Jump to content
Rebnel

Flatscanner

Recommended Posts

WAXO
3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det är därför man tar back-up på hårddiskar. Hade du gjort det så hade du alltid haft dina bilder med dig. 

Vad bra!!

Kan du hjälpa mig med några fina familjekort som jag har på en HP 7935 på 404 MB. Den har en HP IB-bus av senaste model då vi köpte den för 27.000 US$ 1980. Jag tror att bilderna är scannade i 72dpi och sparade i formatet ESO-HQ. 

När har du tid?

WAXO

• Ge karma 1
  • Haha 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

andrejsdenruskige
Vad bra!!
Kan du hjälpa mig med några fina familjekort som jag har på en HP 7935 på 404 MB. Den har en HP IB-bus av senaste model då vi köpte den för 27.000 US$ 1980. Jag tror att bilderna är scannade i 72dpi och sparade i formatet ESO-HQ. 

När har du tid?

WAXO

Du skulle ha tänkt på det innan.
Du skulle ha tagit bilderna till 3,5” disk....förlåt, kanske 5 1/4”, för att sedan tagit dom på CD -> DVD -> HD -> nästa HD och köra dubbla backup.
  • Ge karma 1

WAXO
17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Du skulle ha tänkt på det innan.
Du skulle ha tagit bilderna till 3,5” disk....förlåt, kanske 5 1/4”, för att sedan tagit dom på CD -> DVD -> HD -> nästa HD och köra dubbla backup.

Som tur är gjorde jag en nätbackup redan 1992 till Altavista och My space. Problemet är bara att jag inte kan logga in?? Kanske weläsaren som krånglar, jag har inte hittat några uppdateringar till Netscape.

WAXO

• Haha 3

andrejsdenruskige
Som tur är gjorde jag en nätbackup redan 1992 till Altavista och My space. Problemet är bara att jag inte kan logga in?? Kanske weläsaren som krånglar, jag har inte hittat några uppdateringar till Netscape.

WAXO

Bra att du gjorde ett försök i alla fall.
Jag har överfört från CD & DVD till HDD.
Nu levde jag nog inte på den tiden då man fotograferade med camera obscura och liknande prylar, men det finns ju fotografier från 1800-talet som än idag går att skåda av någon konstig anledning.
Själv har jag ingenting i ”molnet” och har jag det så har jag även en fysisk enhet hemma med samma innehåll.

Man måste liksom följa utvecklingen stegvis om man ska se till att lagra sina digitala filer så att man kommer åt dessa.
Att man köpte en hålkortsmaskin på 1800-talets mitt hjälper inte om man inte överförde datan till nästa steg på något vis, ja om man inte behöll sin hålkortsmaskin.
  • Ge karma 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar