Jump to content
IGNORERAD

Vad vet man om Sverige i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

Sverige är ju ett relativt litet land vad gäller folkmängd, och man kan ju knappast vänta sig att folk i andra länder vet särskilt mycket om Sverige, inte ens var det ligger på kartan.

I Thailand får jag ofta frågan var jag kommer från, jag svarar då förstås Saweeden ;-)

Som svar får jag då för det mesta ett typ "Aah...", men jag undrar om den som frågar vet vad jag menar?

Fru Changs släkt och vänner har förstås kollat upp Sverige om dom inte visste innan, och så har vi ju dom som har någon bekant eller släkting som varit i Sverige.

Men hur är det med thailändaren i gemen, känner dom till Sverige?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    4

  • Baa

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • Bibben

    3

Mest aktiva i denna tråd

swedenfarang

Min svärfar känner till Annika Sörenstam, Volvo, Ericsson och Höga kusten (!) Han hade visst rest dit med sitt arbete en gång i tiden. Han är väldigt intresserad och insatt, ber om souvenirer med svenska emblem på osv. Senast han nu har efterfrågat är ett "headcover" till sina golfklubbor i form av ett älghuvud. Hehe.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att när man säger kommer från Sweden så brukar dom utbrista: åhhhhh Swizerlaaaan velly god, Nuförtiden brukar jag bara nicka medstämmande orkar inte längre förklara.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att många har samma erfarenhet, att många thailändare inte har en aning eller så blandar dom ihop Sverige med Schweiz men det gör många andra också.

Eller så bara ler dom och låtsas att dom vet.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Switzerland har jag aldrig hört i Thailand , det låter mer som nåt man hör i Amerika.

Däremot tycker jag att förvånansvärt många gånger när man talar om att man är från Sverige

så utbrister dom ahh Stockholm, verkar vara många som känner till den stan. Sen brukar det rabblas upp lite namn på svenska fotbollsspelare.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Switzerland har jag aldrig hört i Thailand , det låter mer som nåt man hör i Amerika.

Däremot tycker jag att förvånansvärt många gånger när man talar om att man är från Sverige

så utbrister dom ahh Stockholm, verkar vara många som känner till den stan. Sen brukar det rabblas upp lite namn på svenska fotbollsspelare.

Ja den hålan är ju ökänd så det är väl inte konstigt.  :mdr::D;)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Switzerland har jag aldrig hört i Thailand , det låter mer som nåt man hör i Amerika.

Däremot tycker jag att förvånansvärt många gånger när man talar om att man är från Sverige

så utbrister dom ahh Stockholm, verkar vara många som känner till den stan. Sen brukar det rabblas upp lite namn på svenska fotbollsspelare.

Ja, svenska fotbollsspelare kan man få upprabblat. Typ Henke Larsson och Zlatan etc. Alltid något!

Det roligaste är dock när dom har någon släkting i Stockholm, och så frågar dom om jag känner henne ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Switzerland har jag aldrig hört i Thailand , det låter mer som nåt man hör i Amerika.

Däremot tycker jag att förvånansvärt många gånger när man talar om att man är från Sverige

så utbrister dom ahh Stockholm, verkar vara många som känner till den stan. Sen brukar det rabblas upp lite namn på svenska fotbollsspelare.

Ja det är väl inget konstigt om dom har hört talas om Sveriges framsida :yes::great:   det vet vi ju alla :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Swizerlaaaan har man hört, men kan tala om några av min tjejs släktingar i Korat visste lite om Sverige.

Som jag vart lite förvånad över dom visste om snö och slalom samt Is hotellet, och när man prata lite mer med dom så kom det fram att det var deras största önskan att få åka slalom.

Därav visste dom om några tjejer som var duktiga på det (Anja.pernilla mm), och då kolla dom vart dom kom ifrån.

