Jump to content
IGNORERAD

Blod, svett och smörja


MangeUdon

Recommended Posts

Blood sweat and takeaways

http://www.bbc.co.uk...rammes/b00kvj2d

Den här så kallade ”dokumentären” försöker belysa vardagen för en risbonde i Isaan genom att låta sex brittiska bortskämda valpar få uppleva vardagens vedermödor där, det för att lära sig uppskatta och förstå arbetet bakom de billiga råvarorna i hemlandet.

Tre välsminkade donnor, en gråtande queer-kille, en arbetsför bondgrabb och en brat. Med andra ord: En genuint förutsägbar bigbrother uppsättning.

Tillsammans ska de få arbeta som risbönder för 100 baht per dag och person. De får först välja ett boende. De bestämmer sig för ett stylthus. Det dyraste. 450 per dag får de betala, där sprack trovärdigheten för min del (om jag nu hade några förhoppningar), men jag kollade vidare ändå.

”Dokumentären” var varken realistisk eller chockerande, däremot fann jag den mycket roande av olika själ. Ett plus för min egen del var att den är inspelad utanför Udonthani och att jag därför kände igen mig i en del av miljön. Sammanfattningsvis kan jag väl ärligen säga att det är ren smörja ur ett förkovrande perspektiv, ändå gav den mig riktigt goda skratt. Jo, döm själva, sedan kan debatten börja!

Om man inte bor i England kommer man heller inte att kunna se programmet via BBC`s hemsida. Har man vetskap om hur man gör för att styra om sitt IP-nummer till brittiskt så går det kanske. Det är hur som haver ”overkill” för mig. Kanske finns det någon annan på forumet som kan tipsa om hur det skulle gå till.

Själv gjorde jag som så att jag registrerade mig på www.thebox.bz , sedan sökte jag där på ”blood sweat and takeaways”. Det finns några episoder att välja på. Den som jag skriver om är ”episod tre”, även kallad ”Rice”. Sedan är det bara att tanka hem torrent-filen.

Jag fick använda mig av u-torrent som går att finna på: http://utorrent.com . Bitlord fungerade inte. För att kolla vilka torrent-klienter som är tillåtna, gå in på FAQ på  www.thebox.bz/faq.php 

Programbeskrivning:

Six typical young British food consumers go to live and work alongside the millions of people in south east Asia's food production industries. They must catch, harvest and process food products that we eat every day, seeing behind the scenes of the tuna, prawns, rice and chicken industries for the very first time.

They eat, sleep and live with food workers in the poorest regions of Indonesia and Thailand, surviving on the same wages. The average wage for food workers here is around three pounds a day.

The group leave Indonesia behind and head to one of the poorest and most remote regions of Thailand to live and work in the rice growing communities. They take on their toughest challenge yet, as they must survive on only the typical rice worker's wages they earn.

Can they handle the back-breaking working conditions of the 90 degree heat in the rice fields, with only one banana and a slice of bread to eat? Will they be able to do enough work to afford to pay the rent on their simple wooden shack or will they end up hungry and homeless, resorting to desperate measures just to survive?

Thailand is the biggest exporter of rice to the west and practically all the jasmine rice we eat in the UK comes from there. But the group are surprised at the high price being paid by the rice growing communities forced apart from their families because of our high demand for such a cheap staple food.

The heavy workload catches up with Josh, who is sent to hospital with a serious infection picked up in the mud of the rice fields. Manos must come face to face with the killing of his favourite food, before the group follow the migrant workers from the open spaces of the countryside to the biggest slum in Thailand, to find alternative ways to earn a living.

/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

går ju inte att registrera sig på thebox, får meddelande signup failed varje gång jag försöker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du måste tillåta coockies för att kunna registrera dig, om det nu är det som är felet.

Utöver det rådet har jag inte mycket att tillföra, det är lite utanför mitt kunskapsområde.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just kikat på den sista delen av programmen. Episod "Chicken".

Ungdomarna åkte den här gången till slummen i Bkk och fick prova på diverse ströjobb som risarbetarna från Isaan försörjer sig på "off season". B.l.a. Stycka kyckling, rensa fisk...samt så får de en rundvandring på Nana plaza, där även en del av de kvinnliga risbönderna slutligen hamnar. En av de brittiska donnorna tar riktigt hårt på besöket och hamnar i ett rasande orväxleri med en cynisk Jänkare som smyger runt på Nana för att söka förlustelse bland damerna.

Finns för nerladdning på: www.thebox.bz

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick bra att ladda ner med mitt vanlig torrent program Vuze

Det gick även bra att regga sig på sajten, jag återkommer med synpunkter när jag sett avsnitten

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset! Tankar del 3 o 4 för fullt just nu och återkommer med ev. åsikter.

:wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det funkade för er. En del har haft problem när de försökt regga sig.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena ! jo de funkade o regga sig mrn de fanns ju bara en del där..

kan man finna dem på Utorrent eller

var ska jag söka?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo nu funkade det om jag tog bort sittationstecknen, så kom de upp 4 delar.

Men hur många avsnitt är det ,någon som ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...