Jump to content
IGNORERAD

Norwegian


Kabbanoss

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev apknug:

Generellt tycker nog de allra flesta att fyra månader är en för lång tid, och särskilt tycker Konsumentverket att fyra månader är för lång tid och överväger att stämma SAS för att de inte bättrar sig.

 

https://sverigesradio.se/artikel/7519233

 

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13283925

 

https://omni.se/sas-riskerar-att-fa-vite-for-forsenade-aterbetalningar/a/dOxqeO

 

 

Garanterat tycker SAS det är en lång tid också, men utan inflöde av pengar är det ju inte möjligt. 

Om bolagen går i kk, lär varken tillgodohavande i form av voucher eller refund komma kunden till godo.

Pandemin lär gå över, ingen kan naturligtvis veta när.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    31

  • Nicholas

    25

  • Amigo

    17

  • samet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

46 minuter sedan, skrev Soengsang:

Garanterat tycker SAS det är en lång tid också, men utan inflöde av pengar är det ju inte möjligt. 

Om bolagen går i kk, lär varken tillgodohavande i form av voucher eller refund komma kunden till godo.

Pandemin lär gå över, ingen kan naturligtvis veta när.

Nu kommer ju inte SAS att gå i konkurs för att Bolund ha är sagt att han skall göra vad som krävs för att rädda SAS. Först måste han tydligen bara lösa ut ett antal obligationsinnehavare och det lär kosta ett antal miljarder. Det lätt att vara generös med andras pengar.

 

Nu var inte det min poäng iof, min poäng är att man får vänta avsett bolag pga..... Ja vi vet vad......

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, apknug said:

Nu kommer ju inte SAS att gå i konkurs för att Bolund ha är sagt att han skall göra vad som krävs för att rädda SAS. Först måste han tydligen bara lösa ut ett antal obligationsinnehavare och det lär kosta ett antal miljarder. Det lätt att vara generös med andras pengar.

 

Nu var inte det min poäng iof, min poäng är att man får vänta avsett bolag pga..... Ja vi vet vad......

MP räddar flyget, kosta vad det kosta vill ( nån annan betalar, gissa vem?) 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/30/2020 at 7:32 PM, Amigo said:

Rent generellt? Va tycker Ni är en rimlig tid att vänta återbetalning. Min flyg skulle ha gått 01. april, blev inställd och gjorde en ansökan 20. mars. 29 juni fick jag ett meil att ansökan har behandlats, samma dag återställdes reward poäng som jag använde till delbetalning. Än idag har inte pengar landat till mitt konto. Är så less på de staandardsvar man får med hänvisning till Covid-19

 

Har alltså gått en månad sen ärendet har behandlats av Norwegian, men inga pengar på kontot.norwegian_claim_nonumber.thumb.jpg.c8dc5799e7ce3a6cab3eb66b6122e61b.jpg

Under normala omständigheter tycker jag de borde betalat tillbaka inom en månad men just nu får du nog vara glad om du någonsin får tillbaka pengarna. Norwegian kämpade mot ett konkurshot redan inann Covid-19, hur skulle de plötsligt kunnat fixa till sitt cash-flow när de knappt har några flygningar och dessutom inte har en regering i ryggen, vilket de flesta andra flygbolag har?

 

Om du någonsin får tillbaka dina pengar så är det Tryggve och Ole-Harald som betalat dig via sin skattesedel, att Norwegian skulle lyckas hamna på grön kvist utan hjälp anser jag helt osannolikt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Norwegian får inte svensk kreditgaranti

Statens kreditgarantier till flygbolag ska rädda krisande flygbolag – men nu får Norwegian avslag. Staten anser att risken för att Norwegian inte betalar tillbaka på sina lån är för hög.

 

https://www.svd.se/norwegian-far-inte-svensk-kreditgaranti

Nja grunden var väl att dom var på dekis redan innan influensan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte att det finns en del här som verkar bli glada om det går dåligt för Norwegian. 

Har ni inte fattat att konkurrens gynnar er när det gäller biljettpriser? 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Förstår inte att det finns en del här som verkar bli glada om det går dåligt för Norwegian. 

Har ni inte fattat att konkurrens gynnar er när det gäller biljettpriser? 

Vill  inte också betala Norwegian via skattsedeln.

Det räcker så bra med sunkbolaget SAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Ken:

Vill  inte också betala Norwegian via skattsedeln.

Det räcker så bra med sunkbolaget SAS.

