Jump to content
IGNORERAD

Norwegian


Kabbanoss

Recommended Posts

När så stora företag som flygbolag konkar (JO, jag vet att det gäller dotterbolag för Norrbaggarna) och flera tusen personer blir arbetslösa, så blir man lite mer ödmjuk, och fattar att man är liten...

Men hur många småföretagare i världen konkar också, och hur många tusen förlorar jobben där?

 

Satt och kollade Toveks konkurs- auktioner igår, det finns en del fynd att göra nu...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    31

  • Nicholas

    25

  • Amigo

    17

  • samet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Fristen ute – men inget besked om Norwegian

Konkurs, eller en chans till för krisdrabbade flygbolaget Norwegian? Förhandlingarna med långivarna skulle ha varit avslutade sent på torsdagskvällen, men ännu finns inget besked.

 

 
 
Blir planen kvar på marken för gott? Ännu finns inga besked om norska flygbolaget Norwegian. Arkivbild.
Blir planen kvar på marken för gott? Ännu finns inga besked om norska flygbolaget Norwegian.

Klockan 23 på torsdagskvällen gick fristen ut för Norwegians 23 långivare för att ta ställning till om de ska ge konkurshotade Norwegian en chans att överleva coronakrisen. Men ännu vid sextiden på fredagsmorgonen finns inget besked, skriver norska Dagens naereringsliv.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian har erbjudit långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.

Runt klockan 16 skulle långivarna ta ställning till det drastiska förslaget. Men förhandlingarna har dragit ut på tiden, och Norwegian har kommit med ett nytt, generösare erbjudande.

Vad vd Jacob Schram kallade för "det sista erbjudandet" går ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängs intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Gatwick i London in som pant. Långivarna fick fram till klockan 23 på torsdagskvällen på sig att bestämma sig.

Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Norweigian spelar hårt.

Nu är ju banker inte några duvungar själva och sitter ju med svarte Petter, dvs en osäker fordran.

Dock kan ju långivaren ta det han kan och sälja vidare till Lufthansa??

Problemet är ju att inget flygbolag idag lär ju vara speciellt uppnosigt, men långivarna lär få lämna goda vilkor antingen till norweigian eller någon annan.

Livet som riskkapitalist är sådant, däremot kanske inte covid ingick i deras riskanalys.

För Alitalia, Air France, KLM, SAS, Thai kom staten direkt springande med skattemedel.
Den listan är givetvis mycket längre än dom bolagen.

Norge är inte en bananrepublik, dom låter marknaden hantera flyget det hedrad dom.

Säkerligen handlar dom upp inrikestrafik men det är ju en helt annan sak.

Var svenska staten dom enda som pytsade in pengar i SAS?
Skulle inte förvåna mig.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så vill långivarna inte ha med norweigian att göra utan väntar på att få ett bättre bud från konkursförvaltaren såklart.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Norweigian spelar hårt.

Nu är ju banker inte några duvungar själva och sitter ju med svarte Petter, dvs en osäker fordran.

Dock kan ju långivaren ta det han kan och sälja vidare till Lufthansa??

Problemet är ju att inget flygbolag idag lär ju vara speciellt uppnosigt, men långivarna lär få lämna goda vilkor antingen till norweigian eller någon annan.

Livet som riskkapitalist är sådant, däremot kanske inte covid ingick i deras riskanalys.

För Alitalia, Air France, KLM, SAS, Thai kom staten direkt springande med skattemedel.
Den listan är givetvis mycket längre än dom bolagen.

Norge är inte en bananrepublik, dom låter marknaden hantera flyget det hedrad dom.

Säkerligen handlar dom upp inrikestrafik men det är ju en helt annan sak.

Var svenska staten dom enda som pytsade in pengar i SAS?
Skulle inte förvåna mig.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Sas ägs av Danska och Svenska staten samt privata investerare. Danmark har också hjälp SAS.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Sas ägs av Danska och Svenska staten samt privata ägare. Danmark har också hjälp SAS.
Ok.
Hoppas danskarna betalde rättvist.
Der är ju trotts allt dom som strejkar sönder bolaget.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Norweigian spelar hårt.

Nu är ju banker inte några duvungar själva och sitter ju med svarte Petter, dvs en osäker fordran.

Dock kan ju långivaren ta det han kan och sälja vidare till Lufthansa??

Problemet är ju att inget flygbolag idag lär ju vara speciellt uppnosigt, men långivarna lär få lämna goda vilkor antingen till norweigian eller någon annan.

