Jump to content
IGNORERAD

Norwegian


Kabbanoss

Recommended Posts

19 timmar sedan, skrev Amigo:

Du har tappat poängen med min post! Jag skrev innan Skiljer bara 200 SEK som jag gladeligen hade betalat mer bara för att slippa skiten.

 

Tycker 20 dagar är en rimlig tid för hela återbetalnings proceduren, inte 20 dagar efter beslutet som tog 3 månader. Har flygit sen mars 1961 så lite erfarenhet har jag med sen tidigare.

Visst för 200kr mer hade du sluppit skiten att vänta på återbetalning från Norwegian. Du hade troligen fått sitta i skiten och vänta på 200kr extra återbetalning hos SAS dock.

 

Det är helt klart en poäng. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    31

  • Nicholas

    25

  • Amigo

    17

  • samet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev apknug:

Visst för 200kr mer hade du sluppit skiten att vänta på återbetalning från Norwegian. Du hade troligen fått sitta i skiten och vänta på 200kr extra återbetalning hos SAS dock.

 

Det är helt klart en poäng. 

Jag förstår inte hur Du resonerar? Men skit samma. Lagt kort ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Amigo:

Jag förstår inte hur Du resonerar? Men skit samma. Lagt kort ligger.

Jag förstår inte hur du skulle kommit undan att vänta på återbetalning om du hade köpt en 200 kr dyrare biljett med SAS. 

 

Eftersom poängen verkar missas här så förklara gärna poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Jag förstår inte hur du skulle kommit undan att vänta på återbetalning om du hade köpt en 200 kr dyrare biljett med SAS. 

 

Eftersom poängen verkar missas här så förklara gärna poängen.

Inställd flyg 01. april 2020 som jag fått vänta refund i drygt tre månader. Skit. Framtida flyg 28 juli som jag hoppas inte ställs in, med 200 SEK plus hade jag sluppit bidra till dåligt service genom att flyga med en annan bolag. Capise? Hoppas verkligen att flyget genomförs då.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Inställd flyg 01. april 2020 som jag fått vänta refund i drygt tre månader. Skit. Framtida flyg 28 juli som jag hoppas inte ställs in, med 200 SEK plus hade jag sluppit bidra till dåligt service genom att flyga med en annan bolag. Capise? Hoppas verkligen att flyget genomförs då.

Förstår verkligen inte. Å det beror varken på felstavningen eller det utrikiska språket.

 

@apknug uppmärksammade dig på att SAS är minst lika dåliga om inte sämre än NAS på att återbetala. Så därav den berättigade frågan vilken "dåliga service" du skulle sluppit bidraga till genom att betala ytterligare 200kr. 

 

Jag har inte fått någon återbetalning från SAS ännu på mina 15+ inställda flyg denna vår. Jag väntar på en betydande summa från dem. Att gnälla om det påverkar inte. När flera hundratusen resor skall återbetalas, personalen permitteras och kassan skall "sparas" till väsentligheter. Ja, då får vi kunder agera låneinstitut åt flygbolagen. 

 

Jag lånar även ut pengar till Thai och Lufthansa. 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Inställd flyg 01. april 2020 som jag fått vänta refund i drygt tre månader. Skit. Framtida flyg 28 juli som jag hoppas inte ställs in, med 200 SEK plus hade jag sluppit bidra till dåligt service genom att flyga med en annan bolag. Capise? Hoppas verkligen att flyget genomförs då.

Ja det bygger på att det verkligen gick ett SAS flyg 1 april som du hade köpt biljett till, SAS kunder väntar även de tre månader på refund för inställda flyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minutes ago, samet said:

Förstår verkligen inte. Å det beror varken på felstavningen eller det utrikiska språket.

 

@apknug uppmärksammade dig på att SAS är minst lika dåliga om inte sämre än NAS på att återbetala. Så därav den berättigade frågan vilken "dåliga service" du skulle sluppit bidraga till genom att betala ytterligare 200kr. 

 

Jag har inte fått någon återbetalning från SAS ännu på mina 15+ inställda flyg denna vår. Jag väntar på en betydande summa från dem. Att gnälla om det påverkar inte. När flera hundratusen resor skall återbetalas, personalen permitteras och kassan skall "sparas" till väsentligheter. Ja, då får vi kunder agera låneinstitut åt flygbolagen. 

