Jump to content
IGNORERAD

Norwegian


Kabbanoss

Recommended Posts

23 minutes ago, Soengsang said:

Vissa saker bör ett land ha som har lite självaktning, tex ett flygbolag, som är helt eller delvis statsägt.

Ser inget fel med att staten sponsrar det, finns andra saker som är betydligt mer angeläget att spara på.

 

Men gissar ständigt ”Sverige-bashande” stollar inte håller med mig.

Varför in i glödheta helvete ska ett land äga ett flygbolag? 

 

Helt befängt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    31

  • Nicholas

    25

  • Amigo

    17

  • samet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Nicholas:

Varför in i glödheta helvete ska ett land äga ett flygbolag? 

 

Helt befängt. 

 

Tycker jag inte, möjligen för Etiopien eller Venezuela, någon ordning får det vara.


 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Soengsang said:

Tycker jag inte, möjligen för Etiopien eller Venezuela, någon ordning får det vara.


 

Är det ordning att äga ett flygbolag? 

 

Mysteriet tätnar.

 

Låt andra länder subventionera sina flyg så kan jag flyga subventionerat med deras pengar istället. 

 

Flyger inte sas så lär någon annan nämligen göra det. 

Oaktat vilket så hör inte skattemedel och flygande ihop det allra lilla minsta. 

 

Man subventionerar ju inte flyg till Norrland med dessa pengar för det betalas ut till bolaget utan några åsikter om var dom tänker flyga eller inte. 

Dom kan likaväl börja flyga mellan Mecca och Köpenhamn enbart. 

Deras hub är Köpenhamn, flygstrejkernas mecca. 

 

För mig är det helt obegripligt vad mina skattemedel har med det där att göra. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Om man vill upphandla trafik så går det bra att göra det. 

 

Man behöver inte äga ett flygbolag för att subventionera trafik. 

 

Staten äger mig veterligen inga bussbolag för det ändamålet. 

 

11 miljarder. 

11000 miljoner. 

Dela med 10 miljoner innevånare. 

1 100 kr / innevånare. 

Cirka hälften betalar skatt. 

2 200 kr per arbetare. 

Sinnessjukt. 

 

Skulle vara intressant och se hur Sverige skulle ha sett ut utan statligt ägda bolag?

Men men imorgon ska jag ta tåget SJ ägs till 100% av staten...

Funderar också på om privata aktörer varit sugna på att trafikera icke ”lönsamma” sträckor?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nja grunden är nog att dom är norska. 

 

Nyligen betalade svenska staten ut 11 miljarder till SAS, ett bolag som vart på dekis så länge någon kan minnas. 

 

En stor del av svenska befolkningen som aldrig reser med SAS får betala för en liten oftast bemedlad del av befolkningen ska få åka subventionerat. 

 

Sjukt. 

 

Den officiella förklaringen var att dom var på obestånd redan långt innan Corona.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Vissa saker bör ett land ha som har lite självaktning, tex ett flygbolag, som är helt eller delvis statsägt.

Ser inget fel med att staten sponsrar det, finns andra saker som är betydligt mer angeläget att spara på.

 

Men gissar ständigt ”Sverige-bashande” stollar inte håller med mig.

Kommunikationer ska fungera. 

Kostar det så kostar det.

Det finns en massa jag betalar för som jag aldrig nyttjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, andrejsdenruskige said:

Kommunikationer ska fungera. 

Kostar det så kostar det.

Det finns en massa jag betalar för som jag aldrig nyttjar.

Krävs inte att man äger ett flygbolag för att handla upp linjer. 

 

Sker redan och det flygs inte alltid av sas heller. 

 

Oklart varför just det är så svårt att förstå. 

 

Skattesubventionerat bonusprogram förstår jag att du tycker är nice. 

 

Skattemedel well spent, not. 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Krävs inte att man äger ett flygbolag för att handla upp linjer. 

 

Sker redan och det flygs inte alltid av sas heller. 