Livet som riskkapitalist är sådant, däremot kanske inte covid ingick i deras riskanalys.

För Alitalia, Air France, KLM, SAS, Thai kom staten direkt springande med skattemedel.
Den listan är givetvis mycket längre än dom bolagen.

Norge är inte en bananrepublik, dom låter marknaden hantera flyget det hedrad dom.

Säkerligen handlar dom upp inrikestrafik men det är ju en helt annan sak.

Var svenska staten dom enda som pytsade in pengar i SAS?
Skulle inte förvåna mig.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Svenska staten har inte pytsat in pengar i SAS utan de har gett kreditgarantier liksom även danska staten gjort. Norska staten är villiga att ge Norwegian liknande kreditgarantier men då måste de först få ordning på sin ekonomi för att klara kraven som ställts och det är det som dom försöker lösa nu genom att omvandla sina skulder till ägande för fodringsägarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska staten har inte pytsat in pengar i SAS utan de har gett kreditgarantier liksom även danska staten gjort. Norska staten är villiga att ge Norwegian liknande kreditgarantier men då måste de först få ordning på sin ekonomi för att klara kraven som ställts och det är det som dom försöker lösa nu genom att omvandla sina skulder till ägande för fodringsägarna. 
Ja.

Men kreditgarantier vilket även är det som Thailand ger till thai air, är snudd på synonymt med att ge bolaget reda cash.

Inte ur bolagets perspektiv men risken att det blir så att kreditgarantin åberopas någon gång i framtiden är väldigt hög.
För thai air är den 99.999

Hela risken ligger hos skattebetalarna och väntar på att lösa ut.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Knasen:

Svenska staten har inte pytsat in pengar i SAS utan de har gett kreditgarantier liksom även danska staten gjort. Norska staten är villiga att ge Norwegian liknande kreditgarantier men då måste de först få ordning på sin ekonomi för att klara kraven som ställts och det är det som dom försöker lösa nu genom att omvandla sina skulder till ägande för fodringsägarna. 

Jag är övertygad om att både Svenska och Danska staten får betala krediterna.

Antingen direkt p.g.a. de har garanterat dom eller att genom nyemission tillföra SAS pengar för att betala krediterna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Norwegian har ju varit på fallrepet väldigt länge nu och kreditgivarna måste väl göra en bedömning huruvida det finns en chans för överlevnad eller inte. Om inte finns det ju ingen anledning att göra en Saab. Chansen för dom flesta andra bolag rankar jag betydligt högre än för Norwegian.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Norwegian har ju varit på fallrepet väldigt länge nu och kreditgivarna måste väl göra en bedömning huruvida det finns en chans för överlevnad eller inte. Om inte finns det ju ingen anledning att göra en Saab. Chansen för dom flesta andra bolag rankar jag betydligt högre än för Norwegian.

SAS har väl varit på fallrepet i åratal,

 

Men med lite tillskott så flyger det.

 

https://www.realtid.se/norwegian-kraver-att-stater-avstar-sas-injektion

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Expert: Norwegian är nära konkurs – en chans kvar

Norwegian sitter alltjämt i förhandlingar med de 23 parter som lånat flygbolaget totalt 1,2 miljarder dollar. Flygbolaget har ännu inte lyckats övertyga dem att kvitta lånet mot aktier men man har kniven mot strupen.

Flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs menar att Norwegian inte har något annat alternativ än att få stöd för sin krisplan.

– Då går de i konkurs. Det här är sista chansen, säger han till SvD Näringsliv.

Men problemen slutar inte där, fortsätter Elnæs som tror att Norwegian är nära konkurs. På måndag ska befintliga aktieägare rösta om en eventuell överenskommelse på en extra bolagsstämma.

 

https://omni.se/expert-norwegian-ar-nara-konkurs-en-chans-kvar/a/2Gz9pr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bra för mig detta.

Norwegian höll priserna nere, speciellt på one-way.

Och direkt flyg.

Känner på mig att priserna med thai kommer skjuta i höjden.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Inte bra för mig detta.

Norwegian höll priserna nere, speciellt på one-way.

Och direkt flyg.

Känner på mig att priserna med thai kommer skjuta i höjden.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Samma här, vi åker mycket one-way och de har varit bra priser hos dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Klart i natt: Norwegian är överens med flyguthyrare

Norwegian har nått en överenskommelse med de företag som hyr ut flygplan till det krisande bolaget, skriver E24 och TT och hänvisar till ett pressmeddelande som publicerades under måndagsnatten.