 

Jag lånar även ut pengar till Thai och Lufthansa. 

Förstår inte heller hur en försenad återbetalning för en flygbiljett, just nu, kan upplevas som särskilt förargelseväckande. Jag, min far, min bror och nästan alla jag känner har avbokade och inställda flygbiljetter och nästan ingen har fått några pengar än och det oavsett om det gäller Europa, Asien eller USA och också oberroende av om biljetten köptes av något av världens allra bästa flygbolag eller ett sunkigt budgetbolag. Givetvis finns det inga pengar hos flybolagen och givetvis måste det vara vi kunder som ska stå sist i kön. Jag tror de allra flesta kommer få sina pengar men det kan nog i vissa fall dröja många månader till.

 

Även stora internationella hotellkedjor, biluthyrare och skolor har svårt att betala tillbaka pengar när helt plötsligt all inkomst blivit noll och alla kunder vill ha tillbaka pengar, som inte finns, samtidigt. Vi har väntat sedan i början av mars på en återbetalning från dotterns sommarskola i England. 3,000 ungar som i snitt betalat 50,000 spänn blir 150 miljoner kronor; pengar skolan förmodligen redan använt för löner, omkostnader och diverse investeringar. Pengar utlovade nästa vecka med det sade de förra månaden också. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-07-09 at 08:28, skrev Amigo:

Vilket jävla skämt hela bolaget. Haar väntat min refund sedan mars och fick ett meil 29 juni att det var på G Än idag har inte pengar landat på kontot, delbetalning med poäng hade satts tillbaka på mina sidor. Sen går det inte ringa dem, utan samtalet vidarekopplas till engelsktalande kundtjänst. Hoppas man slipper åka med dem i framtiden. Fast har bokat en enkel Luleå Arlanda om två veckor för 599 SEK Vad gör man om det inte finns konkurens?

 

T.o.m Ryanair var bättre på att betala tillbaka, deras betalning landade en vecka sedan för en avbokat resa 22 mars Norwegian skulle flygit 01. april, men inställdes nån gång i mitten av mars.

Konstigt? Vår planerade resa 1/7 avbokades 15/6, vi ansökte om återbetalning 16/6 och 19/6 var pengarna återbetalda av Norwegian. Med tanke på situationen hade jag förväntat mig återbetalning tidigast någon gång under augusti/september.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Flygbolaget SAS har hittills återbetalat pengar till drygt 700 000 resenärer som fått sina resor inställda på grund av coronapandemin, uppger SVT nyheter.

Men ändå är det tusentals resenärer som fortfarande väntar på sin återbetalning, och de kan få vänta i ytterligare flera månader.

– Vi gör precis allt vi kan för att betala tillbaka, men det är ett jättesvårt läge, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS till SVT.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7513389

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

F1 Norwegian International Airways betalade tillbaka varje cent som de fått av oss för den inställda flygshowen i Melbourne, tog ca 2 månader.

 

Vill inte råka utför en kaskad av okvädningsord och vrede från en viss i ledningen så håller mig till ämnet, men byt ut vissa ord så förstår ni vad jag menar.

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag erkänna att jag inte förstår hur man ska få en återbetalning på utlagda biljettpengar om man inte slutar att flyga.

 

Helt klart är att flygbolaget inte har kvar pengarna jag har betalat för biljetten. Deras enda möjlighet att skaffa pengarna är att höja biljettpriset

på kommande resor. Så för att få tillbaka mina utlagda pengar måste jag betala in nya pengar som är öronmärkta för återbetalning.

Så man måste kolla viket bolag som är skyldig att betala tillbaka mest pengar till en och i fortsättningen flyga med det. Problemet blir att 

man bara betalar in mer pengar som flygbolaget kontrollerar för att kanske betala tillbaka.

 

Om man istället väljer att flyga med bolag som inte betalar tillbaka några pengar så kan man förmodligen  flyga till ett lägre pris och

jag tror att många väljer det alternativet. Men då tror jag att det blir svårt att få tillbaka några pengar eftersom bolagen som satsar på

dyrare biljetter och återbetalning kan få svårt att fylla planen.

