Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket status ska man avslöja i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

Varför ska du dra in Dalarna i det här? Dom har väl ingenting med Thailand att göra :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Baa

    5

  • C-dude

    3

  • MangeUdon

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Ban Fang vad menar du med Dalarna? ??? är du på spriten eller :drinks::preved:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ban Fang vad menar du med Dalarna? ??? är du på spriten eller :drinks::preved:

:D:D:D:D:D

Clion.  Läs Ditt inlägg, har en syster i Dalarna, kanske jag ska ta och åka och hålla i henne ett tag. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ursäktar baa blandade i hop trådarna

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl erkänna att det var lågt. :no:

Jag ska aldrig dra in detsamma igen :bag:

BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

status är vrålviktigt i Thailand,har man inte fattat det så är man efterbliven.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara vettigt att ligga lite lagt om man kommer ner med frugan/flickvannen ett par veckor om aret. Vill man inte ljuga sa kan man saga hur mycket man har kvar varje manad istallet for hur mycket man tjanar, later inte alls lika rikt.

Status ar viktigt for thailandare eftersom hela samhallet ar uppbyggt runt patroniseringskulturen; dvs folk i toppen har ratt att gora precis vad de vill och fa massornas ohammade karlek sa lange de bjuder pa en fest en gang om aret och lagger en extra 100-bahting i brollopskuvertet. Vem som star var bland thailandare ger sig oftast naturligt, via efternamnen, sa nagra fragor behover aldrig stallas. Det intressanta/kansliga blir nar en utlanning kommer in i bilden. En rik thailandare skulle aldrig nagonsin gifta sig med en fattig thailandska, oavsett hur snygg, trevlig och smart hon an ar, sa nagra direkta klassresor kommer aldrig pa tal. Om nu lilla Noi, fran en risodlarfamilj och med tveksam arbetslivserfarenhet, gifter sig med Rune sa maste det givetvis etableras hur det paverkar Noi och hennes familjs status. Har Noi tidigare jobbat som bartjej sa finns det nog inget som kan hjalpa statusen men forhoppningsvis kan iaf familjen fa lite ekonomisk hjalp, vilket kan vara val sa viktigt som status om man ar desperat fattig. Om Noi haft ett "vanligt jobb" sa kan hon och hennes familj faktiskt gora en liten klassresa och da kan det vara val sa viktigt som ekonomisk hjalp om det redan finns ris pa bordet/golvet.

Rika thailandare, da menar jag inte nagon polischef i Nakorn Isaan eller butiksagare Chon Buri, gor oftast ingen stor grej over att vara rika. Det ar val, precis som i Sverige tidigare, framforallt de i undre medelklassen som ofta kanner ett stort behov av att framsta som rikare an de egentligen ar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne lite jerkers linje, inlägg nr. 20. Då jag och min fru gifte oss, och första tiden därefter, så var det jäkla tjat om lån med emra, och det var min fru som fick sitta emellan. Numera säger hon alltid att hon har inga pengar, det är jag som har dom. Så nu är det slut på tjatet. Vi bor i Thailand, så vi är rätt ofta uppe i byn, mend et blir inga stora fester eller andra aktiviteter. Vi försörjer min frus far, en av bröderna jobbar mer eller mindre heltid med vår mark. Vi försörjer ingen av den övriga släkten.

Det är bättre att inte visa något då man är farang, det är min uppfattning

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag sæger næstan alltid precis som det ær.

Dessutom sæger jag att jag ær snål :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exakt!!

De flesta Svenskar jag känner är belånade långt upp över öronen!

De bor i hus de egentligen inte har råd med, relativt nya bilar, storbildsTV, surroundsystem är ett måste, de åker på utlands semestrar varje år osv...

Och det är exakt av den anledningen vi har en finanskris nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl gemene man, samt bankerna som har ställt till med denna kris..

Så det var väl bara en tidsfråga innan det skulle hända..

Men Sverige har ändå klarat sig relativt bra om man jämnför med typ Island och Irland, ska inte ens prata om Baltländerna, för det får vi svenskar betala för..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Exakt!!

De flesta Svenskar jag känner är belånade långt upp över öronen!

