Jump to content
IGNORERAD

UT-visa (Intervju i bangkok)


nike

Recommended Posts

Tjena!

Ny hära och kommer antagligen med redan besvarade frågor, men lyckades inte hitta ngt via sökfunktionen.

Är det möjligt för mig att göra min intervju för UT-visa(för tjejen)  nere i Bangkok på ambassaden? p

I fall de krävs speciella skäl, vilka är i sådana fall dessa?

En andra fråga är hurvida det är möjligt att söka ett UT-visa efter en vistelse i sverige på 6 månader direkt vid ankomst till thai?

Har hört rykten om att det krävs att personen i fråga måste vara 3 månader i thai innan ansökan får lämnas till ambassaden?

Tack på förhand!

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Det som krevs för att du ska få din intervju i Bangkok,ä att du bor permanent i Thailand.

Vad jag vet så kan man söka direkt efter hemkomst. Så var det iallafall för 5 år sedan när min fru sökte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor var i Sverige i 9 mån på 1års UT, här träffade hon en man som hon gifte sig med. De reste till Thailand tillsammans den 20 april i år. Dagen efter gick de till svenska ambassaden och fick tid för UT intervju dagen efter! Den 22:a april var svärmor på intervjun, hon frågade den thailändska intervjuaren om inte hennes man kunde bli intervjuad också när han ändå var där. Intervjuaren fick fråga sin överordnad, han gick med på att svärmors man skulle fylla i ett formulär att de var gifta (samma papper som han skulle ha fått om han hade varit i sverige och väntat). Dagen efter blev alla handlingar skickade till Norrköping. Och 16 dagar senare var uppehållstillståndet klart! De reste tillbaks tillsammans den 11:e maj till Sverige.  Ambassaden och Migrationverket kan göra saker snabbt om de bara vill och är på rätt humör...  Man måste ha tur och få rätt handläggare på ambassaden verkar det som. Har upplevt besvärliga typer där ibland då jag hjälpt thailändare med visum och UT.

Mr satang

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Mr. Satang,det kanske fungerade för att din svärmor redan hade ett UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förmodlingen var det enklare för henne då hon hade 2 UT  1 års för besök i passet innan hon ansökte om boende i Sverige. Plus hon hade en väldig tur att det fanns en ledig tid för intervju dagen efter hon anlände till Thailand!  Normalt går det aldrig så här smidigt för sökande. 

Mr satang

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

För att även en svensk man ska få göra sin UT intervju tillsammans med tjejen hos svenska ambassaden i Bangkok krävs att han är bosatt i Thailand och vill flytta till Sverige. Undantag finns naturligtvis men de är få. Men det kostar inget att fråga ambassaden - man kan inte få mer än ett nej eller om man har riktig tur, ett ja.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla dem snabba svaren!!

Skönt o höra att UT går att söka direkt efter ankomst till thai.

Det går inte att göra undantag i fall man pluggar i Bkk och intervjuen infaller under terminen?

Hur långt efter min intervju brukar man få svar på ansökan?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag tycker du ska fråga ambassaden om du kan få göra din intervju där om du pluggar i Bangkok.

Räkna med ett svar inom 5 - 6 månader efter det ansökan lämnats in hos ambassaden - kanske lite snabbare om du får göra din intervju på ambassaden.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut skall du höra med ambassaden om du kan få din intervju där, men ibönad är dom väldigt hårda med att man skall vara utskriven ur Sveriges folkbokföring för att få den där.

Ta kopior på sitt studie visum och andra papper. samt kopior på alla pass stämplar i ditt pass och hör när ni lämnar in UT om de går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...