 

Så vill man ha tillbaka sina pengar får man förmodligen avstå från flygresor tills andra har flugit och betalat in "återbetalningspengar"

och flygbolagen sänkt biljettpriserna igen. Alternativet är att flyga lågpris och inse att utlagda pengar är borta.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nutteman:

Nu får jag erkänna att jag inte förstår hur man ska få en återbetalning på utlagda biljettpengar om man inte slutar att flyga.

 

Helt klart är att flygbolaget inte har kvar pengarna jag har betalat för biljetten. Deras enda möjlighet att skaffa pengarna är att höja biljettpriset

på kommande resor. Så för att få tillbaka mina utlagda pengar måste jag betala in nya pengar som är öronmärkta för återbetalning.

Så man måste kolla viket bolag som är skyldig att betala tillbaka mest pengar till en och i fortsättningen flyga med det. Problemet blir att 

man bara betalar in mer pengar som flygbolaget kontrollerar för att kanske betala tillbaka.

 

Om man istället väljer att flyga med bolag som inte betalar tillbaka några pengar så kan man förmodligen  flyga till ett lägre pris och

jag tror att många väljer det alternativet. Men då tror jag att det blir svårt att få tillbaka några pengar eftersom bolagen som satsar på

dyrare biljetter och återbetalning kan få svårt att fylla planen.

 

Så vill man ha tillbaka sina pengar får man förmodligen avstå från flygresor tills andra har flugit och betalat in "återbetalningspengar"

och flygbolagen sänkt biljettpriserna igen. Alternativet är att flyga lågpris och inse att utlagda pengar är borta.

 

MVH

Nutteman

Nja... Nä, du förstår nog inte allt här.

 

Det är bäst att ta fram expertisen här, @Atom då du är experten på allt här så förklara för NM hur det fungerar. Då du som är en av de som flyger mest alltså...

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Bibben said:

Nja... Nä, du förstår nog inte allt här.

 

Det är bäst att ta fram expertisen här, @Atom då du är experten på allt här så förklara för NM hur det fungerar. Då du som är en av de som flyger mest alltså...

 

Ingen jävla aning men självklart är att de pengar som använts för att köpa en biljett inte finns kvar, de har använts till löpande kostnader. Precis som att de pensionspengar du betalt inte finns på ett konto öronmärkt för dig. Företag måste omsätta sina pengar, annars dör de, och när inkomsten sinar så är det kundernas fordringar som fryser först.
 

Donera pengar till flygbolag eller betala in extra skatt, då det i slutändan ändå bara är regeringar som kan rädda flygbolagen. Det kanske kan göra att du får tillbaka dina pengar en dag tidigare. I det stora hela ska vi dock vara glada att våra flygningar blev inställda; väl framme hade vi gjort av med mångdubbelt mer pengar och de har vi ju sparat nu 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2020-07-11 at 11:31, skrev Krille:

Konstigt? Vår planerade resa 1/7 avbokades 15/6, vi ansökte om återbetalning 16/6 och 19/6 var pengarna återbetalda av Norwegian. Med tanke på situationen hade jag förväntat mig återbetalning tidigast någon gång under augusti/september.

 

/Krille

Rent generellt? Va tycker Ni är en rimlig tid att vänta återbetalning. Min flyg skulle ha gått 01. april, blev inställd och gjorde en ansökan 20. mars. 29 juni fick jag ett meil att ansökan har behandlats, samma dag återställdes reward poäng som jag använde till delbetalning. Än idag har inte pengar landat till mitt konto. Är så less på de staandardsvar man får med hänvisning till Covid-19

 

Har alltså gått en månad sen ärendet har behandlats av Norwegian, men inga pengar på kontot.norwegian_claim_nonumber.thumb.jpg.c8dc5799e7ce3a6cab3eb66b6122e61b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Amigo:

Rent generellt? Va tycker Ni är en rimlig tid att vänta återbetalning. Min flyg skulle ha gått 01. april, blev inställd och gjorde en ansökan 20. mars. 29 juni fick jag ett meil att ansökan har behandlats, samma dag återställdes reward poäng som jag använde till delbetalning. Än idag har inte pengar landat till mitt konto. Är så less på de staandardsvar man får med hänvisning till Covid-19

 

Har alltså gått en månad sen ärendet har behandlats av Norwegian, men inga pengar på kontot.norwegian_claim_nonumber.thumb.jpg.c8dc5799e7ce3a6cab3eb66b6122e61b.jpg

 

Ärligt talat. Vad är det du inte förstår?