De bor i hus de egentligen inte har råd med, relativt nya bilar, storbildsTV, surroundsystem är ett måste, de åker på utlands semestrar varje år osv...

Och det är exakt av den anledningen vi har en finanskris nu!

Før att hålla med dig och ændå inte så.

VI har inte en finans kris. Och med VI menar jag dom som tænker lite længre ær vad børsen ær tjock.

Olyckligtvis finns det æven dom som har blivit permiterade eller drabbade på andra sætt trots att dom skøtt sin privatekonomi exemplariskt.

Har sjælv ett lån på huset som motsvarar ca 50% av husets værde.

Bilen relativt ny. 0 kr lån

Platt TV 3 st. 0 kr lån

Surround system av dyrare klass. 0kr lån

Semester inte varje år (p.g.a jobb) men jobbet ær också en av grunderna att jag kan unna mig en massa saker utan att behøva låna till varken det ena eller det andra.

Det familjæra livet får sig en tørn då och då, men man kan inte både ha kakan och æta upp det.

Det Thailændarna kanske inte førstår ær hur mycket vi måste offra før att få våra pengar. Och ibland undrar man om dom ær villiga (inte alla Thailændare) att offra sin tillbakalutade position før att få några extra pengar.

Att man har en ekonomisk "framgång" eller ett ekonomiskt problem beror oftast på dom val man har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det gäller att undvika alla utsträckta händer...

Ja, det är det viktigaste som finns. Tänk om alla som hade pengar började dela med sig. Hur skulle det se ut?

Ärligt talat. Utan att nämna några namn (det finns många) så verkar det här med att dela ut pengar till släktingar vara det värsta som finns. Ett rent skräckscenario. Tänk att bli så utnyttjad. Samtidigt så anser samma personer (fortfarande inga namn) att det inte finns några moraliska dilemman med att köpa sex. Men tar sig ändå rätten att tydligt påpeka thailändares brist på moral.

När det gäller status i Thailand så finns det ju som Herr Chang skrev olika slags värdemätare. Synd att det ska fokuseras så ensidigt på just ekonomi. Jag tycker det är orättvist mot Thailand och thailändare att hela tiden beskriva dem som värsta sortens kallhammrade tiggare. Jag är inte blind och vet givetvis att det finns sådana personer. Men det finns så många fler thailändare som inte ser pengar som den ultimata lyckan och har andra referensramar när de prickar ut sin statuskarta.

Min thailändska familj har aldrig tjatat på mig om pengar. Om det beror på att de klarar sig själva eller att det är jag som ser så oerhört tragisk och fattig ut, lämnar jag åt andra att reda ut  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Mkt valskrivet inlagg av Joints for att balansera debatten lite.

Jag har ibland mkt svart att relatera till manga av de historier som berattas har pa forumet. Men ibland kanns det lite som en sport - ragga upp en thaitjej och kom billigt undan - minst projsat vinner!

Oavsett om det galler Sin Sod, hjalp till familj eller annat sa kanns det som manga har gett gift sig in i den thailandska kulturen utan att fullt forsta en av dess grundlaggande pelare - solidariteten. For visso en sanning med modifikation men iaf sant nar det galler familj och nara vanner. Visst forvantas man hjalpa till men kan man inte ocksa forvanta sig att fa relativt osjalvisk hjalp tillbaka vid behov. Visst ar det sakerligen inte i form av pengar i manga fall eftersom det inte ar realistiskt men pa andra satt. Jag blir ofta rord och nastan skamsen pa hur min svarfamilj samt deras vanner och bekanta alltid ar sa ohyggligt hjalpsamma - annu har det inte backlashat pa oss i form av massa fragor om ekonomisk hjalp men aven om det gjorde det skulle det vara fullt naturligt eller?

Hela spela fattig-resonemanget kanns ganska frammande. Visst finns det inga skal att skravla for att skapa avund eller forsoka framsta som battre osv, men varfor ljuga sig fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Problemet är väl inte om man ska hjälpa familjen eller inte. Utan som jag ser det är problemet vart tar pengarna vägen?

