Jump to content
IGNORERAD

Su från Holland

Kim
 Dela

Recommended Posts

Har varit lite dålig på att lägga in bildberättelser här på mpr trots att jag egentligen har hur mycket material som helst att välja från. Men antar att det beror på den stora tidsåtgång som krävs för dylika trådar och det är oftast svårt att låsa sig så lång tid som det tar när man som vi har barn som väldigt ofta behöver uppmärksamhet. Är ju lite besvärligt att skriva om man då och då måste avbryta för att röra ihop lite mat, bygga lego, byta blöja eller något annat.

Men nu tänkte jag i alla fall göra ett försök att visa en liten ministory från denna helg som handlar om när frugans gamla klasskompis Su kom på besök.

Börjar med att visa det gamla klassfotot från Rajabaht Surin. Su är tjejen som sitter tvåa från vänster i mittenraden, snett ovanför min fru som har oranga blommor i håret.

so.jpg

Su bor numer i Holland med sin kille Ron som hon träffade för många år sedan på Phi Phi Island där hon jobbade på ett Spa och där även vi träffade henne senast, någon gång 2003.

Ron själv hade en liten bungalowby, som han dessutom höll på att bygga ut, på Koh Lanta när tsunamin svepte in, förstörde allt och tog minsta pinal han ägde och hade.

- Jag hade inte ens ett par skor utan bara en t-shirt och shortsen kvar, berättar han själv. Vid det tillfället tog Su hand om Ron, gav han mat, husrum och pengar tills han kom på fötter igen och lyckades ta sig tillbaka till Holland för att försöka bygga upp ett nytt liv. Su följde med och bor alltså numer i Holland samt pratar språket flytande.

Nu några år senare så har Ron ett jobb som för honom till olika delar av Europa och just nu är han på ett några månader långt jobb i Sverige. Och eftersom det bara var 25 mils körning till oss så passade dom på att i helgen förbi en sväng vilket förstås var trevligt.

Ron, som jag träffade för första gången, visade sig vara en väldigt spontan och trevlig man och att Su var detsamma visste vi ju redan från Surin. :)

Lite hemgjord nudelsoppa (koitio) passar förstås alldeles utmärkt bra som lunchreunion.

so22.jpg

Su och Ron stannade en natt och jag och Ron drack lite öl och whiskey på fredagkvällen men från det kalaset har jag inga bilder. Men på lördag så passade vi däremot på att åka ut till den spelmansstämma som passande nog hölls bara 5-10 min bilresa hemifrån.

Kul att få chansen att visa lite traditionell svensk kultur till holländarna som också tyckte upplevelsen var bra.

Vädret var inte det allra bästa tyvärr, men med tanke på hur det sett ut i andra delar av landet samma dag så var det i alla fall hyfsat och utan regn. Och när det är mulet är det åtminstone ett perfekt, mjukt, fotoljus till skillnad mot när solen skiner.

Så bilderna härefter är uteslutande från närområdet vid denna lilla minispelmansstämma.

so2.jpg

so1.jpg

so16.jpg

so3.jpg

so4.jpg

so17.jpg

För att delge lite av stämningen med både ljud och bild så satte jag ihop några få sekunder film som Ron tog med sin kamera.

Många unga flickor med fioler i händerna, Lampeniuseffekten?

so7.jpg

Men det viktigaste var ju inte musiken utan att umgås leka och ha kul. Något som grabben hade fullt upp med. :)

so5.jpg

so6.jpg

so8.jpg

so9.jpg

so14.jpg

so19.jpg

Hos fåren ovan var björnen på besök några ggr förra året och efter varje gång gick det att räkna in ett får mindre. Få se hur dom klarar sig denna sommar, en björn syntes nämligen jaga en haltande älg över golfbanan intill förra veckan.

