa mycket man kan diskutera nar alla tycker samma sak. Mangfald berikar  :yes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tycker att försvararen också borde finnas med på listan. Han som alltid rabiat ska försvara allt thailändskt gentemot de elaka demonerna som attackerar hans största och enda kärlek i livet.

Finns gott sådana karaktärer på forumet.

Även om de flesta medlemmarna tar sitt Thailand med en viss självdistans.

Dessa figurer vaknar oftast till liv särskilt när de känner att de måste försvara sina fruar gentemot fördomar eller när deras förträngda samveten börjar protestera. Oftast är de fd bargubbar som nu med frugans hjälp blivit ett helgon och helt brutit med den livsstilen.

I många fall är de också toffelhjältar vars tänkande och handlande helt styrs av deras frugor.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det Atom,

Forum för inbördes beundran blir ganska snabbt ointressanta.

Det är därför vi har har ganska högt i tak på Mai Pen Rai.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att försvararen också borde finnas med på listan. Han som alltid rabiat ska försvara allt thailändskt gentemot de elaka demonerna som attackerar hans största och enda kärlek i livet.

Finns gott sådana karaktärer på forumet.

Även om de flesta medlemmarna tar sitt Thailand med en viss självdistans.

Dessa figurer vaknar oftast till liv särskilt när de känner att de måste försvara sina fruar gentemot fördomar eller när deras förträngda samveten börjar protestera. Oftast är de fd bargubbar som nu med frugans hjälp blivit ett helgon och helt brutit med den livsstilen.

I många fall är de också toffelhjältar vars tänkande och handlande helt styrs av deras frugor.

BTT

BTT förtjänar en helt egen kategori. Vad man nu ska kalla den?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom skrev:

Quote

Tyvarr (?) sa namngavs ju ingen men jag fick iaf ett indirekt omnamnande  [img alt= ;) ] .

Nä, att omnämna någon på det viset skulle aldrig falla mig in. Inlägget var bara en svepande generalisering och ett mediokert försök till upprättelse för min sargade heder :D

Jag är ingen bitterpitt och har absolut inget otalt med någon forummedlemn, men som jag skrev så var det fascinerande att läsa hur olika karaktärer "grupperar" sig i olika sakfrågor, och hur en del bara rycker fragment från sakligheten för att få synas på "de godas sida".

Helt riktigt så bör forumet vara som det är, som Atom skriver: mångfald berikar forumet.

Btt... :great:   jajemän, jag missade ju även "Den förnekande". Hmmm, en kavaj som jag förmodligen själv hängde på mig i "sverige är fantastiskt-inlägget". ;)

Hälsningar/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

BTT förtjänar en helt egen kategori. Vad man nu ska kalla den?

Herr Chang har talat.

Barstollen spekulerar? ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt inlägg Mange! :clapping:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant trådstart mangeudon! :great: En av anledningarna till att man fortfarande hänger på detta

forum och tidigare på thaitjejer är ju pga av alla dessa olika karaktärer. Man bildar sig liksom en

uppfattning om hur en person är lite ut i från dennes sätt att skriva och uttrycka sig. Tror det var

Changen som med relativt stor träffsäkerhet påstod sig kunna utröna, endast genom att läsa ett

inlägg, vem som skrivit det, vilket jag nog kan hålla med om att så ofta är fallet. Ibland  förvånas

man över vilken irritation det skrivna ordet orsakar hos vissa medlemmar men alla är ju olika. Har ju

själv klarat mig lindrigt undan med "dj-vla blajnisse" som topp och det är väl inte så farligt. Inget som

föranlett mig att ligga sömnlös på nätterna i alla fall.

"Den smygande" kategorin som inte skriver på forumet gör nog så av andra själ hoppas jag än för att

slippa få negativ kritik. Kanske är de nöjda med att läsa på forumet och är inte så intresserade av att

lägga den tid som kan krävas med att skriva inlägg. Eller också tycker de inte att de har något

ytterligare att tillföra. Och en del snackar hellre än skriver. Bara gissningar så klart. Hoppas nästan

att du blir sjukskriven ett tag till  ;) Då kommer du säkert på ett gäng kategorier till och det kanske

även kan bli, trots att det ej var avsikten, en doktorsavhandling av filosoferandet.

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Mange!

Det finns ju en till karaktär som du glömt bort. "Den Gnällige" som admin ibland titulerar undertecknad :whistle:

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga Wow med mitt sega internet.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

 

Quote

Mycket bra analyserat och skrivet Mange.

Själv har jag även erfarenhet av att "Förtryckaren" och "Allvetaren" ibland är en och samma person som på forumet älskar att provocera genom att medvetet förvränga det någon skrivit eller också sitter muppen där och delar ut onödiga och tykna pekpinnar bara för att få känna sig skitviktig i sin låtsasvärld.

Jag har lärt mig läxan att aldrig mer delta i debatter med dessa socialt efterblivna individer.

Redan som barn uppvisade säkert dessa små pojkar ett minst sagt udda och kamrathämmande beteende. Men i stället för som nu när de sitter och gömmer sig bakom forumets anonyma signatur och kastar ur sig sin verbala skit, så hukade istället dessa stackars småpojkar bakom mammas skyddande balkongräcke högt där uppe i miljonprogrammens hyreskåkar.

Där uppe i den skyddande och anonyma kokongen inväntade sedan pojkarna  eventuellt förbipasserande nere på gatan som de sedan förärade med spottloskor och mobbarens sadistiska fniss.

Ränderna sitter i - de har bara blivit lite mer till åren. 

SiamNilsson

KLOCKREN!!!  :mdr:   :yes:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...