Jump to content
IGNORERAD

Fastighets- och landskatt på gång i Thailand


Steinlager

Recommended Posts

A draft bill on land and property tax will be presented to the cabinet for consideration in August, Finance Minister Korn Chatikavanij said on Friday.

If approved it would go to the parliament. The govenment would then spend at least one year explaining to the people how the land and property tax would be collected, before it was implemented, he said.

Mr Korn said in the principle behind the land and property tax was to encourage people to make the most use of their land.

The minister used his own declared assets as an example.

He had asked the the Fiscal Policy Office to calculate how much tax he would have to pay on his land if the bill was passed into law.

The office told him that he would have to pay 860,000 baht per year. This made him think that he should sell some land which was lying unused.

Mr Korn said the government has no plans to propose an inheritance tax at this time.

http://www.bangkokpo...ngnews/145920/g ov...

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jaa dom fortsätter å gräva sin egen undergång

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, men dom måste väl få tillbaks lite av klöverna dom lagt beslag på och mutat varandra till den maktpossition dom nu har. :kort:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hoppas vi träffas nån gång.bra o nyanserade inlägg :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom kunnat skulle skatten säkert bara gälla faranger...

Men vänta lite nu, faranger får ju inte äga mark i Thailand ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast farangerna får ju betala fastighetsskatt

Och deras fruars tomter husen står på lär ju farangen betala skatten på ändå !

Dom thailändska politikerna kanske har varit i Sverige på studiebesök och lärt sig ett nytt sätt att få inkomster i ena eller andra fickan

Tänk bara vad indrivningsorganisationen skall kunna mutas ! Massor av människor på Amphur och landoffice som kan mutas för att ge "fördelaktiga" skatteunderlag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vettigt tycker jag. Ska man infora fri och battre skola och sjukvard pa allvar sa maste ju pengarna komma in nagonstanns. Som alltid sa ar ju problemet i Thailand inte lagarna utan hur de efterlevs. Om alla verkligen betalar baserat pa lagen sa finns det val ingenting att klaga pa men om de allra rikaste slipper undan och/eller de indrivna pengarna hamnar i nagons ficka sa ar det ju inget kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalar redan nu en form av skatt på vår mark, men det är en så löjlig summa så det är nästan inte värt att skriva den!

Men det finns alltså redan en skatt på marken.

Visst vore det okay  om summan höjdes, om pengarna gick till skolor och liknande. Tyvärr tror jag inte att det blir så, utan det blir väl som vanligt, ett antal thailändare som sitter i rätt position som blir rika!

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt lustig tidpunkt att införa denna skatt.

Visst sitter många på sin landplätt och ser den som en framtida pensionsförsäkring.

Framför allt i "heta" områden kan detta förhindra utveckling.

När olika byggprojekt inte tycker de tjänar tillräckligt så slutar de bara bygga, skiter i sina redan befintliga kunder och väntar istället på bättre tider.

Med den nya lagen tänker sig regeringen att typ tvinga sådana landägare att sälja till någon annan som övertar byggandet.

Problemet är ju bara att redan idag finns nästan inga köpare på land i Thailand och med en fastighetsskatt på toppen så slår man ju bara ihjäl en redan död marknad.

Känner en hel del folk som äger avsevärda mängder land då de investerat alla sina tillgångar i detta och nu sitter och väntar på en prisuppgång.

Priserna har istället gått ner och uppgången lär nog dröja. Landägarna har inga pengar och nu skall de betala skatt för sin landplätt.

Kan de inte betala, ja då kommer väl staten ta landplätten istället antar jag, men det är väl det som är själva grundiden, eller?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, du skrev följande: "Kan de inte betala, ja då kommer väl staten ta landplätten istället antar jag, men det är väl det som är själva grundiden, eller?"

Håller med dig, i alla fall om det är mark som tillhör en thaidam, gift med en farang.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm?

Menas det staten Thailand, eller menas det staten Thailands representant?

Undertecknad tror mest på alt. 2.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Hade en diskussion med min fru ikväll och enl henne ligger skatten på mark på ca 300-400 bht per rai,(detta är odlingsbar mark) nu är jag själv inte så insatt i detta och vet faktiskt inte hur man ska få reda på en mer exakt uträkning, kanske någon på forumet kan bekräfta dessa belopp.

Om man gör en snabbomräkning till svenska pengar, borde det alltså bli en si så där 60-70 kr per mån för 1 rai (1600 m2). 

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...en si så där 60-70 kr per mån för 1 rai (1600 m2).

Oj! Det där låter (förhoppningsvis) som en missuppfattning? Jag har hört siffror motsvarande det beloppet, fast per år. Hoppas innerligt att du har fel. :yes:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja..vi kör så länge det går...

Väck inte den björn som sover, det brukar gå hem...

Allt bara snurrar på som vanligt så hys ingen oro..

Vi bor bra i Pattaya och har så gjort länge utan att någon knackat på dörren.inte ens Jehovas Vittnen...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var stora summor ni betalar för er mark. Men det kanske är olika var marken ligger.

Vi betalade förra året 248 baht!!! för 75 rai, det är fin odlingsbar mark, men strax utanför Prakornchai i burirams distrikt.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
hasseigöteborg

Brukar inte vara några större summor. Vad vi betalade för 2007-2008 vet jag inte för det gjorde frugan.

Dock kommer jag ihåg när vi skulle besöka kommunalkontorert 2006 för att betala 2005 och 2006. Frugan hade ingen aning om vad det kostade så hon tyckte vi skulle ta ut 10 000 thb så vi hade så det räckte. Blev ett gott skratt när sedan räkningen blev 127 thb för dessa 2 år. Och då ingick även en förseningsavg med 15 thb för vi betalade 2005 för sent. Vi har 1 rai i Huahin.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan betalar nån slags fastighetsskatt på sina tomter, fast som Möjlis skrev så är det löjligt lite.

Hon behöver bara betala för de fastigheter hon inte är skriven på, finns väl nån logik i det, men som sagt små pengar, riktigt små.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Ja nog verkar skatten låg, får jag bara påminna om att Omsen ( Momsen ) var bara på 4% i början på 60talet i Svedala Men har di börjat så är det lätt att höja fast nog behövs pengrna till skolor o vård men kommer de dit?

whistle.gif Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...