Jump to content
IGNORERAD

Flatscanner


Rebnel

Recommended Posts

Finns det någon som har tips på en bra flatscanner för överföring av Diapositiv och 35mm negativ till dator. Gärna med bra hastighet och bildkvalité

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

flatscanner är kanske inte det bästa om du bara har dia och negativ

 

Jag skannade alla mina med denna

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/skannrar/diaskannrar/plexgear-pixaver-lux-negativ-och-diaskanner-p99100

 

Klart nöjd

 

Min är till salu nu eftersom jag inte behöver den längre om du är intresserad

Har ju skannat alla mina dia/negativ och har helt tomt i fotoskåpet numera

 

Flatskanner behöver du om du skall skanna papperskopior bara

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

flatscanner är kanske inte det bästa om du bara har dia och negativ

 

Jag skannade alla mina med denna

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/skannrar/diaskannrar/plexgear-pixaver-lux-negativ-och-diaskanner-p99100

 

Klart nöjd

 

Min är till salu nu eftersom jag inte behöver den längre om du är intresserad

Har ju skannat alla mina dia/negativ och har helt tomt i fotoskåpet numera

 

Flatskanner behöver du om du skall skanna papperskopior bara

 

Har använt samma för scanning av mina föräldrars gamla dia, funkade ok men tar sin tid.
En bild från Kongo -64

C008E804-3E5E-4978-9423-326265ED9F1B.thumb.jpeg.f4ba4871fcc5ccfe3a805d34eb6d6348.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en flatbed brukar det vara Canon som har de bästa grejorna.
Tror nog att deras CanoScan 9000F Mark II är riktigt bra
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, Tallviking said:

flatscanner är kanske inte det bästa om du bara har dia och negativ

 

Jag skannade alla mina med denna

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/skannrar/diaskannrar/plexgear-pixaver-lux-negativ-och-diaskanner-p99100

 

Klart nöjd

 

Min är till salu nu eftersom jag inte behöver den längre om du är intresserad

Har ju skannat alla mina dia/negativ och har helt tomt i fotoskåpet numera

 

Flatskanner behöver du om du skall skanna papperskopior bara

 

kan man anvanda monterade diabilder direkt 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thaiola:

kan man anvanda monterade diabilder direkt 

 

Ja

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att jag inte visste att det fanns diascanner när jag bodde i husvagnen i Sverige, har cirka 250 bilder (7 magasin) från min första resa till Thailand, Filippinerna och Australien 1988-89.

 

Sedan ligger det nog 8-10 andra magasin hemma hos lillebror och dräller.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
46 minuter sedan, skrev stefan5300:

Synd att jag inte visste att det fanns diascanner när jag bodde i husvagnen i Sverige, har cirka 250 bilder (7 magasin) från min första resa till Thailand, Filippinerna och Australien 1988-89.

 

Sedan ligger det nog 8-10 andra magasin hemma hos lillebror och dräller.


Så länge inte diabilderna är borta så finns det ju fortfarande en scanner att köpa. 
Be någon skicka dom eller ta med dom till Thailand, så kan du spara dom digitalt och alltid ha med dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Så länge inte diabilderna är borta så finns det ju fortfarande en scanner att köpa. 
Be någon skicka dom eller ta med dom till Thailand, så kan du spara dom digitalt och alltid ha med dom. 

Ja skicka dem går men de kan ju komma bort och cirka 15 magasin väger en del och tar mycket plats i ett bagage men jag får väl vänta och se.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev stefan5300:

Ja skicka dem går men de kan ju komma bort och cirka 15 magasin väger en del och tar mycket plats i ett bagage men jag får väl vänta och se.

Folk reser ju till Thailand med tomma väskor. Hade transporten varit från Thailand till Sverige så hade det varit knepigare med utrymmet. 
Finns många med guldkort och i tillägg så kanske dom kör ”finbiljett” så man till och med kan plocka med en diaprojektor. 
 

Jag tror inte att det är några större problem för någon att plocka med sig dessa så länge det organiseras med transport inom Sverige av dessa diabilder.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Ja skicka dem går men de kan ju komma bort och cirka 15 magasin väger en del och tar mycket plats i ett bagage men jag får väl vänta och se.

Du kan få min diabilds scanner, har inte mer användning för den.

Måste bara se till att jag kommer förbi morsan före jag åker hem och kan hämta den, väger inte särskilt mycket, så inga problem.

Sen är det väl bara att hugga någon Smålänning som reser till Thailand så kan säkert denne ta dina magasin? 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du kan få min diabilds scanner, har inte mer användning för den.

Måste bara se till att jag kommer förbi morsan före jag åker hem och kan hämta den, väger inte särskilt mycket, så inga problem.