Övriga släkten visste inget om sverige förutom kungafamiljen som dom hade läst om i tidningar att han brukar vara i Thailand, fotbolls spelare hade dom ingen anning om först man nämde Zlata,Henke,Ljungberg dom visste vilka dom var men att dom kom från Sverige visste dom inte.

Men nu vet släkten mycket mer om Sverige, och dyker det upp nån ny som frågar om Sverige så brukar dom berätta för dom om Sverige det dom kan tror att dom är lite stolta att kunna berätta för personer att dom vet lite om Sverige.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Oerhort svart att svara generellt, jag har traffat thailandare som har riktigt bra koll pa Sverige och de dar lampan inte ens tands nar man sager att Sverige ligger i Europa.

Jag satt och pratade med en av dotterns klasskompisars farsa i lordags, en amerikan med koreanskt ursprung. Han blev forflyttad till Thailand med sitt foretag for 20 ar sedan men det tog honom ett drygt ar att forsta att han var i Thailand, han var helt saker pa att han var i Taiwan  :yes: . Det later som ett daligt "dumma Amerikaner-skamt" men bade han och hans thailandska fru, som alltsa var taiwanesiska nar de traffades  ;) , intygade att det verkligen ar sant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Switterlann har man ju hört, tam nalikaa suay maak...

Men de som känner till något vet ofta namnen på olika fotbollsspelare, Longbeg, Ibahimovic, Lasson samt i vissa extrema fall någon lite mer udda kille. Att det är kallt i Sverige vet de också, förmodligen alldeles för kallt för att en Thail skulle överleva.

Kungafamiljen är också ganska välkänd, berättade att kungen körde och krockade för ett par år sedan för de häpna thailändarna som undrade om polischefen i Norrköping hade fått sparken efterson gatorna inte var avstängda när kungen körde igenom.

Sen finns det, iallafall i Bangkok, en hel del studenter som har björnkoll på Sverige. Eller så har deras lärare hårdtrimmat dem innan jag kommer på besök?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oerhort svart att svara generellt, jag har traffat thailandare som har riktigt bra koll pa Sverige och de dar lampan inte ens tands nar man sager att Sverige ligger i Europa.

Jag satt och pratade med en av dotterns klasskompisars farsa i lordags, en amerikan med koreanskt ursprung. Han blev forflyttad till Thailand med sitt foretag for 20 ar sedan men det tog honom ett drygt ar att forsta att han var i Thailand, han var helt saker pa att han var i Taiwan  :yes: . Det later som ett daligt "dumma Amerikaner-skamt" men bade han och hans thailandska fru, som alltsa var taiwanesiska nar de traffades  ;) , intygade att det verkligen ar sant.

Det var det värstä jag någonsin hört. Men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sverige är ju ett relativt litet land vad gäller folkmängd, och man kan ju knappast vänta sig att folk i andra länder vet särskilt mycket om Sverige, inte ens var det ligger på kartan.

I Thailand får jag ofta frågan var jag kommer från, jag svarar då förstås Saweeden ;-)

Som svar får jag då för det mesta ett typ "Aah...", men jag undrar om den som frågar vet vad jag menar?

Fru Changs släkt och vänner har förstås kollat upp Sverige om dom inte visste innan, och så har vi ju dom som har någon bekant eller släkting som varit i Sverige.

Men hur är det med thailändaren i gemen, känner dom till Sverige?

Herr Chang har talat.

Herr Chang,

Att vi har en välfylld plånbok torde vara ganska känt bland bland gemene thai, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett foredrag om Sverige for en grupp pa 20 thai pa jobbet i Bangkok, som en del av deras program for att forsta talad engelska.

Jag fick 2 fragor efter avslutat foredrag:

- So what about this 'free sex' you have in Sweden? (Kom fran en nagot generad thai man)

- Why do all farangs prefer thai ladies with dark skin? (Kom fran en mjolkvit thai kvinna)

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

En gång blev jag omdirigerad på Don Muang från Köpenhamn till Stockholm. När jag påpekade att det är långt mellan dessa båda städer fick jag till svar av lilla incheckningsnoi att:

Scandinavia same same!!!