Men lek är inte bara för små barn. :)

so18.jpg

Den lokala rätten palt med lingon uppskattades väl sisådär. ;)

so15.jpg

Su passade även på att med lite typiskt thailändskt beräknande slughet lägga krokben för svenska små töser. Dom skall minsan redan från början lära sig vilket lands kvinnor som står högst på skalan. ;)

so12.jpg

so13.jpg

På ett litet stenutsprång från 1400-tals kyrkan fick minstingen lite behövlig samt smaklig tissemjölk.

so20.jpg

so21.jpg

Några foton att ta med sig hem till Holland skulle givetvis tas.

so11.jpg

so10.jpg

Och här följer några av bilderna vi tömde över från Rons kamera innan dom återvände hem.

sor1.jpg

sor2.jpg

sor3.jpg

sor4.jpg

sor5-1.jpg

Glass och Cola på samma gång, vilken drömlunch. :)

sor6.jpg

Och som avslutning ett par av dom sällsynta bilderna på antilinslusen själv. ;)

sor7.jpg

Kyrksalen var tyvärr upptagen med en vigsel just då och den cermonin ville vi förstås inte störa genom att bryskt stövla in.

sor8.jpg

Ja det var allt, nu är det hög tid att gå ut med grabben och låta han springa av sig lite av överskottsångan. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

• Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kim

9

• Herr Chang

2

• BORN62

2

• GammalDansken

2

Mest aktiva i denna tråd

Härliga bilder :great:   Hmm, påminner mig om att det börjar bli dags att släpa sig iväg med kärestan på någon "kulturell" tillställning igen. Det är lätt att glömma bort hur vackert i sin enkelhet det kan vara bara runt husknuten, när man alltid har blicken fäst i horisonten ;)

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Dela på andra sajter

Härliga bilder Kim, å va sugen på palt jag blev :-0 Det var längesen jag åt det, minst 3 år sen tror jag.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Ja, jag blev också sugen på att valla familjen, men det känns som de får vallas i Thailand istället.

Riktigt fina bilder som vanligt, Kim

Dela på andra sajter

Nice pix som vanligt, Kim!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Härliga bilder  Hmm, påminner mig om att det börjar bli dags att släpa sig iväg med kärestan på någon "kulturell" tillställning igen. Det är lätt att glömma bort hur vackert i sin enkelhet det kan vara bara runt husknuten, när man alltid har blicken fäst i horisonten

Mvh/

http://www.maipenrai...u-fran-holland/]http://www.mangeudon.se[/]]http://www.mangeudon.se]www.mangeudon.se

Jo du har rätt. Om någon säger att det är en spelmansstämma 5 min färd hemifrån i helgen säger man ju normalt sett -Jaha, och?

Men har man gäster på besök så blir det ju aningen lättare att bestämma sig för att faktiskt ta sig ut och det blir nästan utan undantag alltid roligt. Så frågan är ju varför man bryr sig så lite om det som finns att se och göra i hemmaomgivningen dom helger man inte har gäster? Generellt så borde man försöka bli bättre på att uttnyttja det som finns mitt framför ögonen här hemma.

BigBossJacken... Lite palt med en smörklick och lingon sitter aldrig fel, mums. Thailändare har dock lite svårt för rätten har jag märkt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Su sa på thai om sin man, utan att han överhörde -Tidigare, när vi träffades var han smal och riktigt snygg, nu har han blivit så tjock. :)

Någon annan än jag som också tar åt sig av sådan kritik? ;)

Ron å sin sida sa vid en diskussion om huruvida man brukar träffa holländare på sina resor eller inte -If you see someone really ugly they are always dutch. Följt av ett hjärtligt skratt. :)

Faktum är att min erfarenhet faktiskt stämmer riktigt bra överens med detta påstående. Har träffat en del holländare på mina resor under åren samt spenderat ett x antal timmar på Schipol airport vid ett par tillfällen, utan att kunna påminna mig speciellt många vackra människor.

Umgicks en hel del med en holländsk tjej och hennes killkompis på Bali i slutat av nittiotalet och vi brevväxlade även en tid efteråt. Den tjejen sa -Ni skandinaver har så vackra drag allihopa. Och jag kommer ihåg att hon jämförde mig med en dansk söt tjej på ett ställe och sa att vi såg likadana ut, alltså skandinaviska.