Betalar de ut alla pengar till kunder/leverantörer/kreditgivare osv. skulle de snabbt få tomt i kassan och bli tvungna att begära sig i konkurs då det saknas medel. Då hade du trolitvis fått noll/zipp/nada. 

 

Nu "lånar" de dina pengar och försöker överleva. Försöker komma igång med verksamheten för att tjäna nya pengar så att de kan återbetala dig. 

 

Vilket alternativ är bäst? Inte få något eller behöva vänta på att få det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar finnas ett ordspråk för nästan allting. I detta fallet stämmer nog

 

DU KAN INTE LUGGA EN FLINTSKALLIG.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det gäller nog de flesta flygbolag nu. SAS har också fått mycket skit i media. 

Själv fick jag mejl från Thaismile den 30/4 att jag skulle få pengar tillbaka och att det skulle ta 45 dagar.  Har inte fått dem än. 

Får ta ett snack med dem på suvan den 21/12  😀

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde en enkel fråga, jag är intresserad hur länge är lämpligt att vänta på återbetalningen. För svår fråga för @samet o @nutteman kanske? Att det inte finns en emoj med långfingret, det skulle jag visa er nu. Jag är inte intresserat om Ni två kan vänta era betalningar, skiter fullständigt i det,

 

Det vore faktiskt bättre att de gick i konkurs, som de trligen kommer att göra inom snar framtid. De lånar ine mina pengar i vanlig fall, jag köper en produkt och kan de inte leverera är de skyldiga att betala tillbaka inom RIMLIG tid. Drygt fyra månader är en orimlig tid oavsett hur världen ser ut idag. Gör de inte det håller de med lurendrejeri. Dessutom har flera fått sina pengar både för ett senare avställd flyg och ansökningar som gjorts efter mig har betalats tillbaka så det som de skriver att ansökningar behandlas kronologisk är bara bullshit. Faktiskt ganska märkligt att Ryanair har redan betalat, för en flygning som skulle skett en vecka innan Norwegians, de fick jag redan början av juli.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag ställde en enkel fråga, jag är intresserad hur länge är lämpligt att vänta på återbetalningen. För svår fråga för @samet o @nutteman kanske? Att det inte finns en emoj med långfingret, det skulle jag visa er nu. Jag är inte intresserat om Ni två kan vänta era betalningar, skiter fullständigt i det,

 

Det vore faktiskt bättre att de gick i konkurs, som de trligen kommer att göra inom snar framtid. De lånar ine mina pengar i vanlig fall, jag köper en produkt och kan de inte leverera är de skyldiga att betala tillbaka inom RIMLIG tid. Drygt fyra månader är en orimlig tid oavsett hur världen ser ut idag. Gör de inte det håller de med lurendrejeri. Dessutom har flera fått sina pengar både för ett senare avställd flyg och ansökningar som gjorts efter mig har betalats tillbaka så det som de skriver att ansökningar behandlas kronologisk är bara bullshit. Faktiskt ganska märkligt att Ryanair har redan betalat, för en flygning som skulle skett en vecka innan Norwegians, de fick jag redan början av juli.

 

 

Du har inte tänkt på att det är en extrem situation just nu, där inget kan förväntas fungera som vanligt?

Att önska dem i kk, hjälper ju föga, mer än att du då vet att du inte blir ersatt.

Jag har ca 40k "utlånat" till Qatar, har fått "skuldbrev" och "ränta" och räknar kallt med att kunna lösa in det mot biljetter i framtiden, och ser inte att det vore bra om de kursade.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du har inte tänkt på att det är en extrem situation just nu, där inget kan förväntas fungera som vanligt?

 

Det har jag faktiskt tänkt  dryg fyra månader. Frågan kan du läsa i min tidigare inlägg: vilket är rimlig yid enl er?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Det har jag faktiskt tänkt  dryg fyra månader. Frågan kan du läsa i min tidigare inlägg: vilket är rimlig yid enl er?

Vad tycker du är en rimlig tid för en pandemi?

Tror inte du riktigt förstår problemet?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Amigo:

Det har jag faktiskt tänkt  dryg fyra månader. Frågan kan du läsa i min tidigare inlägg: vilket är rimlig yid enl er?