 

Oklart varför just det är så svårt att förstå. 

 

Skattesubventionerat bonusprogram förstår jag att du tycker är nice. 

 

Skattemedel well spent, not. 

En massa små propellerflyg och svajig kommunikasjon är inte att önska.

Sluta gnäll och betala din skatt. Se det som att man just har upphandlat linjer så mår du genast bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Krävs inte att man äger ett flygbolag för att handla upp linjer. 

 

Sker redan och det flygs inte alltid av sas heller. 

 

Oklart varför just det är så svårt att förstå. 

 

Skattesubventionerat bonusprogram förstår jag att du tycker är nice. 

 

Skattemedel well spent, not. 

Helt rätt, SAS stängde ner sina samhällskritiska linjer till Norrland och Gotland, då fick SAS ägare staten gå ut och handla upp dessa linjet istället.

 

Det blev Amapola som flög de linjerna. 

 

Snacka om att betala två gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag hade refund landat på kontot, efter många om o men. Alltså ansökan gjord 20 mars, flyget skulle gått 1. april.

T.o.m Ryanair skötte sin post bättre. Exact 5 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, andrejsdenruskige said:

En massa små propellerflyg och svajig kommunikasjon är inte att önska.

Sluta gnäll och betala din skatt. Se det som att man just har upphandlat linjer så mår du genast bättre

Norge trafikerar hela västra delen av landet med en rutt som är full av hållplatser. 

Det är typ en busslinje i luften. 

 

Propellerplan. 

Har funkat lysande i decennier. 

 

Jag skulle inte ha några problem med att man ägde ett bolag som skötte den typen av inrikes trafik

Men flyg till new york är inte glesbyggdspolitik. 

 

Så nej, det känns inte alls bra. 

 

Som påpekats så betalas det dubbelt. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
26 minuter sedan, skrev Nicholas:

Norge trafikerar hela västra delen av landet med en rutt som är full av hållplatser. 

Det är typ en busslinje i luften. 

 

Propellerplan. 

Har funkat lysande i decennier. 

 

Jag skulle inte ha några problem med att man ägde ett bolag som skötte den typen av inrikes trafik

Men flyg till new york är inte glesbyggdspolitik. 

 

Så nej, det känns inte alls bra. 

 

Som påpekats så betalas det dubbelt. 

 

Nu är det inte glesbygdspolitik som avses.  
Du är bara sur för att ditt älskade LCC bolag inte fick något stöd. 
Du är helt enkelt för snål

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 8/20/2020 at 1:14 PM, andrejsdenruskige said:

Nu är det inte glesbygdspolitik som avses.  
Du är bara sur för att ditt älskade LCC bolag inte fick något stöd. 
Du är helt enkelt för snål

Jag gillar inte HCC.

 

Åkte inte du norweigian mer än vad jag gjorde? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag gillar inte HCC.

 

Åkte inte du norweigian mer än vad jag gjorde? 

 

Det gör jag säkert. Det gör nog även min farmor. Du har ju knappt sett ett flygplan de senaste åren. 

Link to comment
Dela på andra sajter

TV, du är långsam idag...
125929287_10157874681891538_3643378627258190759_o.thumb.jpg.04b10e63cdc10c09f11b1f0f5d96a9dc.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Bibben:

TV, du är långsam idag...
125929287_10157874681891538_3643378627258190759_o.thumb.jpg.04b10e63cdc10c09f11b1f0f5d96a9dc.jpg

Har tydligen ansökt om konkurs.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tiden,tragiskt hur många småsparare som stoppat in pengar där i år och trott att dom ska tjäna storkovan.

 

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Dom har sökt konkursskydd. Inte sökt om konkurs

För två dotterbolag på Irland..eller nåt sånt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
1 timme sedan, skrev Fritz:

För två dotterbolag på Irland..eller nåt sånt.

Norwegian Air International och Arctic Aviation om ja fattat det rätt. Ena är långdistans o andra är deras leasingbolag 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...