Och visst, jag kan nog hålla med om att jag väldigt ofta i Thailand kan peka ut vilka som är svenska turister innan jag hört dom öppna munnen. Och skulle det visa sig att jag har fel så är dom antingen norsk eller dansk för det mesta.

Britter, tyskar och andra mellaneuropeer ser aningen annorlunda ut än skandinaver rent generellt. Fast sedan finns det förstås en hel del undantag, det är nog bäst att jag deklarerar det innan någon blir putt.

Vad säger ni andra om detta?

Dela på andra sajter

Hej Kim,

Visst har man lättare att identifiera nationaliteten på sina landsmän och från närliggande länder. Helt klart är att jag kan gissa mycket bättre än fru Chang då vi är i Thailand och observerar någon farang.

Det omvända gäller förstås också. Vi kan ju ofta i Göteborg lägga märke till kvinnor som åtminstone uppenbarligen är från Asien. Jag kan tro att hon är thai, men fru Chang säger nej. Och hon har alltid rätt de gånger vi fått möjlighet att verifiera.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Su, är ju ohyggligt söt också. Helt klart en tjej i min smak. *drömmandes*

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Fina bilder Kim :great:

MEN - vad säger Broder om detta?

Vid det tillfället tog Su hand om Ron, gav han mat, husrum och pengar tills han kom på fötter igen och lyckades ta sig tillbaka till Holland för att försöka bygga upp ett nytt liv. 
Dela på andra sajter

Jo du har rätt. Om någon säger att det är en spelmansstämma 5 min färd hemifrån i helgen säger man ju normalt sett -Jaha, och?

Men har man gäster på besök så blir det ju aningen lättare att bestämma sig för att faktiskt ta sig ut och det blir nästan utan undantag alltid roligt. Så frågan är ju varför man bryr sig så lite om det som finns att se och göra i hemmaomgivningen dom helger man inte har gäster? Generellt så borde man försöka bli bättre på att uttnyttja det som finns mitt framför ögonen här hemma.

BigBossJacken... Lite palt med en smörklick och lingon sitter aldrig fel, mums. Thailändare har dock lite svårt för rätten har jag märkt.

Fina bilder...men svaret på din undran kan ju vara så att intresset kanske inte är på topp på sådana arrangemang..annars hade du nog gått oavsett gäster...så gäller det nog överlag på oss yngre *s*

Dela på andra sajter

Hej Kim,

Visst har man lättare att identifiera nationaliteten på sina landsmän och från närliggande länder. Helt klart är att jag kan gissa mycket bättre än fru Chang då vi är i Thailand och observerar någon farang.

Det omvända gäller förstås också. Vi kan ju ofta i Göteborg lägga märke till kvinnor som åtminstone uppenbarligen är från Asien. Jag kan tro att hon är thai, men fru Chang säger nej. Och hon har alltid rätt de gånger vi fått möjlighet att verifiera.

Herr Chang har talat.

Jo det där med att iakta andra asiater i Sverige känner man ju igen. Och ofta nekar frugan direkt att det är en thai om man säger -Titta där!. Men då brukar jag kontra med att säga t ex -Pa'maa? (dvs burma), -Jiin? (kines) eller -Filipin? beroende på hur personen ser ut och då kunna få ett jakande svar från frugan. Så även jag som svensk kan nog ofta gissa rätt på andra asiater.

Men även frugan skryter med att hon direkt kan se vilka turister i Thailand som är svenskar och oftast har hon faktiskt rätt. Så det finns nog en hel del gemensamma karaktärsdrag för skandinaver som skiljer en aning mot centraleuropéer. Och förutom karaktärsdragen så skiljer det nog en del även i klädsel, frisyrmode, beteende osv och alla lägger vi väl omedvetet ihop 1+1 när vi observerar andra människor.

Dela på andra sajter

Fina bilder Kim :great:

MEN - vad säger Broder om detta?

Det beteendet ryms nog inte i hans föreställningsvärld så det skulle antagligen bli någon krystad förklaring baserat på hans egna erfarenheter från soi 7 och 8. Och dom erfarenheterna är ju, med tanke på hans egna påståenden genom åren, uppenbarligen inte särskilt angenäma.