Sen är det väl bara att hugga någon Smålänning som reser till Thailand så kan säkert denne ta dina magasin? 

Tackar för det👍, får se vad som händer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att det verkar hur säker som helst att skanna in sina gamla foton och diabilder. Men tiden går fort idag, själv skannade jag in all mina bilder redan 1985 och la dom då på en 5,25 disk och en extra backup på DAT tape. Jag kopierade även mina super-8 filmer till den nya fantastiska VHS-C systemet. Tänkte jag skulle titta på dem för några dagar sedan men jag hittar inte en enda pryl som man kan kika på bilderna med. Inte ens mina "nyinköpta" DVD skivor funkar ju längre. Men mina gamla filmoriginal kan man fortfarande hålla upp mot taklampan för att beundra!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev WAXO:

Vill bara påpeka att det verkar hur säker som helst att skanna in sina gamla foton och diabilder. Men tiden går fort idag, själv skannade jag in all mina bilder redan 1985 och la dom då på en 5,25 disk och en extra backup på DAT tape. Jag kopierade även mina super-8 filmer till den nya fantastiska VHS-C systemet. Tänkte jag skulle titta på dem för några dagar sedan men jag hittar inte en enda pryl som man kan kika på bilderna med. Inte ens mina "nyinköpta" DVD skivor funkar ju längre. Men mina gamla filmoriginal kan man fortfarande hålla upp mot taklampan för att beundra!

 

WAXO

Hade det varit en 3.5" diskett kunde du löst det genom att låna min USB-diskettstation

 

 

20191019_133552789_iOS.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev WAXO:

Vill bara påpeka att det verkar hur säker som helst att skanna in sina gamla foton och diabilder. Men tiden går fort idag, själv skannade jag in all mina bilder redan 1985 och la dom då på en 5,25 disk och en extra backup på DAT tape. Jag kopierade även mina super-8 filmer till den nya fantastiska VHS-C systemet. Tänkte jag skulle titta på dem för några dagar sedan men jag hittar inte en enda pryl som man kan kika på bilderna med. Inte ens mina "nyinköpta" DVD skivor funkar ju längre. Men mina gamla filmoriginal kan man fortfarande hålla upp mot taklampan för att beundra!

 

WAXO

Det är därför man tar back-up på hårddiskar. Hade du gjort det så hade du alltid haft dina bilder med dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det är därför man tar back-up på hårddiskar. Hade du gjort det så hade du alltid haft dina bilder med dig. 

Vad bra!!

Kan du hjälpa mig med några fina familjekort som jag har på en HP 7935 på 404 MB. Den har en HP IB-bus av senaste model då vi köpte den för 27.000 US$ 1980. Jag tror att bilderna är scannade i 72dpi och sparade i formatet ESO-HQ. 

 

När har du tid?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vad bra!!
Kan du hjälpa mig med några fina familjekort som jag har på en HP 7935 på 404 MB. Den har en HP IB-bus av senaste model då vi köpte den för 27.000 US$ 1980. Jag tror att bilderna är scannade i 72dpi och sparade i formatet ESO-HQ. 
 
När har du tid?
 
WAXO


Du skulle ha tänkt på det innan.
Du skulle ha tagit bilderna till 3,5” disk....förlåt, kanske 5 1/4”, för att sedan tagit dom på CD -> DVD -> HD -> nästa HD och köra dubbla backup.
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Du skulle ha tänkt på det innan.
Du skulle ha tagit bilderna till 3,5” disk....förlåt, kanske 5 1/4”, för att sedan tagit dom på CD -> DVD -> HD -> nästa HD och köra dubbla backup.

 

Som tur är gjorde jag en nätbackup redan 1992 till Altavista och My space. Problemet är bara att jag inte kan logga in?? Kanske weläsaren som krånglar, jag har inte hittat några uppdateringar till Netscape.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som tur är gjorde jag en nätbackup redan 1992 till Altavista och My space. Problemet är bara att jag inte kan logga in?? Kanske weläsaren som krånglar, jag har inte hittat några uppdateringar till Netscape.
 
WAXO


Bra att du gjorde ett försök i alla fall.
Jag har överfört från CD & DVD till HDD.
Nu levde jag nog inte på den tiden då man fotograferade med camera obscura och liknande prylar, men det finns ju fotografier från 1800-talet som än idag går att skåda av någon konstig anledning.
Själv har jag ingenting i ”molnet” och har jag det så har jag även en fysisk enhet hemma med samma innehåll.

Man måste liksom följa utvecklingen stegvis om man ska se till att lagra sina digitala filer så att man kommer åt dessa.
Att man köpte en hålkortsmaskin på 1800-talets mitt hjälper inte om man inte överförde datan till nästa steg på något vis, ja om man inte behöll sin hålkortsmaskin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...