 Norwegian är ju ett privat bolag medans SAS är ju ett halvstatligt som ägs av Sverige, Danmark, Norge ser själv faktiskt inget fel att vi har ett statligt bolag, sen att de är sunkiga, alla bolag är väl det mer eller mindre.

Men där har SAS faktiskt varit prisvärda och helt ok, strax över förväntan på mina resor till både Asien, inrikes och Europa.

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Rillex:

 Norwegian är ju ett privat bolag medans SAS är ju ett halvstatligt som ägs av Sverige, Danmark, Norge ser själv faktiskt inget fel att vi har ett statligt bolag, sen att de är sunkiga, alla bolag är väl det mer eller mindre.

Men där har SAS faktiskt varit prisvärda och helt ok, strax över förväntan på mina resor till både Asien, inrikes och Europa.

 

Norge sålde sina aktier 2018.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Norge sålde sina aktier 2018.

Där ser man.

Men jag är fortfarande inte emot ett statligt ägt flygbolag 😏 

Men flyg är ju just nu inte inget jag skulle ösa alla mina slantar över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Ken:

Vill  inte också betala Norwegian via skattsedeln.

Det räcker så bra med sunkbolaget SAS.

Dessutom har de väl varslat och sparkat det mesta av sin personal som var anställda i Sverige och i Danmark, bara de som var anställda i Norge finns kvar, så varför skulle vi hjälpa dem?

Pratade med en svensk pilot som jobbar för baggarna, han hade vägrat att bli anställd i Stockholm, utan är anställd i Oslo, på moderbolaget, så han har kvar sitt jobb även om han är permitterad. Han startade eget företag i byggbranschen som han driver tills flygningen ev kommer igång igen.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Dessutom har de väl varslat och sparkat det mesta av sin personal som var anställda i Sverige och i Danmark, bara de som var anställda i Norge finns kvar, så varför skulle vi hjälpa dem?

Pratade med en svensk pilot som jobbar för baggarna, han hade vägrat att bli anställd i Stockholm, utan är anställd i Oslo, på moderbolaget, så han har kvar sitt jobb även om han är permitterad. Han startade eget företag i byggbranschen som han driver tills flygningen ev kommer igång igen.

 

 

MVH

😊haha de piloter jag känner har haft egna byggbolag och sidanomverksamheter i ca 25 år redan.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Rillex:

😊haha de piloter jag känner har haft egna byggbolag och sidanomverksamheter i ca 25 år redan.
 

 

Min närmaste vän var Kapten på SAS och fick gå i "förtidspension/avtalspension" för drygt 2 år sedan han var 54 år då, och SAS ville gärna göra sej av med de "dyra" piloterna de hade så att de kunde anställa nya med sämre avtal, han är rätt nöjd idag!

 

Han har aldrig känt att han haft behov av nån sidoverksamhet tidigare, men nu startar han ett eget företag med lite annorlunda verksamhet.

 

Bokföring, fotografering och dykning.

 

Bokföringsdelen är mest för att han skall ta över från vår revisionsbyrå, som han ertappar med att göra fel hela tiden (han har fått dem att rätta sina balansrapporter nästan varje månad), de slarvar och debiterar oss sedan för tiden det tar att rätta sina misstag...

Han är betydligt billigare och har fullständig koll på siffror, detta blir nog bra, sen kan vi betala honom ordentligt för hans arbete, vitt.

 

Här är ett av hans fotografier, som han kan tänkas sälja i grym upplösning, med en liten del av hans beskrivande text...

 

1860940134_hjrt.jpg.27140f25981c91bf027a2a2b45cfd0b9.jpg

"Vid stjärnbilden Cassiopeja, 7500 ljusår från Jorden, ligger detta objekt som barnvänligt nog fått namnet Hjärtnebulosan, när det i själva verket mest påminner om en annan kroppsdel..."

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tommy:

Min närmaste vän var Kapten på SAS och fick gå i "förtidspension/avtalspension" för drygt 2 år sedan han var 54 år då, och SAS ville gärna göra sej av med de "dyra" piloterna de hade så att de kunde anställa nya med sämre avtal, han är rätt nöjd idag!

 

Han har aldrig känt att han haft behov av nån sidoverksamhet tidigare, men nu startar han ett eget företag med lite annorlunda verksamhet.

 

Bokföring, fotografering och dykning.

 

Bokföringsdelen är mest för att han skall ta över från vår revisionsbyrå, som han ertappar med att göra fel hela tiden (han har fått dem att rätta sina balansrapporter nästan varje månad), de slarvar och debiterar oss sedan för tiden det tar att rätta sina misstag...