Om jag vetat med säkerhet att familjen investerat dom klokt och respekterat värdet i att man faktiskt skickar, en för dom årslön i månaden så hade det inte varit några problem. Men när man får höra att brorsan kört sönder moppen på fyllan och måste ha pengar för att laga den, eller att svärfar varit och supit och spelat bort allt på tuppfäktning - ja då blir det mycket tuffare förhandlingar vid köksbordet med frugan om vi verkligen ska skicka mera pengar till familjen denna månad.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

värdet i att man faktiskt skickar, en för dom årslön i månaden så hade det inte varit några problem.

Min svärmor har ut 28 000 Bath i månaden i lön!

(Hade blivit jävligt dyrt för mig att skicka henne en årslön i måndaen  ;) )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

...och om en vanlig arbetare har ca: 6000 bath i månaden så är det 72000 bath om året...

...och jag tror knappast att foreverbubbles8 skickar motsvarande ca: 16000:- varje månad till släkten.  :no:

Bevisa gärna motsatsen för jag kan ju ha fel...  :whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemet är väl inte om man ska hjälpa familjen eller inte. Utan som jag ser det är problemet vart tar pengarna vägen?

Om jag vetat med säkerhet att familjen investerat dom klokt och respekterat värdet i att man faktiskt skickar, en för dom årslön i månaden så hade det inte varit några problem. Men när man får höra att brorsan kört sönder moppen på fyllan och måste ha pengar för att laga den, eller att svärfar varit och supit och spelat bort allt på tuppfäktning - ja då blir det mycket tuffare förhandlingar vid köksbordet med frugan om vi verkligen ska skicka mera pengar till familjen denna månad.

Jag kan gärna bidra med något som är till nytta länge. Men att man är dum och trasslar till det för sig helt i onödan och sedan väntar sig att jag och fru Chang ska reda ut det... nej tack. Inte för att det händer särskilt ofta, men det händer.

En del thailändare tror på jultomten, denna tomte finns dock året runt och är förstås farang... bara att önska sig något!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart skrev han det då?

Å som changen skrev har ja å upplevt det

men när svåger pippat grannfrun så fixa vi jobb åt han

så ha kunde pynta av det ( kosta han 10000 bhat)

haha så det kan gå!

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostade de han 10 000 B å sätta på grannfrun???

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,

Det är nog ingen av oss som håller igen på pengarna till syskon med flera, som gör det på jävelskap eller för att vi inte har fattat familjesolidariteten som finns i Thailand. Inte heller att vi på något sätt ska tävla med varandra om vem som är snålast.

Snarare är det väl så, att vi efter några år har lärt oss att inte alltid bjuda på fest och partys, att inte alltid säga ja till lån med mera. Det är bättre att hålla en låg profil så slipper man bli utsatt för låneförsök hela tiden.

Min fru har sju syskon, vi kan inte hålla alla dom under armarna med lån som man förmodligen aldrig får tillbaka.

Jag är nog ändå ganska lyckligt lottad, det är inget större snack i familjen numera, bröderna har vanliga och bra jobb i Bangkok, utom en, som sköter vår mark och trädgård. Naturligtvis ställer vi upp om det skulle riktigt krisa till sig för någon. Jag tycker om farsan och en del av syskonen, de andra accepterar jag, men är inte lika glad åt att träffa.

Det har varit på annat sätt tidigare, med en annan familj, då tjatades det om lån hela tiden, det var jäkligt jobbigt.

jag tycker synd om dom som börjar att låna ut till höger och vänster, det är lätt att öppna kranen, det är svårare att stänga den.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:whistle: Jag tog familjen till Svedala från Thailand 1978 :crazy: Jag älskar dig vänaste land uppå jord  :yes:
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara var dej sjelv

Visa hård k*k & att du kan Dricka :mdr:

Sedan är det bara att hålla i Sekinerna :clapping:

:crazy:   Wee all crazy due to the Thai-Ladies :dance1:

PS Detta är DOkumenterat AF erfaren "Turist" :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste den här tråden idag, och jag håller med Herr Chang.

Jag gör på precis samma sätt och kan inte se någon fördel i att tala om mer än nödvändigt.

Risken är mycket stor att man får olika problem om man framställer sig själv som "förmögen".

En låg profil är perfekt tycker jag, och det har fungerat bra i 27 år för mig.

Dom människor man möter vet man uppskattar en för det man är inte hur mycket pengar man har.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...