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Det där med kungahuset verkar dom ha bra koll på. Senast jag var i Thailand så pratade jag med en tjej som kunde namnet på både våran kung och drottning, mer än vad man kan säga om många svenskar vice versa. Själv har jag varit i Thailand många ggr men har inte en aning om vad Thailands drottning heter.

Sen att våran kung besöker och lever sig in i idrott av olika slag tycker dom är både förvånade och roligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

I Patong verkar thaitjejerna nästan veta mer om Sverige än vad jag själv gör...så någon risk att förväxlas med schweizare finns inte här. Kan ju bero på att en stor del av Patongs barbesökare är svenskar samt att en hel del av tjejerna gjort en vända till Sverige eller har nån vän eller släkting här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Quote

Oerhort svart att svara generellt, jag har traffat thailandare som har riktigt bra koll pa Sverige och de dar lampan inte ens tands nar man sager att Sverige ligger i Europa.

Jag satt och pratade med en av dotterns klasskompisars farsa i lordags, en amerikan med koreanskt ursprung. Han blev forflyttad till Thailand med sitt foretag for 20 ar sedan men det tog honom ett drygt ar att forsta att han var i Thailand, han var helt saker pa att han var i Taiwan  :yes: . Det later som ett daligt "dumma Amerikaner-skamt" men bade han och hans thailandska fru, som alltsa var taiwanesiska nar de traffades  ;) , intygade att det verkligen ar sant. 

Ehh, levde han under en sten det första året?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Knasen!

Apropå överflödig kunskap.

Thailands drottning heter väl Sirikit eller nåt liknande?

Jag vet i alla fall att en av prinsessorna var en riktig goding för 10 år sedan. Hur hon ser ut idag vet jag inte.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

ThaiSkuggan

Jag hade en släkting som jobbar som guide med mig sist och då fick jag reda på att de visste att bacho gör mycke bra saker för bygge, så nu när jag åker ner är väskan fylld med bacho prylar. Sen fick jag iofs reda på att anledningen att jag dricker så mycket när jag är i Thailand är att det är så kallt i sverige så för att överleva måste vi dricka vodka hela tiden.. Han hade nog inte hört talas om element..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man påpekar att våran King are velly good flend with your King, så ändras dom ytliga frågorna till ett betydligt mer seriöst intresserat beteende.

Tom. dom dryga taxichauförerna skärper sej, och börjar fråga hur det kan komma sej och om C.G. har varit i Thailand mm.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man påpekar att våran King are velly good flend with your King, så ändras dom ytliga frågorna till ett betydligt mer seriöst intresserat beteende.

Tom. dom dryga taxichauförerna skärper sej, och börjar fråga hur det kan komma sej och om C.G. har varit i Thailand mm.

Stämmer alldeles utmärkt det,

Thailändare har ju en förkärlek  till stora posters från div. evenemang inkluderande kungens olika fester. När hans höghet celebradee 60 år på tronen togs ett föto som sedemera blev en poster med alla royalties samlade. På hedersplatserna, bredvid kungen resp. drottningen hade vårat konungapar placerats, har vid ett anta tillfällen påpekat detta när Saweeden varit på tapeten och si, då blev det väldigt mycket bättre att vara "farangsaweeden".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stämmer alldeles utmärkt det,

Thailändare har ju en förkärlek  till stora posters från div. evenemang inkluderande kungens olika fester. När hans höghet celebradee 60 år på tronen togs ett föto som sedemera blev en poster med alla royalties samlade. På hedersplatserna, bredvid kungen resp. drottningen hade vårat konungapar placerats, har vid ett anta tillfällen påpekat detta när Saweeden varit på tapeten och si, då blev det väldigt mycket bättre att vara "farangsaweeden".

Baa

Vet du var man kan få tag på den postern?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett i ett flertal fotoaffärer, samt några typ presentahoppar där det är vanligt att köpa kungaporträtt.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...