Han är betydligt billigare och har fullständig koll på siffror, detta blir nog bra, sen kan vi betala honom ordentligt för hans arbete, vitt.

 

Här är ett av hans fotografier, som han kan tänkas sälja i grym upplösning, med en liten del av hans beskrivande text...

 

1860940134_hjrt.jpg.27140f25981c91bf027a2a2b45cfd0b9.jpg

"Vid stjärnbilden Cassiopeja, 7500 ljusår från Jorden, ligger detta objekt som barnvänligt nog fått namnet Hjärtnebulosan, när det i själva verket mest påminner om en annan kroppsdel..."

 

 

MVH

 

Tänk själv skulle man vara där.... Pensionerad...

Sånt finns inte längre ....

Men hoppet överger en aldrig 🤣😊🤣

Grymt att han håller på med astrofotografering inte den billigaste hobbyn.

Krävs en del utrustning och relativt dyra objektiv och filter...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Rillex:

Tänk själv skulle man vara där.... Pensionerad...

Sånt finns inte längre ....

Men hoppet överger en aldrig 🤣😊🤣

Grymt att han håller på med astrofotografering inte den billigaste hobbyn.

Krävs en del utrustning och relativt dyra objektiv och filter...

 

Tog över 4 timmars fotografering med upprepade exponeringar att ta den bilden!

Sen skall alla bilderna läggas tillsammans med ett bildbehandlingsprogram, inte nåt för mej och min Moto G8...

 

Jag har ett hum om vad hans utrustning kostat, hittills,det kunde jag köpt en riktigt schysst bil för...

 

@Rillex om du är intresserad av fler av hans bilder, skicka ett PM!

 

 

MH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/18/2020 at 2:20 PM, Esspe said:

Nja grunden var väl att dom var på dekis redan innan influensan.

Nja grunden är nog att dom är norska. 

 

Nyligen betalade svenska staten ut 11 miljarder till SAS, ett bolag som vart på dekis så länge någon kan minnas. 

 

En stor del av svenska befolkningen som aldrig reser med SAS får betala för en liten oftast bemedlad del av befolkningen ska få åka subventionerat. 

 

Sjukt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/18/2020 at 4:28 PM, Rillex said:

Där ser man.

Men jag är fortfarande inte emot ett statligt ägt flygbolag 😏 

Men flyg är ju just nu inte inget jag skulle ösa alla mina slantar över. 

Jag är kraftigt emot att med skattemedel behöva subventionera andra människors flygande. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
1 minut sedan, skrev Nicholas:

Nja grunden är nog att dom är norska. 

 

Nyligen betalade svenska staten ut 11 miljarder till SAS, ett bolag som vart på dekis så länge någon kan minnas. 

 

En stor del av svenska befolkningen som aldrig reser med SAS får betala för en liten oftast bemedlad del av befolkningen ska få åka subventionerat. 

 

Sjukt. 

 

Flyg är inte din starka sida, möjligtvis är du duktig på att nöta säten

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag är kraftigt emot att med skattemedel behöva subventionera andra människors flygande. 

 

Då borde det gälla alla, inte bara en bransch 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Efraim Barkbit said:

Då borde det gälla alla, inte bara en bransch 

Du menar att man får inte nämna det eftersom det även görs fel på andra ställen? 

 

Bra logik, eller inte 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag är kraftigt emot att med skattemedel behöva subventionera andra människors flygande. 

 

Ja det finns mängder av skattesubventionerade företag b.la för att ha ett så gott det går fungerande samhälle i hela landet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag är kraftigt emot att med skattemedel behöva subventionera andra människors flygande. 

 

Vissa saker bör ett land ha som har lite självaktning, tex ett flygbolag, som är helt eller delvis statsägt.

Ser inget fel med att staten sponsrar det, finns andra saker som är betydligt mer angeläget att spara på.

 

Men gissar ständigt ”Sverige-bashande” stollar inte håller med mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Rillex said:

Ja det finns mängder av skattesubventionerade företag b.la för att ha ett så gott det går fungerande samhälle i hela landet.

 

Om man vill upphandla trafik så går det bra att göra det. 

 

Man behöver inte äga ett flygbolag för att subventionera trafik. 

 

Staten äger mig veterligen inga bussbolag för det ändamålet. 

 

11 miljarder. 

11000 miljoner. 

Dela med 10 miljoner innevånare. 

1 100 kr / innevånare. 

Cirka hälften betalar skatt. 

2 200 kr per arbetare. 

Sinnessjukt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...