Dela på andra sajter

Fina bilder...men svaret på din undran kan ju vara så att intresset kanske inte är på topp på sådana arrangemang..annars hade du nog gått oavsett gäster...så gäller det nog överlag på oss yngre *s*

Spelmansstämma var bara ett exempel på arrangemang, tror dom flesta av oss bryr oss ganska lite om arrangemang och utflyktsmål i vår närhet. Samtidigt som vi gärna besöker allehanda motsvarande saker när vi är bortresta, inte minst då vi är i Thailand.

Jag har för övrigt personligen sett betydligt större del av Thailand än jag har av mitt eget land Sverige. I Thailand har jag turistat i över 40 av totalt 76 provinser och vad gäller Sverige så kan jag nog räkna på ena handens fingrar dom landskap jag gjort det samma i.

M a o jag åker gärna över ån efter vatten och det gäller nog många fler här på forumet gissar jag.

Dela på andra sajter

Jag stämmer också in i kören: "Trevligt...som vanligt, Kim"  :great:

Någon annan än jag som också tar åt sig av sådan kritik?

En till här...pompoj, säger min sambo till mig!  ;)

Jag tror jag vet vad det betyder.

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Det beteendet ryms nog inte i hans föreställningsvärld så det skulle antagligen bli någon krystad förklaring baserat på hans egna erfarenheter från soi 7 och 8. Och dom erfarenheterna är ju, med tanke på hans egna påståenden genom åren, uppenbarligen inte särskilt angenäma.

Möjligheten finns ju att någon vänlig själ förbarmat sig över hans eländiga tillvaro utanför 7-eleven och bjudit Broder på en öl och micropizza.

Dela på andra sajter

Jo pompoj har man hört... o förstått vad det innebär :-( 

För övrigt vill jag tacka Kim för ett som vanligt fantastiskt trevligt inlägg, som alltid läses det med stort intresse!

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Diskuterade en del med Ron över skillnaden mellan våra länder när man kommer dit med en utländsk fru som vi och det verkar skilja en hel del... med svensk fördel faktiskt.

Berättade för honom att frugan studerat ungefär 3,5 år totalt i Sverige blandat med arbete, mammaledigheter och vistelser i Thailand och att hon också nu är på väg att fortsätta på universitetet. Det kunde vi konstatera hade varit en omöjlighet i Holland eftersom man som invandrare där bara var berättigad till 1 års fria studier, men kunde på nåder bli beviljad ett halvår ytterligare efter ansökan.

Efter detta så var man tvungen att finasiera eventuella studier helt själv. Och då menar jag inte studiebidraget utan att bekosta själva utbildningen.

Enligt Ron så gällde detta även holländare över 30 år eller nåt sånt. Är man inte färdigstuderad vid den åldern är det tydligen bara att hala fram plånboken och betala en eller ett par hundra tusen kr per termin i avgift man vill studera.

Något vi slipper i Sverige.

Antagligen speglar sig det förhållandet även på skattsedeln och medborgarna slipper betala för överåriga studenter och invandrares studiekostnader.

Om man anser detta vara bra eller dåligt beror väl mycket på sin egen livssituation men jag konstaterar att thailändskor som är villiga att studera vidare i sitt nya hemland i alla fall får det mycket lättare att genomföra det i Sverige än dom gör i Holland.

Dela på andra sajter

Har en holländsk kompis som bor i Thailand med sin thailändska fru.

Hon får inte stanna i Holland eftersom hon inte klarat av språktestet

som enligt uppgift är svårt för asiater.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Tja, Holland är ju ganska tätbefolkat så det kanske har en viss betydelse vad gäller invandring?

Sverige däremot har enorma obefolkade ytor... fast det kanske inte är så många som vill bo just där ;-)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hej Kim!

Jag tycker mig känna igen kyrkbyn i skellefteå, för det är väl kyrkbyn för det kan inte finnas två likadana kyrkor med kyrkby (gammelstad) till och med en Närking har vart där.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Nice trad  :great: , med bilder fran hem kommunen, det ar vall kyrkbyn i Lule ?

Sjelv bott ute i Porson  :dance1:

MvhSangsom

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...