Jump to content
IGNORERAD

Tävling: kronkursen


Herluf

Recommended Posts

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    18

  • Soengsang

    10

  • Atom

    7

  • Tommy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev FF:

Fegis!

 

   FF

Inte jag, var en sammanfattning av det citerade inlägget ju :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Soengsang said:

1X2 ;)

Så är det. Jag står fast vid min gissning på 3.30 men det vore inte jättekonstigt om den hamnar på 3.00 eller 3.60 och ingen av de faktorerna som påverkar detta har egentligen något att göra med den svenska ekonomins hälsotillstånd. 

 

Jag har under längre tid predikat att Kronan är undervärderad och att Bahten är övervärderad så säger vi 31a december 2020 så är min riktkurs 3.60 med ett spann mellan 3.30-3.90. Mycket beror på vad som händer denna månad; valet i UK, nya handelshinder US-Kina och eventuell regeringskris i Sverige. Jag sade för över ett år sedan att SEK kommer gå över 4 mot THB innan den går under 3, detta i en tid då många var säkra på att Kronan snart skulle vara under 3. Det tror jag fortfarande är troligast men självklart kommer SEK en dag vara under 3 mot Bahten; kan dock dröja 10 år till. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa med att förutspå kurser är att över tid kommer man att få rätt. Sen om det tar 3 månader eller 100 år. Det är inte så noga. 
 

Hence Ericsson-analytikerna som rekade Eric ner till 3kr och uppåt igen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Khonis said:

Det bästa med att förutspå kurser är att över tid kommer man att få rätt. Sen om det tar 3 månader eller 100 år. Det är inte så noga. 
 

Hence Ericsson-analytikerna som rekade Eric ner till 3kr och uppåt igen. 

Så är det; valutakurser, precis som aktiekurser, temperaturer och formkurvor, går alltid upp och ned. Jag brukar dock försöka vara ärlig nog att skriva ut inom vilken tidshorisont min gissning gäller och vad som kan få den att avvika åt endera hållet från min gissning.

 

För någon månad sedan, när Kronan förlorade mot alla valutor förutom Zim-Dollarn, var det tjogtals medlemmar som med stram min och rök ur näsborrarna bestämt hävdade att Kronan minsann skulle vara under 3 om en vecka och 2.50 vid årsskiftet och allt var givetvis Löfvens och invandrarnas fel. Jag skrev då, och jag skriver nu, att det är inte så valutaförändringar fungerar. Löfven och invandrarna har kanske kostat Kronan 10 Satang mot Bahten men Trumps handelskrig, Brexit och överbelånade Stockholmare har nog kostat 30 Satang och slutligen står nog Bahtens övervärdering för 50 Satang till. Då hamnar vi på 4.10 mot THB och det är nog ungefär där vi ska ligga.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

 

För någon månad sedan, när Kronan förlorade mot alla valutor förutom Zim-Dollarn, var det tjogtals medlemmar som med stram min och rök ur näsborrarna bestämt hävdade att Kronan minsann skulle vara under 3 om en vecka och 2.50 vid årsskiftet och allt var givetvis Löfvens och invandrarnas fel. 

Du glömde ju nämna den största skurken till fallet enligt dessa självutnämda experter, Stefan Ingves. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Atom:

2.50 vid årsskiftet

Waow det missade jag att så många trott på 2,50 men den var ned och vände på 1:3

11 minuter sedan, skrev Atom:

Bahtens övervärdering för 50 Satang till.

Helt klart, men egentligen är det bara spekulationer hur stor del respektive möjlig orsak har, personligen tror jag S med sin totalt misslyckade ekonomiska politik under en högkonjuktur har större part i det hela än vad du säger, men som sagt det går det bara att sia om.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Soengsang said:

Waow det missade jag att så många trott på 2,50 men den var ned och vände på 1:3

Helt klart, men egentligen är det bara spekulationer hur stor del respektive möjlig orsak har, personligen tror jag S med sin totalt misslyckade ekonomiska politik under en högkonjuktur har större part i det hela än vad du säger, men som sagt det går det bara att sia om.

Gå in på "SEK vs THB" tråden och scrolla tillbaka några månader så ser du många domedagsprofeter.

 

Jag har aldrig röstat på Löfven och har också en hel del synpunkter på S ekonomiska politik, ja deras politik i största allmänhet faktiskt. Kan dock inte påstå att politiken skiljer sig så där överdrivit mycket mot den som "mitt" block förde innan dem. Eventuella skillnader skulle dock inte göra mer än max 10 Satang i växelkurs. Kursen mot Euro är idag nästan exakt densamma som för 10 år sedan när Borg var finansminister och skulle han fortfarande varit finansminister idag så vore nog en Euro ändå lite drygt 10 Kronor; vore den högre skulle vår exportindustri börja knaka. Tappar Euron 30% mot THB så tappar SEK 30%; plus minus 5%. 