Tidigare har långivarna sagt ja till Norwegians räddningspaket men bolaget behövde också komma överens med de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen innan bolagsstämman startar klockan 08.30 i dag, måndag. Och det har Norwegian nu alltså lyckats med.

På stämman ska aktieägarna rösta om ledningens räddningsplan och om den inte godtas hotar konkurs, skriver TT.

 

https://omni.se/klart-i-natt-norwegian-ar-overens-med-flyguthyrare/a/Xg159o

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Norwegian handelsstoppad tills bolagets öde avgjorts

Oslobörsen stoppar handeln i flygbolaget Norwegian. Det skriver E24 och Direkt med hänvisning till ett börsmeddelande.

Stoppet ska gälla tills dagens extrastämma är avslutad och protokollet från denna har publicerats, uppger Oslobörsen.

På stämman ska aktieägarna rösta om ledningens räddningsplan, som under helgen och natten fått tummen upp av långivare samt företagen som hyr ut flygplan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
10 hours ago, Nicholas said:

Inte bra för mig detta.

Norwegian höll priserna nere, speciellt på one-way.

Och direkt flyg.

Känner på mig att priserna med thai kommer skjuta i höjden.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu la Norwegian ner sina direktflyg till Bangkok redan innan coronapaniken väl?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Nu la Norwegian ner sina direktflyg till Bangkok redan innan coronapaniken väl?

Så var det, och vem som helst kan väl räkna ut att det inte är hållbart i längden att sälja biljetter för under 1000kr, varje sån biljett de sålde var ett tecken på misslyckande och ett steg närmare avslut i linjen.

De flaggade väl redan i höstas för att de skulle lägga ned Bkk, på grund av att det går för dåligt.

Gissar att de haft planer på att köra under högsäsong, men det fick vi nog aldrig veta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet ju inte hur mycket frakt Norwegian hade på BKK rutten? Det är väl en anselig del av omsättningen i branchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
6 minuter sedan, skrev Amigo:

Vi vet ju inte hur mycket frakt Norwegian hade på BKK rutten? Det är väl en anselig del av omsättningen i branchen.

Hade det vart lönande så hade det naturligtvis fortsatt........

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hade det vart lönande så hade det naturligtvis fortsatt........

Det var inte så jag menade, utan ifall Norwegian inte hade frakt till BKK så är det omöjligt att få det gå runt i kombinationmed låga biljettpriser.
Vi vet ju inte om de hade det eller inte hade, och i vilken omfattning isåfall om de nu hade det.  Tex Finnair flyger ju frakt till BKK fortfarande, utan passagerare, det kan ju inte vara lönande det heller men kanske är det nödvändiga saker man fraktar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
27 minuter sedan, skrev Amigo:

Det var inte så jag menade, utan ifall Norwegian inte hade frakt till BKK så är det omöjligt att få det gå runt i kombinationmed låga biljettpriser.
Vi vet ju inte om de hade det eller inte hade, och i vilken omfattning isåfall om de nu hade det.  Tex Finnair flyger ju frakt till BKK fortfarande, utan passagerare, det kan ju inte vara lönande det heller men kanske är det nödvändiga saker man fraktar.

Hur det än är så har Norwegian inte lyckats få ekonomi i det hela, att leva på frakt och sen fylla på med passagerare som betalar vad det kan kosta att åka tåg mellan Sthlm och Gbg verkar inte vart ett framgångskoncept isof.

 

Hade de fått ekonomi i det hela så hade de naturligtvis fortsatt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Amigo:

Det var inte så jag menade, utan ifall Norwegian inte hade frakt till BKK så är det omöjligt att få det gå runt i kombinationmed låga biljettpriser.
Vi vet ju inte om de hade det eller inte hade, och i vilken omfattning isåfall om de nu hade det.  Tex Finnair flyger ju frakt till BKK fortfarande, utan passagerare, det kan ju inte vara lönande det heller men kanske är det nödvändiga saker man fraktar.

Priserna på flygfrakt har gått upp rejält. Så nog är det lönsamt för dem. Annars hade de nog inte flugit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Nu la Norwegian ner sina direktflyg till Bangkok redan innan coronapaniken väl?

Stämmer, både Arlanda/Stockholm och Kastrup/Köpenhamn meddelades att de skulle bli av med sina direktlinjer till Bangkok innan Corona. 

 

Bara Oslo skulle bli kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...