Problemet är ju att det finns inga pengar. Dina pengar är redan spenderade, och det finns inget att betala tillbaka med. Vid normalt cash flow hade det kommit in mer pengar från nya biljetter, men nu är ju den kranen stängd. Så det är nog rent lotteri vem som får pengar tillbaka, om det betalas tillbaka. Det sämsta är nog at önska att de kommer konka, då är du (och andra resenärer) definitivt blåsta.

 

Men för att du inte ska blåsa topplocket ska jag ändå ge ett svar på frågan, när de fixat sin cash flow tycker jag låter rimligt. Allt kortare än det är ju helt enkelt orimligt (för det finns inga pengar innan dess).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det är ju som Soengsang skrev en extrem situation just nu,  inte bara i Sverige utan hela världen. 

Ingen ide att hetsa upp sig för det blir inte bättre ändå 😉

Mitt facit hittills

Emirates som tyvärr köptes på Resecentrum är ombokad till 20/12 och nu även med gratis coronaförsäkring ☺

Frugan är avbokad och pengarna har betalts tillbaka med vissa avdrag 😕 (Ticket)  Men ny resa bokad 10/12.

Thaismile där har jag fått en resecheck på hela beloppet för min resa till Udon ToR.  Ska ju ändå flyga den, men senare. 

Köpte även två enkelresor Udon - Bangkok för frugan och hennes syster och där har jag ännu inte fått någonting tillbaka. 

Bara en bekräftelse att de ska betala tillbaka. 

Norwegian till Prag för två, där valde jag poäng + 20% extra och det tog bara några timmar. 

Hotellet i Prag beställdes också genom Norwegian och när jag avbokade så satt pengarna på kontot inom en vecka. 

Så jag tar det med ro. Kan ändå inte påverka situationen

 

Glömde att frugan även hade en biljett Bangkok - Udon  som nu är ombokad till den 11/12

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Det är ju som Soengsang skrev en extrem situation just nu,  inte bara i Sverige utan hela världen. 

Ingen ide att hetsa upp sig för det blir inte bättre ändå 😉

Mitt facit hittills

Emirates som tyvärr köptes på Resecentrum är ombokad till 20/12 och nu även med gratis coronaförsäkring ☺

Frugan är avbokad och pengarna har betalts tillbaka med vissa avdrag 😕 (Ticket)  Men ny resa bokad 10/12.

Thaismile där har jag fått en resecheck på hela beloppet för min resa till Udon ToR.  Ska ju ändå flyga den, men senare. 

Köpte även två enkelresor Udon - Bangkok för frugan och hennes syster och där har jag ännu inte fått någonting tillbaka. 

Bara en bekräftelse att de ska betala tillbaka. 

Norwegian till Prag för två, där valde jag poäng + 20% extra och det tog bara några timmar. 

Hotellet i Prag beställdes också genom Norwegian och när jag avbokade så satt pengarna på kontot inom en vecka. 

Så jag tar det med ro. Kan ändå inte påverka situationen

 

Glömde att frugan även hade en biljett Bangkok - Udon  som nu är ombokad till den 11/12

Ang Norrmänen så hade jag hotell och flyg i påsk till Tallin för ca 6000kr, stött på 2ggr innan.

Nu i veckan sa jag att jag kan ta ett värdebevis och vips så fick jag ett på hela summan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Rent generellt? Va tycker Ni är en rimlig tid att vänta återbetalning. Min flyg skulle ha gått 01. april, blev inställd och gjorde en ansökan 20. mars. 29 juni fick jag ett meil att ansökan har behandlats, samma dag återställdes reward poäng som jag använde till delbetalning. Än idag har inte pengar landat till mitt konto. Är så less på de staandardsvar man får med hänvisning till Covid-19

 

Har alltså gått en månad sen ärendet har behandlats av Norwegian, men inga pengar på kontot.ge effekt 

Generellt tycker nog de allra flesta att fyra månader är en för lång tid, och särskilt tycker Konsumentverket att fyra månader är för lång tid och överväger att stämma SAS för att de inte bättrar sig.

 

https://sverigesradio.se/artikel/7519233

 

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13283925

 

https://omni.se/sas-riskerar-att-fa-vite-for-forsenade-aterbetalningar/a/dOxqeO

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...