 

Makroekonomi och realekonomi trumfar mikroekonomi åtta dagar i veckan.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man än ser på saken så känns det som det enbart kan bli bättre från dagens nivåer. Dubbelturbo om kronan stärks och thb försvagas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Kursen mot Euro är idag nästan exakt densamma som för 10 år sedan

Och det är ju inte bra med tanke på hur man dopat SEK.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Och det är ju inte bra med tanke på hur man dopat SEK.....

Fast vilken valuta är inte dopad idag? Det är ett hårt valutakrig världen över där alla devalverar men idag görs det via räntan istället. 

Ändrades av Khonis
G
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Soengsang said:

Och det är ju inte bra med tanke på hur man dopat SEK.....

Visst är SEK dopad men det gäller i minst lika hög grad Euron, så det tar ju ut varandra. Svensk export är mer beroende av UK och en lösning på US-Kina än något annat EU-land så egentligen är det märkligt att SEK inte är ännu svagare mot Euro. Det är vad som gör mig riktigt orolig; alltså att Euron är så svag. SEK kan inte bli mer än 3-5% starkare mot Euro utan att storindustrin klagar så det är Euron som måste stärkas för att vi ska få en bättre SEK:THB-kurs.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står fast vid 1 SEK = 2,70 THB...

Och hoppas ha fel.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är väl räntehöjningen nu i december inprisat ,skulle den utebli så sjunker kronan antagligen en del 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

81 dagar kvar......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Soengsang said:

81 dagar kvar......

Vi hade just 3.247 på Xe, ingen drömkurs men kanske Coronaviruset kan knäcka Bahten? Mycket kan hända på 81 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Minns inte vad jag gissade. Men tror det var ganska lågt.

Jag har dock inget emot att förlora denna tävlingen😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, frogfish said:

Hehe. Minns inte vad jag gissade. Men tror det var ganska lågt.

Jag har dock inget emot att förlora denna tävlingen😉

Du gissade 2,43. Ledsen, men jag hoppas verkligen att du inte vinner....

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, JohanR said:

Trenden är glasklar. Kan inte bli annat är 3,55 den 20 april.

Verkade långt borta när tråden startades, men nu känns det fullt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kronan lyfter inte förrän katastrofen från Övik lyfts ut och det ser mörkt ut.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Jive said:

Kronan lyfter inte förrän katastrofen från Övik lyfts ut och det ser mörkt ut.

Nej, hans mission att total-sabba hela Sverige fortsätter och det är flera år till nästa val. Så tyvärr ser det mörkt ut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jive:

Kronan lyfter inte förrän katastrofen från Övik lyfts ut och det ser mörkt ut.

Nja ,han har bott och arbetat här men är inte härifrån.

Stefan Löfven föddes i Aspudden i Stockholm,[8] men kom tio månader gammal som fosterbarn till Sunnersta i Ådalen i nuvarande Sollefteå kommun,

Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. 

1979 anställdes som svetsare på försvarsindustriföretaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, där han stannade till 1995.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Löfven

 

Så du kan lika gärna kalla han för katastrofen från Aspudden/Sollefteå . 

Man är inte från Övik bara för att man bott här lika lite som man blir svensk/japansk av att åka tunnelbana i Sverige/Japan.

 

 

mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev hobbe:

Nja ,han har bott och arbetat här men är inte härifrån.

Stefan Löfven föddes i Aspudden i Stockholm,[8] men kom tio månader gammal som fosterbarn till Sunnersta i Ådalen i nuvarande Sollefteå kommun,

Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. 

1979 anställdes som svetsare på försvarsindustriföretaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, där han stannade till 1995.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Löfven

 

Så du kan lika gärna kalla han för katastrofen från Aspudden/Sollefteå . 

Man är inte från Övik bara för att man bott här lika lite som man blir svensk/japansk av att åka tunnelbana i Sverige/Japan.

 

 

mvh Hobbe

Ber om ursäkt, Hobbe! Ska aldrig mer solka ner Övik med att nämna katastrofens namn i samband med Övik.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Nja ,han har bott och arbetat här men är inte härifrån.

Stefan Löfven föddes i Aspudden i Stockholm,[8] men kom tio månader gammal som fosterbarn till Sunnersta i Ådalen i nuvarande Sollefteå kommun,

Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. 

1979 anställdes som svetsare på försvarsindustriföretaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, där han stannade till 1995.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Löfven

 

Så du kan lika gärna kalla han för katastrofen från Aspudden/Sollefteå . 

Man är inte från Övik bara för att man bott här lika lite som man blir svensk/japansk av att åka tunnelbana i Sverige/Japan.

 

 

mvh Hobbe

Du missade att han har en sommarstuga i Ö-vik, samt att vad som anses vara hans hemkommun är just Ö-vik, så allt kan man kalla han Ö-vikare!

 

Undrar vad inte @hobbe förstår, att Löfvens hemkommun är Övik?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...